Misja firmy – jak ją napisać? Przykłady misji i wizji.

Misja firmy – jak ją napisać? Przykłady misji i wizji.

Misja firmy – to dzięki niej przyciągniesz najlepszych klientów i pracowników. Stwórz misję firmy, ustal wizję dla swojego przedsiębiorstwa i podążaj za marzeniami

Dlaczego niektóre firmy porywają za sobą tłumy? Jak to jest, że nawet małe, rodzinne interesy potrafią szybko zaistnieć na rynku? Odpowiedź jest prosta – mają swoich wiernych klientów, którzy stają się naturalnymi ambasadorami marki. Tylko jak osiągnąć ten pułap? Czy oferta tych firm jest tak bardzo niezwykła i potrzebna? Niekoniecznie. Nie musisz być innowatorem i tworzyć czegoś zupełnie nowego. Nie każdy jest takim wizjonerem jak Steve Jobs. Ważne jest jednak, dlaczego robisz to, co robisz. Kiedy Ty masz plan, widzisz sens swojej pracy i wyraźnie o tym mówisz, jest szansa, że inni także do Ciebie dołączą.

Dlaczego tak jest? Bo lubimy wiedzieć, w co się pakujemy. Nie lubimy rzeczy, których nie znamy. Ufamy tym, którzy w swoich działaniach są transparentni i zdecydowani. Jednocześnie doceniamy, kiedy ktoś proponuje nam coś wyjątkowego.

Dlatego właśnie misja przedsiębiorstwa, którym chcesz zarządzać, jest tak istotna. Dla Ciebie będzie jak drogowskaz. Dla odbiorców jako klarowne ustalenie wartości, którymi się kierujesz. Twoja wizja firmy w przyszłości to w pewnym sensie deklaracja dla klientów, że będziesz stabilnie trwać na rynku i rozwijać się dla nich.

Jak więc stworzyć misję swojej firmy? Czy to rzeczywiście pomaga w rozwoju? Jak to zrobić dobrze i na kim się wzorować?

Czym są misja firmy i wizja rozwoju przedsiębiorstwa?

Ten, kto wierzy w to, co robi, i wie, jaka idea mu przyświeca, ma znacznie większe szanse na odniesienie sukcesu. Nie odpuszcza, nie poddaje się. Idzie do przodu dzięki temu, że wierzy w sens swoich działań. Nie tylko przyciąga konkretny typ klientów, ale także wspólników, inwestorów i pracowników. Ci, którzy zgadzają się z jego wizją i misją, są gotowi:

  • nieść świadomość o marce w świat,
  • trwać przy marce w kryzysowych chwilach,
  • pracować ciężej dla dobra firmy.

Wszystko dlatego, że utożsamiają się z marką i wartościami, którymi ona się kieruje. Doskonale zobrazował to Simon Sinek w swojej książce „Zacznij od dlaczego”. Swoją teorię „złotych kręgów” bardzo obrazowo wyłożył też podczas krótkiego wystąpienia na TED Talks. W bardzo wielkim skrócie wizja firmy to punkt docelowy, misja firmy to droga do niego. Jednak najważniejsza jest świadomość, z czego ta droga wynika. Dlaczego akurat tak, a nie inaczej zamierzasz zrealizować swój plan? Co cennego chcesz dać innym? I jeśli zaczniesz właśnie od ustalenia tego elementu „dlaczego”, to ta droga będzie znacznie łatwiejsza, będzie wyjątkowa. I zainteresuje innych. Więcej o autorze i jego teorii przeczytasz tutaj.

Zloty krag grafika

Pewnie myślisz: „Ale po co mi jakaś tam misja? Ja przede wszystkim chcę zarabiać na tym, co robię. Liczę na zyski, które pozwolą mi utrzymać siebie, rodzinę, spełniać marzenia”. Świetnie, ale to będzie efekt tego, co robisz. Żeby ten efekt był naprawdę wow, musisz wiedzieć, po co to robisz. Widzieć sens tych działań. Kiedy tylko w Twojej głowie pojawił się pomysł na firmę, najprawdopodobniej wynikał on z jakichś potrzeb. Postanowiłeś je zaspokoić. I to jest właśnie ta misja.

Misja firmy – przykłady, jak przekuć swoje cele na rentowność w każdej firmie 

Przykłady misji firmy wyraźnie wyodrębnione znajdziemy zwłaszcza, jeśli spojrzymy na duże brandy. Czy to oznacza, że dla małej firmy tworzenie misji to działanie bezcelowe? Nie, po prostu najczęściej zwracamy uwagę na te wielkie marki. Na naszym rodzimym podwórku jest wiele firm, dla których określone wartości są punktem odniesienia w tym skomplikowanym świecie biznesu. I tak dla przykładu:

Wedel od pokoleń kojarzący się ze słodyczami:

Zmieniamy się nieustannie, by budzić radość w nas i w naszych klientach.

Many Mornings – producent kolorowych skarpetek z pozoru nie do pary, które mają budzić radość:

Radość dawania

Many Mornings, but one you!

Deklaracja misji według firmy Apple i DHL

Coraz częściej firmy powstają z myślą o tworzeniu fajnego miejsca pracy, opartego na ludziach i dla ludzi. Spójrzmy na firmę Apple, znanego i cenionego na rynku dystrybutora mobilnych multimediów i urządzeń komputerowych. Dlaczego tak często staje się pierwszy wyborem konsumentów? Zapewnia wysokiej jakości produkty i usługi, jak App Store oraz definiuje przyszłość mobilnych multimediów i urządzeń w sposób perspektywiczny. Oficjalnie deklaruje misję i wizję firmy, ma konkretne idee oparte na wartościach. Uwzględniają one wysoką jakość dostarczanych towarów i innowacyjność (Apple odkrył na nowo telefon komórkowy dzięki rewolucyjnemu podejściu, że ma służyć nie tylko do dzwonienia, ale ma być centrum dowodzenia każdego z nas – nabywców). 

Inny przykład konkretnych celów przedsiębiorstwa ma firma logistyczna DHL. Poprzez zapewnienie najwyższej jakości transportu i logistyki są dla ludzi i blisko z nimi. Dostarczają coś więcej niż tylko przesyłki. Dostarczają emocje z nimi związane.

Wszystko, co jest przemieszczane z miejsca na miejsce, potrzebuje pomocy logistyki – jednak za tą prostą prawdą kryją się miliony opowieści. Jako firma logistyczna jesteśmy podstawą handlu dzięki temu, że dostarczamy wszystko, co musi być dostarczone. Dostarczamy nie tylko paczki: dostarczamy pomyślność, transportujemy zdrowie, zasilamy rozwój i niesiemy radość. Każdego dnia łączymy ludzi, poprawiając ich życie.

Twoja kolej na popracowanie nad wizją i celem. Jakie wartości firmy staną się Twoją wizytówką? 

Określenie misji firmy. Jak stworzyć misję firmy w zgodzie ze sobą?

Misja Twojej firmy powinna wynikać z Twoich wartości. Takich, które chcesz przekazać dalej, bo dzięki nim świat będzie lepszy. To może być szczerość, pasja, zaufanie, szacunek, kreatywność, tolerancja, bezpieczeństwo. Dobrze, jeśli wybrane wartości współgrają w wielu obszarach Twoich działań, uzupełniają się. Te powody istnienia firmy mogą dotyczyć:

  • wyjątkowej obsługi klienta,
  • kierunku rozwoju, 
  • jakości oferowanych produktów i usług,
  • budowania relacji z klientami,
  • inwestowania w rozwój pracowników i dbanie o ich dobro.

Warto zaznaczyć, że misja firmy i jej wizja to dwie różne rzeczy, ale są one ze sobą związane, wynikają jedna z drugiej i wzajemnie się uzupełniają – przynajmniej powinny, żeby to wszystko miało sens.

Tekst akapitu

Misja to myśl przewodnia firmy

A co kierowało Tobą? Może chciałeś zapełnić lukę na rynku swoją ofertą, może chciałeś inaczej obsługiwać klientów w danym sektorze. W konkretny sposób odpowiedzieć na potrzeby klientów. Nawet jeżeli Twój pomysł na działalność nie był niczym nowym, to jednak zamierzasz wnieść w ten pomysł kawałek siebie, jakiś element, który będzie Cię wyróżniał na rynku. Czyli jednak masz swoją misję do spełnienia. 

Misja firmy często wiąże się ze społeczną odpowiedzialnością prowadzonej działalności. Koncepcja CSR – Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (ang. Corporate Social Responsibility) – zakłada, że już na etapie budowania strategii marki należy uwzględnić:

  • Interesy społeczne (angażowanie się w rozwój lokalnej społeczności, np.: poprzez wspieranie i nagłaśnianie istotnych kwestii, wszelkie działania na rzecz otoczenia);
  • Ochronę środowiska (adekwatną do branży, chociaż najczęściej związaną z odpowiedzialną gospodarką odpadami, przemyślaną logistyką i transportem);
  • Kontakty międzyludzkie (relacje z personelem, udziałowcami, dostawcami, etyczne zachowania wobec wszystkich).

Bo to, co robisz, będzie Ci dawać większą satysfakcję, jeśli nie będzie tylko ślepym dążeniem do bogactwa. Pozostawisz za sobą spuściznę, dobrą opinię o sobie, pamięć. Poza tym przedsiębiorstwo, które realizuje założenia CSR, może liczyć na korzyści takie jak lojalność i wiarygodność wśród klientów i kontrahentów. I nie trzeba do tego być żadnym gigantem w swojej branży. Wystarczy odrobina empatii. Działając na korzyść innych, w konsekwencji inwestujesz w swoją przyszłość.

Po co określać misję firmy? Czy potrzebujesz uzasadnienia swoich działań?

Prowadzenie firmy to proces. Wiesz mniej więcej, gdzie chcesz dotrzeć, ale po drodze, którą wytyczysz, może wydarzyć się wiele złego i dobrego. Warto być przygotowanym na nieprzewidziane trudności, nowe rozwiązania, szanse, które trzeba rozważyć i odrzucić bądź przyjąć. Trudno zaplanować, jak powinna wyglądać firma za kilka lat. Ciężko planować, zwłaszcza z dużym wyprzedzeniem, kiedy borykasz się z codzienną bieżączką. To ogromne przedsięwzięcie, które zależy od wielu zmiennych.

Jak budowa domu. Masz projekt – własny dom, wizję siebie przy stole z rodziną. Droga to kolejne etapy budowy: pozwolenia, projekty, ekipy budowlane do poszczególnych etapów, nadzór, zakup materiałów budowlanych i wykończeniowych, a wśród tego decyzje na każdym kroku. Na przestrzeni czasu i zmiennych wszystko może pójść nie tak. Ale jesteś na to przygotowany. Działasz systematycznie i ze spokojem – no, może nie zawsze… Jednak podejmując kolejne kroki, wybierasz najlepiej, jak potrafisz, bo wiesz, co chcesz osiągnąć – wygodne miejsce przy stole.

Jak konkretnie zdefiniowana misja własnego biznesu zwiększy Twoją swobodę działania?

  • Zadeklarujesz, czym chcesz się wyróżniać na tle konkurencji.
  • Ułatwisz sobie podejmowanie działań i decyzji strategicznych, bo misja niezmiennie wskazuje nam kierunek, w którym zdążamy.
  • Deklaracja misji ułatwia prowadzenie jednolitych działań marketingowych, tak przez pracodawcę, jak i pracowników firmy.
  • Pozwala przypomnieć, do czego dążysz, zwłaszcza w chwilach zawahania czy zwątpienia, i trwać na dobrej drodze.

Jaka powinna być wizja firmy? 

Śmiała, ambitna, motywująca, wyznaczająca kierunek, długoterminowa i elastyczna. Powinna być sformułowana w taki sposób, żeby dać możliwość rozwoju firmie. W zależności od sytuacji będzie ewoluować, a jednocześnie wspierać i działać jak kierunkowskaz dla każdej decyzji. 

Jak napisać misję firmy? 

Etap zwięzłego wypisania wartości, którymi chcemy się kierować, jest bardzo ważny. Wymaga przemyślenia, określenia, co najlepszego możemy oferować w zależności od tego, czym zajmuje się firma. Ogólne credo można umieścić w miejscu widocznym dla wszystkich. Wartości i cele powinny się także znaleźć na Twojej stronie www, wplecione w treści lub specjalnie wyeksponowane. Jeżeli takie spisane zasady kojarzą Ci się tylko z wymuskaną listą, nic nieznaczącymi zdaniami, nudnymi i skopiowanymi, to najwyższa pora zmienić to nastawienie. Misja firmy ma odzwierciedlać Ciebie, Twoje wartości, Twoją wizję siebie w przyszłości i świadomość, jaki jesteś teraz. Tylko autentyczna misja, wynikająca z chęci wniesienia w życie ludzi czegoś wartościowego, może pomóc Ci poprowadzić Twoją firmę do sukcesu i budować pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments