Słowo testimonial to według tłumaczenia na polski referencje, świadectwo, zaświadczenie. Testimoniale to krótkie opinie wystawiane przez klientów na temat wrażeń ze współpracy z Tobą. Stanowią niezbite dowody na to, że umiejętności i jakość usług, jakie deklarujesz w swojej ofercie, są prawdziwe. Dzięki nim zbudujesz pozycję eksperta i zachęcisz nowych klientów do skorzystania z Twojej oferty.
Z tego artykułu dowiesz się:
Słownik Cambridge tłumaczy testimonial następująco:
A zatem testimoniale to wypowiedzi na temat cech charakterystycznych kogoś lub czegoś, pisemne oświadczenia o właściwościach produktów lub usług albo o zdolnościach danej osoby, a także dowód na to, że coś istnieje i jest prawdziwe. Definicje odnoszą się też do referencji pracodawcy o pracowniku, co również odpowiada omawianym w tym artykule zagadnieniom.
Jedna z podstawowych zasad w biznesie mówi, aby nie obawiać się proszenia o opinię. Jeżeli prowadzisz działalność niszową albo współpracujesz wyłącznie z klientami profesjonalnymi, możesz nigdy takich referencji nie otrzymać bez wyraźnej prośby. Niech zapytania o opinie staną się planowaną częścią procesu współpracy z Tobą.
Jeżeli komunikacja z kontrahentem odbywa się drogą elektroniczną, wystarczy wiadomość mailowa z zapytaniem. Zależnie od branży wyślij ją po zakończonym zleceniu albo na jednym z etapów jego realizacji. Ważne, abyś przemyślał i określił stosowny moment indywidualnie. W treści maila – poza samą prośbą – koniecznie zawrzyj krótkie wyjaśnienie, dlaczego prosisz o opinię. Sprecyzuj ponadto, w jakiej formie oczekujesz referencji. Na koniec zaproponuj podziękowanie w postaci wzajemnej, pozytywnej opinii.
Najprostszym sposobem na pozyskiwanie testimoniali są opinie na Twoim profilu firmy w Google. Z jednej strony cieszą się one wiarygodnością. Jako właściciel profilu nie możesz bowiem bezkarnie ingerować w ich treść. Po wtóre jesteś w stanie w prosty sposób skopiować i wstawić najlepsze z nich na swoją stronę internetową. Oto krótka instrukcja, jak ułatwić klientom pozostawienie opinii w Google.
1.Wejdź w profil firmy na swoim koncie Google.
2.Naciśnij kafelek „Uzyskaj swoje pierwsze opinie” albo „Przeczytaj opinie”, a następnie „Uzyskaj więcej opinii”.
3. Skopiuj link z okienka i prześlij go klientowi w wiadomości mailowej.
Sposób, w jaki dokonasz edycji i zaprezentujesz swoje opinie, zadecyduje o ich wiarygodności. W tym miejscu poznasz najpopularniejsze sposoby ich prezentacji. Dowiedz się, jak sprawić, by opowiadały historię.
Powszechnym rozwiązaniem w marketingu jest umieszczanie wybranych testimoniali na swojej stronie internetowej. Zazwyczaj stanowią część oferty, są albo skupione w jednej sekcji, albo rozmyślnie porozrzucane po stronie. Masz kilka opcji na to, jak przedstawić je graficznie. Możesz m.in. umieścić na stronie automatycznie przesuwany slider z opiniami albo załączyć je w formie nieruchomych komponentów. Zaprojektuj dla nich spójną oprawę graficzną.
Dowiedz się więcej o konstruowaniu ofert handlowych!
Zaprezentuj tylko te testimoniale, z których jesteś najbardziej zadowolony. Niech będą to rekomendacje zwieńczające doniosłe zlecenia, które oddają kwintesencję współpracy z Tobą. Chodzi o opinie wnoszące wartość do Twojej oferty w postaci konkretnych argumentów. Zamiast na ilość postaw na jakość rekomendacji!
Wzrost zainteresowania ofertą i rosnąca sprzedaż mogą spowodować niekontrolowany napływ nowych opinii od zadowolonych klientów. To moment, w którym warto przemyśleć automatyzację testimoniali. Na rynku dostępnych jest wiele aplikacji i wtyczek typu Testimonial Builder. Polegają one na importowaniu rekomendacji z serwisów takich jak Google czy Facebook prosto na Twoją stronę internetową.
Inną, także często stosowaną formą wyrażania opinii są nagrania wideo. Taki testimonial zadziała na więcej zmysłów, a wizerunek i ton głosu rekomendującego dodatkowo zwiększą jego autentyczność. Jeśli zdecydujesz się na to rozwiązanie, możesz ułatwić klientom wykonanie klipu, korzystając z narzędzia VideoPeel. To platforma dedykowana testimonialom wideo.
Jeżeli jesteś freelancerem albo menedżerem, zapewne nie jeden raz spotkałeś się z prośbą o nadesłanie rekomendacji. To, co zdecydujesz się napisać, ma spore znaczenie z punktu widzenia dalszej współpracy. Warto, abyś przyłożył się do tego zadania. Opinia napisana niestarannie, pobieżnie lub z błędami może okazać się bezużyteczna, nie wywołać poczucia wzajemności, a nawet zadziałać na niekorzyść Twojemu wizerunkowi. Poznaj kilka wskazówek, jak skonstruować przekonującą opinię.
Wysokiej jakości testimoniale opowiadają historię. Zamiast budować swoją wypowiedź na bazie pustych przymiotników, nadaj kontekst Twojej współpracy z usługodawcą/sprzedawcą. Niech w tej krótkiej opowieści znajdzie się konflikt, czyli prawdziwa sytuacja, związana np. z trudnościami ze znalezieniem właściwego produktu czy zleceniodawcy do wykonania pilnej usługi. Opowiedz, jak współpraca z rekomendowanym przełożyła się na rozwiązanie problemu.
Dowiedz się wszystkiego o storytellingu w biznesie!
Pisząc dobry testimonial, wyświadczasz prawdziwą przysługę swojemu kontrahentowi. Masz okazję opisać zalety jego produktów lub usług z punktu widzenia użytkownika. Być może zauważysz coś, z czego nawet on sam nie zdawał sobie wcześniej sprawy.
Jeżeli nie sprzeciwia się temu poufność kontraktu, pozwól na podpisanie testimonialu Twoim imieniem i nazwiskiem. Dołącz do niego także swoje logo lub zdjęcie. Dzięki temu nie będzie on wyglądał jak zredagowany anonim. Kontrahent, umieszczając w swojej witrynie testimonial z Twoją identyfikacją, dorzuci tym samym cegiełkę do budowania także Twojego wizerunku.
Chcąc zaspokoić Twój niedosyt informacji, postanowiliśmy przytoczyć kilka praktycznych przykładów testimoniali. Mogą stanowić dla Ciebie inspirację podczas projektowania własnej witryny, jak i punkt odniesienia, kiedy sam będziesz pisał rekomendacje. Zwróć uwagę na branżę, jaką reprezentuje każdy z nich. Sprawdź, czy realizują wskazówki, jakie poznałeś powyżej.
Tłumaczę skomplikowane rzeczy w postaci prostych komunikatów. Projektuję podróże użytkowników przez strony www. Opowiadam historie, które inspirują, wzbudzają żywe pragnienia i przynoszą zyski. Zmieniam reguły gry w copywritingu.