Jak urozmaicić artykuły sponsorowane? Poznaj definicję treści sponsorowanych, a także 10 angażujących pomysłów na tego typu reklamę

Jak urozmaicić artykuły sponsorowane? Poznaj definicję treści sponsorowanych, a także 10 angażujących pomysłów na tego typu reklamę

Codziennie jesteśmy zalewani setkami reklam. Próbujemy się przed nimi bronić na rozmaite sposoby. Przełączamy kanał w TV czy radio, instalujemy AdBlocka w wyszukiwarce, wykupujemy dostęp premium w ulubionych serwisach. Nie lubimy, gdy nam się coś wciska i perswaduje. I na dodatek nie mamy na to czasu. W necie szukamy przeważnie konkretnych, interesujących nas informacji albo rozrywki.

Google swoim algorytmem stara się nam te poszukiwania maksymalnie skrócić. Na górze listy wyszukiwania zazwyczaj znajdziemy najtrafniejsze odpowiedzi dla wpisanego zapytania. To dlatego ostatnimi laty w świecie digital marketingu wszechobecny jest content, który najczęściej połączony jest z seo. Oznacza to, że aktualnie promowanie biznesu w sieci polega głównie na zamieszczaniu merytorycznych i wartościowych publikacji zdużą liczbą umiejętnie wplecionych słów kluczowych.

Wiadomo jednak, że droga na szczyt listy wyszukiwania jest długa i kręta, a walka o potencjalnego klienta zażarta. Jeżeli prowadzisz swój biznes w sieci, to wiesz o tym doskonale. Jak ułatwić sobie trochę tę wspinaczkę? Może ktoś, kto jest już wyżej, zrzuci Ci linę i trochę Cię podciągnie? Może nawet warto wydać na to parę złotych? To jest myśl!

I tak właśnie dochodzimy do dzisiejszego tematu:

Czym są i jak oznaczać treści sponsorowane?

Definicja pojęcia „treści sponsorowane” nie jest zbyt powszechna. Najczęściej w Internecie spotkamy wyjaśnienie, czym jest artykuł sponsorowany, bo od niego wszystko się zaczęło. Jeszcze kilkanaście lat temu to właśnie w prasie byliśmy raczeni różnej maści tekstami sponsorowanymi z informacjami handlowymi w tle. Świat idzie z postępem, więc zmieniają się i formy przekazu. Większość z nich można wykorzystać w służbie Twojego biznesu, ale do przykładów różnorodnych form reklamy w Internecie wrócimy za chwilę. 

Wracając do definicji, treści sponsorowane wytłumaczyłabym zatem jako rodzaj content marketingu zamieszczonego na zewnętrznym portalu, w który wpleciona jest subtelna reklama produktu lub usługi. Ten rodzaj oferty handlowej w Internecie zaliczamy do native advertising – reklamy natywnej, w której dany produkt reklamowany jest niejako przy okazji. Zbliżonym określeniem jest również kryptoreklama, którą znasz doskonale z seriali. 

Jak wszystko w świecie promocji, tak i content sponsorowany powinien zrealizować postawiony cel marketingowy. Targetem może być m.in.:

  • wzrost ruchu na stronie internetowej,
  • zwiększenie sprzedaży,
  • poinformowanie odbiorców o istnieniu towarów lub usług,
  • zwiększenie świadomości marki,
  • dbanie o wizerunek firmy lub budowanie swojego autorytetu.

Przygotowane materiały zamieszcza się na serwisach osób lub firm, które mają duże zasięgi i które odwiedzane są przez osoby potencjalnie zainteresowane daną ofertą. W publikacji umieszczane są hiperłącza, dzięki którym zainteresowani przeniosą się na stronę docelową, czyli landing page.

Przypomnę jeszcze, że ten rodzaj działań content marketingowych musi zostać wyszczególniony wśród innych publikowanych tekstów. Jest to związane z wymaganiami ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Ustawa ta stanowczo sprzeciwia się sytuacji, gdy promocja produktów i usług sprawia wrażenie neutralnej informacji. Szczęśliwie obowiązek informowania o tym swoich odbiorców spoczywa na publikującym (serwisie zewnętrznym), a nie na reklamodawcy. Nie zdziw się jednak, gdy Twój starannie przygotowany content zostanie okraszony słowami  „materiał partnera zewnętrznego”, „reklama”, „materiał płatny” lub innym, podobnym terminem.

Co oprócz publikowania artykułów sponsorowanych? Sprawdź, gdzie jeszcze możesz umieszczać reklamę Twojego biznesu

Jak już wspomniałam, jednym z najpopularniejszych rodzajów opracowań na portalach wydawców zewnętrznych jest napisanie artykułu. Jednak swój przekaz możesz urozmaicić tak, by stał się ciekawszy dla Twoich klientów. Oto obiecane 10 przykładów interesujących możliwości, w które możesz wpleść nienachalną promocję Twojego biznesu. Może zainspirują Cię materiały promocyjne napisane w takich formach, jak:

1. Poradnik

W sieci często szukamy porady. Codziennie wpisywanych jest tysiące pytań „Jak… ?”. Naturalne wydaje się więc, by napisać tekst poradnikowy, w którym odpowiesz na nurtujące Twoich potencjalnych klientów pytania. Ważne, by temat był wyczerpany i spełniał wszystkie obietnice postawione w pytaniu.

Przykładowo:

2. Wywiad 

Wywiad z influencerem, gwiazdą czy ekspertem przyciąga wielu czytelników. Grunt to dobrze przemyślane pytania. Mają one być jednocześnie interesujące dla czytelnika, ale także delikatnie wskazywać na Twój produkt lub usługę. Tutaj wykorzystasz również społeczny dowód słuszności, czyli potwierdzenie skuteczności danego rozwiązania przez specjalistę lub znaną personę.

Chcesz wiedzieć więcej na temat przeprowadzania wywiadów? Przeczytaj „Jak napisać wywiad? Poradnik dla dziennikarzy”

3. Storytelling

Historie przyciągają. Zwłaszcza te dobrze napisane, z ciekawym bohaterem i wciągającą fabułą. Mogą być z życia wzięte, trochę podkoloryzowane lub zupełnie wymyślone. Ważne, żeby czytelnik mógł się nimi zafascynować, kibicować bohaterom i niecierpliwie czekać na rozwiązanie ich problemów. Tak się złożyło, że asortyment z Twojej oferty przyniósł wybawienie albo był jedną z najlepszych opcji. Przypadek? Nie sądzę. Pamiętaj jednak, żeby przez to historia nie stała się nudna, a czytelnik rozczarowany.

Więcej o tym zagadnieniu dowiesz się z tekstu „Storytelling, czyli co?”

4. Lista numerowana

Ludzki mózg lubi liczy. Są przyjazne w odbiorze, uporządkowane i można szybko po nagłówkach prześledzić wzrokiem interesujące nas pozycje. Łatwo jest też sprawdzić, czy nikt nas nie oszukuje. Czy moja lista zawiera na pewno aż 10 inspiracji? Szybki scroll i już wszystko wiesz. A co ciekawsze doczytasz. Ma również wiele możliwości wykorzystania – 15 inspiracji, 10 przykładów, 5 powodów to początki, które możesz wykorzystać do niezliczonej ilości tematów.

Dla ciekawostki powiem, że taką formę płatnego contentu dawno temu wykorzystało Spotify. Na platformie BuzzFeed, która w USA dostarcza treści z szeroko pojętej popkultury, została przez nie opublikowana lista 15 zespołów, które prawdopodobnie by nie istniały, gdyby nie Led Zeppelin. Zadziałało. Nie tylko jako reklama aplikacji muzycznej, ale również jako doskonały przykład płatnych działań marketingowych.

5. Zestawienie / porównanie

Podobnie jak z listą numerowaną nasz mózg jest fanem porównań. Wiadomo, każde rozwiązanie ma swoje wady i zalety. A temu, kto się pokusił, żeby je za nas rzetelnie zebrać i przedstawić – chwała i cześć. Jesteśmy gotowi przeczytać taki tekst nawet za cenę reklamy w środku. Dlatego jeżeli jest to możliwe, zrób zestawienie za i przeciw lub oczekiwania kontra rzeczywistość.

6. Galerie

Nie samym słowem żyje człowiek. Dowodzi tego ilość grafik i zdjęć szalejących w mediach społecznościowych. Zdjęcia rozbudzają zmysły, przemawiają do wyobraźni i inspirują. Dlatego dobrze wśród płatnego contentu przewidzieć i taką formę promocji. Możesz go wykorzystać nawet wtedy, gdy Twój biznes nie jest typowo związany ze sztukami wizualnymi i wyglądem.

7. Wideo / animacje

Popularność materiałów wideo jest z roku na rok coraz większa. Na YouTubie czy TikToku jest wiele kanałów o bardzo dużych zasięgach. Ich prowadzący dostarczają użytkownikom wiedzy i rozrywki, a wplatanie w filmikach mniej lub bardziej subtelnych reklam jest bardzo popularne. Filmiki mogą dotyczyć praktycznie każdego tematu i branży. Dla wielu są nawet lepsze niż tradycyjne teksty, bo dostarczają znacznie więcej doznań. Nic dziwnego, widz odbiera je przecież większą liczbą zmysłów.

8. Podcasty

Wiele osób nie może pozwolić sobie na oglądanie filmików. Wybierają za to podcasty, których można słuchać nawet w drodze do pracy. Dlatego jedną z metod płatnego reklamowania swojej działalności jest skorzystanie z pomocy osób nagrywających i publikujących regularnie materiały w tej formie. 

9. Infografiki

Sprytne połączenie tekstu i grafiki przyda się, gdy chcesz w prosty sposób przekazać bardziej skomplikowane informacje lub ich dużą ilość. Infografiki są przyjemne w odbiorze, łatwe do zapamiętania i zwracają na siebie uwagę. Zobacz na materiał opublikowany przez UPS na stronie good.is, który przystępnie opowiada o skomplikowanym procesie dostarczania paczek, a jednocześnie buduje pozytywny wizerunek firmy jako rzetelnej i dobrze zorganizowanej.

origin

10. Multimedia

Połączenie różnych rodzajów mediów w jedną, przemyślaną i zgrabną całość może dać bardzo ciekawy efekt. Zaletą takiego rozwiązania jest docieranie do użytkownika przez różne zmysły i zwiększenie jego zaangażowania. Urozmaicony przekaz jest przyjemny dla oka i łatwy w odbiorze.

Na co jeszcze zwrócić uwagę przed publikacją dobrych artykułów sponsorowanych i innego płatnego contentu?

Jeszcze na koniec kilka rad, by przygotowane przez Ciebie płatne materiały odniosły spektakularny sukces:

  • Publikuj artykuł sponsorowany lub inny content tylko wtedy, gdy jest to naprawdę wartościowy przekaz. Tylko taki zainteresuje Twoich odbiorców i przyniesie zamierzony efekt;
  • Słownik nie gryzie! Zadbaj o poprawność językową publikowanych materiałów;
  • Zamieszczając na danym portalu hiperłącze, sprawdź, jaki będzie jego atrybut. Łącze ustawione jako dofollow stanowi rodzaj rekomendacji Twojej strony, dzięki czemu roboty przejrzą również jej zawartość. Jeżeli jest ciekawa i przydatna, to będzie miała szansę wspiąć się wyżej w rankingu wyszukiwania. Oczywiście im poleceń i kliknięć jest więcej, tym szybciej możesz spodziewać się upragnionego wejścia na 1. stronę wyników (jest to tzw. link building);
  • Pamiętaj o postanowieniach ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, która jednoznacznie wskazuje, że konsumenci mają prawo dostępu do rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji odnośnie nabywanych dóbr materialnych lub usług;
  • Pamiętaj, że w tego typu materiałach reklama ma być dyskretna. Już samo oznaczenie „materiał partnera” może zniechęcić. Lepiej odpuść sobie znaną, branżową zasadę „logo większe i na środek”. Jak zatem delikatnie o sobie wspomnieć? Możesz skorzystać z jednej z poniższych opcji:
    • powołaj się na eksperta z Twojej firmy na początku tekstu,
    • podaj produkt jako przykładowy,
    • zamieść nazwę i logo na załączonych materiałach graficznych,
    • podaj informację, gdzie można dowiedzieć się więcej,
    • zostaw jedynie hiperłącza do Twojej strony.

Czy taka subtelna kryptoreklama jest dobra?

Podsumowując. Zamieszczanie na platformach zewnętrznych płatnego contentu to powszechny rodzaj promowania swojego biznesu w sieci. Można uznać to działanie za dobro wspólne, bo korzystają z niego wszyscy:

  • Ty – reklamując swoją działalność,
  • konsument – zaspokajając swój głód wiedzy,
  • partner zewnętrzny – zyskując interesujący temat i pieniądze za zamieszczenie Twojego materiału. 

Skorzystaj z tej opcji przy zwiększaniu zasięgu swojego kanału dystrybucji. Jak zwykle, sposób prezentacji i media dobierz w zależności od Twojej grupy docelowej. Pamiętaj jednak, żeby przygotowany materiał był najwyższej jakości, a przekaz reklamowy był jedynie dodatkiem. 

W Internecie znajdziesz wiele przykładów takich przekazów reklamowych. Nie pozostaje Ci nic innego, jak zacząć samodzielnie tworzyć treści reklamowe i znaleźć dobrego partnera do ich promocji. 

Jeżeli jednak potrzebujesz pomocy przy napisaniu dobrego artykułu lub innego materiału z delikatnym przekazem marketingowym w tle, skontaktuj się z agencją marketingową Copywriter.pl i zamów bezpłatną wycenę. Chętnie pomożemy!

Interesuje Cię ten temat? Zachęcam do przeczytania jeszcze jednego artykułu napisanego przez moją redakcyjną koleżankę.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments