MailerLite – najlepszy program do newslettera i e-mail marketingu?

MailerLite – najlepszy program do newslettera i e-mail marketingu?

Jeśli prowadzisz biznes online lub zamierzasz rozpocząć działalność w sieci, to potrzebujesz narzędzia do komunikacji z innymi. Możliwości jest mnóstwo. Możesz postawić np. na social media. Ale co, gdy platforma, na której będziesz budować społeczność, z dnia na dzień Cię zbanuje albo utnie zasięgi Twoich materiałów?

Znacznie bezpieczniejszym rozwiązaniem jest autoresponder, czyli program do masowej wysyłki maili. Osoby zainteresowane Twoją działalnością mogą zapisać się na listę adresową, a Ty za pomocą specjalnego oprogramowania dostarczysz im wiadomości.

W tym tekście przyjrzymy się najlepszemu – w naszej opinii – rozwiązaniu do mailingu, czyli platformie MailerLite.

Jakie funkcjonalności ma MailerLite? 

MailerLite jest często prezentowany jako program mailingowy. Jednak możliwości programu są znacznie bardziej rozbudowane. Wyróżniamy 4 główne kategorie działań, które możesz prowadzić przy jego pomocy:

1. Wysyłanie wiadomości

Znajdziesz tu wszystko, czego potrzebujesz, żeby komunikować się ze swoimi odbiorcami. Z łatwością przekażesz wiadomość do całej bazy lub tylko do wybranej części, a także przygotujesz kolejkę powitalną lub sekwencję sprzedażową.

Wiadomości zaprojektujesz w edytorze drag & drop (przeciągnij i upuść), który pozwala tworzyć dopieszczone pod kątem graficznym wiadomości bez wiedzy technicznej.

2. Zbieranie leadów i zarządzanie subskrybentami

MailerLite umożliwia łatwe pozyskiwanie leadów. Stworzysz w nim m.in. formularze, okienka pop-up, a także dedykowane landing page’e. Ponadto system zintegrujesz z wieloma zewnętrznymi aplikacjami wykorzystywanymi w biznesie.

Program pozwala prosto i wygodnie zarządzać subskrybentami i przeglądać statystyki dotyczące dostarczanych wiadomości. Dzięki temu lepiej zrozumiesz swoich odbiorców i będziesz prowadzić skuteczniejsze działania sprzedażowe.

3. Budowa stron

Dzięki modułowi do budowy stron internetowych przygotujesz zarówno stronę przechwytującą, jak i witrynę firmową. Zamiast inwestować we własny hosting i uczyć się WordPressa, możesz stworzyć swój portal z poziomu aplikacji do wysyłki maili.

4. Sprzedaż produktów

To doskonała propozycja, zwłaszcza dla ekspertów i autorów produktów cyfrowych. Dzięki niej nie będzie Ci potrzebny sklep internetowy. Z łatwością zorganizujesz sprzedaż za pośrednictwem MailerLite.

Tak prezentują się 4 głównie filary programu. Jak widzisz, to nie jest zwykły autoresponder, a prawdziwy kombajn do prowadzenia biznesu online. W takiej sytuacji powstaje uzasadnione pytanie:

Ile kosztuje aplikacja?

Osoby, które śledzą ceny programów do marketingu online, a nie słyszały wcześniej o MailerLite, mogą być zaskoczone. W podstawowej wersji cena wynosi… 0 zł.

MailerLite za darmo – co oferuje bezpłatny pakiet?

Oprogramowanie w wersji podstawowej jest totalnie za darmo. Co otrzymujesz w podstawowym pakiecie?

  • Maksymalna wielkość bazy kontaktów to aż 1000 subskrybentów;
  • Wysyłanie nawet 12 000 wiadomości miesięcznie. Daje to 12 wysyłek w miesiącu do całej swojej bazy, czyli średnio 3 e-maile tygodniowo (zakładając, że będzie ona liczyć 1000 odbiorców);
  • Nawet 10 stron lądowania;
  • Automatyzacja;
  • Edytor drag & drop, który umożliwia projektowanie wiadomości i stron bez wiedzy technicznej i programistycznej;
  • Tworzenie własnych stron.

Dlatego w kategorii darmowych autoresponderów MailerLite obecnie nie ma sobie równych. Firma oferuje także wyższe pakiety.

Jak wygląda cennik? Ile kosztują płatne pakiety?

Obecnie program oferuje 3 płatne rozwiązania. Są one przeznaczone dla osób, dla których darmowy pakiet jest niewystarczający – potrzebują wyższych limitów lub dodatkowych funkcji.

Firma przyjmuje płatności w dolarach, euro, a od niedawna także w złotówkach. Dodatkowo ceny podaliśmy w przypadku płatności miesięcznej. Decydując się na subskrypcję roczną, zaoszczędzisz nawet 15%.

  • Growing Business (od 9 USD / 8 EUR / 49 PLN) – daje dostęp do nielimitowanych szablonów maili i stron przechwytujących. Pozwala projektować dynamiczne wiadomości oraz sprzedawać produkty cyfrowe, a także tworzyć kampanie z powtórzoną wysyłką.
  • Advanced (od 18 USD / 17 EUR / 149 PLN) – pozwala tworzyć okna pop-up, daje dodatkowe możliwości automatyzacji email marketingu, integrację z Facebookiem, możliwość wykorzystania autorskiego kodu HTML. Udostępnia support za pośrednictwem live chat.
  • Enterprise – to propozycja dla firm, które posiadają listy ponad 100 000 odbiorców. Otrzymujesz wtedy dedykowanego managera, który opiekuje się Twoim kontem. Cena ustalana jest indywidualnie.

W darmowym planie każda wiadomość sygnowana jest logo MailerLite. Nie jest ono inwazyjne i nie przeszkadza w odbiorze treści. Płatne plany pozwalają dostarczać wiadomości bez logo.

Mailerlite a Mailchimp, ActiveCampaign i GetResponse – który się opłaca?

Obecnie na rynku znajdziemy szeroki wybór programów do marketingu mailowego. Analizować można szereg różnic.

Na potrzeby porównania załóżmy, że interesuje nas wysyłka 1-2 wiadomości tygodniowo do listy o rozmiarze do 1000 osób. Dodatkowo na początek chcemy przygotować prostą automatyzację, która będzie segmentowała odbiorców. W MailerLite mamy wszystko w darmowym pakiecie. Jak to wygląda u konkurencji?

Porównanie jest robione na dzień 4 sierpnia 2023:

  • GetResponse – plan do 500 kontaktów jest bezpłatny. Można wysłać miesięcznie 2500 maili (1,25 tygodniowo przy pełnej liście). 1000 kontaktów to koszt 59 PLN miesięcznie. W podstawowym abonamencie można przygotować powitalne wiadomości. Natomiast nie ma marketing automation – ta funkcja zaczyna się w pakiecie od 239 PLN/mies. za 1000 odbiorców.
  • ActiveCampaign – ceny zaczynają się od 39 USD miesięcznie. W ramach pakietu nie ma edytora stron. Abonament z możliwością tworzenia landing pages to koszt 70 USD/msc.
  • Mailchimp – pakiet darmowy pozwala dostarczyć maksymalnie 1000 wiadomości miesięcznie i ma ograniczenie do 500 odbiorców. Wyższy pakiet zaczyna się od 13 USD za możliwość wysłania 5000 wiadomości miesięcznie do 500 subskrybentów. Kolejnym progiem jest 1500 odbiorców i limit 15 000 wiadomości miesięcznie za 26,5 USD.
MailerLiteGetResponseActiveCampaignMailChimp
Cena abonamentu w PLN0 zł0 zł157 zł0 zł
Maksymalna liczba subskrybentów10005001000500
Kreator Landing Pagetaktaknietak
Ilość wiadomości miesięcznie12 0002500bez limitu1000
Marketing automationtaknietaknie

Oczywiście to tylko krótki przegląd dostępnych rozwiązań. Nie uwzględnia ono dziesiątek kombinacji rozmaitych potrzeb, jakie mogą mieć przedsiębiorcy. Nie biorę tu także pod uwagę wszystkich istniejących narzędzi. Mimo to widać gołym okiem, że MailerLite to jedno z najbardziej opłacalnych rozwiązań dla małych przedsiębiorców i firm. A jeśli szukasz darmowego autorespondera, to ciężko o lepszą alternatywę.

Jak założyć konto w MailerLite?

Przejdź na stronę rejestracji i wybierz opcję Sign Up. Następnie wypełnij formularz rejestracyjny. W ten sposób utworzysz konto. Teraz masz do wykonania dwa kroki:

  1. Potwierdzenie adresu mailowego – wystarczy przejść na skrzynkę pocztową i kliknąć link w wiadomości powitalnej;
  2. Dokończenie rejestracji – po zalogowaniu do panelu MailerLite trzeba wypełnić dodatkowe dane, m.in. nazwisko, adres zamieszkania, zaakceptować regulamin i politykę antyspamową.

Gdy to zrobisz, możesz już korzystać ze swojego konta.

Przez pierwsze 30 dni masz dostęp do wszystkich funkcji premium. Wykorzystaj ten czas i skorzystaj z jak największego wachlarza możliwości, które są w płatnych planach, np. gotowych szablonów wiadomości oraz stron przechwytujących.

Przejdźmy teraz do omówienia poszczególnych funkcji.

E-mail marketing z Mailer Lite – nie tylko newsletter

Program posiada dwa główne narzędzia do email marketingu. Pierwszym jest mailing do całej bazy lub poszczególnych grup osób, a drugim – stworzenie automatyzacji mailowej, np. dla nowych subskrybentów lub podczas sprzedaży.

Najpierw przyjrzyjmy się pierwszej opcji.

System do wysyłki newsletterów

Mailingi wysyła się za pomocą zakładki „Campaigns”. Jeśli do tej pory nie zrobiłeś żadnego mailingu do swojej bazy, to po wejściu w tę opcję zobaczysz taki widok:

Widok zakładki "campaigns" w programie MailerLite na koncie, które nie wysyłało żadnej kampanii

Są tu 3 zakładki:

  • Sent – lista wysłanych wiadomości;
  • Drafts – wiadomości, które tworzyłeś, jednak nie zostały one opublikowane ani zaplanowane;
  • Outbox – lista wiadomości zaplanowanych do dostarczenia.

Szczególnie sekcja „Outbox” jest ważna – w MailerLite możesz zaplanować wysyłkę wiadomości w konkretnym czasie. Dzięki temu nawet podczas urlopu bez komputera możesz wciąż utrzymywać relacje z bazą adresową przy pomocy wcześniej przygotowanych treści.

Jak wysłać wiadomość do odbiorców zapisanych do newslettera?

Należy nacisnąć przycisk „Create new campaign”, a następnie wybrać rodzaj wiadomości. Na darmowym koncie są dostępne dwie opcje:

  • Regular Campaign – wysyłasz wiadomość do wybranej grupy;
  • A/B split Campaign – wysyłasz dwa warianty danego maila do części bazy. Opcja, która wygeneruje lepsze wyniki, trafia do reszty odbiorców.

Tworząc kampanię, musisz określić jej nazwę (Campaign name) – jest to nazwa na użytek wewnętrzny, której nie widzą odbiorcy. Dopiero w kolejnym etapie podajesz temat wiadomości (Subject) – to tytuł emaila, który zostanie wyświetlony adresatom.

Teraz zaczynasz projektować treść wiadomości. Masz do wyboru trzy opcje:

  • Edytor Drag & Drop – gdy chcesz zaprojektować dopieszczone wizualnie treści;
  • Rozbudowany edytor tekstowy – gdy chcesz wysłać prostą wiadomość;
  • Custom HTML editor – dostępny tylko w płatnym planie. Pozwala edytować wiadomości przy pomocy kodu HTML, co pozwala tworzyć zaawansowane maile, stworzone od podstaw.

Najciekawszą opcją jest edytor drag & drop. Pozwala on w prosty sposób wzbogacić maila o grafiki, gify, przyciski czy też modyfikować układ treści. Dzięki temu Twoje wiadomości przestają być ścianą tekstu, a stają się atrakcyjne dla czytelnika.

Możesz także stworzyć własny szablon, który wykorzystasz w kolejnych wiadomościach, co jest ogromną oszczędnością czasu dla osób, które chcą regularnie tworzyć treści dla swoich odbiorców.

Do dyspozycji masz także bazę gotowych szablonów.

Przykładowe szablony maili w MailerLite

Z szablonów skorzystają osoby korzystające z płatnych abonamentów. Posiadając darmowe konto, możesz je podejrzeć i potraktować jako inspirację do przygotowania własnej wiadomości. 

Edytor drag & drop udostępnia szereg „bloków”, które wystarczy przeciągnąć w wybrane miejsce. Dostępne opcje to m.in.:

  • Logo
  • Nawigacja
  • Box tekstowy
  • Podgląd artykułu
  • Galeria
  • Zdjęcia
  • Video
  • Skrót kilku artykułów
  • Przyciski
  • Kupony
  • Informacje o eventach

Marketing automation – jak przygotować kolejkę wiadomości?

Automatyzacja marketingu mailowego pozwala obsługiwać listę adresową na autopilocie. W najprostszej wersji ma ona postać kilku wiadomości wysyłanych do nowych odbiorców. Pozwala to zorganizować np. darmowy minikurs. Takie rozwiązanie stosuje m.in. Jarek Kaniewski – stworzył on kurs „12 myków”. Każda osoba, która wypełni formularz, zapisze się do kolejki 12 wiadomości, które zostały napisane raz i działają automatycznie od lat:

Kurs 12 myków Jarka Kaniewskiego

Jednak MailerLite dostarcza też bardziej rozbudowane funkcje. Przede wszystkim podczas automatyzacji możesz segmentować proces na kilka podgrup, np. ze względu na to, czy ktoś otworzy wiadomość, kliknie link itd.

Poniższy screen pokazuje opcje, które możesz wykorzystać:

Opcje do segmentacji subskrybentów w marketing automation w MailerLite

A po co właściwie tworzyć automatyzacje? Żeby personalizować doświadczenie kontaktu z Twoją marką. Sprawdzi się to szczególnie podczas akcji promocyjnych. Dzięki temu możesz np. przekazać dodatkowe komunikaty osobom, które nie angażują się w wiadomości, nie otwierają ich, nie klikają linków. W ten sposób zwiększysz skuteczność kampanii i tym samym sprzedaż.

Jak zarządzać subskrybentami i przeglądać raporty z mailingów?

MailerLite daje dostęp do rozbudowanych statystyk każdej wysłanej wiadomości. Wiesz, ile osób otworzyło maile, które linki były najchętniej sprawdzane. Ponadto MailerLite daje możliwość dzielenia użytkowników na grupy oraz segmenty. Grupy są tworzone na podstawie działań odbiorców, np. kliknięć linku. Z kolei segmenty dzielą bazę ze względu na cechy adresatów, np. źródło leadu, miejscowość.

Dzięki statystykom i dwuwymiarowej segmentacji możesz precyzyjnie zarządzać komunikacją mailową i dostarczać wiadomości tylko do wybranych odbiorców.

Kreator landing pages i formularzy

Przechodzimy teraz do omówienia drugiej grupy funkcjonalności, czyli zbierania adresów mailowych. MailerLite dostarcza wielu możliwości, jednak zasadniczo możemy wyróżnić dwie opcje: landingi oraz formularze zapisu.

Strona przechwytująca

Landing pages to strony, które mają tylko jeden cel – pozyskać dane adresowe. To jeden z najprostszych sposobów budowania listy adresowej – kierujesz ruch na specjalnie przygotowaną stronę, na której osoby zainteresowane zostawią swoje dane.

Stworzenie strony, podobnie jak wiadomości, odbywa się za pomocą prostego edytora drag & drop. Oba edytory są do siebie bardzo podobne, dzięki temu jeśli opanujesz jeden, to z obsługą drugiego też sobie z pewnością poradzisz.

Dostępne bloki to np.:

  • Opinie
  • Galeria zdjęć, karuzela
  • Bloki tekstowe łączące tekst ze zdjęciem
  • Przyciski
  • Tekst w kilku kolumnach
  • Tabela
  • Odliczanie
  • Informacja o wydarzeniu
  • Formularz zapisu
  • Mapa
  • Archiwum newslettera
  • Feed Instagrama

To tylko wycinek wszystkich opcji. Dzięki nim stworzysz zarówno prostą, jak i bardziej rozbudowaną stronę przechwytującą. Ten sam edytor wykorzystasz także do przygotowania witryny firmowej.

Strona lądowania stworzona na koncie w MailerLite umożliwia także zainstalowanie dodatkowej analityki, np. Google Analytics czy Facebook Pixel. Istnieje także opcja wgrania własnego kodu, co pozwala użyć narzędzi takich jak Hotjar do dokładniejszego monitorowania ruchu.

Formularze zapisu

Program pozwala tworzyć formularze do osadzenia na stronie. Ta opcja przyda się zwłaszcza, gdy używasz zewnętrznego narzędzia do landing  page’y lub masz stronę internetową.

Dostępne są 3 opcje:

  • Pop-up – okienka, które pojawiają się po spełnieniu określonych warunków;
  • Form – responsywne formularze, które mogą być osadzone w dowolnym miejscu;
  • Promotions – rodzaj pop-upu informującego np. o promocji, wydarzeniu, evencie. 

W każdym przypadku możesz ustalić rodzaj danych, jakie zbierasz, wygląd formularza czy też nagłówki i komunikaty marketingowe.

Pop-upy umieszcza się poprzez wklejenie kodu w tagu head. Jeśli korzystasz z WordPressa lub Shopify, masz do dyspozycji rozszerzenia, które ułatwią jego implementację. Dodatkowo możesz określić czas oraz częstotliwość, z jaką pop-upy mają się pojawiać.

Formularz po zaprojektowaniu jest dostępny w postaci HTML oraz JavaScript. Kod należy wkleić w miejscu na stronie, w którym chcesz go osadzić.

Kontroluj skuteczność działań dzięki analityce

Bez względu na to, którą opcję zbierania maili wybierzesz, w MailerLite możesz z łatwością przeglądać raporty z najważniejszymi statystykami dotyczącymi danego formularza – ile osób go widziało, ile wypełniło i jaki był procent konwersji. Statystyki możesz analizować zarówno z perspektywy ogólnej, jak i dziennej, tak jak na screenie poniżej:

Przykładowe statystyki formularza do zbierania danych subskrybentów

Własny sklep internetowy w MailerLite

Narzędzie posiada także moduł e-sklepu. Doskonale sprawdzi się do sprzedaży e-produktów, takich jak:

  • kursy,
  • e-booki,
  • płatne newslettery,
  • warsztaty,
  • workbooki,
  • dostęp do platform membership.

To rozwiązanie znacząco ułatwia rozpoczęcie swojego e-biznesu. Za pomocą MailerLite i Stripe stworzysz cały system do sprzedaży e-produktów, a także przygotujesz strony ofertowe.

Jednak to rozwiązanie ma dwa ograniczenia. Po pierwsze jest dostępne tylko w płatnych planach. Po drugie obsługuje jedynie płatności Stripe, które w Polsce nie cieszą się tak dużą popularnością jak na Zachodzie.

Automatyzacja poprzez API i wbudowane integracje

MailerLite dostarcza wielu wbudowanych narzędzi i rozwiązań, dzięki którym świetnie sprawdzi się w roli centrum biznesowego Twojej firmy. Jednak dzisiaj bardzo pożądana jest integracja z zewnętrznymi narzędziami. Dzięki niej możesz zautomatyzować wiele działań. Łącząc np. aplikację z systemem CRM, subskrybenci zapisani do newslettera zostaną automatycznie zsynchronizowani z kontem w Twoim oprogramowaniu do obsługi relacji z klientami.

Możesz zsynchronizować MailerLite’a z takimi narzędziami, jak np.:

  • Facebook Audiences,
  • Trello,
  • WordPress,
  • Shopify,
  • WooCommerce,
  • Zapier,
  • Stripe.

Dzięki temu, jeśli prowadzisz stronę opartą o WordPress lub sklep na WooCommerce, możesz połączyć oba systemy.

Bardzo istotna jest także integracja z Facebookiem. Pozwala stworzyć reklamę wykorzystującą formularze Facebooka (Lead Ads) bez kierowania ruchu na stronę przechwytującą, ponieważ leady zostaną automatycznie przeniesione do MailerLite.

System współpracuje z takimi narzędziami, jak Zapier, Make, LeadsBridge, dzięki którym w łatwy sposób połączysz autoresponder z setkami innych narzędzi, takimi jak:

  • Magento,
  • Slack,
  • Zendesk,
  • Hubspot,
  • LeadPages,
  • Optinmonster,
  • Pipedrive,
  • Ekosystem Google – Google Docs, Google Sheets, Google Forms.

Wisienką na torcie jest API. To rozwiązanie umożliwiające zarządzanie Twoim kontem bez logowania. Dzięki niemu deweloperzy mogą rozwijać integracje. Jeśli sam posiadasz odpowiednie umiejętności, to możesz napisać własny program.

Pamiętaj, żeby chronić klucz API. Gdy dostanie się w niepowołane ręce, to może doprowadzić do poważnych szkód. Zarówno wizerunkowych, jak i finansowych. 

Niestety nie wszystkie integracje są dostępne w każdym planie. Np. synchronizacja z Facebook Audiences wymaga co najmniej planu Growing Business.

MailerLite a RODO

Warto poruszyć także kwestię zgodności MailerLite z przepisami. Czy można za pomocą tego narzędzia prowadzić marketing legalnie? Odpowiedź jest oczywiście twierdząca. Szczegóły dotyczące tego, czy program jest zgodny z RODO, znajdziesz na stronie autorespondera, tutaj.

MailerLite spełnia wszystkie wymogi formalne i umożliwia Ci korzystanie z nich w Twoich działaniach, jednak to Twoim obowiązkiem jest wdrożenie ich zgodnie z prawem. Niezbędna jest z pewnością polityka prywatności. Możliwe, że w Twojej działalności konieczny będzie regulamin. Jeśli wykorzystasz kreator stron www, to poinformuj użytkowników o ciasteczkach.

MailerLite Academy i rozbudowana baza FAQ

Platforma udostępnia także MailerLite Academy. To baza wiedzy, na której znajdziesz szereg bezpłatnych kursów dotyczących takich zagadnień, jak:

  • email marketing,
  • budowanie landing page,
  • e-commerce,
  • zbieranie leadów.

Kursyw prosty sposób prezentują najważniejsze funkcje programu i pozwolą Ci nauczyć się jego obsługi. Zostały stworzone zgodnie z ideą mikrolearningu, co ułatwia przyswajanie informacji. Ponadto po przerobieniu kursów możesz podejść do testu. Gdy go zdasz, otrzymasz certyfikat. To świetna korzyść dla marketerów.

MailerLite ma także rozbudowaną bazę FAQ. Znajdziesz w niej odpowiedzi na większość pytań. Są one dokładne, często uzupełnione screenami i zdjęciami. Dzięki temu gdy trafisz na problem lub wyzwanie, to z pewnością sobie z nimi poradzisz samodzielnie.

Zarówno akademia MailerLite, jak i dział FAQ, nie są dostępne w języku polskim, lecz po angielsku.

Podsumowanie – dlaczego warto wybrać MailerLite?

Przede wszystkim nie jest to zwykły autoresponder, a prawdziwy kombajn do marketingu. Dzięki temu z poziomu jednego panelu przygotujesz strony przechwytujące, ofertowe, a nawet zorganizujesz sprzedaż. Pomimo wielu funkcji MailerLite pozostaje prosty w obsłudze.

To także tanie oprogramowanie. Jeśli dysponujesz ograniczonym budżetem lub szukasz darmowych narzędzi, to ciężko Ci będzie znaleźć lepszą propozycję na rynku. W darmowym pakiecie zbudujesz bazę do 1000 subskrybentów, wyślesz nawet 12 000 wiadomości miesięcznie i przygotujesz zautomatyzowane sekwencje mailowe. 

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments