Content to treści prezentowane ludziom w określonym celu, w określonej formie i w określonym kanale. Jakie treści i w jakim kanale? Tak naprawdę możliwości są nieograniczone. Gdy mówimy o treściach, mamy na myśli wszystkie informacje przekazywane w środkach komunikacji, takich jak Internet, telewizja, kino, radio, książki, czasopisma, dzieła sztuki, wydarzenia na żywo…
Doszło do tego, że treści stały się towarem masowej produkcji, a my już nie chcemy tylko informować, teraz chcemy być w tym profesjonalistami. W odpowiedzi na to zapotrzebowanie powstał nowy zawód – content creator.
Content creator to twórca atrakcyjnych i wartościowych treści, które można przedstawić za pomocą dowolnego medium lub kanału. Swoje działania kieruje do określonej grupy docelowej, by wywołać pożądane reakcje (edukacja, rozrywka, sprzedaż…). Tworzy materiały w różnych formatach: blogi, ebooki, posty, zdjęcia, filmy, broszury, biuletyny, grafiki czy infografiki.
W przykładowym ogłoszeniu o pracę dla twórcy treści możemy przeczytać:
Szukamy osoby z pasją do wizualnego opowiadania historii; która żyje i oddycha mediami społecznościowymi, a także dobrze czuje się przed kamerą. Wie lub chce się dowiedzieć, jak wykorzystywać kanały, narzędzia i platformy do budowania społeczności i powiększania jej liczby.
Pełna lista obowiązków i wymagań do pracy w tym zawodzie jest o wiele dłuższa i w większości przypadków zależy od danego pracodawcy. Najważniejszymi obowiązkami content creatora są:
Popularnym miejscem zatrudnienia content creatorów są agencje reklamowe, marketingowe, content marketingowe, interaktywne czy duże korporacje.
Najwięcej ofert pracy dla twórcy treści można znaleźć za granicą (Wielka Brytania, USA). W Polsce zawód content creatora wciąż raczkuje, a jego zakres obowiązków pokrywa się z takimi profesjami, jak copywriter, content writer, content architekt (content designer) czy content specialist. Szukając pracy, warto więc sprawdzić wszystkie te opcje.
Content marketing manager (inaczej Content marketing specialist lub Specjalista ds. content marketingu) prowadzi produkcję zoptymalizowanych treści, odpowiada za ich jakość i dystrybucję do klienta. Nadzoruje i wspiera w codziennych działaniach zespół do spraw marketingu internetowego. Bada strategie marketingowe i ich wpływ na zaangażowanie klienta. Praca content managera polega na zarządzaniu zespołem złożonym z copywriterów, grafików, content creatorów, webmasterów. Jednym z obowiązków content managera może być również dbanie o dobry PR (public relations), czyli budowanie relacji z odbiorcami i aktywna promocja firmy lub marki. Dobry content manager powinien świetnie rozumieć marketing treści, rynek e-commerce, SEO oraz dobrze znać język, z którego korzysta.
Bezpośrednio pod content managerem znajdują się content creatorzy, którzy wspierają w codziennych obowiązkach managera, dostarczając mu wartościowych treści, dopasowanych do odbiorców i wybranego kanału.
Content manager wraz z content creatorem, copywriterem, webmasterem i grafikiem tworzą zespół kreatywny, w którego skład wchodzi również art director, czyli dyrektor kreatywny. Odpowiada on za nadzorowanie pracy całego zespołu w agencji reklamowej czy studiu filmowym oraz koordynuje działania biznesowe związane ze sztuką.
Planowanie treści to jedno z ważniejszych zadań, jakie wykonują content creatorzy. Pozwala przekształcić okazjonalne tworzenie treści w skoncentrowany marketing. Dzięki temu łatwiej zachować konsekwencję i spójność przekazywanych informacji. Oto kilka porad, z których warto skorzystać:
Zanim rozpoczniesz planowanie, pamiętaj, by zapoznać się z różnymi kategoriami postów. Wyróżniamy treści edukacyjne, inspirujące, rozrywkowe, budujące zaangażowanie i promujące. Każdy z rodzajów będzie wymagał od Ciebie innego przygotowania. Nie przesadź z promocją! Posty promocyjne nie powinny stanowić więcej niż 20% wszystkich udostępnianych treści.
Poza oczywistymi narzędziami, jak smartfon, tablet, mikrofon czy słuchawki przyda Ci się cały szereg dostępnych aplikacji i rozwiązań dopasowanych do tworzonych treści.
Audacity, WavePad Sound Editor – do rejestracji i montażu dźwięku
Soundclouds, iTunes, Google Podcast – tutaj opublikujesz swoje audio
Powtoon – do tworzenia animowanych, kreskówkowych prezentacji
Panda Video Kompresor – do zmniejszania rozmiaru zdjęć lub filmów przy zachowaniu dobrej jakości
Plotagon story – aplikacja, która zanimuje Twoje historie
Videoscribe – zdobył popularność dzięki animacjom odręcznych rysunków na tablicy
Screen Recorder – nieoceniony przy nagrywaniu filmików edukacyjnych
Funimate – do tworzenia contentu na TikToku
Toonly – do szybkich animacji w smartphonie
Canva – najpopularniejsze narzędzie do projektowania graficznego
Snapseed, VSCO, Unfold, PIXLR – przeznaczone do tworzenia zdjęć, stories i rolek na Instagrama
Adobe Photoshop Express – do szybkiej obróbki zdjęć z poziomu smartfona
Google Docs – edytor tekstowy rekomendowany dla początkujących twórców
IFTTT i Zapper – by zautomatyzować przerzucanie treści z jednej platformy do drugiej
Ortograf.pl – dzięki niemu sprawdzisz, czy Twój tekst nie zawiera błędów ortograficznych
Language Tool – to wtyczka, która na bieżąco sprawdza poprawność językową pisanego tekstu
Grammarly – nieocenione, gdy piszesz w języku angielskim
WordPress (CMS) – darmowy system zarządzania treścią, w którym stworzysz bloga lub stronę internetową
Anchor – pozwoli Ci zaznaczyć w tekście klikalne fragmenty, które przeniosą czytelnika do kolejnej strony
Digital Paper Tablet – możesz pisać po ekranie jak po prawdziwej kartce
Poza tym regularnie zaglądaj do Google Trend, by sprawdzić, jakie tematy najlepiej przykuwają uwagę odbiorców.
Przyda Ci się również podstawowa znajomość storytellingu oraz SEO. Pamiętaj, by korzystać z szablonów oraz zautomatyzować publikowanie i powielanie treści – to ułatwi Ci pracę.
Wszystkie swoje pomysły zapiszesz w Google Keep w formie tekstu, grafiki lub dźwięku.
A gdy poczujesz odpływ weny, sięgnij po technikę WWHW Roberta Planka. Ta technika nauczy Cię, jak pisać więcej, podejmować lepsze decyzje, podążać za schematem i unikać typowych pułapek, w które wpadają twórcy.
Przede wszystkim dużo czytaj! Internet i książki to skarbnica wiedzy, a obecnie każdy chętnie dzieli się swoimi osiągnięciami. Jeśli nie wiesz, od czego zacząć, podbijaj popularne tematy lub odnajdź swoją niszę. Poświęć czas na planowanie treści.
Zadbaj o to, by witryna – Twoja lub marki, którą promujesz – była widoczna w wyszukiwarkach. Kieruj ruch ze swojej witryny do social mediów i odwrotnie, korzystając z przycisku udostępniania. Następnie zamieniaj odwiedzających w subskrybentów i/lub klientów, edukując ich o swoich produktach lub usługach. Staraj się cały czas utrzymywać zaangażowanie przez budowanie zaufania i wiarygodności. Monitoruj statystyki! Pamiętaj, że Twoi odbiorcy od razu wyczują Twoje intencje. Nie bądź jawnie promocyjny i na początku swojej drogi nie skupiaj się tylko na zarabianiu.
Gdy masz już pierwsze projekty treści za sobą, możesz zainwestować w sesje zdjęciowe, profesjonalny sprzęt czy skorzystać z sieci influencerów.
Pamiętaj, że content marketing to jedna z nielicznych technik marketingowych, które są wciąż żywe, a sam content to ogromny atut. Odpowiednio wykorzystany daje przewagę konkurencyjną.
Jestem podróżniczką z zamiłowaniem do sztuki i minimalizmu, ale mój główny talent to komunikatywność. Z łatwością ubieram myśli w słowa.
Pomocny artykuł!