Kanibalizacja treści – czym jest dla SEO i jak jej unikać

Kanibalizacja treści – czym jest dla SEO i jak jej unikać

Wiesz na pewno, jak ważne dla pozycjonowania stron są wysokiej jakości treści i ich optymalizacja pod dane słowa i frazy kluczowe. Sprawdź jednak, czy uniknąłeś kanibalizacji treści. To negatywne zjawisko wywołać mogą niewielkie nawet błędy w strategii SEO.
Z tego artykułu dowiesz się, czym jest zjawisko kanibalizacji, jak je rozpoznać i jak sobie z nim poradzić.

Oko w oko z kanibalem, czyli definicja kanibalizacji treści

Zgodnie z definicją do kanibalizacji treści – zwanej też kanibalizacją słów kluczowych – dochodzi, kiedy dwie podstrony (lub więcej) danej witryny zoptymalizowane zostały na te same słowa kluczowe.

Przykładem może być sklep internetowy sprzedający rowery elektryczne. Jeśli treści strony głównej i podstron poszczególnych produktów – rowerów – zoptymalizujemy pod frazę “rower elektryczny”, będą one ze sobą walczyć o wysoką pozycję w wyszukiwarkach.
Ta wewnętrzna konkurencja spowoduje spadek ruchu organicznego na waszej stronie.

Dlaczego zjawisko kanibalizacji słów kluczowych jest złe dla SEO?

Dwa adresy URL w danej witrynie zoptymalizowane pod te same keywordsy stawiają algorytmy Google przed dylematem, który z nich powinien być wyżej indeksowany. Może to skutkować “skakaniem” w wynikach wyszukiwania. Raz zobaczymy w nich stronę A na pozycji 5, innym razem stronę B na miejscu 23. Grozi to obniżeniem pozycji w wynikach wyszukiwania kanibalizujących się stron na rzecz adresów z innych serwisów, gdzie kanibalizacja treści nie występuje.

Przyczyny kanibalizacji treści

Wiesz już, że kanibalizacja jest zła. Żeby z nią skutecznie walczyć, warto poznać najważniejsze przyczyny, które do niej prowadzą. A są to:

  • dwa adresy URL (lub więcej) danej domeny skierowane na te same frazy;
  • zduplikowane lub bardzo zbliżone do siebie treści kilku podstron;
  • zduplikowane tagi meta title i meta description;
  • błędy w linkowaniu – używanie tego samego anchora (tekstu linka) do kierowania na różne podstrony;
  • brak wskazania stron nadrzędnych (tagów kanonicznych);
  • brak przekierowań 301.

Na tropie wewnętrznej walki – czyli jak wykryć kanibalizację?

Wiemy już, czym dokładnie jest to zjawisko i jakie są jego przyczyny. Sprawdźmy teraz, czy problem kanibalizacji nie dotknął naszej strony. Oto narzędzia przydatne w tropieniu kanibalizacji.

Google Search Console

To bardzo pomocne przy optymalizacji, darmowe narzędzie od Google może posłużyć do wykrycia zjawiska kanibalizacji treści na stronie. Dodaj nowe zapytanie i wpisz podejrzany o powielenie keyword. W zakładce “skuteczności” w karcie “strony” będą wyświetlać się wszystkie pasujące do niego adresy URL. Z liczby wyświetleń i kliknięć możesz wywnioskować, jak bardzo dana podstrona zoptymalizowana jest pod konkretne keywordsy i czy nie konkuruje z innymi podstronami.

kanibalizacja w Google Search Console
Kilka adresów URL pasujących do danego zapytania to pierwsze oznaki kanibalizacji

ScreamingFrog i Senuto

Zautomatyzowaną analizę strony oferuje SEO spider od ScreamingFrog. Podając adres URL naszej strony, otrzymamy szereg danych. Ułatwią one znalezienie powtarzających się tytułów, nagłówków H1 i H2, altów czy treści w podobnym stopniu nasyconych danymi frazami kluczowymi. W darmowej wersji sprawdzimy do 500 linków.

Pełną analizę skierowaną na wykrycie kanibalizacji oferuje Senuto. Wybrany przez nas adres URL poddajemy analizie widoczności, w opcjach wybierając kanibalizację. Narzędzie samo wyszuka dane słowa dotknięte kanibalizacją i podstrony pojawiające się naprzemiennie w wynikach wyszukiwania. Usługa jest płatna. Oferuje 14-dniową wersję próbną.

Przegoń kanibala – jak radzić sobie, kiedy kanibalizacja dotyczy waszej strony

Wiesz już, czym jest kanibalizacja treści i jak ją wytropić. Teraz poznamy sposoby na pozbycie się jej. Jak możesz się domyślać, są one ściśle związane z przyczynami.

Aktualizacja i zróżnicowanie treści

Zmodyfikuj treści konkurujących ze sobą podstron. Możesz połączyć dwa teksty w jeden lub tak zróżnicować treści, aby dotyczyły innego aspektu danego tematu. Pomogą Ci w tym long-tail keywords (tzw. słowa i frazy długiego ogona).
Pamiętaj również, aby sprawdzić i zróżnicować opisy alt, meta description oraz tytuły stron.
Optymalizacja treści poza pozbyciem się kanibalizacji może być też bodźcem do zwiększenia ruchu na Twojej stronie.

Pamiętaj: jednemu zapytaniu powinna odpowiadać jedna podstrona. Na najbardziej ogólne, popularne keywordsy nastawiamy stronę główną. Na bardziej szczegółowe hasła strony kategorii i dalej poszczególne podstrony.

Tag kanoniczny i przekierowanie 301

Jeśli zróżnicowanie podstron jest trudne (np. strona kategorii i podstrony produktów), możesz podpowiedzieć robotom Google, który z adresów URL powinny pokazywać w pierwszej kolejności. Służy do tego znacznik rel canonical. Umieszcza się go w kodzie HTML, w nagłówku strony, którą chcemy wyróżnić.
Pamiętaj jednak, że Google traktuje go jedynie jako wskazówkę i nie musi brać jej pod uwagę.

Innym sposobem jest łączenie kilku stron w jedną, ustawiając redirect 301. Za jego pomocą skierujesz ruch z gorzej radzących sobie podstron na tę mocniejszą i pozbędziesz się zduplikowanych treści. Pamiętaj, aby łączone podstrony były bliskie tematycznie – błędne przeniesienie stałe 301 obniża zaufanie Google i pozycję Twojej witryny. Ważne – strony, z których kierujesz ruch, nie będą już widoczne.

Dobre linkowanie i odpowiednio ustalone anchory

Dbaj o przejrzyste stosowanie anchorów (tekst na stronie internetowej zawierający odnośnik do innej witryny lub podstrony – często wyróżniony kolorem lub podkreśleniem). Pamiętaj, dany tekst anchora, niezależnie gdzie się pojawi, powinien kierować zawsze na tę samą podstronę.

co to jest anchor, tekst linka
Teraz już wiesz czym jest anchor

W zwalczaniu kanibalizacji pomaga również odpowiednie linkowanie wewnętrzne. Dobrze jest, jeśli linki zawarte w treści mniej ważnych podstron odsyłają do tej najważniejszej dla danego zagadnienia. Wzmacniając tym samym stronę, na pozycji której najbardziej nam zależy. 

Przejrzysta struktura strony to mniej kłopotów z kanibalizacją

Warto zadbać, aby struktura naszej strony była przejrzysta zarówno dla użytkowników, jak i dla algorytmów Google. Duża liczba kategorii może zacierać różnice między nimi i powodować kanibalizację. Podobnie dbać należy o odpowiednią liczbę tagów, które nie powinny się pokrywać.
Błędem jest również posiadanie zbyt dużej liczby podstron. Jeśli będziemy mieć np. osobny adres URL dla każdego wariantu kolorystycznego naszego produktu w sklepie internetowym, sami prosimy się o kanibalizację.

Czy zawsze negatywna? Co z pozytywnym kanibalizmem witryny?

Kanibalizacja keywordsów to z reguły negatywne zjawisko. Jednak w szczególnych przypadkach możemy mówić o jego pozytywnych następstwach. Wyobraź sobie, że Twoje podstrony znajdują się na dwóch pierwszych miejscach w wyszukiwarce. Zwiększa to Twoje szanse na duży ruch i “zabiera miejsce” Twojej konkurencji.
Jednak zdarza się to bardzo rzadko. Najczęściej w przypadku stron www z bardzo dużym autorytetem Google lub przy bardzo wąskich i mało popularnych wyszukiwaniach. Jeśli jest bardzo mało stron pozycjonujących się na daną frazę i Google “nie ma co pokazać”, możliwe, że wyświetli więcej niż jeden wynik z danej domeny.

Uważaj jednak na próby uzyskania pozytywnej kanibalizacji. Są bardzo ryzykowne. Wyszukiwarki mogą uznać to za próbę nieuczciwej konkurencji i ukarać stronę.

Podsumowanie. Nie taki kanibal straszny

jak poradzić sobie z kanalizacją słów kluczowych
To pomoże Ci w walce z kanibalizacją słów kluczowych

Powielanie treści to pułapka, w którą wbrew pozorom łatwo wpaść. Zagraża ona pozycji naszej domeny wśród najlepszych wyników wyszukiwania i obniża ruch. Kanibalizacja dotyczy szczególnie e-sklepów, rozbudowanych serwisów internetowych, ale także blogów czy witryn firm o wąskiej ofercie.
Chcąc sprawdzić, czy kanibalizacja Was dotyczy, warto spojrzeć na witrynę oczami robotów Google. Pomogą w tym takie narzędzia, jak Google Search Console. Jeśli masz do czynienia z kanibalem, możesz sobie z nim poradzić m.in. za pomocą różnicowania i aktualizacji samych treści oraz odpowiedniego użycia hiperłączy.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments