Czym jest konwersja i jak ją mierzyć? Poznaj najważniejszy termin w marketingu

Dziś niemal każda strona internetowa potrzebuje konwersji. Niezależnie od tego, czy oferujesz usługi, czy prowadzisz własny sklep internetowy – z punktu widzenia właściciela strony wysoka konwersja jest bardzo ważna. Wszyscy Ci, którzy prowadzą działalność w Internecie i chcą zarabiać, żyją z nią w zgodzie. Z poniższego tekstu dowiesz się, co to konwersja i jak ją mierzyć.

Przede wszystkim – czym jest konwersja?

Pojęcie konwersji jest niezwykle pojemne. Według słownika języka polskiego PWN konwersja oznacza „przekształcanie postaci czegoś”. Wikipedia słusznie zauważa, że konwersja ma wiele znaczeń. Dla wyszukiwarki Google najpopularniejsza wyszukiwana fraza w kontekście konwersji to zmiana formatu plików.

digital marketing gcdca5681a 1280

Dla nas – twórców tego bloga, copywriterów – to przede wszystkim definicja tego pojęcia w ujęciu marketingowym. W sieci jest ich mnóstwo. Wszystkie zgadzają się co do tego, że konwersja to każde określone, oczekiwane działanie wykonane przez gościa naszej witryny internetowej. W najprostszych słowach – konwersja to interakcja użytkowników Internetu z naszą witryną internetową, banerem reklamowym czy aplikacją, która posiada swoją wartość w kontekście zaplanowanych kampanii marketingowych i reklamowych lub jest efektem działań pozycjonujących (SEO) i jest ważna dla naszej firmy.

Konwersja powinna być podstawowym celem każdej strategii marketingowej w sieci. Cele konwersji mogą być przeróżne, jednak muszą być dokładnie zaplanowane. Ich późniejsze mapowanie ma dać Ci odpowiedzi na wiele pytań o to, jak zwiększać ruch na stronie i generować konkretne, przynoszące zysk akcje dla Twojej firmy.

Do celów konwersji zaliczyć można:

  • wypełnienie formularza kontaktowego,
  • zgodę na przetwarzanie danych osobowych i zapisanie się do newslettera,
  • rejestrację konta,
  • wysłanie zapytania dotyczącego oferty,
  • kliknięcie reklamy internetowej,
  • dokonanie zakupu.

Analiza poszczególnych, wykonywanych przez użytkowników akcji pozwala Ci na zrozumienie niemal wszystkiego, co ich dotyczy – skąd pochodzą, ile mają lat i na jakich urządzeniach wertują Twoje strony. Dzięki szczegółowej wiedzy na temat gości i ich postępowania możesz monitorować, przetwarzać, analizować, przewidywać, dostosowywać, optymalizować i bardzo dokładnie planować działania, które pozwolą Ci osiągnąć maksymalne zyski ze sprzedaży produktów i dadzą Ci nowego, potencjalnego klienta.

seo g5128ddc6e 1280

Makro i mikro konwersja

Konwersję można podzielić ze względu na znaczenie i skalę działania, jakiego dokonał użytkownik, wchodząc na Twoją stronę. Konwersje makro i mikro są ze sobą nierozerwalnie związane. W każdym z tych przypadków mamy przecież do czynienia z akcją. O ile jednak mikrokonwersja to zdarzenie mniej istotne, jak na przykład zapisanie się do newslettera, to już po makrokonwersji możemy oczekiwać innego działania użytkownika, które przyniesie nam większą korzyść w przyszłości. W przypadku e-commerce przykładem makrokonwersji jest zakup, natomiast w przypadku strony reklamującej usługi będzie to zgłoszenie się klienta.

Jak mierzyć konwersję?

Konwersja jest zjawiskiem, które możemy bardzo dokładnie zmierzyć. Pomagają w tym stworzone przez sieciowych gigantów narzędzia, a celem ich istnienia jest jak najdokładniejsza optymalizacja naszych działań ze strony pod kątem pozyskania klienta, wypełnienia przez niego koszyka zakupowego po brzegi i finalizacji transakcji.

Najpopularniejszym programem do śledzenia i analizowania danych na temat ruchu na naszej stronie jest Google Analytics. To bardzo intuicyjne, kompleksowe narzędzie. Pozwoli Ci uzyskać wszelkie niezbędne informacje dotyczące tego, jak, gdzie, kiedy, w jakim celu i skąd na Twojej stronie internetowej pojawił się gość. GA ma swoje ograniczenia, wciąż jednak daje najbardziej wymierne i wartościowe statystyki dotyczące konwersji na Twoich stronach.

Podobnie działa też Facebook Ads, choć on skupia się wokół działań marketingowych tylko na tejże społecznościowej platformie. Obsługi obu tych programów możesz nauczyć się w Internecie za stosunkowo niewygórowaną cenę.

Współczynnik konwersji (conversion rate) – do czego służy?

Współczynnik konwersji (lub wskaźnik konwersji) to wyrażona procentowo statystka, która mówi, jak dużo osób nie tylko odwiedza naszą witrynę, ale też dokonuje na niej pożądanych akcji. Im lepszy jest nasz marketing, tym wyższy będzie współczynnik naszej konwersji.

Aby poprawnie wyliczyć współczynnik konwersji, należy podzielić liczbę osób, które wykonały pożądaną akcję, przez liczbę tych, które odwiedziły naszą stronę lub przeczytały post. Liczbę konwersji podajemy w przeliczeniu na procenty, a zatem całość musimy pomnożyć przez 100%.

Przykład: jeżeli 100 osób trafi na naszą stronę (klikając w reklamę lub link), a jedna z nich wykona pożądaną akcję, np. wypełni formularz kontaktowy, to wskaźnik konwersji będzie wynosił 1%.

WSPÓŁCZYNNIK KONWERSJI = LICZBA OSÓB ODWIEDZAJĄCYCH STRONĘ/LICZBA OSÓB, KTÓRE WYKONAŁY AKCJĘ x 100%

Ogólny odsetek konwersji zależy od branży. Według raportu Digital Experience Benchmark za 2022 rok odsetek konwersji biorąc pod uwagę wszystkie branże w 2021 roku wyniósł 2,3%. Najwięcej w e-commerce – prawie 3% (2,96%).

Oczywiście im masz wyższy współczynnik konwersji na stronie, tym większy zysk generujesz. Dlatego nie próżnuj i skup się na jego podwyższeniu.

modern technologies gb02993d31 1280

5 działań, które wpływają na optymalizację wskaźnika konwersji

Właściciele stron internetowych nieustannie powinni pracować nad tym, by lepiej konwertować. Nie ma jednej reguły, która na stałe rzutuje na wysoki współczynnik konwersji. Wiele czynników ma wpływ na konwersję. Większość z nich można zmienić, podejmując określone działania i tym samym zwiększając liczbę użytkowników, którzy dokonują określonego, przynoszącego korzyść działania. Warto wykonać kilka kroków, by na stałe wyeliminować niski współczynnik konwersji swojej witryny.

1. Dbaj o treść

Według Marcusa Sheridana, twórcy pionierskiej strategii TAYA (They Ask, You Answer), najważniejsze w poprawianiu ruchu i wyników sprzedaży jest content.

Odpowiednie, dopracowane w najdrobniejszych szczegółach treści pomogą Ci zwiększyć zasięg i w konsekwencji dotrzeć z Twoją ofertą do większej liczby osób, które mogą zdecydować się na dokonanie zakupu. Według raportu Athena Consulting dotyczącego decyzji zakupowych Polaków w Internecie w 2022 roku ponad połowa decydujących się na kupowanie online podejmuje decyzje zakupowe w bardziej przemyślany sposób. Zanim kupią, chcą przeczytać i sprawdzić jak najwięcej. Zawsze wybiorą tego, kto informuje ich o produktach i usługach rzetelnie i wyczerpująco. Dlatego na swojej witrynie w sieci MUSISZ umieszczać szczegółowe i dokładne opisy. Lepiej powiedzieć o ofercie za dużo, niż za mało.

2. Buduj zaufanie

Uczciwość w biznesie to podstawa. Zwłaszcza w takim, który bazuje na stałych, powracających klientach. Jednym z podstawowych kryteriów wyboru strony czy sklepu, w którym dokonamy zakupu, jest zaufanie. Budowanie zaufania i renomy pozwala też na ograniczenie pustego ruchu na stronie. Często obejrzenie filmu instruktażowego decyduje o wyborze tej a nie innej firmy.

 W budowaniu zaufania pomogą Ci:

  • rzetelne, wyczerpujące temat treści informacyjne i poradnikowe podane tak, aby użytkownik odnalazł na stronie przemyślany, fachowy, a przede wszystkim uczciwy content, który da ludziom odpowiedzi na pytania, które zadają wyszukiwarce;
  • wideo, grafiki i multimedia, które swoją fachowością podkreślają specjalizację firmy czy sklepu;
  • ułatwianie kontaktu – zamieszczenie na stronie wszystkich danych teleadresowych (telefony kontaktowe, adresy e-mail, NIP firmy)
  • udzielanie jak najszybszych, konkretnych i pomocnych odpowiedzi na skierowaną do Ciebie komunikację zewnętrzną (chaty, chatboty, mailing).

3. Pytaj klienta

Jeśli chcesz najlepszej oceny swojej strony internetowej – zapytaj klienta. Możesz zapytać go zarówno o skierowaną do niego kampanię reklamową w Internecie, jak i doświadczenia związane ze stroną. Przeprowadzaj ankiety satysfakcji w wiadomości e-mail po dokonanym zakupie. Daj klientowi poczuć, że jest częścią Twojej strategii marketingowej.

4. Ograniczaj lub eliminuj ryzyko

Ograniczanie ryzyka to bardzo istotny czynnik. również w kontekście budowania relacji z potencjalnym lub stałym klientem. Kilkuletnie gwarancje, specjalne ubezpieczenia, gwarancja zwrotu pieniędzy lub wymiany towaru to świetne sposoby, aby wyeliminować obawy użytkownika dotyczące zakupu na Twojej stronie.

5. Próbuj, testuj i analizuj

Optymalizacja konwersji to niekończący się proces. Zmieniaj design poszczególnych podstron lub kart produktowych. Dokładnie analizuj zarówno makro-, jak i mikrokonwersję. Eliminuj kłopoty techniczne Twojej witryny, jak np. zbyt długie ładowanie. Przeprowadzaj testy A/B – to obecnie jeden z najskuteczniejszych sposobów poznania, które zmiany na stronie są dobre, a które złe. 

Wszystkie wymienione działania pomogą Ci w zwiększeniu konwersji na swojej stronie.

A jeśli mimo wszystko nie wiesz, od czego zacząć i jak się za to zabrać, lub nie wiesz, jak tworzyć wartościowe treści, skontaktuj się z nami. Pomożemy!

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments