Zastanawiasz się, jak osiągnąć sukces na YouTube w 2023 roku? W końcu konkurencja jest ogromna, a część widzów przeniosła się na TikToka. Mimo to nadal YouTube dla wielu z nas jest jak „Google z filmami”. Startujesz wkrótce ze swoim kanałem? Daj odbiorcom to, czego szukają, a sam uzbrój się w cierpliwość.
Jeśli chcesz osiągnąć sukces na YouTube, Twój kanał powinien mieć konkretną tematykę. Nie sprawdzą się treści „o wszystkim i niczym” kierowane do każdego. Powinieneś dostarczać w filmach odpowiedzi na pytania oglądających. Określ więc, kim są Twoi przyszli fani i jakie filmy mogą im pomóc. W jakiej tematyce najlepiej nagrywać? W takiej, w której jesteś ekspertem albo chociaż znasz się na niej lepiej niż większość.
Po co YouTube’owi algorytm? Przede wszystkim po to, żeby jak najprecyzyjniej dobierać treści do preferencji użytkowników. Słyszałeś od innych twórców, że sukces na YouTube zależy tylko od szczęścia, bo algorytm losowo wybiera kanały, które promuje, a resztę złośliwie ukrywa? Poza tym YouTube czasem niespodziewanie ucina zasięgi? Nie jest tak.
Im częściej widzowie będą klikać w miniaturkę, tym częściej Twój filmik pojawi się w propozycjach użytkowników. Dla algorytmu liczy się także czas utrzymania uwagi odbiorcy. Czyli im dłużej internauci będą skupiać się na Twoim filmie, tym częściej będzie on pokazywany potencjalnym fanom. Dzięki temu wideo zdobędzie finalnie więcej wyświetleń. Jaki wniosek z tego płynie? Tytuł i miniaturka mają przyciągnąć uwagę internauty, a sam film powinien ją utrzymać do końca.
Na to, jak często Twoje filmy będą polecane potencjalnym odbiorcom, wpływa również m.in. liczba komentarzy, polubień i subskrybentów. Chętniej promowane są także treści podobne do tych, które już wcześniej zdobyły największą liczbę wyświetleń. Z tego powodu twórcy nagrywają nieraz całe serie filmów na YouTube w jednej koncepcji, która się już wcześniej sprawdziła.
Jeśli chcesz poprawić widoczność swoich nagrań wideo i zwiększyć ich oglądalność, zadbaj także o optymalizację filmów pod kątem SEO. W tytule, opisie filmu i tagach powinieneś uwzględnić słowa kluczowe. Jak je dobrać? Pomoże Ci w tym Planer Słów Kluczowych. Odpowiednich fraz możesz poszukać także za pomocą Planera Kampanii Displayowych lub narzędzia YouTube Keyword Tool. Odbiorcy chętniej będą klikać w tytuł, jeśli frazy kluczowe z największą liczbą wyszukiwań umieścisz na jego początku. Pamiętaj też, żeby w opisie podać swoje dane kontaktowe oraz załączyć linki do strony internetowej, bloga i profili w social mediach.
Jeśli nie prowadzisz kanału typowo hobbystycznie, na pewno chciałbyś na nim zarabiać. Można to robić na kilka sposobów. Zastanawiasz się, czy ilość subskrypcji przekłada się na większe zarobki? Wbrew temu, co może Ci się wydawać, dużo subskrypcji, komentarzy i łapek w górę na kanale nie gwarantuje żadnego dochodu.
Jeżeli chcesz mieć realne zyski z YouTube’a, będziesz musiał przygotować się na ogrom pracy. Raczej nie zarobisz na tej platformie, publikując od czasu do czasu, byleby tylko coś wrzucić. Twój kanał osiągnął minimum 1000 subskrypcji, 4 tys. godzin oglądania przez ostatni rok lub 10 mln wyświetleń shortsów przez ostatnie 90 dni? Możesz zapisać się do programu partnerskiego YouTube. Dzięki niemu możesz zarobić na kilka sposobów:
RPM to wskaźnik informujący, jaką kwotę średnio zarabiasz za 1000 wyświetleń filmu. Uwzględnia on różne źródła dochodów (reklamy, wspieranie kanału, zarobki z YouTube Premium, superchata i supernaklejek). Na jaki RPM możesz liczyć w Polsce? Odpowiedź brzmi – to zależy. Na przeciętnych kanałach średnio na 1000 wyświetleń zarobisz 4-5 zł. Jeśli dostarczasz dobrej jakości content w tematyce biznesu, przedsiębiorczości, produktywności i efektywnego zarządzania czasem, możesz uzyskać RPM powyżej 20 zł.
Na jaki RPM możesz natomiast liczyć z tak popularnych i chętnie wyświetlanych w tej chwili shortsów? Kwoty nie są powalające – średnio 4-9 groszy. Czyli z miliona wyświetleń shortsów dostaniesz jakieś 40-90 zł. Weź jednak pod uwagę, że skrócona forma filmików może przyciągnąć na Twój kanał nowych odbiorców i przyczynić się do zwiększenia na nim ruchu.
Zarabianie na filmach nie musi kończyć się na programie partnerskim. Możesz w umiejętny sposób promować na kanale swoje produkty i usługi, nawiązywać współpracę z firmami i zarabiać na afiliacji. Na czym polega afiliacja? Polecasz produkty wybranego sklepu i w opisie filmu umieszczasz link afiliacyjny. Otrzymujesz prowizję, jeśli widz kupi produkt bezpośrednio poprzez link.
Masz wrażenie, że Twój kanał nie osiągnie sukcesu, bo branża, w której działasz, jest zbyt niszowa lub ogólnie mało atrakcyjna? Zastanów się, czym tak naprawdę jest dla Ciebie sukces na YouTube. Czy to miliony wyświetleń, komentarzy i subskrybentów, czy po prostu nawiązanie relacji z nowym klientem, który usłyszał o Tobie dzięki tej właśnie platformie? Powiedzmy sobie wprost – nie każdy zbuduje gigantyczny kanał i zostanie słynnym youtuberem. Jeśli zajmujesz się niszową tematyką, Twoje filmy raczej nie zdobędą imponującej liczby wyświetleń. Jednak to wcale nie powinien być główny cel Twojej działalności na platformie. Pomyśl natomiast, że dzięki kanałowi mogą się o Tobie dowiedzieć osoby, które nigdy w życiu nie usłyszałyby o Twojej firmie czy usługach.
Masz opory, żeby ruszyć, bo mało kto z Twojej branży nagrywa filmiki? To idealna sytuacja. Interesujący content na pewno zbuduje przewagę nad konkurencją. Wysyłając ofertę do potencjalnego klienta, możesz zachęcać go do zapoznania się z Twoimi filmikami. Ta platforma to naprawdę świetne miejsce do prezentowania przyciągających treści i budowania wizerunku eksperta. A co, jeśli dużo osób nagrywa już filmy w podobnej tematyce? Też działaj. Chyba nie chcesz zostać w tyle.
YouTube to platforma ponadczasowa. Pomimo swoich 18 lat istnienia ma się świetnie, a nowo założone kanały nadal mogą odnieść sukces. Określ więc, o czym mają być Twoje materiały wideo, działaj systematycznie i wyciągaj wnioski. Wykorzystaj platformę do budowania swojej marki osobistej. Jeśli dostarczasz wartościowy content, to YouTube, w przeciwieństwie do TikToka czy Instagrama, przez wiele miesięcy będzie polecał Twoje filmy potencjalnym fanom.
Chciałbyś zadbać o swoje social media także poza YouTubem? Przeczytaj artykuły: Komu przyda się konto na TikToku i Jak zaistnieć na Instagramie w 2023 roku, aby dowiedzieć się więcej.