Simon Sinek o fundamentach marketingu, czyli od czego warto zacząć

Simon Sinek o fundamentach marketingu, czyli od czego warto zacząć

Wyobraź sobie, że Twoje produkty lub usługi przyciągają klientów. Polecają je oni innym. I to nie wszystko. Nie poprzestają na jednej transakcji, ale są chętni korzystać również z innych produktów i usług z Twojej oferty. Są wobec Ciebie lojalni, nawet jeśli czasami muszą znieść pewne niewygody, może nawet trochę wyższe ceny.

Jak to osiągnąć?

Odpowiedź na to podaje nam Simon Sinek.

 

Kim jest Simon Sinek – człowiek, który odmienił spojrzenie na przywództwo i marketing?

Simon Sinek – urodzony w Anglii, mieszkał w Johannesburgu, Londynie i Hong Kongu, zanim przeprowadził się do Stanów. Studiował antropologię kulturową, potem prawo, z którego zrezygnował. Swoją karierę zawodową złączył z marketingiem i komunikacją. Pracował między innymi dla firm Euro RSCG i Ogilvy & Mather. Dodatkowo wykładał komunikację strategiczną na Uniwersytecie Columbia.

Rozgłos zdobył dzięki swojemu przemówieniu na TED w 2009 r., na którym wyłożył swoją koncepcję o Złotym Kręgu i o znajdowaniu swojego „Dlaczego” w kontekście firm. Pokazał to, czego większość z nich w ogóle nie widzi. Jego przemówienie jest obecnie nadal w czołówce najpopularniejszych wystąpień. Filmik i jego książka Zaczynaj od dlaczego. Jak wielcy liderzy inspirują innych do działania (Start with Why: How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action) zachęciła miliony czytelników do przemyślenia wszystkiego, co robią.

Wspomniana książka nie jest jedyną, którą napisał. Pozostałe jego książki to:

·          Liderzy jedzą na końcu. Dlaczego niektóre zespoły potrafią świetnie współpracować, a inne nie (Leaders Eat Last: Why Some Teams Pull Together and Others Don’t),

·          Znajdź swoje dlaczego. Droga do poczucia spełnienia i wewnętrznej motywacji (Find Your Why: A Practical Guide for Discovering Purpose for You and Your Team) – współautor,

·          Razem, czyli lepiej. Mała księga inspiracji (Together Is Better: A Little Book of Inspiration),

·          Gra bez końca (The Infinite game).

Część z nich zyskała miano bestsellerów the Wall Street Journal i The New York Times. Są one dostępne w księgarniach na całym świecie w formie papierowej. Możesz je też kupić jako ebooki i audiobooki.

Obecnie Sinek prowadzi firmę The Optimism Company. Jest też członkiem Rand Corporation, gdzie zajmuje się doradztwem. Poza pracą angażuje się w działalność non-profit i w sztukę.

Gdybym miała opisać Simona Sinka w paru słowach, powiedziałabym, że jest to:

·          mówca motywacyjny,

·          pisarz,

·          coach liderów i przywódców,

·          wizjoner, który przewodzi ruchowi znajdowania swojego „Dlaczego” i pokazuje nowy sposób funkcjonowania firm, nowy sposób bycia liderów.

Jego “Dlaczego” brzmi: „Jesteśmy tutaj, aby inspirować ludzi do robienia rzeczy, które ich inspirują, aby każdy z nas razem mógł zmieniać świat na lepsze.” 

Złoty krąg i “Dlaczego”

Simon Sinek jest twórcą koncepcji Złotego Kręgu, która opisuje dwa sposoby na to, jak firmy działają i komunikują się z klientami na temat swoich produktów i usług.

 Odbywa się to na trzech poziomach:

·          “Dlaczego”,

·          “Jak”,

·          “Co”.

 

Simon Sinek Złoty krąg

“Dlaczego” dotyczy powodu, dla którego powstała firma i tego, jaki chce mieć wkład;

“Jak” mówi o sposobie wdrożenia w życie swojego “Dlaczego”;

“Co” to konkretne produkty i usługi.

Zarówno komunikacja, jak i działanie, mogą odbywać się w dwóch kierunkach:

·          od “Dlaczego” do “Co” albo

·          od “Co” do “Dlaczego” lub od “Co” do “Jak” (bez “Dlaczego”).

Większość firm albo zapomina o “Dlaczego”, albo nie przykłada do niego dużej wagi oraz stosuje kierunek od “Co” do “Jak”. Skupia się na tym, co robi i w czym jest lepsza od konkurencji.

Według Sinka firmy, które działają jak powyżej, mają mniejsze szanse na lojalność klientów, którzy przy pierwszej nadarzającej się okazji mogą przejść do konkurencji, jeśli ta zaoferuje więcej bonusów.

 

Czym różnią się firmy zaczynające od “Dlaczego” od tych skupiających się na “Co”?

Firmy, które zaczynają od “Dlaczego”, komunikują w następujący sposób:

„Wszystko, co robimy, jest w celu zmiany status quo. Wierzymy w myślenie inaczej. Robimy to przez nasze pięknie zaprojektowane produkty, które są proste w użyciu i przyjazne dla użytkownika w obsłudze. Robimy komputery. Chcesz kupić?”*

Te zaczynające od “Co” i pomijającego “Dlaczego” mówią:

 „Robimy komputery. Są pięknie zaprojektowane, proste w użyciu i przyjazne dla użytkownika w obsłudze. Chcesz kupić?”**

*/** Przykłady
te zostały wzięte z przemówienia Simona Sinka na Ted z 2009 „How Great Leaders
Inspire Action” – tłumaczenie własne

Różnica między dwoma rodzajami firm nie ogranicza się tylko do komunikacji. Różnią się też one w sposobie działania.

Firmy zaczynające od “Co” skupiają się na konkurencji i na tym, jak ją pobić. Myślą krótkofalowo i koncentrują się na szybkich zyskach krótkoterminowych bez zastanowienia się nad konsekwencjami stosowanych praktyk.

Strategie wybierane przez te firmy to:

·          obniżanie cen,

·          odwoływanie się do ambicji,

·          wywoływanie strachu,

·          wywieranie presji,

·          obiecywanie zmian na lepsze.

 

Firmy zaczynające od “Dlaczego” skupiają się na wizji i tym, jak wcielić ją w życie. Dla nich biznes jest grą nieskończoną. Nie ma tam zwycięzców ani przegranych. Jeśli konkurują, to tylko z samymi sobą. Pytanie, jakie sobie stawiają, brzmi: „Jak dziś mogę być lepszy od tego, jaki byłem wczoraj?”. Ponadto skupiają się na strategii długoterminowej. Chcą w pierwszej kolejności realizować swoją wizję, inspirować ludzi dookoła i budować silne zespoły. Wierzą, że ma to wiele wspólnego z finansami i zyskami.

 

road, death valley, desert

Firmy te nie stosują strategii, które wybierają firmy skupiające się na “Co” i “Jak”. One po prostu komunikują swoje “Dlaczego” i znajdują ludzi, którzy wierzą w ich “Dlaczego”.


Dlaczego “Dlaczego” działa?

Jak to powiedział Sinek na swoim wystąpieniu na TED w 2009 r: „Ludzie nie kupują tego, «Co» robisz, a kupują «Dlaczego» to robisz”.

Innymi słowy, “Dlaczego” odwołuje się do emocji i do wartości. A tym, czemu bardziej ufamy, jest nie – jak by się logicznie wydawało – jakość. Ważniejsze jest podzielanie wspólnych wartości. Gdy mamy te same wartości, jesteśmy bardziej lojalni i możemy znieść różne trudności.


Korzyści “Dlaczego”

Oprócz wspomnianej już lojalności klientów, a przynajmniej dużo większej szansie na ich lojalność, “Dlaczego” przynosi jeszcze więcej korzyści na różnych poziomach:

·         Biznesowym: klienci rozprzestrzeniają Twoją ideę i tym samym są żywą reklamą Twoich produktów i usług;

·         Funkcjonowania firmy: pracownicy, którzy wierzą w to, w co Ty wierzysz, są bardziej zaangażowani i lojalni;

·         Finansów: Twoje dochody się zwiększają;

·         Osobistym: odczuwasz spełnienie, gdyż realizujesz swoje „Dlaczego”.


Jak odnaleźć swoje “Dlaczego”?

Jeśli powyższe zachęciło Cię do odnalezienia swojego “Dlaczego”, poniżej znajdziesz parę wskazówek, jak się do niego przybliżyć.

Zanim jednak do tego przejdę, napiszę, jakie powody, mimo że odpowiadają na pytanie „Dlaczego to robisz?”, nie są powodami, o których mówi Sinek. Tak więc nie chodzi o odpowiedzi typu „Bo chcę zarabiać”, „Bo chcę być najlepszy”, „Bo chcę mieć władzę”.

“Dlaczego” w rozumieniu Sinka jest mieszanką tego, kim jesteś, tego, co jest dla ciebie ważne, i tego, co chcesz zrobić dla świata. Wiąże się z emocjami, czyli z tą częścią mózgu, która nie operuje słowami. Dlatego też nieliczni są w stanie jasno wyartykułować swoje „Dlaczego”.

Mimo że “Dlaczego” dotyczy Twojego wkładu i Twojej wizji przyszłości, możesz je odnaleźć w przeszłości, w wydarzeniach, zarówno tych pozytywnych, jak i tych trudniejszych, które odegrały największą rolę w Twoim życiu.

Jeśli chcesz odkryć swoje “Dlaczego”, zajrzyj i przeczytaj książkę Sinka Znajdź swoje dlaczego, w której opisuje on proces zdefiniowania swojego „Dlaczego”, jak i “Dlaczego” firmy, a nawet “Dlaczego” konkretnego działu w firmie. Dzięki szczegółowym ćwiczeniom i planom działania dla każdego etapu procesu będzie Ci łatwiej je odnaleźć. Wykorzystaj w praktyce cenne informacje, jakie oferuje ta książka.


Czy mogę odnaleźć swoje „Dlaczego”, gdy zacząłem od „Co”?

Jak najbardziej. Nawet jeśli prowadzisz firmę od wielu lat, zawsze możesz zastanowić się, jakie “Dlaczego” kryje się za Twoim „Co”.

Często bywa tak, że mamy swoje „Dlaczego” i działamy według niego, tyle że jest ono nieuświadomione. Simon Sinek w książce Znajdź swoje dlaczego podał przykład przedsiębiorcy produkującego stal. W rozmowie z Sinkiem, mówiąc o tym, co robi, nie umiał sprecyzować swojego “Dlaczego”. Po pogłębionych pytaniach okazało się, że nie o samą stal chodzi, a o tworzenie lżejszych, wydajniejszych i bardziej przyjaznych dla środowiska produktów. A to wszystko po to, by zostawić w spadku dzieciom czystą i bezpieczną planetę.

Tak więc jego “Dlaczego” wiąże się z troską o ochronę środowiska i troskę o przyszłość planety. A produkcja stali była tego wyrazem.

Oczywiście w odkrywaniu swojego “Dlaczego” może okazać się, że chodzi o pozorne “Dlaczego”, czyli o zysk, władzę, itp. Wtedy co? Odnajdź swoje osobiste “Dlaczego” i sprawdź, czy możesz je wyrazić poprzez biznes, który robisz. A jeśli nie? Wtedy zdecyduj, czy chcesz kontynuować to, co robisz, czy może coś zmienić. Decyzja należy do Ciebie.


Czy małe firmy lub pojedyncze osoby mają swoje “Dlaczego”?

W swoich przykładach Sinek często podaje przykład marki Apple i Steva Jobs’a, braci Wright, Martina Luthera Kinga, firm Microsoft czy Wal-Mart. Może więc zastanawiasz się, czy jeśli prowadzisz małą, a może nawet jednoosobową firmę, też masz swoje “Dlaczego”.

Jak najbardziej. „Dlaczego” można odnaleźć w życiu osobistym, karierze zawodowej i w prowadzeniu biznesu. Zarówno mali, jak i wielcy, znani i nieznani, osoby niepracujące, pracownicy, jak i firmy – każdy ma swoje „Dlaczego”. Różnica jest tylko w zakresie jego wpływu na innych. Dla jednych będzie to mała grupa osób wokół, dla innych cały świat.


Pytania do refleksji

Obecnie tylko niektórzy z nas potrafią pokazać i wyrazić swoje „Dlaczego”. To wielka szkoda. Wyobraź sobie świat, w którym każdy człowiek i każda organizacja są świadomi swojego „Dlaczego” i czują się częścią czegoś większego i ważnego. Z pewnością więcej ludzi odczuwałoby radość i satysfakcję.

Dlatego na koniec zamiast podsumowania zostawiam Cię z pytaniami do zastanowienia.

·         Na czym się skupiasz w swojej firmie – na “Co” czy na “Dlaczego”?

Jeśli na “Dlaczego”, to:

·         Czy komunikujesz je, czy jest ono niewypowiedziane?

·         Jeśli to drugie, to czy chcesz to zmienić?

·         Jeśli tak, to jaki jest pierwszy krok w tym kierunku?

Jeśli na “Co”, to:

·         Jakie są korzyści i potencjalnie ryzyka z pozostania przy tym?

·         Jakie korzyści możesz odnieść z odkrycia “Dlaczego”? Z czego musisz zrezygnować, aby wcielić to w życie?

·         Jaki jest Twój wybór – „Co” czy “Dlaczego”?

·         Jeśli “Dlaczego”, to jaki będzie Twój pierwszy krok w jego kierunku?

                                          Życzę Ci owocnych przemyśleń!

Artykuł, który może Cię zainteresować – „Autentyzm w copywritingu. Budowanie swojej marki”

Co Authors :

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments