Wyróżnij się albo zgiń w tłumie. Czyli jak zrobić ulotkę reklamową, która przyciągnie klienta?

Wyróżnij się albo zgiń w tłumie. Czyli jak zrobić ulotkę reklamową, która przyciągnie klienta?

PONADCZASOWA, POPULARNA, INFORMACYJNA. To ona – królowa reklamy, ULOTKA REKLAMOWA.

Mogłoby się zdawać, że w dzisiejszych czasach tradycyjne formy reklamy odchodzą w zapomnienie. Czy tak jest w rzeczywistości? Siedząc w poczekalniach, chętnie sięgasz po kolorowe broszury znajdujące się na stoliku. Stojąc przy kasie w sklepie, mimowolnie zawiesisz wzrok na kartce. Idąc ulicą, chcąc nie chcąc wyciągniesz rękę do osoby, która rozdaje ulotki.

Broszura reklamowa pomimo swoich małych rozmiarów jest narzędziem marketingowym, które nadal ma wielką moc

Ulotki są wszędzie. W skrzynkach pocztowych, włożone za wycieraczki samochodów, wyłożone w publicznych miejscach. Jest ich multum. Pewna część to jednak tylko kawałki walających się papierków, których nikt nigdy nie przeczytał.

Co poszło nie tak? Jak nie popełnić błędu, przez który ulotka staje się bezużyteczna? Jak w pełni wykorzystać potencjał ulotek?

Jeżeli zadajesz sobie powyższe pytania, jesteś w odpowiednim miejscu. 

Co powinna zawierać ulotka reklamowa?

Masz tylko kilka sekund, aby wzbudzić zainteresowanie klienta. Po tym czasie albo Twoja praca wyląduje w koszu, albo zostanie doceniona.

Poznaj kilka trików, które pozwolą Ci uniknąć podstawowych błędów. 

1. CHWYTLIWY NAGŁÓWEK

Musi zahipnotyzować, przyciągnąć wzrok. Skondensuj w nim wszystko, co chcesz przekazać dalej. Zwróć uwagę klienta. 

2. GRAFIKA, WYBOLDOWANIA, ODPOWIEDNIE KOLORY I CZCIONKI

Spraw, aby Twoja ulotka była schludna i łączyła się w spójną całość. Chaotycznie połączone elementy graficzne i treści stworzą bałagan, na który nikt nie będzie chciał patrzeć.

Pogrub najważniejsze słowa w tekście. Unikaj niezrozumiałych, trudnych wyrazów. 

Upewnij się, jak skomponować kolory i fonty tak, aby ze sobą współgrały. Tu nie ma miejsca na przypadek. Poszczególne barwy wywołują konkretne emocje. Tak np., kolor zielony kojarzy się z harmonią, spokojem, naturą. Kolor szary często z nudą. Czerń w połączeniu ze złotem – z luksusem. 

Więcej o wykorzystaniu kolorów w biznesie pisaliśmy tutaj: Psychologia kolorów, czyli jak wpływać na reakcje odbiorców.

3. CALL TO ACTION

Pokieruj swojego potencjalnego klienta, powiedz wyraźnie, co ma zrobić, aby skorzystać z Twoich usług.

Nie każ mu nad tym myśleć, zastanawiać się. Wezwij go do działania. 

4. KOD QR, ADRES TWOJEJ STRONY INTERNETOWEJ

Ułatw klientowi skorzystanie z oferty. Skanując kod, w kilka sekund zostanie przekierowany na Twoją stronę. 

5. ZACHĘTA

Ręce klienta już powoli wyciągają się w Twoją stronę. Teraz zachęć go jeszcze bardziej, oferując mu zniżki, promocje, rabaty.

6. DANE KONTAKTOWE

Klient musi Cię odnaleźć. W swojej ulotce koniecznie zawrzyj wszystkie potrzebne informacje: nazwę firmy, adres, telefon, strony internetowe, logo.

Jak powinna wyglądać skuteczna ulotka?

Dobra ulotka musi się wyróżniać. Nie może być nijaka, bez pomysłu, bez polotu. Skuteczna ulotka reklamowa ma mieć w sobie TO COŚ, co sprawi, że odbiorca będzie chciał ją przeczytać i dowiedzieć się więcej o Twojej ofercie. 

  • Pierwszym bodźcem jest dotyk. 

Dobrej jakości papier zapewni profesjonalny wygląd ulotki i przyciągnie uwagę czytelników. Do tworzenia ulotek można wykorzystać wiele rodzajów papieru. Do najczęściej wybieranych należą: papier kredowy, offsetowy i Kraftliner. 

Do najtańszych opcji należy papier offsetowy. Jest on niepowlekany, dobrze absorbujący tusz, uniwersalny i funkcjonalny. Jeżeli nie masz dużego budżetu, wybierz właśnie ten. Jeżeli jednak możesz sobie pozwolić na więcej, zainwestuj w coś nieszablonowego. Coś, co nie zgniecie się przy pierwszym dotyku, będzie trwałe, a nawet ozdobne.

Papier kredowy należy do lepszego sortu. Jest nieskazitelnie biały, gładki, nieprzezroczysty, nie przebija tuszu, ma wyższą gramaturę.

Papier Kraft natomiast jest ekologiczny, wytworzony w 80% z drzew iglastych. Cechuje się dużą wytrzymałością oraz odpornością na wilgoć. Co ważne, jest przyjazny dla środowiska.

  • Nie pisz do wszystkich. 

W pierwszej kolejności należy określić grupę docelową. Bez tego nawet nie zaczynaj. Pisząc do wszystkich, tak naprawdę piszesz do nikogo. Wprowadzisz niepotrzebny chaos, sprawisz, że Twoja ulotka będzie miała wszystko, ale nie to, co interesuje Twojego potencjalnego klienta.

  • Językowe wpadki.

Nieduża powierzchnia, stosunkowo mało słów i… ten jeden błąd -stylistyczny, ortograficzny, składniowy. Może to być zwykła literówka, popełniona w pośpiechu, która zrujnuje całą Twoją pracę.

Taka ulotka kojarzy się z brakiem profesjonalizmu i jest kiepską reklamą Twojej firmy. Jeżeli nie jesteś pewien, czy Twój tekst jest poprawnie napisany pod względem stylistycznym, chętnie pomożemy Ci to sprawdzić. Wystarczy, że klikniesz w link – Korekta tekstów.

  • Nie lej wody.

Jest to jedno z największych wyzwań, ale postaw na prostotę. Z pewnością nie raz słyszałeś, że mniej znaczy więcej. Wykorzystaj to. Nie masz zbyt dużo miejsca. Ulotka ma być konkretna, zwięzła i zrozumiała, a jednocześnie powinna zawierać wszystkie niezbędne informacje. 

Dom Urody ulotki DL 1

źródło

  • Wyróżnij się z tłumu. 

KWADRAT, KOŁO? CZEMU NIE!

Bądź kreatywny. Ulotka to reklama Twojej marki. Dobre pomysły zawsze są w cenie. Mądrość stara jak świat – aby się wybić, musisz się wyróżnić z tłumu. Przejrzyj oferty konkurencji, szukaj pomysłów.

Może nadasz swojej ulotce nietypowy kształt? Wszystko zależy tylko od Twojej wyobraźni. Z reguły warto stawiać na prostotę. Jeśli jednak chcesz przekazać dużo, nie robiąc bałaganu, niech to będzie ulotka składana, rozkładana, w kształcie harmonijki lub mapki. 

IMG 20190424 112005

źródło

  • Bądź widoczny.

Niech kształt Twojej ulotki sam w sobie nawiązuje do nazwy Twojej firmy lub tego, czym się zajmujesz, jakie produkty i usługi oferujesz. Niekonwencjonalne broszury z pewnością bardziej przykują uwagę odbiorcy. 

3af1fb0dc97d15a7ecd5800313b2df40

źródło

  • Ulotki z przepisami/instrukcjami.

Projektując ulotkę, warto dorzucić coś, dzięki czemu klient będzie chciał ją zachować. W branży gastronomicznej możesz dać przepis na jakąś potrawę. W branży hotelarskiej/turystycznej dodać jakąś mapkę, a w branży fizjoterapeutycznej – kilka ćwiczeń na rozciąganie. Każdy sektor może dorzucić krótką instrukcję, dzięki której znacznie wzrastają szanse na to, że potencjalny klient zachowa naszą ulotkę. Zerkając na nią co jakiś czas, prawdopodobnie niedługo już nie będzie tylko klientem potencjalnym.

5f1ae80f3b217700072285.jpg

źródło

  • Ulotki 3D

Nietypowe i zapadające w pamięć. Ciężko jest je wyrzucić. Tak wykonana ulotka sama w sobie jest ozdobą. 

Pop-up – ulotka premium 3D

źródło

  • Sketchnoting

Czyli myślenie wizualne. Zdecydowanie uatrakcyjnia i upraszcza przekaz. Tak wykonany projekt graficzny przyciąga uwagę i angażuje odbiorców. Wykorzystaj strzałki, kolory, proste rysunki.

why sketchnoting

źródło

  •  Wybolduj SŁOWA MOCY. 

Wygraj, oszczędzaj, promocja, tajemnica… – te słowa przyciągają niczym magnes. Spraw, żeby rzucały się w oczy, a klient nie przejdzie obojętnie obok Twojej ulotki. 

ulotki

źródło

  • Wezwanie do działania.

Ulotka nie spełni swojego zadania, jeżeli nie wezwiesz klienta do działania. Czytając tekst, musi wiedzieć, po co go czyta. Używaj zwrotów takich jak: Kup teraz, Kup przed końcem, Zarezerwuj teraz, Zarejestruj się, a otrzymasz rabat…

Summer Sale Flyer template

źródło

Druk ulotki. W drukarni internetowej, tradycyjnej, a może w domu?

Projekt ulotki w głowie, ale przerzucenie go na papier to już zupełnie inna sprawa. Dobry projekt wymaga doświadczenia i pomysłowości.

Na rynku dostępnych jest wiele programów, w których możesz tworzyć ulotki samodzielnie. Do najpopularniejszych należą: Canva, Adobe InDesign, Microsoft Publisher. Czemu by z nich nie skorzystać? Jeżeli naprawdę się na tym znasz, jesteś człowiekiem kreatywnym i wiesz, z czym to się je – spróbuj. Wybierając bardzo budżetową wersją, możesz nawet wydrukować zaprojektowane przez siebie ulotki w domu, wykorzystując zwykłą drukarkę.

Jeżeli jednak nie masz zmysłu estetyczno-marketingowego, a zależy Ci na profesjonalizmie, warto znaleźć grafika, który przygotuje projekt ulotki oraz zlecić druk specjalistom w tej dziedzinie.

Najpopularniejszymi sposobami druku są: 

  • druk offsetowy, który zapewnia wysoką jakość i dokładność wydruku;
  • druk cyfrowy – szybki i elastyczny, umożliwiający drukowanie niskich nakładów ulotek, nawet w pojedynczych egzemplarzach;
  • druk sitodrukowy – daje trwałe i wyraziste efekty, umożliwia drukowanie na różnego rodzaju materiałach, jednak pochłania o wiele więcej czasu.

Na rynku możesz znaleźć tysiące miejsc, które zajmują się drukiem ulotek reklamowych. Nie musisz nawet wychodzić z domu – istnieją drukarnie online, które nie tylko wydrukują, ale i zaprojektują i napiszą ulotkę reklamową za Ciebie, i wyślą wszystko na Twój adres. Tobie pozostanie już tylko zorganizowanie dystrybucji ulotek. 

Ceny uzależnione są od liczby ulotek, projektu graficznego, drukarni. 

ZŁOTE ZASADY TWORZENIA BROSZUR REKLAMOWYCH. PODSUMOWANIE. 

Stworzyć ulotkę może praktycznie każdy, ale zrobić dobrą ulotkę potrafią nieliczni. Kierując się jednak powyższymi zasadami, możesz osiągnąć sukces. 

Przede wszystkim musisz skupić się na tym, czego potrzebuje Twój klient. Wejdź w jego głowę. Przemyśl, jaki ma problem i co możesz zrobić, żeby ten problem rozwiązać. Nadal pamiętaj, że masz tylko kilka sekund, aby mu zaimponować.

Nie męcz klienta nadmiarem informacji. Nie pisz opowiadań, nie rób długich wywodów. Zawrzyj to, co najważniejsze. W kilku zdaniach, słowach, w słowie. Zaintryguj go tym na tyle, że będzie chciał się dowiedzieć o Tobie więcej. 

W zależności od branży dorzuć jakąś poradę, złotą myśl, przepis, coś, dzięki czemu osoby otrzymujące ulotkę będą chciały ją zachować, a przy okazji raz po raz przypominać sobie o Twojej firmie. Jeżeli jeszcze się nie zdecydowały na Twoje usługi, to możesz być pewien, że za jakiś czas to zrobią.

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments