Twitter – 12 sposobów na promocję Twojej firmy

Twitter – 12 sposobów na promocję Twojej firmy

Cel każdego biznesu? Dotrzeć do jak największej liczby zainteresowanych i zaangażowanych klientów. Doskonałym narzędziem do jego osiągnięcia są media społecznościowe, ale… nie ukrywajmy, ich wybór jest dosyć szeroki. W jakich social mediach powinien zaistnieć Twój biznes? Pisaliśmy już o tym, jakie korzyści można osiągnąć z posiadania konta na portalu LinkedIn. Z kolei z tego artykułu dowiesz się, na jakie możliwości pozwala Twitter i kto powinien zdecydować się na działania marketingowe w tym medium. Być może okaże się, że to doskonałe miejsce do promocji Twojej marki.

Twitter – wymiana informacji na mikroblogu

Zacznijmy od tego, czym Twitter w ogóle jest. Założony w 2006 roku przez amerykańskich przedsiębiorców portal społecznościowy stał się szybko jednym z najskuteczniejszych sposobów na błyskawiczne przesyłanie informacji o najważniejszych wiadomościach na świecie. Polityczny skandal, katastrofa naturalna, a może nowinka technologiczna, która ma szansę wpłynąć na życie tysięcy ludzi? Te i wiele więcej newsów może w ciągu minut, a nawet sekund dotrzeć do milionów użytkowników z całego globu.

Ponadto to, co wyróżnia Twittera spośród innych mediów społecznościowych, to zwięzłość wypowiedzi. Obecny limit znaków wynosi 280 (a warto zauważyć, że w przeszłości był połowę mniejszy). Co ciekawe, wraz z przejęciem portalu przez Elona Muska subskrybenci wersji płatnej, tzw. Twittera Blue, otrzymali w 2023 roku możliwość pisania postów mających aż 4 000 znaków. Na razie taka opcja dostępna jest tylko w Stanach Zjednoczonych, ale być może wkrótce rozszerzy się także na inne kraje. Takie rozwiązanie ma oczywiście zarówno zwolenników, jak i przeciwników. Wciąż jednak większość użytkowników musi zmieścić się w standardowym limicie. Dzięki temu Twitter zmusza często do krótkich, przemyślanych wypowiedzi, w których nie ma miejsca na zbędne dywagacje czy przysłowiowe „lanie wody”. Z tego powodu serwis ten bywa nazywany również mikroblogiem. Do krótkich i precyzyjnych treści nawiązuje zresztą nazwa postów, tzw. tweetów, czy samego portalu, bowiem angielskie słowo tweet oznacza ‘ćwierkać’. Stąd również sylwetka niebieskiego ptaszka w logo tego medium społecznościowego.

twitter gfab0786a0 1280

Podstawowe funkcje i możliwości na Twitterze

Interakcje podczas tweetowania

Posty dodane na Twitterze, podobnie jak na innych social mediach, pozwalają użytkownikom na liczne interakcje. Każdy post można retweetować (ang. retweet), czyli udostępniać innym osobom. Tweety pozwalają również na komentowanie lub dodawanie pod nimi reakcji w postaci serduszka.

Dowolność obserwowania

W przeciwieństwie do np. Facebooka czy Instagrama, Twitter nie wymaga, by osoba, którą chcemy obserwować, wyraziła na to zgodę. Również nasz profil może być śledzony przez wszystkich, którzy mają na to ochotę. Aspekt społeczny nie jest tutaj najważniejszy – portal ten nie służy do zbierania przyjaciół czy znajomych, a raczej do obserwowania profili, które uważamy za ciekawe czy wartościowe.

Nacisk na informację i opinię

Próżno na Twitterze szukać gier czy dodatkowych aplikacji. Głównym zadaniem tego typu social mediów jest przekazywanie informacji oraz osobistych opinii i komentarzy na temat różnych wydarzeń z kraju i na świecie. To dlatego serwis ten cieszy się taką popularnością wśród polityków, dziennikarzy czy stacji telewizyjnych.

Użycie hasztagów

Autorzy tweetów i komentarzy często korzystają z możliwości, jakie dają hasztagi. Dzięki takiemu oznakowaniu tekstu post wpisuje się w konkretną tematykę i dociera do osób, które mogą być nim szczególnie zainteresowane z uwagi na śledzenie danych hasztagów.

Monitorowanie trendów

Twitter to doskonałe miejsce, by dowiedzieć się, czym w danej chwili żyje świat. Wszystko dzięki specjalnemu okienku o nazwie „Co się dzieje”, w którym wyświetlane są najczęściej publikowane słowa kluczowe czy hasztagi. Co więcej, towarzyszą im takie informacje, jak: ilość opublikowanych tweetów, kategoria tematyczna czy lokalizacja geograficzna, w której są one najpopularniejsze.

job g36b390e1d 1280

Publiczna komunikacja

Choć Twitter oferuje również opcję wysyłania prywatnych wiadomości, prym zdecydowanie wiodą publiczne tweety. Jeżeli chcemy odnieść się do czyjejś wypowiedzi, możemy zrobić to w ramach publicznego posta lub komentarza. Z tego powodu ten serwis społecznościowy zamienia się niekiedy w gorącą wymianę zdań (w tym mniej lub bardziej ciętych ripost), np. w dyskusjach politycznych.

Twitter w biznesie – które branże najlepiej się na nim odnajdą?

Wbrew pozorom Twitter nie musi być polem działań jedynie dla polityków, dziennikarzy czy innych znanych osobistości. Jak każde inne media społecznościowe, może służyć także do budowania strategii biznesowej i być skutecznym narzędziem dotarcia do jak największej liczby potencjalnych klientów. Jak dowiedzieć się, czy warto zainwestować w działania marketingowe właśnie na tym portalu? Odpowiedź wydaje się prosta: najlepiej sprawdzić, czy korzystają z niego również członkowie naszej grupy docelowej. Możemy to osiągnąć na kilka sposobów, np. sprawdzając, czy na Twitterze można znaleźć profile naszej konkurencji (a jeśli tak, to jak wiele interakcji z użytkownikami wywołują publikowane przez nią posty), lub tworząc tweety z różnymi hasztagami i obserwując reakcje na nie. Możemy też po prostu… dowiedzieć się tego wprost od naszych klientów, np. przeprowadzając krótką ankietę na stronie internetowej lub w sklepie stacjonarnym, w której spytamy kupujące u nas osoby o ich obecność na Twitterze.

Oczywiście nie można kategorycznie stwierdzić, że przedstawiciele danej branży powinni pojawić się na Twitterze lub raczej nie mają na nim czego szukać. Wiele zależy od tego, do kogo kierujemy nasz komunikat i jak to robimy. Tak naprawdę o udany profil w tym medium społecznościowym mogą zawalczyć wielcy światowi gracze, np. ze świata mody czy technologii, ale także lokalni producenci. Co więcej, Twitter może przydać się zarówno w biznesie B2B, jak i B2C. Wszystko zależy od tego, czy umiemy umiejętnie wykorzystać jego możliwości. W następnej części artykułu podpowiemy, jak to zrobić. Ale najpierw, zastanówmy się, jakie korzyści potrafi przynieść efektywna strategia marketingowa na Twitterze.

success g4387fb004 1280

Korzyści z działań marketingowych na Twitterze

Przemyślana obecność firmy na Twitterze ma wiele atutów, które w perspektywie czasowej mogą przyczynić się do zwiększenia zysków przedsiębiorstwa. Oto najważniejsze z nich:

1. Docieranie do obecnych i potencjalnych klientów – dzięki profilowi na Twitterze firma może dotrzeć do członków swojej grupy docelowej, ale także do innych osób, które mogą zainteresować się jej ofertą (np. poprzez udostępnianie postów między użytkownikami). Dzięki temu marka ma szanse rozszerzyć swoje zasięgi.

2. Budowanie marki (branding) – krótkie posty zmuszają do przemyślenia, jakie wartości naszej firmy chcemy przekazać. Dzięki spójnym komunikatom, utrzymanym w podobnym tonie, używaniu odpowiednich hasztagów, interakcji z innymi profilami czy sposobie odpowiadania na komentarze użytkowników, każda marka ma szansę na stworzenie wizerunku, który wzbudzi zaufanie klientów i partnerów biznesowych. Warto szczególnie zwrócić uwagę na zarządzanie sytuacjami kryzysowymi, np. negatywnymi opiniami klientów. Szybka, szczera, życzliwa i pełna szacunku do klienta odpowiedź może nie tylko pomóc rozwiązać problem, ale również wzmocnić wizerunek marki jako tej, która dba o potrzeby swoich fanów.

3. Komunikacja z klientami – może odbywać się na różne sposoby. Pierwszym z nich jest oczywiście tworzenie tweetów, które przyciągną uwagę klientów. Często mogą one bezpośrednio zachęcać odbiorców do interakcji, np. poprzez postawione w nich pytanie i prośbę o pozostawienie odpowiedzi w komentarzach. To właśnie jednak te ostatnie mogą stanowić najlepszy kanał komunikacyjny. Dzięki opiniom komentujących firma może dowiedzieć się, co kupujący myślą o jej ofercie, z czego są zadowoleni, a na co narzekają. Szybkie odpowiedzi na komentarze mogą umocnić przychylne nastawienie do marki lub umożliwić skuteczne zarządzanie kryzysami wizerunkowymi (np. w przypadku negatywnego komentarza na temat wadliwego produktu). Taka wymiana informacji buduje również społeczność wokół marki, która owocuje wzrostem liczby lojalnych klientów.

businessman g92ec7d712 1280

4. Zdobywanie informacji kluczowych dla danej branży – to medium społecznościowe to prawdziwe źródło informacji ze świata biznesu, polityki, sztuki itp. Dzięki śledzeniu odpowiednich profili możemy być na bieżąco z popularnymi tendencjami, nowinkami technologicznymi czy nowymi pomysłami. Możemy inspirować się światowymi liderami z naszej branży, a także śledzić, co do powiedzenia w danym temacie ma nasza konkurencja. Ponadto, obserwując aktualne trendy, dowiadujemy się, czym interesują się potencjalni klienci i w ten sposób możemy nawiązywać do tych informacji w treści naszych postów.

5. Badanie konkurencji i szukanie partnerów biznesowych – tak ja już zostało to wyżej wspomniane, Twitter umożliwia obserwowanie działań konkurentów czy przedstawicieli naszej branży w innych krajach. Dzięki temu możemy zainspirować się ich pomysłami lub wyciągnąć wnioski z popełnianych przez nich błędów. Co więcej, za pomocą np. hasztagów możemy zapraszać do dyskusji przedstawicieli innych firm lub influencerów i w ten sposób nawiązywać relacje biznesowe, które potem wykorzystamy także poza Twitterem.

12 sposobów na skuteczne wykorzystanie Twittera do promocji Twojego biznesu

Skoro wiemy już, jak wiele korzyści może przynieść prowadzenie firmowego konta na Twitterze, czas na postawienie sobie najważniejszego pytania: co zrobić, by nasze działania w tym medium społecznościowym pomogły zbudować nam silny wizerunek i zachęciły jak najwięcej użytkowników do skorzystania z naszej oferty? Poniżej znajdziesz przykłady rozwiązań, które warto wdrożyć, by skutecznie promować swój biznes za pomocą Twittera:

1. Zadbaj o profil jak to mówią, najbardziej liczy się pierwsze wrażenie. Twoją wizytówką na Twitterze jest profil, a szczególnie te jego elementy, z którymi użytkownik spotyka się w pierwszej kolejności. Pamiętaj: aby skorzystać z większej ilości możliwości oferowanych przez ten portal, wybierz konto profesjonalne. Następnie pamiętaj o uzupełnieniu następujących informacji:

  • nazwa profilu – najczęściej jest to po prostu nazwa firmy (ewentualnie imię i nazwisko w ramach promowania marki osobistej);
  • URL naszego profilu (np. @nazwafirmy) – to dzięki nim inni użytkownicy będą mogli odnaleźć nasz profil, a także oznaczać naszą firmę w swoich postach;
  • zdjęcie profilowe – widoczne na naszym profilu oraz przy każdym publikowanym przez nas poście czy komentarzu. Powinno zatem dobrze reprezentować naszą markę. Najprostszym i najlepszym pomysłem może być umieszczenie w nim logo firmy;
  • zdjęcie w tle – widoczne na stronie profilu, powinno współgrać z wartościami marki. Dobrze wykorzystać go w ramach reklamy bieżących wydarzeń, zniżek czy promocji, zmieniając go w zależności od tego, co aktualnie chcemy zaprezentować naszym obserwującym;
  • sekcja „O mnie” – to miejsce, w którym w ramach 160 znaków możemy podzielić się najważniejszymi informacjami na temat naszej marki;
  • lokalizacja – pokazuje, gdzie znajduje się Twoja firma bądź na jakim obszarze geograficznym działa;
  •  adres strony internetowej – zawiera link do zewnętrznej strony internetowej Twojej firmy;
  • rodzaj branży / oferowanych usług – informuje użytkowników o tym, w jakiej branży działasz (np. agencja reklamowa i marketingowa, przedsiębiorca, restauracja, dom i ogród, itp.);
  • przypięty tweet – post, który jako pierwszy wyświetla się na stronie profilu. Warto, by nawiązywał do najważniejszych wartości marki lub do aktualnie prowadzonych przez nią działań.

2. Publikuj systematycznie (ale nie zbyt nadgorliwie) – jeżeli chcesz wzbudzić, a potem utrzymać zainteresowanie użytkowników, musisz systematycznie dzielić się z nimi wartościowymi treściami. Warto pamiętać, że posty na Twitterze pokazują się w kolejności chronologicznej, co znaczy, że szybko mogą zostać zastąpione nowymi wpisami tysięcy innych użytkowników. Z tego powodu dobrze jest postarać się „wstrzelić” w odpowiedni moment. Przykładowo, jeżeli kierujemy nasz komunikat do użytkowników znajdujących się w innej strefie czasowej, powinniśmy pisać w godzinach ich lunchu lub porannej kawy, a nie wtedy, kiedy jeszcze głęboko śpią. Tweety zazwyczaj cieszą się żywotnością maksymalnie kilkudziesięciu minut, dlatego warto publikować je w miarę często, przynajmniej kilka razy w tygodniu (choć wszystko zależy od branży). Na pewno nie należy przesadzać w drugą stronę i zasypywać obserwujących przypadkowymi treściami co kilkanaście minut. Najlepiej przygotować sobie harmonogram publikacji treści i podążać za wytyczonym w ten sposób planem działania.

twitter paint
Źródło: Twitter

3. Używaj hasztagów – to prawdziwie niezastąpiona funkcja Twittera, z której warto korzystać jak najczęściej. Po pierwsze, oznaczając posty odpowiednimi tagami, kierujemy je do użytkowników, którzy sami szukają tweetów o danej tematyce, a więc będą nimi zainteresowani. Co więcej, używając hasztagów, możemy oznaczyć w naszych wpisach inne firmy czy osoby, z którymi współpracujemy, rozwijając w ten sposób relacje biznesowe i zachęcając obserwatorów innych profili to przeczytania naszych postów. Poza tym, bardzo często będziemy mogli liczyć na wzajemność – oznaczone osoby skomentują lub retweetują nasz wpis, a jeśli do tej pory nas nie obserwowali, być może zaczną to robić. Dzięki takim zabiegom zwiększymy więc nasze zasięgi.

4. Zachęcaj do interakcji w postach – nic tak nie wzmacnia pozycji marki, jak zbudowana wokół niej społeczność. Jak to osiągnąć? Właśnie tak – zachęcając do komentowania, pytań, dyskusji, udziału w ankietach itp. Ludzie uwielbiają wyrażać swoje opinie, a my dzięki ich komentarzom i opiniom będziemy mogli dowiedzieć się, co myślą o naszej marce i o naszych produktach. Bez wątpienia Twitter świetnie nadaje się do tzw. social listeningu, czyli właśnie wsłuchiwania się w pozytywne i negatywne głosy na temat naszej firmy. Poza tym, im bardziej komentowane czy udostępniane będą posty, tym większa szansa, że dotrą one do większego grona osób, które – skuszona naszą ofertą – dokona zakupu lub w inny sposób wpłynie na podwyższenie naszego wskaźnika konwersji.

5. Używaj grafik/filmików – nie jest tajemnicą, że obrazy lub wideo dużo lepiej przyciągają uwagę niż zwykły tekst. Nie zapominaj o tym w swoich tweetach, wzbogacając je o elementy graficzne.

6. Współpracuj z innymi profilami – wzajemne oznaczanie się i komentowanie swoich postów może skutecznie zwiększyć zasięgi i zainteresowanie wśród odbiorców. Pozwala także wykorzystać potencjał marketingu szeptanego. W końcu oprócz konkurencji w biznesie dobrze jest mieć także sprzymierzeńców!

7. Włączaj się do udziału w dyskusjach – komentowanie postów innych użytkowników lub nawiązanie w postach do aktualnych dyskusji to świetny pomysł na „wyjście do ludzi” ze swoją marką. Być może dzięki naszemu komentarzowi ktoś po raz pierwszy zetknie się z nazwą naszej firmy i z ciekawości wejdzie na nasz profil?

8. Nawiązuj do bieżących trendów i aktualnych wydarzeń – na Twitterze bez wątpienia króluje chwila obecna. Pokaż swoim obserwującym, że dobrze orientujesz się w tym, co dzieje się w Twojej branży, ale nawiązuj także do wydarzeń spoza Twojego podwórka. Po pierwsze, pokażesz swoim potencjalnym klientom, że jesteś świadomym marketingowcem. Po drugie, zyskasz większe zasięgi dzięki stosowaniu najczęściej używanych hasztagów. Po trzecie, wykorzystasz rozbudzone emocje użytkowników do zbudowania pozytywnych skojarzeń z Twoją marką (możesz np. nawiązać w swoim poście do zbliżającego się mundialu albo pokazać swoją dbałość o środowisko w tweecie odnoszącym się do działań Twojej marki przeciwko negatywnym skutkom zmian klimatycznych).

network gd645d65e3 1280

9. Nie powielaj treści – pamiętaj, jeżeli ktoś obserwuje Twoją markę na kilku różnych portalach społecznościowych, nie chce za każdym razem trafiać na identyczny tekst i grafikę, gdyż będzie to dla niego po prostu… nudne. Postaraj się urozmaicić treści, jakie publikujesz w różnych social mediach.

10. Testuj i analizuj – często najlepszym sposobem na odnalezienie najlepszego sposobu komunikacji ze zgromadzoną wokół naszego profilu społecznością jest… testowanie i analizowanie. Warto np. utworzyć dwa posty o podobnej tematyce, ale napisane w inny sposób, i za pomocą testu A/B zorientować się, który przekaz lepiej trafia do obserwujących nas użytkowników.

11. Reklamy na Twitterze – podobnie jak w ekosystemie Facebooka, także na Twitterze istnieje możliwość płatnego reklamowania swoich usług i produktów. Można wybrać spośród kilku rodzaju reklam (tekstowe, graficzne, wideo, karuzelowe czy tzw. momenty, czyli grupy wybranych postów). Przykładowo, jak podaje Twitter, reklamy karuzelowe (czyli takie, które pozwalają na wyświetlenie kilku przesuwanych grafik czy filmików) znacząco podnoszą współczynnik klikalności.

12. Korzystaj z narzędzi Twittera (lub innych narzędzi, które pomogą Ci kontrolować Twoją strategię marketingową w social mediach) – medium społecznościowe, jakim jest Twitter, oferuje wiele funkcji i pomocy, które służą do promocji Twojego biznesu i analizy Twoich działań marketingowych na tym portalu. Bez wątpienia podstawowym i darmowym narzędziem udostępnionym przez sam serwis jest Twitter Analytics, dzięki któremu możemy dowiedzieć się m.in. o tym, które tweety są najbardziej popularne, jak reagują na nie użytkownicy, ile mamy osób obserwujących czy odwiedzających nasz profil itp. Przedstawiane dane pokazują więc dosyć szczegółowy obraz naszego konta w przeciągu ostatniego miesiąca lub z ostatnich 28 dni. Inne praktyczne narzędzie to np. TwittDeck, który ułatwia zarządzanie kilkoma profilami równocześnie.

W ramach podsumowania…

Choć Twitter w Polsce nie cieszy się aż tak dużą popularnością jak w niektórych zachodnich krajach, to jednak z pewnością warto zainwestować w naszą obecność na tym portalu. Najważniejsze to obrać właściwą strategię, która pozwoli naszej firmie na jak najlepsze wykorzystanie możliwości, które tworzy Twitter. W związku z niedawnymi zmianami w składzie osób zarządzających portalem (głośne przejęcie serwisu przez Elona Muska), warto również na bieżąco śledzić najważniejsze informacje na temat ewentualnych zmian w funkcjonowaniu Twittera.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments