Chcesz zacząć pracę w marketingu digitalowym i myślisz, w jakiej roli mógłbyś się sprawdzić? Zadania copywriterów, UX designerów czy content managerów intrygują Cię coraz bardziej? Zastanawiasz się, jaki jest ich zakres obowiązków i co właściwie robią? Świetnie, że tu trafiłeś, ponieważ rozkładamy na czynniki pierwsze stanowisko osoby odpowiedzialnej za proces zarządzania treścią. To content manager. Dowiesz się m.in.:
Content Manager to stanowisko kierownicze średniego szczebla. To osoba odpowiedzialna za tworzenie treści, które udostępnia reprezentowana przez niego firma. Menedżer treści buduje koncepcję pozyskania klientów i czuwa nad jej realizacją. Analizuje również wyniki ustalonej strategii komunikacji i wyciąga z niej wnioski przydatne dla marki. Cele biznesowe content managera to:
Przed tworzeniem koncepcji marketingowej należy dokładnie zbriefować klienta. Co to oznacza? Zebranie maksimum informacji o jego firmie. Po prostu. Podstawowe pytania, które należy zadać, to:
Szczegółowy brief ma nawet kilkanaście pytań. Sporo, prawda? Jednak zrozumienie potrzeb klienta, zanurzenie się w jego zawodowy świat to podstawa, by zaplanować efektywną kampanię digitalową. Nawet gdy zespół stworzy genialną, powalającą koncepcję, a zabraknie spójności z założeniami klienta… Sam wiesz. Nic z tego. Pamiętaj, że content manager współpracuje – nie narzuca. Jeżeli da klientowi poczucie, że prawdziwie go rozumie – dostanie z pewnością szersze możliwości realizacji treści zgodnych ze swoimi pomysłami. Priorytet to wygładzanie płaszczyzny relacyjnej, jak tylko się da 🙂
UWAGA! Niezbędne cechy/umiejętności – elastyczność, umiejętność słuchania, asertywność, odporność na krytykę
Gdy już wszystko jest ustalone z klientem, trzeba wymyślić sposób prezentowania firmy odbiorcom. To czas na dokładny research i analizę działań konkurencji (współzawodników należy zostawić daleko w tyle). Ten etap to, przede wszystkim, generator kreatywnych rozwiązań plus szukanie odpowiedzi na pytania:
UWAGA! Kluczowe cechy/umiejętności – kreatywność, otwartość na nowe rozwiązania, umiejętność planowania
Koncepcja reklamowa gotowa, więc content manager zaczyna wymyślać angażujące treści. Mogą być to:
Ten etap to zazwyczaj praca w zespole, więc Content manager tworzy treści wraz ze swoją grupą content writerów. Prócz tego deleguje zadania i nadzoruje projekt. Na tym etapie współpracują ze sobą specjaliści SEO, graficy, social media manager czy UX designerzy. Ceniony content manager bez wątpienia musi lubić ludzi. Serio, serio 🙂 Trzeba być otwartym na ich pomysły, sprzeciwy i różne charaktery. Poza tym deadline to świętość, menedżer treści musi więc efektywnie zarządzać – zarówno ludźmi, jak i czasem.
UWAGA! Ważne cechy/umiejętności – odpowiedzialność, zdolności przywódcze, komunikatywność, właściwe ustalanie priorytetów, lekkie pióro, poprawność językowa, umiejętność zarządzania
Content manager to zawód dla człowieka orkiestry. Na co powinieneś mieć zajawkę, by spełniać się w tej pracy?
UWAGA! Istotne cechy/umiejętności – dociekliwość, ciekawość, chęci poznawcze, analityczny umysł, uwielbienie dla nieprzewidywalności
Rodzaj zadań może się różnić w zależności od profilu i wielkości firmy. Ale to zapewne czeka Cię podczas typowego dnia pracy:
Najwięcej ofert pracy na stanowiska związane z reklamą internetową znajdziesz w grupach na Facebooku. Zaprzyjaźnij się również z wyszukiwarką Google. Kilka podpowiedzi:
Jest kilka dróg prowadzących na to stanowisko. Zazwyczaj to kolejny etap kariery content writera czy specjalisty SEO. Często jednak na ścieżkę content marketingu wkraczają również osoby po dziennikarstwie czy specjaliści PR.
Droga jest też otwarta dla osób, które nie miały do czynienia z marketingiem online. Wystarczy mieć jasno określone cele zawodowe i intensywnie pracować nad uzupełnieniem wiedzy. Warto więc śledzić tematyczne webinary, podcasty oraz ukończyć kursu kreatywnego pisania. Zwróć uwagę na propozycje Semstrom czy Whitepress. Posłuchaj podcastów A. Jabłońskiego. Przejrzyj blog P. Gontarka. Popatrz na książki D. Puzyrkiewicza. Zainwestuj w kurs Copywriting Masterclass od Jarka Kaniewskiego. A może na początek warto sprawdzić mini kursy na platformach Domestika czy Udemy? Koniec podpowiedzi 🙂 W Internecie jest mnóstwo artykułów branżowych oraz szkoleń, które przybliżają zawód content managera. Tak, darmowych też.
Wyposażony w mniej lub bardziej zaawansowaną wiedzę możesz już startować na stanowisko juniorskie bądź staż w wybranej firmie.
To zależy. Wynagrodzenie może znacznie różnić się w zależności od:
Wg Google przedział płacowy to ok. 4500 złotych do nawet kilkunastu tysięcy w dużej korporacji. Ogłoszenia w serwisie Pracuj. pl zachęcają stawkami 12-18 tys. Wg Rocket Jobs płaca wynosi 7-10 tys. dla specjalisty. Stanowiska juniorskie zaczynają się od około 4000 złotych, czyli na bułeczki i mleko starczy 😉
Zalety:
A teraz wady:
Rozumiesz, prawda? Wymarzony żywioł dla jednej osoby, dla innej będzie oznaczał jednak zawodowy koszmar. W tym miejscu powinnaś/powinieneś już wiedzieć, czym charakteryzuje się stanowisko content managera. W jaki sposób pracuje oraz jakie cechy i umiejętności powinien posiadać. Ocena – czy to plusy, czy minusy – należy do Ciebie. A gdy zdecydujesz – będziesz wiedział, czy w tym kierunku podążyć.
Na koniec wskazówka – jeżeli poważnie myślisz o karierze w net marketingu zapoznaj się z pracą content creatora, czy copywritera. Nigdy nie wiesz, która droga jest właśnie dla Ciebie, warto więc sprawdzić różne możliwości. Poza tym – po prostu musisz wiedzieć kto jest kim w marketingowym świecie.
A może pracujesz już jako content manager i chciałbyś podzielić się refleksjami na temat pracy? Świetnie! Zostaw, proszę, komentarz. Perspektywa doświadczonego content managera z pewnością będzie cennym źródłem wiedzy dla stawiających pierwsze kroki w zawodzie.
Moja copy strategia: gdy nie czytam, to piszę. Gdy piszę, to mówię do czytelników. Gdy mówię, to tak, by odbiorcy chcieli słuchać. Gdy wysłuchają, to podejmą działania 🙂 Lubię, gdy moje teksty pomagają Firmom i ich Klientom. Lubię też SEO wyzwania. A co jest dla mnie najważniejsze prywatnie? Rodzina, książki, psy i powroty na Mazury.