Czym zajmuje się content creator w codziennej pracy, czym różni się od content marketing managera i jaki jest jego zakres obowiązków?

Czym zajmuje się content creator w codziennej pracy, czym różni się od content marketing managera i jaki jest jego zakres obowiązków?

Zacznijmy od tego, co to w ogóle jest content? 

Content to treści prezentowane ludziom w określonym celu, w określonej formie i w określonym kanale. Jakie treści i w jakim kanale? Tak naprawdę możliwości są nieograniczone. Gdy mówimy o treściach, mamy na myśli wszystkie informacje przekazywane w środkach komunikacji, takich jak Internet, telewizja, kino, radio, książki, czasopisma, dzieła sztuki, wydarzenia na żywo… 
Doszło do tego, że treści stały się towarem masowej produkcji, a my już nie chcemy tylko informować, teraz chcemy być w tym profesjonalistami. W odpowiedzi na to zapotrzebowanie powstał nowy zawód – content creator.


Kim jest content creator?

Content creator to twórca atrakcyjnych i wartościowych treści, które można przedstawić za pomocą dowolnego medium lub kanału. Swoje działania kieruje do określonej grupy docelowej, by wywołać pożądane reakcje (edukacja, rozrywka, sprzedaż…). Tworzy materiały w różnych formatach: blogi, ebooki, posty, zdjęcia, filmy, broszury, biuletyny, grafiki czy infografiki. 


Na czym polega praca content creatora?

W przykładowym ogłoszeniu o pracę dla twórcy treści możemy przeczytać:

Szukamy osoby z pasją do wizualnego opowiadania historii; która żyje i oddycha mediami społecznościowymi, a także dobrze czuje się przed kamerą. Wie lub chce się dowiedzieć, jak wykorzystywać kanały, narzędzia i platformy do budowania społeczności i powiększania jej liczby.

content creator


Pełna lista obowiązków i wymagań do pracy w tym zawodzie jest o wiele dłuższa i w większości przypadków zależy od danego pracodawcy. Najważniejszymi obowiązkami content creatora są:

  • tworzenie, edytowanie i aktualizowanie wysokiej jakości tekstów w celu zapewnienia spójności marki;
  • optymalizacja tekstów pod kątem SEO;
  • pisanie, planowanie lub udostępnianie postów oraz obsługa kont społecznościowych włącznie z moderowaniem komentarzy i odpowiadaniem na pytania odbiorców;
  • realizacja kampanii w mediach społecznościowych i monitorowanie jej wyników;
  • nagrywanie filmów lub animacji oraz postprodukcja;
  • przygotowywanie i obróbka zdjęć, a także projektowanie grafik zgodnie z preferencjami klienta;
  • opracowywanie kalendarza redakcyjnego;
  • sprawdzanie zgodności treści z obowiązującym prawem;
  • współpraca z pozostałymi członkami zespołu kreatywnego.

Gdzie pracuje content creator? 

Popularnym miejscem zatrudnienia content creatorów są agencje reklamowe, marketingowe, content marketingowe, interaktywne czy duże korporacje.
Najwięcej ofert pracy dla twórcy treści można znaleźć za granicą (Wielka Brytania, USA). W Polsce zawód content creatora wciąż raczkuje, a jego zakres obowiązków pokrywa się z takimi profesjami, jak copywriter, content writer, content architekt (content designer) czy content specialist. Szukając pracy, warto więc sprawdzić wszystkie te opcje.

Zakres obowiązków content creatora a content managera?

Content marketing manager (inaczej Content marketing specialist lub Specjalista ds. content marketingu) prowadzi produkcję zoptymalizowanych treści, odpowiada za ich jakość i dystrybucję do klienta. Nadzoruje i wspiera w codziennych działaniach zespół do spraw marketingu internetowego. Bada strategie marketingowe i ich wpływ na zaangażowanie klienta. Praca content managera polega na zarządzaniu zespołem złożonym z copywriterów, grafików, content creatorów, webmasterów. Jednym z obowiązków content managera może być również dbanie o dobry PR (public relations), czyli budowanie relacji z odbiorcami i aktywna promocja firmy lub marki. Dobry content manager powinien świetnie rozumieć marketing treści, rynek e-commerce, SEO oraz dobrze znać język, z którego korzysta. 

Bezpośrednio pod content managerem znajdują się content creatorzy, którzy wspierają w codziennych obowiązkach managera, dostarczając mu wartościowych treści, dopasowanych do odbiorców i wybranego kanału.


Content manager wraz z content creatorem, copywriterem, webmasterem i grafikiem tworzą zespół kreatywny, w którego skład wchodzi również art director, czyli dyrektor kreatywny. Odpowiada on za nadzorowanie pracy całego zespołu w agencji reklamowej czy studiu filmowym oraz koordynuje działania biznesowe związane ze sztuką. 

1867752

Jak dobrze planować treści?

Planowanie treści to jedno z ważniejszych zadań, jakie wykonują content creatorzy. Pozwala przekształcić okazjonalne tworzenie treści w skoncentrowany marketing. Dzięki temu łatwiej zachować konsekwencję i spójność przekazywanych informacji. Oto kilka porad, z których warto skorzystać:

  • Zastanów się dla kogo piszesz i zbadaj preferencje odbiorcy. Do jakiej grupy osób chcesz dotrzeć? Czy będą to osoby młode, uczniowie lub studenci? A może zależy Ci na przykuciu uwagi rodziców bądź specjalistów w konkretnej branży?
  • Określ cele, które ma przynieść proponowana treść. Chcesz zwiększyć liczbę odwiedzających, zapisów do newslettera czy nowych subskrypcji?
  • Określ tematy i częstotliwość ich publikowania. Zanim zaczniesz tworzyć, zastanów się, co chcesz przekazać światu. Następnie przygotuj konkretny plan na minimum 12 tygodni;
  • Wykorzystuj kalendarz do planowania contentu wokół konkretnych świąt i wydarzeń w roku. Nie zawsze musisz wymyślać koło na nowo. Dzień Mamy czy Mola Książkowego to gotowe rozwiązania;
  • Zablokuj czas na planowanie w swoim kalendarzu. To bardzo ważne! Nie daj się przekonaniu, że nie masz czasu na układanie harmonogramu;
  • Wybierz potrzebne narzędzia. Wachlarz możliwości jest naprawdę szeroki, a kilka propozycji znajdziesz poniżej;
  • Dobierz odpowiednią platformę do realizacji planu. Jakich kanałów użyjesz? Chcesz wstawić post na Facebooka, zdjęcie produktu na Instagrama, a może będziesz korzystać z różnych mediów na raz?
  • Planuj treści zgodnie z docelową platformą. Optymalna liczba postów na Facebooku i Instagramie to 2 dziennie, na Twitterze od 3 do 5, na Pintereście 5 dziennie, na Linkedin 1 dziennie (nie więcej niż 20 postów w miesiącu). Publikuj w Google+ maksymalnie 3 razy dziennie, a posty na bloga udostępniaj średnio 2 razy w tygodniu;
  • Używaj kolorów w planerze. Przemyślany i dodatkowo estetyczny harmonogram sprawia, że aż chce się pracować. 

Zanim rozpoczniesz planowanie, pamiętaj, by zapoznać się z różnymi kategoriami postów. Wyróżniamy treści edukacyjne, inspirujące, rozrywkowe, budujące zaangażowanie i promujące. Każdy z rodzajów będzie wymagał od Ciebie innego przygotowania. Nie przesadź z promocją! Posty promocyjne nie powinny stanowić więcej niż 20% wszystkich udostępnianych treści.


Przydatne narzędzia w pracy z contentem

Poza oczywistymi narzędziami, jak smartfon, tablet, mikrofon czy słuchawki przyda Ci się cały szereg dostępnych aplikacji i rozwiązań dopasowanych do tworzonych treści.


Audio content: 

Audacity, WavePad Sound Editor – do rejestracji i montażu dźwięku
Soundclouds, iTunes, Google Podcast – tutaj opublikujesz swoje audio

Nagrywanie i montaż wideo:

Powtoon – do tworzenia animowanych, kreskówkowych prezentacji
Panda Video Kompresor – do zmniejszania rozmiaru zdjęć lub filmów przy zachowaniu dobrej jakości
Plotagon story – aplikacja, która zanimuje Twoje historie
Videoscribe – zdobył popularność dzięki animacjom odręcznych rysunków na tablicy
Screen Recorder – nieoceniony przy nagrywaniu filmików edukacyjnych
Funimate – do tworzenia contentu na TikToku
Toonly – do szybkich animacji w smartphonie

Obróbka zdjęć: 

Canva – najpopularniejsze narzędzie do projektowania graficznego
Snapseed, VSCO, Unfold, PIXLR – przeznaczone do tworzenia zdjęć, stories i rolek na Instagrama
Adobe Photoshop Express – do szybkiej obróbki zdjęć z poziomu smartfona

Content writing:

Google Docs – edytor tekstowy rekomendowany dla początkujących twórców
IFTTT i Zapper – by zautomatyzować przerzucanie treści z jednej platformy do drugiej
Ortograf.pl – dzięki niemu sprawdzisz, czy Twój tekst nie zawiera błędów ortograficznych
Language Tool – to wtyczka, która na bieżąco sprawdza poprawność językową pisanego tekstu
Grammarly – nieocenione, gdy piszesz w języku angielskim
WordPress (CMS) – darmowy system zarządzania treścią, w którym stworzysz bloga lub stronę internetową
Anchor – pozwoli Ci zaznaczyć w tekście klikalne fragmenty, które przeniosą czytelnika do kolejnej strony
Digital Paper Tablet – możesz pisać po ekranie jak po prawdziwej kartce


Poza tym regularnie zaglądaj do Google Trend, by sprawdzić, jakie tematy najlepiej przykuwają uwagę odbiorców.
Przyda Ci się również podstawowa znajomość storytellingu oraz SEO. Pamiętaj, by korzystać z szablonów oraz zautomatyzować publikowanie i powielanie treści – to ułatwi Ci pracę. 
Wszystkie swoje pomysły zapiszesz w Google Keep w formie tekstu, grafiki lub dźwięku.
A gdy poczujesz odpływ weny, sięgnij po technikę WWHW Roberta Planka. Ta technika nauczy Cię, jak pisać więcej, podejmować lepsze decyzje, podążać za schematem i unikać typowych pułapek, w które wpadają twórcy. 


Zasady tworzenia contentu w skrócie:

  1. Rozwiązuj problemy odbiorcy.
  2. Wykorzystuj świetne nagłówki.
  3. Używaj wyrazów kluczy (SEO).
  4. Znajdź własną niszę.
  5. Buduj autorytet w swojej branży.
  6. Planuj i twórz spójny content.
  7. Skup się na tworzeniu treści, które dają wartość.
  8. Pisz tak, jak normalnie mówisz.
  9. Twórz treści, które nigdy się nie starzeją.
  10. Bądź kreatywny i nie bój się ryzyka.


Jak zostać content creatorem i osiągnąć sukces w social mediach?

Przede wszystkim dużo czytaj! Internet i książki to skarbnica wiedzy, a obecnie każdy chętnie dzieli się swoimi osiągnięciami.  Jeśli nie wiesz, od czego zacząć, podbijaj popularne tematy lub odnajdź swoją niszę. Poświęć czas na planowanie treści.

Zadbaj o to, by witryna – Twoja lub marki, którą promujesz – była widoczna w wyszukiwarkach. Kieruj ruch ze swojej witryny do social mediów i odwrotnie, korzystając z przycisku udostępniania. Następnie zamieniaj odwiedzających w subskrybentów i/lub klientów, edukując ich o swoich produktach lub usługach. Staraj się cały czas utrzymywać zaangażowanie przez budowanie zaufania i wiarygodności. Monitoruj statystyki! Pamiętaj, że Twoi odbiorcy od razu wyczują Twoje intencje. Nie bądź jawnie promocyjny i na początku swojej drogi nie skupiaj się tylko na zarabianiu. 
Gdy masz już pierwsze projekty treści za sobą, możesz zainwestować w sesje zdjęciowe, profesjonalny sprzęt czy skorzystać z sieci influencerów


Pamiętaj, że content marketing to jedna z nielicznych technik marketingowych, które są wciąż żywe, a sam content to ogromny atut. Odpowiednio wykorzystany daje przewagę konkurencyjną. 

5 2 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Ewelina
Ewelina
1 rok temu

Pomocny artykuł!