Myślisz o założeniu firmy lub jesteś o krok od zarejestrowania działalności? Masz świetny produkt, pomysł na biznes, strategię działania oraz bazę potencjalnych klientów? Gratulacje! Do swojej biznesowej konstrukcji dołóż jeszcze jeden ważny element, tak aby fundamenty firmy były solidne.
Ten brakujący element to dobra nazwa:
Jak zaprojektować nazwę Twojej firmy, aby mieć większą szansę na sukces? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule.
Pewna firma miała problem ze znalezieniem trafnej nazwy dla swojej marki. Stworzyli świetny produkt. Pierwsza partia towaru miała wkrótce opuścić magazyn i znaleźć się po raz pierwszy na sklepowych półkach. Wszystkich pracowników zaangażowano w wymyślanie idealnej nazwy firmy. Padały różne propozycje – Peregrine, Bengal. Właściciel firmy upierał się przy Dimension Six.
Jeden z kierowników był pewien, że wpadł na genialny pomysł na nazwę firmy. Prezesowi zakomunikował podekscytowany: Mam to! Nike! Nie spotkał się z entuzjazmem. Po wyjaśnieniu szefowi, że Nike w mitologii to bogini zwycięstwa i dlatego jest to świetna nazwa dla marki butów sportowych, w odpowiedzi usłyszał: Masz coś jeszcze? Tego samego dnia, po krótkiej naradzie prezesa z właścicielem firmy ustalono, że z braku lepszych pomysłów przynajmniej pierwsza seria wyjdzie pod marką Nike.
To autentyczna historia znanej na całym świecie firmy. Jak widzisz, nawet dobra, wpadająca w ucho nazwa nie musi się od razu spodobać. Właściciele Nike mieli szczęście, że wymyślona w szybkim tempie nazwa była strzałem w dziesiątkę. Na ogół nie warto się jednak spieszyć z podejmowaniem takich decyzji. Nazwa firmy zostanie z Tobą na lata i powinna być przemyślana. Pełni ważną rolę środka przekazu:
Właściciel Nike, Phil Knight, na początku nie tylko był niepewny nazwy, ale też nie mógł się przekonać do logo. Dziś swoosh jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych znaków graficznych na świecie.
Dlaczego Nike to dobra nazwa? Co tutaj zadziałało? Jest ona:
Ty też powinieneś postarać się o jak najlepszą nazwę dla swojego biznesu. Możesz skorzystać z usług specjalistów od namingu, stworzyć nazwę samodzielnie albo zdobyć pomysły dzięki wykorzystaniu generatora do wyszukiwania nazw.
To profesjonalna usługa projektowania unikalnych nazw firm, produktów i usług. Agencje namingowe zajmują się tworzeniem nazw, które w jednym słowie łączą skomplikowane idee.
Zlecając opracowanie nazwy dla Twojego biznesu ekspertom od namingu, zyskasz znacznie więcej. Otrzymasz:
Sprawdź, o ile więcej korzyści uzyskasz ze współpracy z doświadczoną agencją namingową. Może Cię również zainteresować realizowany od kilku lat projekt Nazwomat.
Jeśli zdecydowałeś się samodzielne nazwać swój biznes, to czeka Cię nie lada wyzwanie. Możesz oczywiście ograniczyć się do nazwania firmy swoim imieniem i nazwiskiem. Jest to dobra opcja, gdy chcesz stworzyć lub masz już wyrobioną silną markę osobistą. Jeśli zaplanowałeś wykreowanie własnej oryginalnej nazwy, będziesz musiał przejść przez kilka niezbędnych etapów:
Krok 1. Faza kluczowych pytań.
Krok 2. Lista pomysłów.
Krok 3. Selekcja nazw.
Krok 4. Dostępność nazwy.
Dowiedz się, jak za pomocą odpowiednich pytań znaleźć nazwę dla Twojej firmy.
Wykonaj pierwszy krok. Przemyśl kilka kluczowych kwestii:
Kiedy odpowiesz na te kilka podstawowych pytań, zaczną się pojawiać pierwsze pomysły. Postaraj się je wszystkie zapisać, każdy może okazać się wartościowy.
Kiedy myślisz o swojej firmie, jakie pierwsze myśli pojawiają się w Twojej głowie? Stawiaj pytania typu:
Możesz wyłowić ciekawe nazwy, przeglądając Internet, encyklopedię lub oglądając ulubiony serial. Jeff Bezos skorzystał z tradycyjnego słownika. Skupił się na pierwszej literze alfabetu, dlatego że w latach 90. firmy były katalogowane alfabetycznie. Wypatrzył nazwę największej rzeki na świecie. Jego księgarnia online również miała być największa. Dlatego postanowił nazwać swoją firmę Amazon. Twój wybór nazwy może być równie trafny. Skorzystaj z poniższych wskazówek.
Zastanów się nad powiązaniem swojej nazwy firmy z ulubionym bohaterem literackim, filmowym lub jakimś innym elementem popkultury. Poniżej znajduje się lista znanych i mniej znanych firm, które inspiracji szukały m.in. w popularnych tytułach:
Chcesz za pomocą nazwy opowiedzieć ciekawą historię związaną z genezą firmy? Na swojej stronie internetowej możesz później rozwinąć ten pomysł i zaciekawić odbiorcę. Tak jak to zrobili założyciele znanych marek. Zainspiruj się.
Chcesz za pomocą nazwy budzić pozytywne skojarzenia? To bardzo dobra strategia. Zobacz, jak się to udało innym. Poniżej znajdziesz przykłady.
Nazwa od razu powinna zwracać uwagę klienta na korzyść, jaką masz mu do zaoferowania. Spójrz na swoją markę z punktu widzenia klienta. Co oferuje Twoja firma? Jak poczuje się konsument, gdy skorzysta z Twoich produktów/usług?
Zadaj najważniejsze pytanie: Co tak naprawdę sprzedaję?
„Nie zostaniesz zauważony, dopóki nie nauczysz się widzieć” – to słowa Setha Godina, znanego eksperta od marketingu. Musisz zadawać właściwe pytania, aby ustalić, jakie produkty lub usługi tak naprawdę dostarczasz klientom. A sprzedajesz coś więcej niż towary. Jakie kryją się za nimi wartości?
Bezpieczeństwo?
Komfort?
Poczucie stabilności?
Twojego klienta interesują korzyści i emocje, które oferujesz. Chce poczuć się bezpieczny, modny, podziwiany, zrelaksowany.
Wiesz już, co wyróżnia Twoją markę? Wytypuj jedną istotną cechę. Ta wartość, czyli korzyść, którą dostarczasz swoim klientom, powinna znaleźć się w nazwie firmy.
Spójrz na te znane marki:
Te firmy już w nazwie informują, czym się zajmują i jaką korzyść wyniesie dla siebie klient po skorzystaniu z oferty.
Co z nazwami firm, które nic nie znaczą, z niczym się nie kojarzą? Wypromowanie takich marek może dużo kosztować. Spójrz na poniższe przykłady:
Przygotowanie strategii marketingowej dla nic nieznaczących i nieistniejących wcześniej słów może być sporym wyzwaniem dla początkujących firm.
Czas na drugi krok i przygotowanie docelowej listy swoich pomysłów. Postawienie pytania „Co tak naprawdę sprzedaję?” może zapoczątkować burzę mózgów. Spróbuj rozrysować mapę myśli. Wypisz wszystkie hasła, które przychodzą Ci do głowy, aż do wyczerpania pomysłów.
Możesz jeszcze uzupełnić swoje zestawienie o synonimy użytych dotąd słów. Skorzystaj ze słownika wyrazów bliskoznacznych, np. dostępnego online synonim.net.
Później już od Ciebie zależy, czy wyłonione pomysły przekształcisz, czy zostawisz je bez zmian. Możesz przebudować nazwę na przykład poprzez:
Oto przykłady ciekawych przekształceń:
Jeśli chcesz poszerzyć listę pomysłów, skorzystaj z internetowego narzędzia, które pomaga przedsiębiorcom przejść przez mozolny proces wybierania nazw.
Możesz ułatwić sobie proces wymyślania nazwy. Spróbuj poszukać pomysłów z generatorem nazw. Masz do wyboru programy dostępne online, takie jak na przykład:
Po wpisaniu przez Ciebie hasła związanego z firmą lub branżą generator zaproponuje powiązane nazwy. Wyświetlone wyniki mogą być już jednak zajęte, dlatego jest to bardziej narzędzie do rozkręcenia kreatywności.
Na tym etapie masz już kilka, może kilkanaście mocnych nazw. Pora na ich selekcję. Musisz sprawdzić kilka istotnych kwestii. Upewnij się, że Twoja nazwa:
Przed podjęciem ostatecznej decyzji możesz przemyśleć projekt logo. Czy Twoja nazwa wpasuje się w graficzny szablon? Czy Cię w jakiś sposób nie ogranicza? Czy nie jest za długa?
Zapytaj kogoś, kto rozumie Twój biznes, o opinię. Być może pomoże Ci wybrać odpowiednią nazwę albo otrzymasz cenny feedback.
I ostatni bardzo ważny krok. Sprawdź, czy nazwa jest dostępna.
Przed załatwieniem formalności związanych z rejestracją firmy pamiętaj, by zweryfikować, czy nazwa, którą wybrałeś:
Kiedy Steve Jobs zdecydował, że firma, którą niedawno zaczął budować ze Steve’em Wozniakiem, będzie nazywała się Apple, wiedział, że wytwórnia muzyczna Beatlesów nosi taką samą nazwę. Ta decyzja wywołała ciągnący się przez lata spór. Gdy w 1978 roku firma Jobsa zaczęła się rozwijać i zyskiwać na znaczeniu, została pozwana przez studio Apple Corps za naruszenie znaku towarowego.
3 lata później Apple Computer zapłaciło Beatlesom 80 tysięcy dolarów odszkodowania i zobowiązało się do niewprowadzania na rynek produktów związanych z muzyką. Nie udało się im dotrzymać tych warunków. W latach 80. za pomocą komputera Macintosh można było odtwarzać pliki muzyczne, a w 2003 roku Apple utworzył iTunes. Spór został rozstrzygnięty dopiero w 2007 roku, kiedy Apple odkupił od Beatlesów prawa do nazwy za 500 milionów dolarów.*
Jeżeli masz wątpliwości związane ze znakiem towarowym firmy, możesz zapytać o szczegóły prawnika. Pamiętaj o jeszcze jednej kwestii. Warto ustalić, czy nazwa, która wkrótce stanie się domeną, będzie dobrze pozycjonować firmę. Zastanów się, czy słowa i frazy kluczowe powiązane z nową marką nie są zbyt popularne, co znacznie utrudniłoby wyszukanie Twojej oferty.
Po przeczytaniu artykułu wiesz już, jak stworzyć dobrą nazwę. Z marketingowego punktu widzenia najlepsze pomysły to te, które:
Jeśli masz pewność, że wytypowana przez Ciebie nazwa jest idealna i dobrze reprezentuje firmę, nie zwlekaj. Zarejestruj swoją unikalną nazwę jako znak towarowy i wykup domenę.
Jeżeli potrzebujesz pomocy w znalezieniu silnej i wyróżniającej nazwy dla swojej firmy, skontaktuj się z nami.
Pamiętaj, że klient w ciągu zaledwie ułamka sekundy zadecyduje, czy chce skorzystać z oferty. Może o tym przesądzić nazwa Twojej marki.
Źródło:
* Walter Isaacson, Steve Jobs, Kraków 2011
Lubię doprowadzać tekst do perfekcji. Zawsze staram się, aby moje artykuły dawały czytelnikowi jak największą wartość. Na co dzień cenię sobie bliski kontakt z naturą oraz literaturą piękną.