Testimonial – rekomendacja, która katapultuje Twoją konwersję!

Testimonial – rekomendacja, która katapultuje Twoją konwersję!

Słowo testimonial to według tłumaczenia na polski referencje, świadectwo, zaświadczenie. Testimoniale to krótkie opinie wystawiane przez klientów na temat wrażeń ze współpracy z Tobą. Stanowią niezbite dowody na to, że umiejętności i jakość usług, jakie deklarujesz w swojej ofercie, są prawdziwe. Dzięki nim zbudujesz pozycję eksperta i zachęcisz nowych klientów do skorzystania z Twojej oferty.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • co to są testimoniale i jakie dają korzyści,
  • jak skutecznie prosić o opinie i kiedy,
  • o narzędziach do zarządzania rekomendacjami,
  • w jaki sposób prezentować opinie klientów,
  • jak napisać wartościowy testimonial.

Zobacz, co o wyrazie testimonial mówi słownik angielsko-polski

Słownik Cambridge tłumaczy testimonial następująco:

  • a statement about the character or qualities of someone or something
  • a formal written statement about the qualities of a product or service
  • a formal written description of someone’s abilities, character, and qualities given by a previous employer
  • proof that something exists or is true

A zatem testimoniale to wypowiedzi na temat cech charakterystycznych kogoś lub czegoś, pisemne oświadczenia o właściwościach produktów lub usług albo o zdolnościach danej osoby, a także dowód na to, że coś istnieje i jest prawdziwe. Definicje odnoszą się też do referencji pracodawcy o pracowniku, co również odpowiada omawianym w tym artykule zagadnieniom.

Sposoby na zdobycie referencji

Jedna z podstawowych zasad w biznesie mówi, aby nie obawiać się proszenia o opinię. Jeżeli prowadzisz działalność niszową albo współpracujesz wyłącznie z klientami profesjonalnymi, możesz nigdy takich referencji nie otrzymać bez wyraźnej prośby. Niech zapytania o opinie staną się planowaną częścią procesu współpracy z Tobą.

testimonial 2
5-gwiazdkowa opinia wystawiana przez telefon

Jak powinna wyglądać prośba o opinię?

Jeżeli komunikacja z kontrahentem odbywa się drogą elektroniczną, wystarczy wiadomość mailowa z zapytaniem. Zależnie od branży wyślij ją po zakończonym zleceniu albo na jednym z etapów jego realizacji. Ważne, abyś przemyślał i określił stosowny moment indywidualnie. W treści maila – poza samą prośbą – koniecznie zawrzyj krótkie wyjaśnienie, dlaczego prosisz o opinię. Sprecyzuj ponadto, w jakiej formie oczekujesz referencji. Na koniec zaproponuj podziękowanie w postaci wzajemnej, pozytywnej opinii.

Zapytanie o opinię w Google

Najprostszym sposobem na pozyskiwanie testimoniali są opinie na Twoim profilu firmy w Google. Z jednej strony cieszą się one wiarygodnością. Jako właściciel profilu nie możesz bowiem bezkarnie ingerować w ich treść. Po wtóre jesteś w stanie w prosty sposób skopiować i wstawić najlepsze z nich na swoją stronę internetową. Oto krótka instrukcja, jak ułatwić klientom pozostawienie opinii w Google.

1.Wejdź w profil firmy na swoim koncie Google.

instrukcja 1 2
Narzędzia Google

2.Naciśnij kafelek „Uzyskaj swoje pierwsze opinie” albo „Przeczytaj opinie”, a następnie „Uzyskaj więcej opinii”.

instrukcja 2
Profil firmy Google

3. Skopiuj link z okienka i prześlij go klientowi w wiadomości mailowej.

instrukcja 3
Link opinii

Jak prezentować opinie, aby opowiadały historię?

Sposób, w jaki dokonasz edycji i zaprezentujesz swoje opinie, zadecyduje o ich wiarygodności. W tym miejscu poznasz najpopularniejsze sposoby ich prezentacji. Dowiedz się, jak sprawić, by opowiadały historię.

Sekcja na stronie www

Powszechnym rozwiązaniem w marketingu jest umieszczanie wybranych testimoniali na swojej stronie internetowej. Zazwyczaj stanowią część oferty, są albo skupione w jednej sekcji, albo rozmyślnie porozrzucane po stronie. Masz kilka opcji na to, jak przedstawić je graficznie. Możesz m.in. umieścić na stronie automatycznie przesuwany slider z opiniami albo załączyć je w formie nieruchomych komponentów. Zaprojektuj dla nich spójną oprawę graficzną.

Dowiedz się więcej o konstruowaniu ofert handlowych!

Strategiczne testimoniale

Zaprezentuj tylko te testimoniale, z których jesteś najbardziej zadowolony. Niech będą to rekomendacje zwieńczające doniosłe zlecenia, które oddają kwintesencję współpracy z Tobą. Chodzi o opinie wnoszące wartość do Twojej oferty w postaci konkretnych argumentów. Zamiast na ilość postaw na jakość rekomendacji!

Narzędzia do zarządzania testimonialami

Testimonial Builder

Wzrost zainteresowania ofertą i rosnąca sprzedaż mogą spowodować niekontrolowany napływ nowych opinii od zadowolonych klientów. To moment, w którym warto przemyśleć automatyzację testimoniali. Na rynku dostępnych jest wiele aplikacji i wtyczek typu Testimonial Builder. Polegają one na importowaniu rekomendacji z serwisów takich jak Google czy Facebook prosto na Twoją stronę internetową.

Referencje wideo

Inną, także często stosowaną formą wyrażania opinii są nagrania wideo. Taki testimonial zadziała na więcej zmysłów, a wizerunek i ton głosu rekomendującego dodatkowo zwiększą jego autentyczność. Jeśli zdecydujesz się na to rozwiązanie, możesz ułatwić klientom wykonanie klipu, korzystając z narzędzia VideoPeel. To platforma dedykowana testimonialom wideo.

Jak napisać wartościowy testimonial krok po kroku?

Jeżeli jesteś freelancerem albo menedżerem, zapewne nie jeden raz spotkałeś się z prośbą o nadesłanie rekomendacji. To, co zdecydujesz się napisać, ma spore znaczenie z punktu widzenia dalszej współpracy. Warto, abyś przyłożył się do tego zadania. Opinia napisana niestarannie, pobieżnie lub z błędami może okazać się bezużyteczna, nie wywołać poczucia wzajemności, a nawet zadziałać na niekorzyść Twojemu wizerunkowi. Poznaj kilka wskazówek, jak skonstruować przekonującą opinię.

testimonial 3
Testimonial napisany piórem na papierze

Storytelling rekomendacji

Wysokiej jakości testimoniale opowiadają historię. Zamiast budować swoją wypowiedź na bazie pustych przymiotników, nadaj kontekst Twojej współpracy z usługodawcą/sprzedawcą. Niech w tej krótkiej opowieści znajdzie się konflikt, czyli prawdziwa sytuacja, związana np. z trudnościami ze znalezieniem właściwego produktu czy zleceniodawcy do wykonania pilnej usługi. Opowiedz, jak współpraca z rekomendowanym przełożyła się na rozwiązanie problemu.

Dowiedz się wszystkiego o storytellingu w biznesie!

Język korzyści w opiniach

Pisząc dobry testimonial, wyświadczasz prawdziwą przysługę swojemu kontrahentowi. Masz okazję opisać zalety jego produktów lub usług z punktu widzenia użytkownika. Być może zauważysz coś, z czego nawet on sam nie zdawał sobie wcześniej sprawy.

Odpowiedzialność za słowa

Jeżeli nie sprzeciwia się temu poufność kontraktu, pozwól na podpisanie testimonialu Twoim imieniem i nazwiskiem. Dołącz do niego także swoje logo lub zdjęcie. Dzięki temu nie będzie on wyglądał jak zredagowany anonim. Kontrahent, umieszczając w swojej witrynie testimonial z Twoją identyfikacją, dorzuci tym samym cegiełkę do budowania także Twojego wizerunku.

Case study i przykłady wzorowych testimoniali

Chcąc zaspokoić Twój niedosyt informacji, postanowiliśmy przytoczyć kilka praktycznych przykładów testimoniali. Mogą stanowić dla Ciebie inspirację podczas projektowania własnej witryny, jak i punkt odniesienia, kiedy sam będziesz pisał rekomendacje. Zwróć uwagę na branżę, jaką reprezentuje każdy z nich. Sprawdź, czy realizują wskazówki, jakie poznałeś powyżej.

przyklad 1 2
Przykładowy testimonial
przyklad 2
Przykładowy testimonial
przyklad 3
Przykładowy testimonial
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments