Co to jest digital marketing i dlaczego musisz w nim działać!

Co to jest digital marketing i dlaczego musisz w nim działać!

Digital marketing – marketing cyfrowy – marketing internetowy – co to jest i dlaczego musisz w nim działać!

Skoro czytasz ten artykuł, to z pewnością zdążyłeś już zadać sobie to pytanie: Co to jest digital marketing? To teraz odpowiedz jeszcze na te pytania, tylko szczerze

Ile czasu spędzasz każdego dnia, będąc online, a ile poświęcasz na czytanie, np. gazet?

Na jakiej podstawie dokonujesz zakupu – polegasz na poleceniach znajomych, reklamach zasłyszanych w radiu czy przeszukujesz Internet?

Moglibyśmy tak pytać w nieskończoność, ale prawdopodobnie zdążyłeś już zauważyć, że coraz większa część naszego życia dzieje się online. I właśnie te dwa słowa – działanie i online – są w digital marketingu kluczowe. Ale bez zbędnego przedłużania! 

Czym jest digital marketing?

Digital marketing, nazywany również marketingiem internetowym lub cyfrowym, polega na promowaniu marki, produktów lub usług za pomocą mediów cyfrowych. Mowa tu zarówno o przychodzących zapewne jako pierwsze na myśl mediach społecznościowych, ale także poczcie elektronicznej, stronach www, wyszukiwarkach czy aplikacjach mobilnych. Ale czy digital marketing odbywa się tylko za pomocą Internetu? Otóż nie! Co ciekawe, do działań związanych z digital marketingiem zaliczymy także kampanie reklamowe prowadzone za pomocą radia czy telewizji.

Jakie kanały wykorzystuje się w digital marketingu?

Jakie kanały wykorzystuje się w marketingu internetowym?

Nie byłoby błędem odpowiedzieć, że… wszystkie! Dzięki temu, iż w marketingu internetowym zastosowanie znajduje wiele kanałów komunikacji, nie musisz ograniczać się do działania wyłącznie w jednym z nich! Zarówno social media, e-mail, jak i strony www pozwalają na zastosowanie różnorodnych narzędzi i strategii. 

Które sprawdzą się najlepiej w Twojej działalności? Oto kilka z nich!

SEO (Search Engine Optimization) – nazywane pozycjonowaniem, jak sama nazwa wskazuje, polega na działaniach mających zapewnić wysoką pozycję strony internetowej w tzw. organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwarki Google. Publikowanie treści zawierających odpowiednie słowa kluczowe, dostosowywanie (optymalizowanie) stron internetowych do wyświetlania na urządzeniach mobilnych, linki zamieszczane na Twojej stronie (internal linking), ale także linki umieszczane w innych witrynach, a będące odnośnikiem do Twojej strony (link-building). To zaledwie kilka przykładów, które musisz uwzględnić w swoich działaniach, chcąc znaleźć się na pierwszej karcie w Google. Pozycjonowanie to trudny, ale niezwykle efektywny proces, który śmiało możemy nazwać filarem digital marketingu!

SEM (Search Engine Marketing) – podobnie jak SEO skupia się na osiągnięciu jak najwyższej pozycji w bezpłatnych, jak i płatnych wynikach wyszukiwania. Ale to nie wszystko! Search Engine Marketing to znacznie szersze pojęcie, które obejmuje także reklamy w wynikach wyszukiwania. Dzięki optymalizacji oraz odpowiednim działaniom reklamowym potencjalni klienci szybciej trafiają na stronę. A to bezpośrednio przyczynia się do zwiększenia współczynnika konwersji. Mówiąc prościej – dzięki odpowiedniej reklamie w sieci użytkownicy nie tylko klikają w odnośnik prowadzący do Twojej witryny, ale także dokonują w niej zakupu czy zapisują się do newslettera.

Social Media Marketing – to zdecydowanie ulubione narzędzie większości marketingowców, a już w szczególności social media managerów. Nic w tym dziwnego! Prowadzenie komunikacji marketingowej poprzez portale społecznościowe pozwala na szybkie, tanie i kreatywne komunikowanie się z odbiorcami. A to w znaczący sposób przekłada się, m.in. na rozpoznawalność produktów i usług, budowanie pozytywnego wizerunku firmy, gromadzenie zaangażowanej społeczności wokół marki oraz, co najważniejsze, wzrost wyników sprzedaży. Posty na Facebooku, stories na Instagramie, filmiki promocyjne na YouTube, wpisy na Twitterze, profil zawodowy na LinkedIn, inspiracyjne zdjęcia na Pinterest. Jak widzisz, możliwości jest mnóstwo, a wybór zależy tylko od Ciebie… i Twojej strategii!

Content Marketing – czym byłyby powyższe narzędzia bez publikowanej treści? No właśnie! Działając w digital marketingu, szybko zauważysz, że “Content is King”. Jednak aby Twoje teksty wyróżniły się w gąszczu internetowych treści, muszą najpierw spełnić szereg wymagań. Zaczynając od przyciągających tytułów, praktycznych dla użytkowników informacji, słów kluczowych, a kończąc na systematycznym publikowaniu czy nawet szacie graficznej. Jest to jednak wysiłek, który się opłaca! Marketing treści to obecnie klucz do sukcesu firmy w sieci.

E-mail marketing – jedna z ciekawszych form reklamy w Internecie, której celem jest nie tylko sama sprzedaż, ale także podtrzymywanie relacji oraz interakcja z odbiorcami. Działania marketingowe za pomocą poczty elektronicznej powinny w szczególności opierać się na dopasowanych do odbiorcy komunikatach. Wszystko po to, aby użytkownik nie uznał ich za natrętny spam. Możesz wysyłać swoim klientom informacje o najnowszych produktach, podziękować im za zaufanie w postaci np. kodu promocyjnego czy poznać ich opinie dzięki zawartej w treści maila ankiecie. Zauważ, że tak z pozoru proste narzędzie jak e-mail daje Ci niezliczoną ilość marketingowych możliwości!

Video Marketing – to forma, która z roku na rok zyskuje coraz większą popularność (głównie za sprawą tzw. viralowych filmików na Tik-Toku). Użytkownicy nie lubią poświęcać czasu i uwagi na treści, które ostatecznie miałyby okazać się nudne. Dlatego kampania promocyjna firmy podana w postaci krótkiego filmiku pozwala skutecznie dotrzeć do spragnionych szybkiej rozrywki Internautów. Jednak jeśli poznałeś już preferencje swoich odbiorców, możesz zastosować takie formy video marketingu, jak webinary, poradniki czy video blogi.

Dlaczego warto uwzględnić digital marketing w swoich działaniach?

  • Digital wypiera marketing tradycyjny!
    Jak już pewnie zdążyłeś zauważyć, dzięki digital marketingowi możesz promować markę na wiele różnych sposobów. Co jednak w szczególności odróżnia marketing online od tradycyjnego marketingu? Digital marketing pozwala na sprecyzowane zarządzanie relacjami z klientami. To Ty decydujesz, kto, kiedy i z pomocą jakiej platformy ma zobaczyć kampanię reklamową Twojej firmy. W tradycyjnym marketingu co prawda również możesz dopasować kampanię pod specyficzną grupę klientów, jednak telewizja, banery czy ulotki nigdy nie dadzą Ci 100% pewności dotarcia do targetowanej grupy.

  • Nie masz Facebooka, nie istniejesz!
    To popularne od lat hasło idealnie obrazuje istotę działań digital marketingowych. Nieważne, czy prowadzisz duże przedsiębiorstwo, czy jednoosobową firmę. Twoja obecność w sieci może przesądzić o sukcesie! Zwłaszcza w przypadku małych i średnich firm, które bez działań w ramach digital marketingu nie są w stanie zaistnieć w lokalnym, krajowym czy już w szczególności światowym środowisku. Dlaczego? Dla obecnych klientów Internet to główne źródło informacji. Zaczynając od danych teleadresowych firmy, opinii na temat usługi, kończąc na merytorycznych publikacjach czy postach ukazujących pracę zza kulis. Zwłaszcza dwa ostatnie, wykorzystane we właściwy sposób, są najlepszą metodą na przedstawienie Ciebie czy Twojej firmy jako eksperta w branży!

  • Brakuje Ci pieniędzy na promocję firmy? Mylisz się!
    Marketing cyfrowy oferuje wiele darmowych możliwości. Nie musisz od razu zakładać profilu w każdym możliwym serwisie społecznościowym, inwestować w płatną promocję czy profesjonalne narzędzia do automatyzacji marketingu. Zacznij od podstaw, zdobywaj wiedzę z zakresu digital marketingu i nie bój się działać!

Jak zostać digital managerem w swojej firmie?

Po pierwsze, weź głęboki oddech. Właśnie przebrnęliśmy razem przez podstawy zagadnień związanych z marketingiem cyfrowym! Jeśli potrzebujesz, przeczytaj ten artykuł jeszcze raz. Pamiętaj, że nie musisz od razu zdobyć całej wiedzy w zakresie promocji marki w Internecie. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, zacznij od podstaw, bo to one są na tym etapie najważniejsze. Jak zacząć i się nie zniechęcić?

  • Zastanów się, co chcesz wypromować. Markę osobistą, produkt czy usługę?

  • Obierz cel prowadzonych działań. Może być to m.in. dotarcie do nowych odbiorców, większy przychód, kreowanie pozytywnego wizerunku firmy w Internecie.

  • Określ swoje grupy docelowe. Kim są Twoi odbiorcy, w jakim są wieku, ile mają lat, gdzie mieszkają, jaki zawód wykonują itd.

  • Zdefiniuj ich potrzeby, pragnienia i obawy.

  • Ustal budżet.

  • Pamiętaj, że skuteczny digital marketing to działania wielopłaszczyznowe. Jednak na początek wybierz 2 główne kanały komunikacji. Najlepiej te, których używają Twoi potencjalni klienci.

  • Nie skupiaj się tylko na samej sprzedaży. Dostarczaj wartości i buduj zaangażowaną społeczność!

  • Zobacz, jak działa Twoja konkurencja. Co Twoim zdaniem się sprawdza, a co niekoniecznie?

  • Nie zapominaj o sferze graficznej i jej spójności na każdym z prowadzonych kanałów komunikacji. Estetyczna i prosta w użytkowaniu strona www czy przyciągające wzrok grafiki na portalach społecznościowych – to też się liczy!

„Content is King”… but digital is the key!

Bycie online to nie Twoje bajka? Nie masz czasu na content czy wdrażanie strategii marketingu cyfrowego?

Digital marketing to bardzo rozbudowane zagadnienie. Na dodatek wciąż wzbogacane o nowe narzędzia, metody i strategie. Nic więc dziwnego, że możesz czuć się nieco przytłoczony nadmiarem informacji i kwestii, które musisz uwzględnić. Dlatego jeśli chcesz podejść do promocji firmy w pełni profesjonalny sposób lub wprowadzić płatną promocję, nie wahaj się skorzystać z pomocy specjalistów w branży digital marketingu! Specjaliści od SEO i SEM, od Google Ads czy też my, specjaliści od tekstu, czyli copywriterzy i content writerzy, pomożemy Ci odnaleźć się w marketingowym gąszczu.

Napisz do nas, a stworzymy skrojoną na Twoje potrzeby (i rzecz jasna marketingowe wymagania) treść, która przyspieszy proces internetowej promocji. 

Rozbudowane zagadnienia proszą się o zwięzłe podsumowania. Dlatego – “Content is King”… but digital is the key! Tyle. Albo aż tyle!

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments