Czy warto wykonać darmowy audyt SEO Twojej strony internetowej? Sprawdź, jak wyglądają audyty online

Czy warto wykonać darmowy audyt SEO Twojej strony internetowej? Sprawdź, jak wyglądają audyty online

Zacznijmy od pytania. Dlaczego chcesz wiedzieć czym jest audyt SEO? Przyczyn może być kilka:

  • Masz własną stronę www, która miała zapraszać klientów i przynosić zyski, ale… tak jakby nie działa;
  • Chcesz podnieść pozycję w wyszukiwarce Google, ale nie wiesz, od czego zacząć;
  • Agencja, której zleciłeś pozycjonowanie, zaproponowała najpierw wykonanie audytu. To oczywiste, że chcesz się dowiedzieć, za co konkretnie zapłacisz.

Zapewne jest jeszcze kilka odpowiedzi, które bezpośrednio będą odnosić się do celowości wykonania analizy SEO. Wszystkie w taki czy inny sposób będą kręcić się wokół prawidłowego działania strony pod kątem optymalizacji. Nasuwają się więc kolejne pytania, a wśród nich: co to właściwie jest SEO audyt i czy na pewno pomoże rozwikłać Twój problem?

Czym jest audyt strony www?

Będąc administratorem strony www, wcześniej czy później zetkniesz się określeniem „audyt strony”. Zapewne z wieloma innymi nieznanymi dotąd zagadnieniami także. Takie branżowe określenia dla większości użytkowników są tajemnicze i niezrozumiałe. Dzisiejsza rzeczywistość wymaga od nas posiadania coraz większej wiedzy na różne tematy. Na szczęście jednocześnie umożliwia nam również łatwe jej zdobywanie. Bazę wiedzy o marketingu, copywritingu i podobnych zagadnieniach znajdziesz tu, na Copywriting.pl. Korzystaj do woli. 

Wróćmy jednak do audytów naszych stron www.

Audyt SEO to ocena witryny internetowej pod kątem efektywnego pozycjonowania i dostosowania jej do wymogów wyszukiwarek. Lista elementów, które należy sprawdzić, jest długa. To parametry, które pozwalają prawidłowo (i w ogóle) wyświetlać się stronie w wynikach wyszukiwania Google. Taka analiza wykonana przez specjalistów zakończona jest raportem, na podstawie którego właściciel może wdrożyć zmiany, ulepszać stronę i ją naprawiać. 

Porównajmy to do wizyty u lekarza. Niezależnie od tego, czy idziesz na rutynową kontrolę, czy może powodem wizyty jest złe samopoczucie, dobry lekarz nie oceni Twojego stanu zdrowia tylko na podstawie tego, co mu powiesz i jak wyglądasz. Zleci audyt, czyli wykonanie szeregu badań. Dopiero na ich podstawie oraz wcześniej zdobytych informacji stworzy sobie szczegółowy obraz stanu Twojego organizmu. Będzie w stanie określić, co jest nie tak, co należy robić dalej, jakie leki przepisać.

Sam audyt nie naprawi problemów ze stroną, tak samo jak same zalecenia lekarza nie pomogą Ci wyzdrowieć. To dopiero początek działań. Te jednak, wykonywane na podstawie audytu, nie będą jakimiś tam przypadkowymi próbami naprawy, ale czynnościami celowanymi w konkretny punkt. Audyt to impuls do zmiany i mimo, że jej na ogół nie lubimy, to z reguły przynosi korzyści. Tak więc należy zastosować otrzymany raport i rozpocząć leczenie.

Kiedy najlepiej zrobić audyt SEO?

Analizę strony internetowej online można wykonać w każdym momencie. Już na starcie można bowiem wyłapać błędy techniczne, które, choćbyś nie wiem, jak się starał, będą sabotować Twoje działania SEO. Warto ją wykonać także wtedy, kiedy pomimo wszelkich starań nie widać efektów optymalizacji. Raport SEO to pomoc w wyznaczaniu nowych kierunków, redukowaniu błędów i minimalizowaniu strat. Tak więc będzie pomocny na każdym etapie prowadzenia danej strony. Znacznie łatwiej jest wyłapać błędy, kiedy na bieżąco je analizujesz. Co ważne, taką analizę strony warto regularnie powtarzać, żeby nadążać za zmianami algorytmów wyszukiwarek i na bieżąco weryfikować procesy pod tym kątem. Pozycjonowania strony internetowej nie da się ot tak wdrożyć i korzystać z efektów. To ciągła praca, ale będzie łatwiejsza i efektywniejsza, jeśli do tematu podejdziesz ze spokojem i planem.

Co powinien zawierać raport w ramach audytu SEO strony?

No dobrze. Wiesz już, że bez rzetelnego audytu ani rusz, jeśli chcesz zoptymalizować stronę i zapewnić jej wysokie noty w wyszukiwarkach. Co konkretnie wykaże taki raport?

  • Widoczność strony w wyszukiwarce Google (zaindeksowanie i pozycję strony).
  • Prawidłowy adres strony i adresy podstron (linki kanoniczne, przyjazne adresy URL).
  • Konstrukcję i użycie title, meta description, nagłówków h1, h2, h3.
  • Wyróżnione słowa kluczowe oraz treść i jej wartość dla użytkowników.
  • Grafiki od strony technicznej (opisy ALT, lekkie, niespowalniające ładowania się strony obrazki).
  • Czy treść przypadkiem nie jest duplikatem. To najczęściej spotykany problem w sklepach e-commerce, gdzie podobne do siebie artykuły mają taki sam opis (duplikacja wewnętrzna) lub gdy treść jest zbyt podobna do tej na innej stronie (duplikacja zewnętrzna).
  • Szybkość ładowania strony. Wpływa na to wiele elementów, a jak wiadomo, nic bardziej nie zniechęca klientów niż czekanie.
  • Responsywność na wszystkich urządzeniach.
  • Różnego rodzaju błędy przekierowania.
  • Prawidłowo wykonana mapa strony, która przedstawia algorytmom strukturę strony i wskazuje stronę główną.
  • Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne (niedziałające linki).
  • Obecność Black Hat Seo, czyli metod pozycjonowania niezgodnych z zasadami SEO, za które mogłeś dostać bana i nawet o tym nie wiesz. 

Według tej listy możesz wykonać samemu audyt strony w Google. Pomoże też ona sprawdzić, czy oferowany darmowy audyt strony będzie zawierał najbardziej istotne punkty.

Jak powinien wyglądać audyt pod kątem SEO, czyli za co dokładnie zapłacisz?

Jeżeli pozycjonowanie strony zlecisz agencji SEO, swoją pracę rozpocznie ona tak czy inaczej od wykonania profesjonalnego audytu SEO. Agencja wychodzi od stanu faktycznego. Takie podejście jest niezbędne do dalszych prac i ustalenia strategii działań marketingowych. Na podstawie porównania danych przed i po specjaliści będą mogli wykazać skuteczność swoich działań.

Często można spotkać się z ofertą bezpłatnego audytu SEO jako wstępu do dalszej współpracy. Nie nabieraj się na to. Prawdopodobnie i tak zapłacisz za niego w ostatecznym rozliczeniu. Możesz także zamówić tylko wykonanie audytu. Za co wtedy płacisz? Za doświadczenie specjalisty SEO, szybkość przeprowadzenia audytu i konkretne wskazówki, jak naprawić problemy. Płacisz także za narzędzia, z których skorzystałeś, a których zakup byłby dla Ciebie tylko bezsensownym wydatkiem. To zaawansowane programy, które analizują masę dostępnych danych, ale potrzebna jest jeszcze wiedza, jak z nich korzystać.

Oczywiście koszt nie jest taki sam dla wszystkich, bo do każdego klienta podchodzi się indywidualnie. Strony w Internecie są mniej lub bardziej rozbudowane. Nawet nowe strony, dopiero co zaindeksowane, mogą zawierać błędy. Nie mówiąc już o tych starych i od lat źle prowadzonych, które obecnie… mocno odstają od nowoczesnych stron konkurencji. Wielu właścicieli dawno powstałych stron www zwyczajnie nie ma świadomości, że można inaczej, lepiej, także z punktu widzenia SEO. 

Darmowy audyt SEO online – warto czy nie warto?

Audyt z założenia jest niezależną opinią na temat stanu faktycznego tego, co akurat podlega analizie. Czy jesteś w stanie obiektywnie spojrzeć na swoją stronę i ocenić jej stan? Oczywiście, że tak. Zwłaszcza że zależy Ci na poznaniu faktów, a cały proces będziesz wykonywał według określonego schematu. Analiza SEO to wstęp do pozycjonowania. Jeśli w tym zakresie także chcesz działać samodzielnie, to tym sposobem zaczniesz od samego początku i uzyskasz na starcie ocenę strony internetowej. Dotyczy to zwłaszcza niewielkich stron. W przypadku tych dużych przeszkodą może być ogromna ilość danych do analizy. Bez wsparcia odpowiednich narzędzi łatwo się w tym pogubić.

Jak wykonać taki audyt samodzielnie?

Wiele rzeczy można sprawdzić w aplikacjach dedykowanych wyszukiwarce Google. Sprawdzą one, jak stronę widzi wyszukiwarka (a do tej widoczności przecież dążysz) i czy w ogóle ją dostrzega. Są dosyć łatwe w obsłudze, dostępne za darmo, kompatybilne z wieloma wtyczkami i najpopularniejszymi systemami CMS, jak WordPress czy Joomla.

W Google Search Console sprawdzisz:

  • błędy na stronie,
  • indeksowanie,
  • linkowanie,
  • szybkość ładowania się strony,
  • frazy kluczowe,
  • ewentualne bany, których możesz nawet być nieświadomy.

Google Analytics kontroluje ruch na stronie – skąd przybywają użytkownicy, gdzie zmierzają i o co się po drodze potykają (a nie powinni). 

Do tego możesz dołączyć dedykowane wtyczki, takie jak Screaming Frog czy SEO Meta in 1 Click, które w darmowej wersji mają sporo funkcji do wykorzystania:

  • monitorowanie tagów kanonicznych,
  • kontrolę tytułów, nagłówków, meta opisów,
  • linkowanie,
  • mapę strony.
  • pliki robots.txt.

To całkiem sporo wiedzy o słabych stronach Twojej witryny, które teraz trzeba przeanalizować i wyeliminować. 

Jeśli nie pomoc agencji, to może copywriter mógłby sprawdzić SEO strony?

Czujesz, że samodzielne pozycjonowanie to nie Twoja bajka i wolisz nawet nie próbować? Szkoda czasu i frustracji.

Z drugiej strony masz obawy, że współpraca z agencją będzie polegała na bezdusznym wykonywaniu kolejnego zlecenia? Zupełnie niesłusznie. Co prawda agencje stosują schematy, które usprawniają ich pracę, ale jednocześnie bardzo się starają spersonalizować procesy pod każdego klienta. Jeśli nie do końca Cię to przekonuje, pozostaje Ci jeszcze pomoc copywritera freelancera.

Dobry copywriter czy content writer, któremu zlecasz zaplanowanie treści na stronę, też bazuje na audycie. Jeżeli nie dostanie raportu od Ciebie – właściciela portalu – najprawdopodobniej wykona mini audyt samodzielnie. Wiesz już, po co się go robi i jakie ma znaczenie. Logiczne jest, że aby treści, które ma napisać, były skuteczne, koniecznie musi poznać aktualną sytuację konkretnej strony.

Uwaga, copywriterze! Jeśli jeszcze tego nie robisz – zacznij. Poświęć trochę czasu i naucz się tego. Nikt nie wymaga od Ciebie wiedzy seowca, ale Twoje teksty będą zdecydowanie bardziej dopasowane i mają szansę szybciej zadziałać, jeśli zapoznasz się z najważniejszymi parametrami witryny. Wiesz już, że podstawowy opis strony pod kątem SEO możesz wykonać, bazując na darmowych narzędziach do audytu SEO. Taka usługa będzie wartością dodaną do Twojej profesjonalnej współpracy z klientem. Wyraźnie pokażesz, że wiesz, co robisz, a Twoja wiedza opiera się na faktach. 

Wyobraź sobie, że dostajesz zlecenie na napisanie nowej treści na podstronę, która podobno nie konwertuje. Ty sprawdzasz i widzisz, że przekierowania są nieprawidłowe, linki nie działają. Mówisz więc klientowi, że owszem, tekst na stronę można poprawić, ująć w nim więcej korzyści z oferty, ulokować frazy kluczowe długiego ogona, ale najpierw należy naprawić błędy z przekierowaniami. To będzie uczciwe podejście, które przełoży się na dobrą opinię o Twojej pracy. Zlecenie najprawdopodobniej też nie przepadnie, bo zostaniesz poproszony o ulepszenie tekstów na stronie.

Dzięki audytowi poprawi się nie tylko szybkość ładowania strony i widoczność w wyszukiwarce

Nawet darmowy audyt da wgląd w stan Twojej strony www i podstawowe informacje. Rzetelnie wykonany audyt strony internetowej przyniesie jeszcze więcej korzyści. Na wnioskach z takiego raportu pracuje specjalista od pozycjonowania, projektant strony, copywriter, marketingowiec. Wszyscy ci, którzy tworzą to miejsce od strony technicznej i funkcjonalnej. Mogą znacznie szybciej naprawiać błędy, dostosować portal do wymogów wyszukiwarek i pozycjonować stronę z zachowaniem jej indywidualności. To prosta droga do zwiększenia ruchu na stronie internetowej.

Zdecydowanie możesz dodać wykonanie audytu swojej strony do listy rzeczy niezbędnych do zrobienia. Swojemu organizmowi najlepiej też zaplanuj audyt – tak profilaktycznie. 

4.5 2 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments