Zakładając stronę internetową, chcemy, aby odwiedzili i przeczytali ją wszyscy zainteresowani. Jednak w gąszczu wyników wyszukiwania Google użytkownicy mogą mieć problem ze znalezieniem naszej perełki. Jak pomóc stronie i zachęcić użytkowników do zapoznania się z zawartością? Z pomocą przychodzi meta description, czyli krótki opis strony. Dowiedz się, jak go stworzyć, by zwiększyć klikalność na Twojej stronie.
W tym artykule odpowiem na najczęstsze pytania dotyczące meta description:
W wyszukiwarkę Google każdego dnia wpisujemy tysiące zapytań. Efektem tego są wyniki wyszukiwania ułożone w listę linków. Klikając je, możemy zdobyć więcej informacji na interesujący nas temat. Która strona najlepiej odpowie na nasze potrzeby? Przejrzenie wszystkich zajęłoby nam wieki!
Na szczęście Wujek Google jest uczynny. Oprócz samych linków do stron daje nam coś więcej – tytuł i krótki opis meta, czyli meta description. Czytając te 2-3 zdania, możemy wstępnie zapoznać się z zawartością strony i stwierdzić, czy znajdujące się tam treści są dla nas. Oto przykład opisu pojawiającego się na wpisane zapytanie „niezłe kwiatki”:
Na powyższym obrazku widzimy:
Meta opis widzimy we wszystkich wynikach wyszukiwania. Skąd się tam wziął? Czy wszyscy zamieszczają meta description na swoich stronach, a tylko Ty nie masz go u siebie?
Nie. Spokojnie.
Opis ten może być wygenerowany automatycznie przez Google na podstawie zawartości strony. Tak jest w przytoczonym przeze mnie przykładzie. Algorytm wybrał jego zdaniem najtrafniejszy fragment z treści, znajdujących się na stronie i wskazał go pod linkiem.
Jest jeszcze druga opcja – tym razem Ty możesz pomóc wujkowi. Napisz opis samodzielnie, a może on wyglądać tak:
W tym wypadku widać celowość opisu. Dodatkowo jest nienachalne zachęcenie potencjalnych klientów do zapoznania się z ofertą.
Przejdźmy teraz do nurtującego wiele osób pytania:
Nie. Oficjalnie Google nie uznaje meta description za czynnik istotny przy sporządzaniu kolejności stron.
Niektórzy twierdzą, że branych pod uwagę jest około tysiąc czynników rankingowych. Algorytm pozycjonujący to jedna z pilnie strzeżonych tajemnic. Dodatkowo jest on wciąż uaktualniany i poprawiany, tak by użytkownicy mogli nieustannie cieszyć się trafnymi wyszukiwaniami.
Oficjalnie w ustalaniu rankingu stron dla Google najbardziej liczy się zawartość witryny. Ta powinna być unikalna, interesująca, przystępnie przedstawiona i na bieżąco aktualizowana. I tymi kategoriami należy się kierować przy optymalizacji danej podstrony w kierunku SEO.
Oto najistotniejsze powody:
Wprowadzony i zgodny z zawartością strony opis meta spowoduje, że odbiorca kliknie na Twój link i zostanie na stronie dłużej. Choć może tego nie czujesz, ruch w sieci jest na bieżąco monitorowany. Google obserwuje, czy internauci znaleźli na Twojej witrynie interesujące ich treści. Jeżeli tak, otrzymujesz plusa za aktywność. Jeżeli uciekli ze strony w popłochu, dostajesz minusa. Zbierając punkty, możesz doczekać się nagrody – lepszej pozycji w rankingu.
Wiele treści udostępniamy dziś w social mediach. W tym wypadku algorytm nie jest jeszcze aż tak rozbudowany, jak w przypadku Google. Przy przekazaniu treści wyświetla się meta opis. Jeżeli go nie ma, zastępuje go pierwsza linijka tekstu znajdującego się na stronie.
Potraktuj meta opis jako bilbord, na którym możesz zamieścić najistotniejszy przekaz dla swoich odbiorców. Są to, zaraz po nagłówku, pierwsze słowa skierowane do klienta. Szkoda, aby były to przypadkowe zdania.
Oszczędność czasu potencjalnego klienta to powód, dla którego uzupełniamy meta. Warto zaznaczyć, że wpisane przez użytkownika w wyszukiwarkę frazy kluczowe są w meta opisie pogrubione. Dzięki temu łatwiej mu wzrokowo określić, czy jest zainteresowany zapoznaniem się z dalszą częścią znajdującą się na stronie. Dziś przed przeczytaniem skanujemy każdy, nawet najkrótszy tekst. Czas to pieniądz. Szanuj swojego odbiorcę i jednym zdaniem wskaż, czy znajdzie u Ciebie potrzebne mu informacje.
Zobacz!
Sprawdź!
Przekonaj się!
Krótkie wezwania do działania w opisie meta poprawiają współczynnik klikalności. Do tego typu poleceń jesteśmy przyzwyczajeni od maleńkości i często wypełnimy je odruchowo. Dzięki takiemu krótkiemu komunikatowi zwiększa się prawdopodobieństwo, że użytkownik zapozna się właśnie z Twoją ofertą.
Jednak trzeba wziąć pod uwagę również inne opcje komunikatu. Dla części użytkowników powyższe polecenia „przejadły się”. Analizuj grupę docelową i próbuj różnych wersji CTA. Zmienić opis strony możesz w każdej chwili. Testuj, aż osiągniesz zadowalające rezultaty.
Niektóre cechy charakteru widać jak na dłoni. Osoby skrupulatne zawsze dbają o szczegóły, a takim jest meta opis. Jeżeli chcesz pokazać, że ważne są dla Ciebie wszelkie detale, zadbaj również o ten.
Skoro już wiesz, czym jest meta description oraz dlaczego warto uzupełnić opis zawartości strony, przejdźmy do konkretów:
Jest na to kilka sposobów:
Wszystko, co widzimy w Internecie, jest wizualizacją kodu HTML. Meta description jest jego częścią. Oczywiste wydaje się więc, by w tym miejscu sprawdzić opis meta na danej podstronie. Dla wielu z nas język programistyczny to czarna magia. Jednak pozostając po jasnej stronie mocy, możemy sprawdzić, co się tam znajduje. I jest to całkiem proste. Wystarczy, że:
Jak się prezentuje Twój meta opis w wynikach wyszukiwania? Najlepiej przekonaj się sam i najzwyczajniej w świecie spróbuj odnaleźć Twoją stronę w wyszukiwarce. Dodatkowo może to być inspirującym doświadczeniem. Masz problem ze znalezieniem swojej strony? Przynajmniej wiesz, czego szukasz. Pomyśl, jak ma Cię znaleźć potencjalny klient, gdy jeszcze o Tobie nie wie?
W Internecie można znaleźć darmowe rozwiązania dla różnych bolączek. Poniższe, oprócz samej treści meta opisu, dają nam jeszcze dodatkowe informacje, np.:
1. Meta Description Checker podaje tekst i analizuje poprawność opisu pod kątem liczby użytych znaków. Użycie go jest bardzo proste – po wejściu w link wystarczy, że podasz adres swojej strony i wciśniesz „check”.
2. Screaming Frog Seo Spider to program, który w darmowej wersji przeanalizuje 500 adresów URL pod względem:
3. W przypadku, gdy posiadasz do zdiagnozowania więcej stron, warto swoją przeglądarkę wyposażyć we wtyczkę. Rozszerzenie musi być kompatybilne z przeglądarką. Popularne rozszerzenia to Seo Minion, SEO meta in 1 clik, SEO Analysis & Website Review by WooRank, SEO Site Tools, Site Analysis. Zaletą tego rozwiązania jest korzystanie bezpośrednio w przeglądarce. Wtyczki oferują podstawowe informacje o wyświetlanej stronie, w tym informacje o znaczniku meta description oraz o znajdujących się na niej nagłówkach, grafikach i innych znacznikach.
Opis meta najlepiej tworzyć bezpośrednio w CMS (systemie zarządzania treścią), po zainstalowaniu dodatkowych rozszerzeń. Jednym z nich jest darmowa wtyczka Yoast SEO do zainstalowania w WordPress. W programie bardzo łatwo jest dodać meta description i od razu widać wykorzystaną długość opisu strony, którą mierzy się w…. pikselach. Każdy symbol zajmuje inną szerokość na ekranie. Dlatego liczba znaków ma drugorzędne znaczenie i jest orientacyjna. Dodatkowo wynik będzie inaczej prezentował się na ekranie komputera, tabletu i telefonu. Dla ułatwienia przyjmuje się, że w przypadku meta opisu jest to ok. 160 znaków ze spacjami dla komputerów, a dla telefonów ok. 120 zzs. Opis zawierający więcej znaków zostanie skrócony. A gdy Google uzna go za przydatny, wyświetli nawet dłuższe meta.
Dobry opis to taki, który daje odpowiedź. Aby napisać skuteczny opis strony, Internautę postaw na piedestale i skup się na rozwiązaniu jego problemu. Oto kilka rad, które powinny ułatwić napisanie meta description:
Napracowałeś się, tworząc rewelacyjny i jedyny w swoim rodzaju opis. Pozostaje wisienka na torcie – zobaczyć na własne oczy piękny meta tag strony. Nie wahając się ani chwili, szukasz swojego dzieła i… nic się nie zmieniło?
Niestety, jest taka możliwość. A powodów może być kilka:
1. Jeżeli meta description zostało ustawione niedawno, istnieje możliwość, że Google nie widzi jeszcze Twojego opisu. Daj mu trochę czasu na jego zaindeksowanie.
2. Google wie lepiej. Użytkownik to dla Google klient. Jego zadowolenie jest najważniejsze. W zależności od wpisanego zapytania, w treści meta description pojawia się fragment ze strony najbardziej pasujący do zapytania.
Na przykład gdy wpiszesz „copywriter.pl praca”, pojawi się opis:
a wpisując „copywriter.pl usługi”, w opisie przeczytasz:
A i te opisy mogą z czasem ulec zmianie.
3. Może też być techniczna przyczyna, np. błędnie wstawiony opis. Sprawdzisz to we wcześniej wspomnianym źródle strony. Prawidłowy kod powinien wyglądać tak:
<meta name="description" content="TWÓJ OPIS"/>
Każde odstępstwo od powyższego wersu, oczywiście poza treścią opisu, jest błędem. Na szczęście łatwym do zdiagnozowania i naprawy.
Teraz masz już niezbędne podstawy do napisania własnego meta description. Zatem do dzieła!
Codziennie od nowa kocham…. słowa. To dzięki nim możemy snuć plany, marzenia i tłumaczyć otaczającą nas rzeczywistość. To dzięki nim jesteśmy ludźmi. Czasem jedno słowo pobudzi nas do działania, a tysiąc innych nie zmieni nic. I o tej magii codziennie chcę wiedzieć więcej.