Jest kilka elementów, których nie powinno zabraknąć na skutecznej stronie sprzedażowej (landing page). Są to m.in. testimonials (opinie klientów), call to action (wezwanie do działania) i case studies (analizy przypadku). Te ostatnie pozwalają potencjalnemu odbiorcy Twoich usług poznać, w jaki sposób działasz. Możesz je wykorzystać w każdej branży, nie tylko marketingowej. Są swoistą gwarancją sukcesu i udanej współpracy – skoro już Ci się udało rozwiązać podobny problem, na pewno poradzisz sobie następnym razem.
Zgodnie z definicją case study to szczegółowe przedstawienie zakończonego sukcesem projektu. Pokazuje cały proces tak, aby czytelnik mógł sobie wyobrazić pełną sytuację. Zazwyczaj opisuje konkretny problem – jego rozpoznanie, wykorzystane metody i narzędzia, a także otrzymany efekt i korzyści płynące z realizacji danego zadania.
Case study pisane na potrzeby biznesowe powinno być zwięzłe i konkretne, a także opierać się na rzetelnych danych. To narzędzie marketingowe. Ma zaprezentować skuteczność podjętych działań, pokazując pokonane przeszkody. Oprócz opisania drogi do sukcesu jest również źródłem praktycznych wskazówek. Dobrze napisana treść pokazuje, że jesteś ekspertem w swojej dziedzinie. Pozwala zdobyć uwagę potencjalnego klienta i osiągnąć cel, którym jest konwersja – zostawienie e-maila, skorzystanie z Twoich usług lub zakup produktów.
Jak przy pisaniu każdego dłuższego tekstu, aby przygotować case study, musisz podzielić treść na wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Musi ona przedstawiać związek przyczynowo-skutkowy, aby analiza była logiczna i prosta w odbiorze.
To jednak nie wszystko. Zebrałam dla Ciebie najważniejsze elementy, o których powinieneś pamiętać:
Przygotowując case study, skup się na konkretach i Twoim odbiorcy. Dostarcz czytelnikowi wartościowych informacji, które pozwolą mu zrozumieć przedstawianą sytuację i wyciągnąć z niej wnioski. Unikaj branżowego żargonu – pisz tak, aby łatwo było Cię zrozumieć.
Studium przypadku powinno mieć jeden temat przewodni. Nie może być zbieraniną przypadkowych wydarzeń z Twojej pracy.
Prezentowane przez Ciebie informacje powinny być rzetelne i autentyczne. Korzystaj tylko z prawdziwych danych, aby zbudować wiarygodność case study. Użyj odpowiednich grafik (np. tabel i wykresów), aby treść była bardziej atrakcyjna dla odbiorcy. Potraktuj tę formę do prezentacji sukcesów, dzielenia się wiedzą i doświadczeniem w danym obszarze.
W przypadku artykułów umieszczonych na stronie internetowej zadbaj również o SEO. Zoptymalizowany tekst będzie łatwiejszy do znalezienia w wyszukiwarce i zwiększy ruch na Twojej witrynie.
Case study pomaga w budowaniu zaufania. Realne historie sukcesu zwracają uwagę potencjalnych klientów na Twoją firmę. Będą oni bardziej skłonni skorzystać z usług i zostawić u Ciebie pieniądze, ponieważ wiedzą, że odnosisz sukcesy.
Case study to konkretne dowody na skuteczność podejmowanych działań. Dlatego tak ważne jest pokazanie konkretnych korzyści – wzrost sprzedaży, poprawa efektywności czy oszczędności kosztów.
Dobry tekst nie tylko promuje firmę, ale także edukuje odbiorców. Dostarcza cenne wskazówki, które inne firmy mogą zastosować w swoim biznesie. W obecnych czasach najbardziej skuteczna reklama polega na ciągłym dzieleniu się wiedzą w Internecie. Tak budujesz swój autorytet.
Case study to narzędzie, które możesz wykorzystywać wielokrotnie, np. podczas prezentacji, spotkań czy targów. Wzmacnia ono Twoją pozycję jako eksperta w danej dziedzinie.
Storytelling w case study potęguje przekaz i angażuje czytelnika. Opowiadając historię klienta i jego problemów tworzysz emocjonalne połączenie z odbiorcą. Przekaz staje się bardziej przystępny i lepiej zapada w pamięć. Chociaż nie każde case study wymaga formy narracyjnej, zastosowanie storytellingu pomoże w przekonaniu potencjalnych klientów do skorzystania z oferowanych usług czy produktów.
Case study to nie jest tekst, który piszesz do szuflady! On ma być widoczny dla Twoich klientów, a nawet przyciągać ich, pomagając Ci w rozwoju biznesu. Dlatego musisz go umieścić na swojej stronie internetowej, a później… reklamować. Bez tego ani rusz. Jeśli tylko powiesisz analizę przypadku na Twojej stronie, mając nadzieje, że zadziała od razu – nie spodziewaj się sukcesów.
Oto kilka sposobów, aby potencjalny klient nie przeoczył Twojego case study:
Wybór formatu case study powinien być dostosowany do potrzeb odbiorcy. Twój potencjalny klient jest przyzwyczajony do tekstów w PDF, prezentacji w PowerPoincie, a może infografik? Jeśli brakuje Ci pomysłu, skorzystaj z bogatej biblioteki programu Canva. Wystarczy, że w polu wyszukiwania wpiszesz „case study”.
Nie ma aż takiego znaczenia, którą opcję wybierzesz. Pamiętaj jednak, że format powinien umożliwić łatwe udostępnianie materiału za pomocą linku.
Nie każde case study będzie skuteczne, a niekiedy może okazać się nawet szkodliwe dla firmy. Oto antyporadnik, jak zepsuć studium przypadku:
Niestety, nie ma jednej dobrej odpowiedzi na to pytanie! Wszystko zależy od Twoich potrzeb, celów biznesowych i grupy docelowej.
Długie case study pozwala na dogłębną analizę problemu, przedstawienie szczegółów projektu oraz pełne uzasadnienie podejmowanych decyzji. Sprawdzi się, jeśli Twoi czytelnicy poszukują wyczerpujących informacji i chcą zrozumieć każdy aspekt omawianego przypadku.
Krótka analiza skupia się na głównych punktach. Dzięki case study napisanemu w zwięzły sposób zaprezentujesz informacje w bardzo przystępny sposób. Chętniej przeczytają je odbiorcy, którzy mają ograniczony czas i po prostu chcą poznać Twoje wyniki.
No dobrze, wiesz już, że chcesz napisać case study. Masz zadowolonych klientów, kilka projektów za sobą, mnóstwo przezwyciężonych trudności, ale… brakuje Ci inspiracji. Nie wiesz, jak zacząć, co zawrzeć, jak zakończyć Twoją analizę przypadku. Na szczęście nie jesteś sam/sama!
Wiele ludzi przed Tobą napisało swoje case study, możesz więc się zainspirować. Załóżmy jednak, że jesteś laikiem i nie potrafisz odróżnić dobrej analizy przypadku od takiej, która nie działa. Wtedy z pomocą przychodzi Ci strona Case Study Club. Przejrzyj ją w poszukiwaniu ciekawych pomysłów! Znajdziesz tam opracowania case study wiodących firm z całego świata.
Nie masz czasu na naukę pisania skutecznego case study? Nie ma sprawy! Chętnie Ci pomożemy. Dopytaj się o szczegóły!