Wiesz już, że chwytliwe treści przyciągają Twoich klientów. Masz na co dzień dużo obowiązków, dlatego część z nich zlecasz specjalistom, którzy wykonają je lepiej i szybciej. Zastanawiasz się, czy copywriter, content writer i SEO copywriter pomogą Ci w tym samym? W końcu wszyscy zajmują się jakimś writingiem. Jednak pomimo że obszary działalności tych specjalistów wzajemnie się przenikają, każdy z nich posiada nieco inne kompetencje. Copywriter vs. content writer – jaka jest główna różnica między nimi? Kogo potrzebujesz właśnie Ty?
Copywriting polega przede wszystkim na tworzeniu treści perswazyjnych na potrzeby marketingu i reklamy. Chodzi w nich o to, aby w umiejętny sposób przekonać odbiorcę do jakiejś akcji, np. do zakupu. Takie treści mają przede wszystkim wywoływać emocje i trafiać przekazem do odpowiedniej grupy osób. Mogą wzbudzać radość, podekscytowanie, nadzieję, a czasem nawet strach i złość. Tekst zwykle powinien być zakończony bezpośrednim komunikatem z wezwaniem do działania. Osoba zajmująca się copywritingiem powinna więc znać się na psychologii sprzedaży i umiejętnie posługiwać się technikami wywierania wpływu na ludzi.
Copywriter najczęściej tworzy teksty na potrzeby marketingu internetowego. Przeprowadzasz kampanię marketingową i potrzebujesz haseł, sloganów czy też tekstów sprzedażowych z wezwaniem do działania? Zgłoś się do agencji copywriterskiej (np. naszej). Specjalista ds. sprzedaży tekstem pomoże Ci także w kampaniach prowadzonych w social mediach czy skutecznym e-mail marketingu. Copywriter to osoba zajmująca się również tworzeniem materiałów wykorzystywanych poza Internetem, np. broszur, ulotek reklamowych, haseł na billboardy czy nawet spotów reklamowych do radia i telewizji.
Praca, którą wykonał copywriter, ma Ci przynieść wymierne efekty w postaci zwiększenia sprzedaży. Do oceny skuteczności treści o charakterze marketingowym używa się wskaźników takich jak: współczynnik konwersji i koszt pozyskania klienta. Oczywiście nie tylko teksty pracują na Twoją markę. Możesz mieć przyciągające treści tworzone przez doświadczonego eksperta, ale nie przyniosą one rezultatów, jeśli oferujesz produkty kiepskiej jakości lub masz słabą obsługę klienta.
Content writing jest składową content marketingu – sprytnej strategii, która ma przekonać do naszej marki osoby unikające typowych reklam. Treści tworzone w ramach content writingu nie promują więc konkretnego produktu lub usługi. Nie zachęcają też bezpośrednio do zakupu poprzez wezwanie do działania. Mają one przede wszystkim informować, edukować lub zapewniać użytkownikowi rozrywkę. Content writing to tworzenie treści o niskim charakterze sprzedażowym. Oczywiście tego typu teksty także powstają w celu zwiększenia sprzedaży, ale w perspektywie długofalowej, a nie na „tu i teraz”. Wartościowy content kierowany do grupy docelowej buduje zaufanie do marki i tworzy nasz wizerunek eksperta, od którego warto kupować.
Dobry content przyciągnie odpowiedniego odbiorcę i sprawi, że zostanie on z Tobą na dłużej. Potencjalny klient na ogół woli zwrócić się o pomoc do zaufanego eksperta w danej branży, niż ponosić ryzyko korzystania z niepewnych usług nieznanej mu firmy. Z tego właśnie powodu budowanie relacji i wzbudzenie zaufania to podstawa content writingu.
Content writer zajmuje się tworzeniem treści tekstowych. Dobry content writer nie tylko potrafi zrobić fachowy research i dostarczyć teksty o najwyższym poziomie merytorycznym, ale także napisać je w przystępny, przejrzysty sposób. Zna się także na zasadach SEO. W końcu nawet najciekawszy dla użytkownika content musi być najpierw zauważony przez wyszukiwarki internetowe.
Sprawne przeprowadzanie profesjonalnego researchu, lekkie pióro i znajomość zasad SEO to umiejętności przydatne w tworzeniu wpisów specjalistycznych na blogi i media społecznościowe, artykułów eksperckich, e-booków i poradników. Potrzebujesz merytorycznych artykułów blogowych czy tekstów w stylu dopasowanym do Twojej niszy? Content writer powinien pomóc Ci w obu przypadkach.
Mimo że content writing jest elementem długofalowej strategii, powinieneś na bieżąco kontrolować, jakie przynosi efekty. Aby ocenić, czy Twoje treści działają jak trzeba, nie posługuj się jednak współczynnikiem konwersji, a wskaźnikami wydajności, takimi jak:
Za ich pomocą ocenisz zainteresowanie użytkowników Twoimi materiałami i ich poziom zaangażowania. Powinieneś wiedzieć, co najbardziej przyciąga uwagę odbiorców.
Czym zatem jest SEO copywriting? Jak sama nazwa wskazuje, jest to tworzenie tekstów pod kątem SEO, głównie na strony www, ale nie tylko. Tego typu treści powinny przede wszystkim wysoko wyświetlać się w wynikach wyszukiwania i generować ruch organiczny na witrynie firmy. Dobry SEO copywriter umiejętnie posługuje się słowami kluczowymi, tworzy atrakcyjne nagłówki i meta opisy, a także dobiera optymalny układ tekstu. Wszystko to ma korzystnie wpływać na pozycjonowanie strony. W tej chwili teksty SEO to nie tylko wątpliwej jakości treści wysycone daną frazą kluczową. Obecnie algorytm Google skrupulatnie ocenia przystępność i wartość merytoryczną danych materiałów i promuje te najatrakcyjniejsze dla internautów. W końcu treści na strony są przede wszystkim dla ludzi.
Czym zajmuje się taka osoba jak SEO copywriter? W dużym skrócie jest ona odpowiedzialna głównie za tworzenie tekstów na strony www. Oczywiście SEO copywriterzy różnią się między sobą poziomem umiejętności. Część z nich to początkujący autorzy, skupiający się przede wszystkim na tworzeniu prostych tekstów SEO, takich jak: opisy produktów i kategorii, precle (artykuły zapleczowe o średnim poziomie merytorycznym) czy też teksty synonimizowane. Natomiast doświadczony SEO copywriter stworzy teksty jednocześnie atrakcyjne dla czytelników i dobrze wypozycjonowane przez wyszukiwarki.
Po prostu wyszukaj swoją witrynę po związanych z nią słowach kluczowych. W ten sposób przekonasz się, czy Twoja strona jest widoczna. Pamiętaj jednak, że na zauważalne efekty pozycjonowania musisz poczekać kilka miesięcy.
Masz do napisania setki opisów produktów do sklepu internetowego? Potrzebujesz prostych tekstów, które mają być po prostu poprawne i na przyzwoitym poziomie, a do ich stworzenia nie jest potrzebna wybitna kreatywność, znajomość technik perswazji czy robienie długiego researchu? W takim przypadku możesz skorzystać z pomocy chata GPT-4. Używając sztucznej inteligencji, zawsze jednak korzystaj też z własnej i sprawdzaj, czy w wygenerowanych materiałach nie ma błędów. Chat GPT-4 niestety potrafi też kłamać i konfabulować w bardzo przekonywujący sposób.
Jak widzisz, w dzisiejszych czasach nie musisz samodzielnie ślęczeć nad tworzeniem materiałów tekstowych dla swojej firmy. Skupiasz się na kampanii marketingowej? Podejmij współpracę z copywriterem. Potrzebujesz ciekawych wpisów na bloga i chcesz stworzyć content, dla którego klient będzie chciał do Ciebie wracać? Postaw na content writera. A może Twoim celem jest strona internetowa w topce organicznych wyników wyszukiwania? Tutaj pomoże SEO copywriter.
A jeśli wciąż nie masz pewności, jaka jest główna różnica między copywriterem a content writerem czy seowcem i kogo powinieneś wybrać do współpracy, to skontaktuj się z nami. Pomożemy.