Instagram przechodzi od niedawna prawdziwą rewolucję. Z najpopularniejszego serwisu ze zdjęciami staje się serwisem wideo. Filmiki w formie relacji znikających po 24 godzinach (InstaStories) to w tej chwili podstawa Instagrama. Rosnąca popularność TikToka udowodniła, że w internecie królują treści wideo. Instagram, idąc śladami swojego konkurenta, zaczął mocno promować Instagram Reels (Insta Rolki) – krótkie, około 15-sekundowe filmiki.
Jak w takim razie zaistnieć na Instagramie? Jak przyciągnąć pożądanych odbiorców na swój profil i zwiększyć zasięgi?
Na Instagramie przestają być skuteczne posty ze zdjęciami. Platforma ucina zasięgi zdjęć także w formie karuzeli czy postów zawierających kilka fotek. W tej chwili krótkie filmiki, a w szczególności Insta Rolki są mocno promowane przez algorytm. Natomiast im większe zasięgi, tym większa szansa na odniesienie sukcesu w mediach społecznościowych.
Dzięki rolkom możesz trafiać do nowych użytkowników. W przeciwieństwie do postów ze zdjęciami, rolki są udostępniane nie tylko Twoim followersom, ale także użytkownikom, którzy dopiero mogą zainteresować się Twoim profilem. Znacznie zwiększa to ruch na koncie.
Rolki są atrakcyjne wizualnie i przyciągają uwagę. Mogą też wpływać na emocje potencjalnych klientów, jeśli np. połączysz je z przyciągającą muzyką. Dzięki temu użytkownicy spędzają więcej czasu na Twoim profilu, co także korzystnie wpływa na algorytm Instagrama.
Jeśli nie czujesz się jeszcze pewnie w publikowaniu rolek, możesz wykorzystać najprostszą opcję stworzenia ich z kilku zdjęć w połączeniu z dźwiękiem lub muzyką.
Im większy ruch na koncie w postaci większej liczbyi komentarzy i lajków, tym większa szansa, że Instagram wyświetli materiał szerszemu gronu odbiorców. Zastanów się, czego dokładnie poszukują Twoi odbiorcy. Czy szukają odpowiedzi na konkretne pytania, motywacji, a może rozrywki? W postach i filmikach postaraj się nawiązać relacje z fanami i zadawaj pytania zachęcające do pozostawienia komentarza.
Dodawane hashtagi muszą przede wszystkim nawiązywać do tematyki, w której działasz. Hashtagi powinny ułatwić użytkownikom odnalezienie interesujących ich treści. Publikując hashtag, pomyśl o tym, co Twoi potencjalni fani najczęściej wpisują w wyszukiwarkę Instagrama.
Najlepiej używać 3-5 hashtagów (kiedyś mówiło się, że 30). Wykorzystuj mniej hashtagów, ale stawiaj na bardziej popularne z nich. Używaj także tych niszowych. Rzadki hashtag może zwiększyć szansę, że to właśnie ci docelowi odbiorcy Cię odnajdą. Postaw na polskie hashtagi. Pod nimi będzie zdecydowanie mniej twórców i zwiększysz szansę, że użytkownik Instagrama trafi właśnie na Ciebie. Unikaj używania zbyt często tych samych zestawów hashtagów.
Aktywność użytkowników na danym koncie
Im bardziej aktywni są użytkownicy Twojego profilu, tym częściej algorytm Instagrama wyświetla im Twoje treści. Instagram najchętniej pokazuje treści odbiorcom mającym najwięcej interakcji z Twoim profilem. Dlatego tak ważne jest, żeby profil był wciągający i zachęcał do pozostawania na dłużej.
Algorytm Instagrama sprawdza, jakie treści preferują użytkownicy i wyświetla posty zgodne z ich zainteresowaniami.
InstaStories są nadal najpopularniejszą formą wideo na Instagramie. Są widoczne tylko dla followersów (użytkowników obserwujących Twoje konto). Filmiki w tym formacie trwają do 60 sekund i znikają po 24 godzinach. Reakcje na InstaStory (lajki, komentarze) są widoczne tylko dla twórcy konta.
Za pomocą InstaStories (relacji) możesz:
Instagram Reels są widoczne dla wszystkich użytkowników Instagrama. Mogą dzięki temu przyciągnąć nowych obserwatorów. Trwają maksymalnie 60 s. Insta Rolki nie znikają po czasie i można je wyświetlać bez limitów. Reakcje na Instagram Reels (polubienia i komentarze) są widoczne dla wszystkich użytkowników. Rolki mogą być udostępniane tylko na urządzeniach mobilnych. Wypełniają cały ekran. Do rolek możesz dodawać efekty i muzykę lub własne dźwięki.
Jak nagrywać rolki?
Rolki nagrywaj aparatem Instagrama lub za pomocą aplikacji, np. InShot lub VN. Do reelsów dodawaj efekty specjalne, muzykę czy też naklejki z ankietami, konkursami, sesjami Q & A. Zastanów się, czego z rolek chcieliby dowiedzieć się Twoi odbiorcy.
Pomysły na rolki:
Zamiast publikować chaotycznie podziel filmiki wg tematów np. wideo lifestylowe, humorystyczne czy w stylu poradnikowym. Publikuj treści z każdego tematu i obserwuj reakcje odbiorców. Możesz stworzyć też cykl filmików.
Media społecznościowe, w tym Instagram, cały czas się zmieniają. Serwis do niedawna kojarzony z idealnym życiem, przedstawionym na pięknych zdjęciach teraz staje się platformą, gdzie dominują treści wideo. W tej chwili rolki są szczególnie promowane przez algorytm Instagrama. Cały czas na zasięgi wpływa aktywność użytkowników na Twoim koncie, czyli komentarze, lajki, wiadomości prywatne, udostępnienia i wyświetlenia. Pracując nad swoim profilem, przede wszystkim musisz wiedzieć, do kogo kierujesz content i z jakimi odbiorcami chcesz nawiązać relacje. Najważniejsze, żeby treści trafiały w gust fanów. Bądź więc na bieżąco z trendami i cały czas testuj nowe rozwiązania.