Przekonać w 30 sekund, czyli jak stworzyć skuteczny spot reklamowy?
Jeśli myślisz o reklamie radiowej, mamy dla Ciebie dwie wiadomości. Dobrą. I nieco gorszą. Dobra jest taka, że radio ze swoją słuchalnością sięgającą ponad 20 milionów słuchaczy dziennie to wciąż jedno z najpopularniejszych mediów w Polsce. I nadal doskonały i skuteczny sposób, by dotrzeć do swoich grup docelowych poprzez stacje ogólnopolskie i lokalne.
Jest jednak gorsza wiadomość, o której też powinieneś wiedzieć. Dlatego mówimy o tym głośno i wyraźnie. Ze względu na popularność radia w eterze zrobiło się naprawdę gęsto, a o uwagę odbiorców coraz trudniej. Ważne jest więc, by stworzyć odpowiedni scenariusz, który pozwoli nie tylko przykuć uwagę słuchaczy, ale także opowiedzieć o Twojej marce, produkcie lub usłudze w treściwy i ciekawy sposób. A pamiętaj, że masz na to maksymalnie 30 sekund.
Ogarnąć szum
O co w tym wszystkim chodzi? Już wyjaśniamy. Żeby skutecznie dotrzeć ze swoim przekazem do odbiorców, najlepiej reklamować się w godzinach najwyższej słuchalności. Za takie uznawane są przedziały od 6:00 do 18:00. Zgodnie z przepisami w tych godzinach większość stacji może nadać w sumie 144 minuty reklam. Oznacza to, że każdego dnia w każdej stacji może polecieć nawet 288 spotów reklamowych o długości 30 sekund! I gdzieś tam pośrodku będzie pewnie również i Twój spot.
Ale to nie wszystko. Przecież w radiu nie lecą tylko same spoty reklamowe. Mamy też rozmowy, wiadomości i muzykę. Robi się więc jeszcze ciekawiej. I o wiele trudniej. Zresztą wyobraź sobie taką scenę:
Poniedziałkowy poranek. Mama trójki dzieci odwozi je do szkół. W tle gra samochodowe radio. Z tego, co mówi prowadzący, jest chyba kilka minut po 8:00, ale kobieta nie dosłyszała dokładnie, bo na tylnej kanapie właśnie rozgorzała głośna dyskusja o tym, kto powinien wysiąść jako pierwszy. Na moment kobieta zatrzymuje samochód na czerwonym świetle, ale jej myśli pędzą dalej. W głowie próbuje poukładać zadania na dzisiejszy dzień, zaplanować popołudniowe zajęcia i przypomnieć sobie, co jeszcze miała dziś zrobić. W tym całym chaosie docierają do niej jeszcze jakieś strzępy zmieniających się po sobie reklam, półsłówka, urwane dźwięki. „Cicho!” - uspokaja nagle młodych pasażerów. Podkręca głośniej odbiornik, wsłuchuje się w reklamę i sięga po telefon, by szybko zapisać numer telefonu i stronę www.
Siła słowa. Siła dźwięku. Przykuć uwagę słuchacza
Z jakiegoś powodu spośród kilkunastu reklam emitowanych w porannym bloku reklamowym zainteresowała ją akurat ta jedyna. Może to była reklama banku, a może miejscowego salonu kosmetycznego, oferującego zabiegi w promocyjnej cenie albo wulkanizacji, która przypomina o sezonowej wymianie opon. Nieważne. Chcemy jedynie pokazać Ci że przed każdą reklamą radiową stoi ogromne wyzwanie - przebić się nie tylko przez konkurencyjne spoty, ale również całe otoczenie. Dlatego pomożemy Ci przykuć uwagę słuchacza, wzbudzić jego zainteresowanie, a potem wywołać u niego pożądaną reakcję.
Zmysł słuchu. Zaangażować wyobraźnię
Wiemy, że ciekawie stworzony spot radiowy nie będzie dla słuchacza tylko zwykłą reklamą, ale wartościową informacją, którą zapamięta i którą wykorzysta. I odwrotnie - nudny scenariusz sprawi, że Twoja reklama będzie jedną z wielu, które po prostu „wtapiają się” w inne przekazy handlowe i umykają uwadze odbiorców.
Dlatego bez względu na to, czy tworzymy reklamy narracyjne, czy dialogi, pamiętamy o tym, jak ważne jest pobudzenie zmysłu słuchu i zagranie na emocjach. Czasami by przykuć uwagę, wystarczy jedno mocne słowo, innym razem odpowiedni efekt dźwiękowy, a nieraz bardziej wymowna jest… sekunda ciszy.
Ważny jest również nastrój i to, jakiego języka użyjemy. Używając słownych obrazów i dobierając odpowiedni podkład muzyczny, angażujemy wyobraźnię odbiorców dużo bardziej. A dzięki temu zapamiętują oni reklamę na dłużej.
Dzyń, dzyń! Wzbudzić pożądaną reakcję
Dobrze opowiedziana historia to jednak nie wszystko. By reklama radiowa była skuteczna, musi wywołać pożądane efekty. Wiemy, jakich słów użyć, gdzie i w jakim momencie powinny się one znaleźć oraz jakie techniki zastosować, by słuchacz został z reklamą na dłużej, zapamiętał nazwę firmy, zajrzał na stronę www lub po prostu dobrze kojarzył Twoją markę.
Jak widzisz i słyszysz, w reklamie radiowej nie ma czasu do stracenia. Bo w radiu czas to dosłownie pieniądz. I to Twój pieniądz. Wiemy, jak dobrze zainwestować go w słowo i dźwięk.