Od kilku lat coraz więcej mówi się o TikToku – mobilnej aplikacji społecznościowej. Pewnie też go kojarzysz – krótkie filmiki nagrywane przez młodych ludzi tańczących do popularnej muzyki. Ale czy taki opis na pewno dobrze go charakteryzuje? A może ma on coś więcej do zaoferowania? Chodź, przyjrzyjmy się mu i sprawdźmy, czy warto go używać.
TikTok został stworzony w 2016 roku przez chińskie przedsiębiorstwo ByteDance. Od roku 2017 jest międzynarodowym serwisem społecznościowym, a w roku 2020 był najczęściej pobieraną aplikacją na świecie.
Zaprojektowano go na wzór Musical.ly – aplikacji, która w latach 2014-2018 szybko zyskała popularność. Dlaczego? Bo umożliwiała nagrywanie filmików do popularnych piosenek, w których występujący wyglądał, jakby śpiewał z playbacku. Użytkownicy apki mogli reagować na wideo i dzielić się nim z innymi. Okazało się, że to jest to, co tygryski lubią najbardziej 🙂 ByteDance wykupił Musical.ly za 1 miliard dolarów, aby w 2018 roku zamknąć platformę, a jej użytkowników przenieść na TikToka.
Dzisiaj TikTok umożliwia swoim użytkownikom publikację krótkich filmów (15-60 sekund oraz dłuższe do 10 minut). Nadal można dodawać do nich muzykę, ale twórcy udostępniają już nie tylko teledyski z układem tanecznym. Dzielą się też nagraniami rozrywkowymi i edukacyjnymi. Każdy, kto posiada konto w aplikacji, ma możliwość przeglądania i publikowania filmików. Może obserwować innych użytkowników, polubić czy skomentować film oraz zapisać go lub udostępnić. Wszystkie te funkcje znajdziesz po prawej stronie ekranu, gdy zalogujesz się na swoim koncie.
TikTok to popularna aplikacja na urządzenia mobilne. Oznacza to, że można jej używać na smartfonie z oprogramowaniem Android lub iOS oraz dostępem do Internetu. Ma też odpowiednią wersję na komputer, ale większość jej użytkowników i tak korzysta z aplikacji mobilnej.
Może powyższy opis nasuwa Ci skojarzenie z innymi social mediami. Ale czy mamy tu do czynienia z czymś podobnym do Instagrama lub Twittera? Otóż TikTok to medium społecznościowe 2.0. Udoskonalona wersja wcześniejszych serwisów, której algorytm działa sprawniej od jej poprzedników.
Powiedzmy, że dziś założyłeś swoje konto w aplikacji TikTok. Zaczynasz przeglądać filmy. Widzisz, jak chłopak remontuje swój stary samochód, więc oglądasz do końca, bo to lubisz. Przewijasz dalej, śmieszne koty robią rozgardiasz w czyimś mieszkaniu w rytmie disco. Rozbawiły Cię te słodkie rozrabiaki, więc oglądasz dalej i jeszcze klikasz serduszko. Kolejny film to tutorial o makijażu, przewijasz, coś o gotowaniu, więc też przewijasz… O, tu Kołaczkowska znowu tak śmiesznie gada, lubisz ją, dlatego oglądasz dalej i klikasz plusik przy jej zdjęciu profilowym – to znaczy, że ją zaobserwowałeś i będziesz widzieć jej najnowsze filmiki.
Już po dwóch dniach Twojej aktywności w apce TikTok uczy się Twoich zachowań i wie, co może Cię zainteresować. W rezultacie wyświetla Ci same ciekawe dla Ciebie treści. To sprawia, że coraz więcej czasu spędzasz, scrollując tiktokowe filmy. Według raportu WirtualneMedia.pl to TikTok zabiera nam najwięcej czasu. W styczniu 2023 było to aż 19 godzin i 21 minut. To o godzinę dłużej niż Facebook (18 godzin i 27 minut) i ponad 4 razy więcej niż Instagram (4 godziny i 38 minut).
Odbiorcami filmów wideo publikowanych w tej aplikacji są przede wszystkim młodzi ludzie. Mam tu na myśli pokolenie Z (urodzonych w latach 1995-2012) i millenialsów (urodzonych w latach 1980-2000). Dzisiaj, w roku 2023, można założyć, że w Polsce jest już około 1,5-2 mln użytkowników, a liczba ta dalej rośnie w rekordowym tempie.
W raporcie OpenMobi „Użytkownik TikToka w Polsce” stwierdzono, że dominującą grupą wiekową na platformie są młodzi dorośli, czyli osoby w przedziale 18-34 lata (60%). Tuż za nimi wymieniono młodzież w wieku 13-17 lat (34%). Większość użytkowników stanowią kobiety, ale mężczyzn na platformie także stale przybywa.
Nic dziwnego, że TikTok kojarzy się z aplikacją młodzieżową. Z czasem jednak sytuacja się zmienia i widać coraz więcej filmów tworzonych przez starszych użytkowników. Dzielą się oni swoją wiedzą o gotowaniu, rzemiośle czy sztuce. Bawią dystansem do siebie i rozbrajającym poczuciem humoru. Inspirują swoją młodzieńczą energią. Nie myśl więc, że jesteś za stary na TikToka 😉
Jest to miejsce dla każdego, kto chce wyrazić siebie w kreatywny sposób. Aplikacja daje możliwość nagrywania i edytowania filmów na wiele tematów. Poprzez nakładanie odpowiednich filtrów, dobór muzyki, dodanie napisów czy obrazków można tworzyć bardzo różnorodne wideo.
Twórcą TikToka może być, m.in.:
Niezależnie od wieku czy branży, możesz tu znaleźć swoją niszę. Rosnąca popularność aplikacji pozwoli Ci zyskać nowych odbiorców nawet bez płatnej reklamy. Jesteś ciekawy jak to działa?
Odpowiedź jest dosyć prosta: tak, jeśli Twój produkt lub usługa nadają się do przedstawienia w postaci ciekawych, krótkich filmików. A jeśli nie wiesz, jak to stwierdzić, możesz skonsultować się z profesjonalnym marketingowcem. W agencji Copywriter.pl mamy specjalistów, którzy chętnie służą radą i propozycjami scenariuszy filmików do social mediów. Napisz do nas i sprawdź, czy przyda Ci się taka pomoc.
Co można publikować? Najpopularniejsze na TikToku są treści rozrywkowe, więc zabawny filmik z Twoim produktem może osiągnąć naprawdę wiele wyświetleń. Jeśli nagrasz tutorial pokazujący, jak używać Twojego produktu, odbiorcy chętniej zajrzą do Twojego sklepu. Można też postawić na współpracę z aktualnie popularnym influencerem, którego wizerunek pasuje do wartości Twojej marki. Taka osoba znacząco zwiększa zasięgi firmowego konta.
Ciekawym zjawiskiem, mogącym pomóc Ci zyskać duże grono obserwujących są trendy. Chodzi o popularne piosenki, efekty wizualne lub hashtagi, które wiralowo rozchodzą się w całej platformie. Zależą od chwilowych upodobań odbiorców, którzy kopiują i naśladują je w swoich filmikach. Aplikacji zauważa to i podsuwa filmy zawierające trendujące elementy jeszcze większej liczbie osób. Warto używać trendów, jeśli pasują do Twojego produktu i wizerunku. Dzięki temu więcej osób pozna Twoją markę.
Jak zauważyć trendy i się nie spóźnić? Tak, bardzo ważny jest tutaj czas reakcji, bo trendy przychodzą i odchodzą dosyć szybko. Czasem jest to kwestia dni lub tygodni. Po pierwsze, obserwuj tiktoki innych użytkowników. Jeśli zauważysz powtarzające się piosenki, formaty filmu, teksty – spróbuj je wykorzystać. Po drugie, mamy w sieci narzędzie o nazwie TikTok Creative Center. Jest to strona, która pozwala sprawdzić, jakie trendujące piosenki, hasztagi czy filmy mamy, np. w Polsce, w ostatnim tygodniu. Korzystaj z tego narzędzia, a zawsze będziesz na fali w tiktokowym oceanie.
Jeśli zastanawiasz się nad płatną kampanią reklamową na TikToku, to jest to bardzo opłacalne rozwiązanie. Algorytmy i opcje reklamowe aplikacji sprawiają, że możesz dotrzeć do wielu klientów stosunkowo niskim kosztem w przeliczeniu na liczbę wyświetleń reklamy. Z doświadczenia marketingowców wynika, że działa to nawet lepiej niż reklama na Facebooku i Instagramie.
Są tylko dwa warunki:
Jeśli chcesz iść z duchem czasu, warto używać aktualnie popularnych narzędzi. Jednym z nich jest TikTok. Mając w pamięci powyższe informacje o aplikacji, pomyśl o swojej marce. Jeśli jest nowa, może szybko zyskać na popularności. Jeśli już od lat działa na rynku, teraz ma szansę trafić do kolejnych pokoleń klientów, na znacznie większą skalę niż dotychczas. Czy chcesz rozwijać firmę, korzystając z TikToka? Decyzja należy do Ciebie.
Umysł ścisły i artystyczna dusza w ciele jednej copywriterki. Moje serce bije na co dzień w mazurskim lesie. Natomiast głowa najchętniej tworzy treści związane z ekologią i rozwojem osobistym. Do priorytetów zaliczam życie w zgodzie z naturą i samą sobą.