Skoro czytasz ten artykuł, to z pewnością zdążyłeś już zadać sobie to pytanie: Co to jest digital marketing? To teraz odpowiedz jeszcze na te pytania, tylko szczerze!
Ile czasu spędzasz każdego dnia, będąc online, a ile poświęcasz na czytanie, np. gazet?
Na jakiej podstawie dokonujesz zakupu – polegasz na poleceniach znajomych, reklamach zasłyszanych w radiu czy przeszukujesz Internet?
Moglibyśmy tak pytać w nieskończoność, ale prawdopodobnie zdążyłeś już zauważyć, że coraz większa część naszego życia dzieje się online. I właśnie te dwa słowa – działanie i online – są w digital marketingu kluczowe. Ale bez zbędnego przedłużania!
Digital marketing, nazywany również marketingiem internetowym lub cyfrowym, polega na promowaniu marki, produktów lub usług za pomocą mediów cyfrowych. Mowa tu zarówno o przychodzących zapewne jako pierwsze na myśl mediach społecznościowych, ale także poczcie elektronicznej, stronach www, wyszukiwarkach czy aplikacjach mobilnych. Ale czy digital marketing odbywa się tylko za pomocą Internetu? Otóż nie! Co ciekawe, do działań związanych z digital marketingiem zaliczymy także kampanie reklamowe prowadzone za pomocą radia czy telewizji.
Nie byłoby błędem odpowiedzieć, że… wszystkie! Dzięki temu, iż w marketingu internetowym zastosowanie znajduje wiele kanałów komunikacji, nie musisz ograniczać się do działania wyłącznie w jednym z nich! Zarówno social media, e-mail, jak i strony www pozwalają na zastosowanie różnorodnych narzędzi i strategii.
Które sprawdzą się najlepiej w Twojej działalności? Oto kilka z nich!
SEO (Search Engine Optimization) – nazywane pozycjonowaniem, jak sama nazwa wskazuje, polega na działaniach mających zapewnić wysoką pozycję strony internetowej w tzw. organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwarki Google. Publikowanie treści zawierających odpowiednie słowa kluczowe, dostosowywanie (optymalizowanie) stron internetowych do wyświetlania na urządzeniach mobilnych, linki zamieszczane na Twojej stronie (internal linking), ale także linki umieszczane w innych witrynach, a będące odnośnikiem do Twojej strony (link-building). To zaledwie kilka przykładów, które musisz uwzględnić w swoich działaniach, chcąc znaleźć się na pierwszej karcie w Google. Pozycjonowanie to trudny, ale niezwykle efektywny proces, który śmiało możemy nazwać filarem digital marketingu!
SEM (Search Engine Marketing) – podobnie jak SEO skupia się na osiągnięciu jak najwyższej pozycji w bezpłatnych, jak i płatnych wynikach wyszukiwania. Ale to nie wszystko! Search Engine Marketing to znacznie szersze pojęcie, które obejmuje także reklamy w wynikach wyszukiwania. Dzięki optymalizacji oraz odpowiednim działaniom reklamowym potencjalni klienci szybciej trafiają na stronę. A to bezpośrednio przyczynia się do zwiększenia współczynnika konwersji. Mówiąc prościej – dzięki odpowiedniej reklamie w sieci użytkownicy nie tylko klikają w odnośnik prowadzący do Twojej witryny, ale także dokonują w niej zakupu czy zapisują się do newslettera.
Social Media Marketing – to zdecydowanie ulubione narzędzie większości marketingowców, a już w szczególności social media managerów. Nic w tym dziwnego! Prowadzenie komunikacji marketingowej poprzez portale społecznościowe pozwala na szybkie, tanie i kreatywne komunikowanie się z odbiorcami. A to w znaczący sposób przekłada się, m.in. na rozpoznawalność produktów i usług, budowanie pozytywnego wizerunku firmy, gromadzenie zaangażowanej społeczności wokół marki oraz, co najważniejsze, wzrost wyników sprzedaży. Posty na Facebooku, stories na Instagramie, filmiki promocyjne na YouTube, wpisy na Twitterze, profil zawodowy na LinkedIn, inspiracyjne zdjęcia na Pinterest. Jak widzisz, możliwości jest mnóstwo, a wybór zależy tylko od Ciebie… i Twojej strategii!
Content Marketing – czym byłyby powyższe narzędzia bez publikowanej treści? No właśnie! Działając w digital marketingu, szybko zauważysz, że “Content is King”. Jednak aby Twoje teksty wyróżniły się w gąszczu internetowych treści, muszą najpierw spełnić szereg wymagań. Zaczynając od przyciągających tytułów, praktycznych dla użytkowników informacji, słów kluczowych, a kończąc na systematycznym publikowaniu czy nawet szacie graficznej. Jest to jednak wysiłek, który się opłaca! Marketing treści to obecnie klucz do sukcesu firmy w sieci.
E-mail marketing – jedna z ciekawszych form reklamy w Internecie, której celem jest nie tylko sama sprzedaż, ale także podtrzymywanie relacji oraz interakcja z odbiorcami. Działania marketingowe za pomocą poczty elektronicznej powinny w szczególności opierać się na dopasowanych do odbiorcy komunikatach. Wszystko po to, aby użytkownik nie uznał ich za natrętny spam. Możesz wysyłać swoim klientom informacje o najnowszych produktach, podziękować im za zaufanie w postaci np. kodu promocyjnego czy poznać ich opinie dzięki zawartej w treści maila ankiecie. Zauważ, że tak z pozoru proste narzędzie jak e-mail daje Ci niezliczoną ilość marketingowych możliwości!
Video Marketing – to forma, która z roku na rok zyskuje coraz większą popularność (głównie za sprawą tzw. viralowych filmików na Tik-Toku). Użytkownicy nie lubią poświęcać czasu i uwagi na treści, które ostatecznie miałyby okazać się nudne. Dlatego kampania promocyjna firmy podana w postaci krótkiego filmiku pozwala skutecznie dotrzeć do spragnionych szybkiej rozrywki Internautów. Jednak jeśli poznałeś już preferencje swoich odbiorców, możesz zastosować takie formy video marketingu, jak webinary, poradniki czy video blogi.
Po pierwsze, weź głęboki oddech. Właśnie przebrnęliśmy razem przez podstawy zagadnień związanych z marketingiem cyfrowym! Jeśli potrzebujesz, przeczytaj ten artykuł jeszcze raz. Pamiętaj, że nie musisz od razu zdobyć całej wiedzy w zakresie promocji marki w Internecie. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, zacznij od podstaw, bo to one są na tym etapie najważniejsze. Jak zacząć i się nie zniechęcić?
„Content is King”… but digital is the key!
Digital marketing to bardzo rozbudowane zagadnienie. Na dodatek wciąż wzbogacane o nowe narzędzia, metody i strategie. Nic więc dziwnego, że możesz czuć się nieco przytłoczony nadmiarem informacji i kwestii, które musisz uwzględnić. Dlatego jeśli chcesz podejść do promocji firmy w pełni profesjonalny sposób lub wprowadzić płatną promocję, nie wahaj się skorzystać z pomocy specjalistów w branży digital marketingu! Specjaliści od SEO i SEM, od Google Ads czy też my, specjaliści od tekstu, czyli copywriterzy i content writerzy, pomożemy Ci odnaleźć się w marketingowym gąszczu.
Napisz do nas, a stworzymy skrojoną na Twoje potrzeby (i rzecz jasna marketingowe wymagania) treść, która przyspieszy proces internetowej promocji.
Rozbudowane zagadnienia proszą się o zwięzłe podsumowania. Dlatego – “Content is King”… but digital is the key! Tyle. Albo aż tyle!
Treść jest tym, co łączy moje 2 największe pasje- pisanie i bieganie. Pisząc, wzbogacam strony o kreatywne treści, biegając mogę treściwie zjeść 🙂