Praca dla copywritera. Jak i gdzie znaleźć pierwsze zlecenia.

Praca dla copywritera. Jak i gdzie znaleźć pierwsze zlecenia.

Masz za sobą ukończony kurs copywritingu, głowę pełną wiedzy i nie jesteś już zielony w temacie, jak trawa na wiosnę. Chcesz pokazać się światu, ale nie za bardzo wiesz…

jak przygotować się do poszukiwań pierwszego zlecenia lub do aplikowania na stanowisko copywritera?

Odpowiedź jest trywialna: Zacznij działać.

Ale przemyśl i zaplanuj swoje działania.

Nie ma znaczenia, czy wybierasz pracę zdalną na własny rachunek, czy etat, czy szukasz zleceń, aby dorobić, czy całkiem zmieniasz zawód – pierwszym krokiem jest budowanie własnej marki.

Zatem przygotuj się, aby powiedzieć przyszłym zleceniodawcom: Jestem tym copywriterem, którego szukacie.

Portfolio dobrego copywritera, czyli zrób świetne pierwsze wrażenie

Ale jak je zbudować nie posiadając zrealizowanych zleceń?

Wykorzystaj teksty stworzone na potrzeby kursu. Wybierz te, które pokazują Twoje umiejętności, z których jesteś wyjątkowo zadowolony i spotkały się one z dobrym przyjęciem pozostałych kursantów. Wiesz już też, jaki rodzaj copywritingu przypadł Ci do gustu i jak chcesz pracować, dlatego przygotuj portfolio pod tym kątem.

Zastanów się co chcesz pokazać.

praca dla copywritera

Jestem tym copywriterem, którego szukacie, ponieważ… wszystko to, co znajdzie się po ponieważ powinno być możliwe do wyczytania z treści, które zaprezentujesz.

  • Interesuje cię copywriting kreatywny? Weź na tapet nietuzinkowy produkt i przygotuj odpowiednie treści – nazwę, hasło i slogan reklamowy, radiówkę lub scenariusz reklamy tv.
  • Kręci Cię content marketing – oparcowywanie kompleksowej strategii marketingowej masz w małym palcu? Bądź swoim pierwszym klientem!
  • Lepiej czujesz się tylko w content writing nic prostszego przygotuj treści na swoją stronę
  • Masz tworzenie tekstów SEO w małym palcu? Pokaż, jak Twoja twórczość wspomaga pozycjonowanie.
  • Zostań ekspertem – stwórz tekst merytoryczny o wysokiej jakości. Gdzie możesz szukać inspiracji? Skorzystaj ze swoich zainteresowań, bieżących bolączek społecznych, lub przedstaw inne, ciekawe podejście do aktualnych tematów.

Pamiętaj, żeby treści były dobrane w przemyślany sposób i zgodne z zasadami poprawnej polszczyzny.

Wyróżnij się z tłumu

Wyobraź sobie Twojego przyszłego zleceniodawcę, przeglądającego odpowiedzi na ofertę. Są ich dziesiątki, a może nawet setki! Szczerze mówiąc nie chciałabym być w jego skórze, ale tą wybraną już jak najbardziej. Ty z pewnością też. Warto zatem wyjść rekruterowi naprzeciw i dodać sobie kilka punktów stając się bardziej konkurencyjnym.

Jak to zrobić?

Zaprezentuj swoje umiejętności w przystępny dla oka sposób, tak by łatwo było Cię zidentyfikować. Szybciej zapadnie w pamięć fajnie przedstawiona radiówka w PDF-ie z delikatnym motywem niż ta ukryta w wordowskim tasiemcu z blokami treści.

Na rynku jest wiele programów/aplikacji graficznych, których darmowe wersje są w pełni wystarczające do stworzenia świetnych projektów portfolio.

Osobiście preferuję Canva lub Adobe Express. Oba programy w podstawowej wersji zawierają mnóstwo gotowych szablonów, do tego są proste i intuicyjne w obsłudze. Z bogatej biblioteki propozycji z pewnością będzie Ci łatwo wybrać coś dla siebie. Możesz dzięki nim stworzyć plik dostosowany pod względem jakości i wielkości do przesyłania w załączniku lub udostępniania poprzez link.

Pamiętaj jednak, aby:

  • grafika nie odwracała uwagi od umieszczonych treść
  • całość była spójna i przyjazna dla odbiorcy – najlepiej, aby ten sam motyw powtarzał się na każdej ze stron.
praca dla copywritera

Poszczególne teksty opatrz kilkoma słowami komentarza – wprowadź odbiorcę w temat, przytocz główne założenia briefu, opowiedz o projekcie. Dobrym rozwiązaniem jest sygnowanie – nazwiskiem lub logiem – moim zdaniem wygląda to profesjonalnie 😉.

Jeżeli przygotowana przez Ciebie prezentacja będzie zawierała zrealizowane zlecenia, które istnieją w przestrzeni internetowej pamiętaj, aby poza linkiem do strony dołączyć fragment treści. Bardzo często się zdarza, że klienci zmieniają stronę, aktualizują treści, sami je redagują (niestety, tak też się zdarza!) i tekst ukryty pod podanym przez Ciebie linkiem może mieć niewiele wspólnego z tym, co w rzeczywistości zostało napisane.

Zamiast listu motywacyjnego

Na koniec prezentacji możesz napisać kilka zdań o sobie, np. wymienić, w jakich tematach czujesz się dobrze (medycznych, związanych z rynkiem nieruchomości, kredytami, czy lifestylowych), a w czym z przyjemnością będziesz się rozwijał.

CV copywritera

CV zawiera skrót najważniejszych danych na Twój temat. Poza personaliami ułatwiającymi kontakt, przyszły pracodawca może wyczytać z niego wiele cennych informacji. Jeśli ciekawie je przedstawisz dodasz sobie kilka punktów podczas rekrutacji.

praca dla copywritera

Co powinno zawierać?

  • Zdjęcie – selfiak z wycieczki, pośród tłumu innych osób, z dzieckiem, psem kotem itd., nie jest dobrym rozwiązaniem. Chcesz pokazać, że kochasz góry? Ok, ale niech ujęcie na tle gór będzie przyjemne w odbiorze, gdzie widać Cię wyraźnie bez zbędnych osób i dodatków. Uważam jednak, że zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest profesjonalna sesja. Nie musisz mieć na niej pozy egipskiej mumii, ciasnego kołnierzyka i połkniętego kija. Jednak jednolite, jasne tło i uśmiechnięte, przyjazne oblicze będą już całkiem fajną prezentacją. Dodatkowo fotograf, który zajmuje się fotografią biznesową poprowadzi Cię przez sesję na luzie, podpowie rekwizyt, aranżację i pozę – zrobi to po prostu dobrze.
  • Wykorzystaj schematyczne dane. W CV najczęściej piszemy o:
    • przebiegu kariery zawodowej – napisz w ciekawy sposób, co było najbardziej atrakcyjnym zajęciem na poprzednim stanowisku, co wpłynęło na Twój rozwój. Postaraj się przełożyć dotychczasowe doświadczenie na pracę copywritera.
    • wykształceniu – pisałeś na ciekawy temat pracę dyplomową, przeprowadziłeś interesujące badania? Zobacz, co możesz wykorzystać pod kątem nowej pracy.
    • kluczowych umiejętnościach – wypisanie zalet nie wiele mówi o Tobie, prawdopodobnie taki sam zestaw pojawi się u większości Twoich konkurentów. Jeśli napiszesz, że jesteś kreatywny to tak, jakby szwaczka napisała, że potrafi szyć na maszynie aplikując do szwalni. Napisz, jak przejawia się Twoja kreatywność.
  • Oczywiście pamiętaj o klauzuli: „Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych…”

Pamiętaj! Wybierz szablon spójny z tym, który został użyty w portfolio. 

Jesteś w sieci czy Cię nie ma? Czyli copywriterze daj się znaleźć!

Własna strona internetowa to must have dzisiejszych czasów

I choć nie każdy ma „parcie na szkło”, to budowanie marki osobistej z wykorzystaniem internetu jest podstawą i kropka.

Ma to wiele zalet nie tylko dla Ciebie, ale również dla Twoich potencjalnych pracodawców, czy zleceniodawców. 

  1. Pozwala na szybkie nawiązanie kontaktu poprzez formularz na stronie (dlatego warto o niego zadbać).
  2. Umieszczone na niej treści pokazują szeroki zakres Twoich umiejętności i styl pisania.
  3. Uzupełniając stronę o blog, możesz powoli budować swój wizerunek eksperta. Nie wiesz, na jaki temat go prowadzić? Nie musisz być specjalistą z zakresu copywritingu, wykorzystaj swoją wiedzę zdobytą w poprzedniej pracy. Zainspiruj się kolegami po fachu, czy autorytetami z innych dziedzin. Podpatruj nie tylko tematykę, ale również sposób, w jaki dzielą się wiedzą i angażują czytelników.
  4. Wyróżnij się. Pamiętaj, że szablon strony ma również znaczenie. Nie może odrywać odbiorcy od treści, ale musi też spowodować, że potencjalny zleceniodawca Cię zapamięta. Sięgnij po nietuzinkowy kolor czy element graficzny (tu warto skorzystać z wiedzy dotyczącej tworzenia kompozycji i psychologii koloru 🙂). Pamiętaj, że wszystkie elementy muszą wraz z treścią tworzyć spójną układankę. I co najważniejsze strona musi być user friendly. Dzisiejsi użytkownicy internetu są niezwykle niecierpliwi, szybkie „ładowanie” i optymalizacja pod urządzenia mobilne to podstawa.
  5. Strona to idealne miejsce na pochwalenie się tym, że inni doceniają współpracę z Tobą. Masz już jakieś zlecenie za sobą – wykorzystaj to i zdobądź referencje. Opinie zadowolonych klientów – poprate linkiem do tekstu, po raz kolejny podniosą Twoją wiarygodność i to nie tylko jako autora tekstów, ale jako osobę, z którą dobrze się pracuje.
  6. A w przyszłości możesz połączyć www z newsletterem i budować trwałą relację ze swoimi klientami.
praca dla copywritera

Social media

Prowadzenie firmowych mediów społecznościowych jest wciąż kwestią dyskusyjną. Nie każdy czuje potrzebę promowania się za pomocą fb, Instagrama, czy YouTube’a. Jednak profil zawodowy na LinkedIn jest niezbędny. Pozwoli Ci zarówno na zbudowanie sieci kontaktów, jak i pokazanie się rekruterom, czy przyszłym zleceniodawcom. Możesz też dołączyć do interesujących Cię społeczności i na tej podstawie szukać partnerów do stałej współpracy oraz oczywiście, pogłębiać swoją wiedzę.

Z pewnością profesjonalnie prowadzone SM posłużą jako narzędzie zarówno do budowania społeczności wokół Twojej marki, jak i tworzenia skutecznej reklamy. To również potwierdzenie umiejętności w jednej z gałęzi digital marketingu oraz próbka kreatywności.

Ready steady go! – Czyli sięgnij po pierwsze zlecenie, jako specjalista ds. copywritingu!

Marzenie o zostaniu copywriterem zostało spełnione, teraz czeka Cię dalszy ciąg realizacji zawodowego planu. Masz, kilka możliwości zarobkowego tworzenia tekstów (więcej pisałam o tym w artykule link?).

  1. Praca na pełen etatu (stacjonarnie lub zdalnie).
  2. Zlecenia na własny rachunek.
  3. Połączenie dwóch powyższych możliwości 🙂 – oczywiście w ilości pozwalającej zachować jasność umysłu i produktywność.

Masz już CV i portfolio, stronę i powiedzmy, że jako tako rozhulane social media. Jak znaleźć pierwsze zlecenia?

Możliwości jest wiele, jeśli wybrałeś opcję etatu nie pozostaje Ci nic innego, jak:

  • wysyłać odpowiedzi na oferty pracy
  • podesłać swoje propozycje tekstów, składając ofertę samemu
  • wykorzystać SM, by zwrócić na siebie uwagę interesujących Cię agencji.

Gdy wybierasz opcję drugą – czujesz zew wolności, pociąga Cię elastyczny czas pracy na własnych zasadach i odpowiedzialność za zarobki – musisz się trochę nagimnastykować.

I nie chodzi mi w żadnym razie o nakłonienie Cię do zmiany zdania. Wręcz przeciwnie! Sama wybrałam taką drogę. Owo nagimnastykowanie się związane jest m.in. z pozyskaniem klientów, prowadzeniem działalności i promocją własnej marki. Niesie ze sobą również ogrom satysfakcji i możliwości wielokierunkowego rozwoju.

2 blog copywriter 6

Jak znaleźć zlecenia na freelansie?

Krewni i znajomi królika – To naprawdę świetny pomysł. Poszukanie pierwszych ofert wśród najbliższych da Ci duży komfort pracy. Może nie zarobisz kokosów, o ile w ogóle coś zarobisz, ale z pewnością wyjdą z takiej współpracy fajne teksty. Dodatkowo będzie to dla Ciebie przedsmak pracy z klientem 1:1.

Giełdy tekstów – mają swoich zwolenników i przeciwników. Warto samemu sprawdzić i wyrobić sobie opinię. Założenie konta i podjęcie próby napisania tekstu z pewnością będzie nowym i cennym doświadczeniem.

Pamiętaj, aby szukając zleceń nie ograniczać się tylko do tych miejsc.

Portale z ofertami dla freelancerów zarówno polskie (Useme, Oferia) jak i międzynarodowe (Fiverr, Upwork – jeśli Twój english is fluent 🙂 lub swobodnie i poprawnie piszesz w innym języku), cieszą się dobrą sławą. Z artykułu na artykułu piszący buduje sobie renomę i z czasem zaczyna zarabiać coraz więcej. Dodatkowo można ominąć problem wystawiania faktur.

Agencje copywriterskie zlecające tworzenie treści współpracującym z nimi copywriterom. Osobiście uważam, że to świetne rozwiązanie dające, nam piszącym, wiele profitów.

  1. Taka współpraca pozwala skupić się na pisaniu, a nie na walce o klienta.
  2. Twój opiekun wie, jakie teksty piszesz i za jaką stawkę, więc dobiera zlecenie dopasowane do Ciebie.
  3. Możesz równolegle prowadzić projekty ze swoimi klientami i rozwijać się we własnym tempie.
  4. Masz możliwość zdobycia doświadczenia tworząc teksty dla szerokiej grupy klientów – od nietuzinkowych startupów do prawdziwych grubych ryb :).
  5. Jeśli chcesz możesz ograniczyć kontakt z klientem do całkowitego minimum lub pracować z nim bezpośrednio, jednak zawsze nad Twoją pracą czuwa opiekun.
  6. Wszelkie formalności są po stronie agencji, Ty piszesz tekst i wystawiasz fakturę.
  7. Agencje copywriterskie mają różnorodnych klientów również pod względem branży i zapotrzebowania na rodzaj treści, daje to ogromną możliwość rozwoju. Możesz pisać na wiele ciekawych tematów, unikając monotonii i wypalenia.

Zachęcam do spróbowania pracy w modelu tego typu. Nawet teraz do naszego teamu Copywriter.pl poszukujemy osób do współpracy.

Grupy na fcebooku – dają możliwość znalezienia fajnego zlecenia, czy nawiązania dłuższej współpracy. Jednak konkurencja jest duża i bardzo często klient wybiera ofertę kierując się niską ceną. Jednak wrzucając link do strony możesz zostać zauważony przez potencjalnego zleceniodawcę, który potrzebuje copywritera, ale nie decyduje się na post z ofertą. Sama tego doświadczyłam.

Pamiętaj, że jak do wszystkiego tak i do tego typu grup trzeba podchodzić z dystansem i brać przez pół dyskusje copywriterskiej braci 😀.

Ile zarabia początkujący copywriter, pracujący na etacie i jako freelancer?

Z pewnością oczekujesz konkretnych kwot lub przynajmniej widełek, jednak ich nie podam. Bo to zawsze jest średnia, która z rzeczywistością usianą różnymi zdarzeniami, cechami osobowości piszącego, sposobem pracy, aspiracjami itd. ma niewiele wspólnego.

Stałą pensję możesz wynegocjować, a wraz ze wzrostem doświadczenia awansować ze stanowiska juniora i zarabiać więcej.

A co w przypadku ceny za wykonane zlecenie? Na początku najlepiej kierować się orientacyjnymi kwotami za dany rodzaj teksu (najprościej porównując cenniki konkurencji w połączeniu z Twoimi umiejętnościami).

Pamiętaj jednak, że musi ona być nie tylko satysfakcjonująca dla klienta, ale przede wszystkim dla Ciebie. Praca za niskie stawki odbiera radość z pisania i ciągnie Twoje teksty w dół, nie mówiąc już o tzw. psuciu rynku.

2 blog copywriter 8

Zatem liczymy…

Podstawową jednostką rozliczeniową jest liczba znaków ze spacjami (zzs). I choć wielu copywriterów z czasem odżegnuje się od tej metody, są również tacy, którzy przy niej trwają.

Osobiście uważam, że są treści, w których się ona sprawdza, np. artykuł blogowy i takie, w których niekoniecznie – slogan, post, zakładka na www.

Dobry copywriting nie polega na klepaniu znaków i ich zliczeniu. Przy rzetelnej wycenie musisz wziąć pod uwagę wiele czynników:

  • rodzaju tekstu, np. czy jest to tekst specjalistyczny, czy zapleczowy
  • czas poświęcony na research
  • poziom trudności
  • przeznaczenie tekstu, jego obecność w przestrzeni (jaki wpływ ma tekst na promowanie marki)
  • klient (rodzaj biznesu, relacji, długości współpracy itd.).

Na początku wszystko może wydawać się trudne i przytłaczające, ale przyznaj, że jest również ekscytujące i ciekawe.

Od siebie dodam tylko, że copywriting budzi apetyt na więcej, więc rysuje się przed Tobą świetna przygoda!

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments