Kontakt z mediami (tzw. media relations) to obok budowania wizerunku, kształtowania strategii komunikacji i polityki informacyjnej firmy jeden z codziennych obowiązków osób odpowiedzialnych za public relations. Ułatwia dotarcie do określonej grupy odbiorców z informacją o wydarzeniach z ostatniej chwili, premierach, produktach i usługach albo zmianach strukturalnych. Jednym ze sposobów kontaktu z mediami jest notatka prasowa. Jak ją napisać, aby przyciągnąć uwagę dziennikarza i skutecznie poinformować Internautów o nowościach z Twojej firmy?
Z tego poradnika dowiesz się m.in.
Komunikat prasowy to krótki tekst dziennikarski o charakterze informacyjnym. Korzystają z niego korporacje, koncerny i organizacje – nierzadko mające najmocniejszą pozycję w branży, np. Walmart, Microsoft lub Netflix. Jej głównym zadaniem jest przekazanie najważniejszych informacji o wybranych działaniach firmy na rynku. Chodzi o wydarzenia najbardziej istotne z punktu widzenia grupy docelowej organizacji.
Notatki do prasy dzielą się na:
Obowiązek przygotowywania komunikatów w organizacji należy do osoby odpowiedzialnej za PR. Zajmuje się ona zarówno napisaniem notki, jak i jej dystrybucją do odpowiednich mediów – lokalnych, ogólnokrajowych lub globalnych. Odbywa się to poprzez kontakt z dziennikarzem. To od jego aprobaty zależy publikacja komunikatu. Według raportu Polskiej Agencji Prasowej nawet 77% dziennikarzy w Polsce korzysta z tej formy wypowiedzi w mediach.
Jak napisać notatkę prasową, która przyciągnie uwagę publicysty, a jednocześnie przekaże niezbędne informacje Twoim odbiorcom?
Pisząc komunikaty poradnikowe, zastanów się nad tematem każdego z nich. Poruszając się w obszarze Twojej branży, weź pod uwagę aktualne wydarzenia, sezonowość, trendy wśród użytkowników oraz ich potrzeby. Zastanów się, o czym chcieliby się dowiedzieć, czytając Twoje notki. Dopilnuj, aby przekazywane informacje były aktualne. Zanim zabierzesz się do pracy, koniecznie skorzystaj z darmowego narzędzia Google Trends.
Twoja notka powinna informować o zagadnieniu w przystępny sposób, poruszać sedno sprawy i zawierać wyłącznie konkretne informacje na jej temat. Dąż do tego, aby pozostała zwięzła, a jednocześnie obfita pod względem merytorycznym. Unikaj bogatych opisów, wyszukanego języka i trudnego słownictwa branżowego. Posługuj się prostym językiem, zrozumiałym dla Twoich odbiorców.
Wystrzegaj się treści reklamowych, opinii i określeń wartościujących, takich jak przymiotniki. Używaj trzeciej osoby liczby pojedynczej. Sprawdź, czy opierasz się na potwierdzonych faktach. Twoim celem jest napisanie krótkiej notatki, zawierającej zweryfikowane informacje i przyjazną strukturę treści, która ułatwi użytkownikom zapoznanie się z całością tekstu.
Skrót 5W + H to akronim z języka angielskiego, opisujący zestaw pięciu podstawowych pytań: what?, who?, when?, where?, why? (co?, kto?, kiedy?, gdzie?, dlaczego?). Litera H oznacza dodatkowe, szóste pytanie: how? (jak?). Dobra notka prasowa odpowiada na wszystkie już we wstępie. Przyjrzyjmy się bliżej każdemu z nich.
Mowa o tzw. piramidzie dziennikarskiej – technice, która zakłada umieszczenie najistotniejszych informacji na samej górze tekstu. Zgodnie z tą metodą Twoja notka powinna prezentować trójstopniowy układ treści.
Dowiedz się, jak powinna być zbudowana notka do prasy. Poznaj 7-punktową strukturę komunikatu, dzięki której zyskasz uznanie publicysty i zaangażujesz czytelników. Zobacz, czym charakteryzuje się każda z sekcji i naucz się projektować je krok po kroku. Poniższą listę potraktuj jako format dokumentu, który prześlesz dziennikarzowi w wiadomości mailowej.
W prawym górnym rogu notatki umieść datę wydania komunikatu z informacją dla publicysty, kiedy ma się pojawić w mediach. Posługuj się oznaczeniami: „do natychmiastowej publikacji”, jeżeli chcesz, aby dziennikarz od razu przekazał notkę do redakcji, albo „wstrzymać wydanie do” w przypadku, gdy zaplanowałeś określoną datę publikacji. Jeżeli chcesz powiązać notkę z określoną lokalizacją, obok daty uwzględnij miasto wydania. Po lewej stronie dopisz: „informacja prasowa”, aby dokument został odpowiednio zakwalifikowany.
Tytuł notki powinien wystrzegać się języka reklamy i tzw. clickbaitu. Nie oznacza to, że ma być on suchą, logiczną informacją. Niech jak najlepiej reprezentuje treść komunikatu. Pamiętaj, aby skonstruować nagłówek angażujący i łatwy do zrozumienia. Taki, który oprócz nazwy opisywanego wydarzenia lub produktu uchyli rąbka tajemnicy o jego kontekście. W miarę możliwości posługuj się czasownikami w stronie czynnej. Używaj czasu teraźniejszego, nawet jeśli zdarzenie miało miejsce w przeszłości. Aby zwiększyć zainteresowanie, możesz także wykorzystać liczby.
Chcesz wiedzieć, jak skonstruować magnetyczny nagłówek? Przeczytaj artykuł: Jak stworzyć skuteczny nagłówek, dzięki któremu każdy będzie chciał przeczytać Twój tekst?
Pierwszy akapit potraktuj jako streszczenie całej notki. Jest to miejsce, na przekazanie podstawowych informacji zgodnie z zasadą 5 pytań. Tych kilka wersów na początku tekstu zadecyduje o zdobyciu przychylności publicysty. Pamiętaj, to właśnie na tym etapie komunikaty są przez nich najczęściej odrzucane.
Kolejne akapity posłużą Ci do zaprezentowania faktów i rozwinięcia poruszonej we wstępie kwestii. To czas na listę punktorów i krótkie opisy. Przykładowo, jeśli tematem komunikatu jest wydarzenie – przedstaw jego harmonogram. Informujesz o premierze produktu? Wypunktuj jego parametry!
Zastanów się również, jak możesz uwiarygodnić to, o czym napiszesz – czy będą to konkretne liczby, a może wypowiedzi ekspertów? Rozwinięcie to doskonała okazja na krótki cytat z przemówienia, komentarz prezesa firmy lub innej osoby. Możesz także przywołać wątki poboczne, o ile wnoszą wartość w kontekście całego przekazu.
Jakie działanie mają podjąć Twoi czytelnicy po przeczytaniu notki? Co dla nich przygotowałeś albo z czym chcesz ich zostawić? Zakończenie komunikatu to odpowiednia sekcja na przydatne linki, pod którymi Internauci znajdą więcej informacji na dany temat. To także sposób na umieszczenie tzw. call to action (np. w postaci zapisu na konferencję).
Boilerplate to uniwersalna informacja o organizacji, która znajdzie się na końcu każdej Twojej notki. Powinna przekazywać wiadomości najistotniejsze z punktu widzenia osoby, która po raz pierwszy spotyka się z marką. Opisz, czym zajmuje się firma, od ilu lat działa na rynku, co dotychczas osiągnęła i jaką ma misję. Dodaj logo i pełną nazwę przedsiębiorstwa.
Obowiązkowa sekcja z danymi kontaktowymi do przedstawicieli przedsiębiorstwa w mediach. Podaj tutaj imię i nazwisko, stanowisko, numer telefonu oraz adres mailowy osoby, do której mogą kierować pytania publicyści, redakcja i pozostali zainteresowani. Jeżeli w kontaktach z mediami korzystasz z usług zewnętrznej agencji – podaj dane jej przedstawiciela.
Na samym końcu dokumentu umieść trzy symbole: „###”. W tekstach dziennikarskich jest to powszechnie stosowane oznaczenie zakończenia treści.
Zastanawiasz się, jak możesz urozmaicić tekst notki? Odkryj 5 praktycznych sposobów, które pozwolą Ci utrzymać uwagę czytelników i wzbudzić w nich jeszcze większe zaangażowanie.
Na potrzeby komunikatu przeprowadź krótki research słów kluczowych (tzw. keyword research). Odszukaj frazy, które przyczynią się do lepszego pozycjonowania notki w wynikach wyszukiwania. Koniecznie umieść je w nagłówku. Niech treść dokumentu zawiera także linki zwrotne do Twojej witryny. Do grafik i zdjęć dodaj opisy alternatywne. Dzięki temu Twój komunikat dotrze do jeszcze większej liczby użytkowników.
Pozycjonowanie to dla Ciebie czarna magia? Poznaj naszą ofertę SEO copywritingu!
Prowly to prosty edytor pozwalający na tworzenie angażujących i atrakcyjnych wizualnie komunikatów do prasy. Udostępnia możliwość wysyłania notatek do mediów bezpośrednio z poziomu panelu użytkownika. Aplikacja oferuje 7-dniowy bezpłatny okres próbny. Zachęcamy do zapoznania się z programem!
Komunikaty prasowe mogą odnosić się do różnych wydarzeń z życia organizacji. Zadaniem PR-owca jest dostosowanie formy i treści przekazu do rodzaju informacji. Dowiedz się, czego może dotyczyć notatka. Naucz się konstruować komunikaty w zależności od relacjonowanej historii lub zdarzenia. Obejrzyj wzorowe przykłady notatek prasowych z mediów.
Najnowsze wiadomości to prawdziwa pożywka dla mediów i najczęściej publikowany typ informacji. W grę wchodzą sytuacje kryzysowe, zajęcie stanowiska, aktualizacje spraw będących w toku, jak i relacje z bieżących przedsięwzięć. Pamiętaj, aby wyróżniać wyłącznie wiadomości ważne z punktu widzenia opinii publicznej.
Przykład: Relacja NASA z obserwacji asteroidy.
Doniosłe decyzje oznaczają duże zmiany – dla klientów i partnerów biznesowych. Warto więc poinformować o nich w prasie. Zaliczamy tutaj otwarcia nowych filii, zmianę siedziby przedsiębiorstwa czy też uruchomienie franczyzy. Podaj szczegóły i podsumuj, z czym wiąże się zmiana i jakie ma znaczenie dla interesariuszy.
Przykład: Otwarcie galerii Fort Wola.
Wszelkie przedsięwzięcia na rzecz środowiska lub wsparcia fundacji i osób potrzebujących to coś, o czym musisz napisać komunikat. Zadbaj jednak, aby inicjatywa nie wyglądała na wyrwane z kontekstu zagranie piarowe. Uzasadnij ją z punktu widzenia misji Twojego przedsiębiorstwa. Wymień działania podjęte przez firmę i kwotę datków, jaką udało się zebrać.
Przykład: Akcja Auchan na rzecz środowiska.
Aktualizacja oferty firmy to kolejna okazja do kontaktu z mediami. Opisz parametry prototypu, wypunktuj technologie i komponenty zastosowane podczas produkcji. Pamiętaj, aby każda ze specyfikacji była rozwinięta o zastosowania i korzyści, jakie z niej wynikają. Opowiedz, co wyróżnia nowy produkt i jakie potrzeby konsumentów ma zaspokajać. Podkreśl jego unikatowość. Pamiętaj tylko, aby do treści notki nie wdarł się język reklamy.
Przykład: Nowe smaki piwa w ofercie Somersby.
Zmiany organizacyjne przedsiębiorstwa, takie jak podział spółki lub fuzja, to zdarzenia, które nie mogą zostać przemilczane. Przygotuj komunikat, w którym wymienisz łączone firmy, nakreślisz kontekst i okoliczności reorganizacji oraz jej skutki dla interesariuszy. Niezbędne wydaje się przytoczenie wypowiedzi osób pełniących stanowiska kierownicze.
Przykład: Finalizacja fuzji Grupy ORLEN i LOTOS.
Notki z informacjami o wydarzeniu to sposób na promocję i zdobycie dodatkowych uczestników. Do mediów najczęściej podawane są wiadomości o forach lub targach branżowych. Jeżeli chcesz napisać o jakimś wydarzeniu, skorzystaj z następujących wskazówek.
W opisie wydarzenia uwzględnij jego nazwę, datę i miejsce, czas trwania, notę o organizatorze, informacje o prelegentach, patronach i sponsorach. Wypunktuj główne elementy programu (np. poszczególne przemówienia, spotkanie networkingowe, poczęstunek). Odpowiedz na pytanie, co będzie się działo podczas konkretnego wydarzenia, dla kogo jest dedykowane i dlaczego warto wziąć w nim udział.
Zaproponuj dziennikarzowi udział w evencie. Do notki prasowej dołącz oficjalne zaproszenie na dane wydarzenie (np. konferencję branżową).
Przykład: Zaproszenie na Forum Ekonomiczne od Asseco.
Publikacja komunikatu o podjęciu współpracy z nowymi partnerami, pozyskaniu kolejnych sponsorów lub ambasadorów marki to niejako usankcjonowanie zawartej relacji. Przyniesie obopólną korzyść obu stronom kontraktu. Zaprezentuj podmiot, z którym podjęto współpracę. Wyjaśnij, dlaczego zawarto układ i kto odnosi z niego korzyści.
Przykład: Współpraca mBanku i Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
Odświeżenie wizualnej identyfikacji to zarówno nowe szanse, jak i wyzwania. Jednym z nich jest uzasadnienie zmiany w mediach i ponowne zbudowanie identyfikacji wśród zainteresowanych. Komunikat prasowy to krok w tym kierunku. Pamiętaj, aby opowiedzieć, jakie dokładnie zmiany zachodzą, jakie założenia i powody za nimi stoją, kiedy wejdą w życie i jak wpłyną na klientów.
Przykład: Rebranding marki 7Up.
Zmiany na stanowiskach kierowniczych dużych firm uważane są przez media i publicystów za ważne. Powołanie nowego dyrektora generalnego lub prezesa często oznacza zmiany w polityce zarządzania przedsiębiorstwem. Pamiętaj, aby wyjaśnić przyczyny tej zmiany i jej znaczenie dla funkcjonowania organizacji. Umocnij wiarygodność komunikatu, uwzględniając informację biograficzną awansowanego, historię jego kariery i wyróżnienia. Koniecznie zamieść reprezentatywne zdjęcie z jego wizerunkiem.
Przykład: Nowy dyrektor generalny Grupy Carlsberg.
Nie ma nic złego w tym, żeby czasem się pochwalić oficjalną nagrodą lub wynikiem sprzedażowym, szczególnie jeśli miałoby to podbudować autorytet przedsiębiorstwa. Ważne, aby komunikat uwzględniał informacje o ceremonii rozdania nagród i przyczyny, dla których to właśnie Twoja organizacja otrzymała nominację. Objaśnij, co to za wyróżnienie i za co jest przyznawane. Jeżeli mówisz o wynikach – zaprezentuj je w liczbach i umieść w przedziale czasowym. Stwórz ich obraz w wyobraźni czytelników.
Przykład: Rekord sprzedaży Shopify w Black Friday.
Odczuwasz niedosyt? Po więcej przykładów informacji medialnych zajrzyj na stronę Polskiej Agencji Prasowej.
Jeżeli ciekawią Cię także notki poradnikowe, znajdziesz ich bez liku na stronie biura prasowego Good One PR.
Napisanie komunikatu to dopiero połowa sukcesu. Aby notka mogła zostać opublikowana, musisz najpierw dokonać jej dystrybucji. Poniżej poznasz 4 praktyczne porady, jak skutecznie dotrzeć z informacją do mediów.
Dotrzyj do właściwych publicystów, którzy redagują treści w obszarze Twojej branży i dla tożsamej grupy docelowej. Sporządź bazę magazynów, portali i wszystkich mediów, do których chciałbyś przesłać swój komunikat. Przeszukaj media społecznościowe, takie jak LinkedIn. Możesz także uprościć sobie zadanie, korzystając z płatnej bazy dziennikarzy Instytutu Monitorowania Mediów.
WhitePress to wiarygodna platforma do automatyzacji marketingu. Umożliwia założenie i utrzymanie wirtualnego biura prasowego za darmo. Otrzymasz dostęp do bazy ponad 1000 dziennikarzy oraz narzędzi do promocji i badania skuteczności swoich notek. Z pomocą WhitePress poprowadzisz cały firmowy e-PR.
Skorzystaj z zewnętrznych serwisów dystrybucji komunikatów. Zakres oferowanych przez nie usług może się różnić i obejmować dodatkowe funkcjonalności (np. narzędzia do tworzenia notek). Wybierz dystrybutora, który najlepiej spełnia Twoje wymagania. Oto najpopularniejsi z nich:
Jeżeli prowadzisz kompleksowe kampanie PR-owe, podejmij współpracę z agencją. Najpopularniejszą, z której pochodzi ponad 70% najważniejszych informacji gospodarczych, jest Polska Agencja Prasowa. Oprócz dystrybucji komunikatów do mediów, PAP zajmuje się przeprowadzaniem wywiadów na zlecenie, organizacją konferencji i obsługą medialną klientów od A do Z.
Odkryj elementy notki istotne z punktu widzenia dziennikarza. Dowiedz się, na co zwrócić uwagę przy sporządzaniu wiadomości e-mail z komunikatem tak, aby przekonać publicystę do współpracy.
Komunikat do prasy
Szablon z treścią notki dodaj jako załącznik do maila, którego zamierzasz przesłać dziennikarzowi. Treść komunikatu będzie podlegała edycji, dlatego zadbaj o odpowiedni format pliku – DOCX lub DOC. PDF, choć jest znany i lubiany, nie ułatwi pracy żurnaliście.
Grafiki i zdjęcia
Chcąc uprościć edycję notki, wszystkie materiały multimedialne prześlij w osobnych załącznikach do wiadomości e-mail. Niech wśród nich znajdzie się także logo Twojej firmy. Przed załadowaniem sprawdź, czy odpowiednio je podpisałeś. Dopilnuj też, aby dotarły do adresata w wysokiej jakości.
Backgrounder release
Pamiętasz czym był boilerplate? To krótka informacja o firmie umieszczona w treści komunikatu. Backgrounder jest jej rozszerzoną wersją. Oprócz samej notatki warto zadbać o szczegółowy opis firmy na 1-2 strony, w którym opowiesz o historii organizacji, jej celach i wizji. Możesz także zaprezentować czołowych przedstawicieli przedsiębiorstwa. Dokument prześlij w osobnym załączniku.
Na podstawie zaktualizowanych w 2023 roku badań Prowly najlepszym dniem na przesłanie komunikatu jest czwartek. Współczynnik otwarć tego dnia sięga aż 26%. Optymalnym przedziałem czasowym są godziny 10:00-14:00. Publicyści i redaktorzy sprawdzają wówczas nawet jedną trzecią wszystkich wiadomości.
Powyżej dowiedziałeś się już, jak tworzyć wspaniałe notki do prasy. Teraz poznaj błędy, które stanowią przyczynę odrzucenia 90% wszystkich wysyłanych do mediów komunikatów.
Zgodnie z art. 4. § 4 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim proste informacje prasowe nie stanowią przedmiotu prawa autorskiego. Oznacza to, że
Skargi na takie działania nie będą prawnie uzasadnione. Z perspektywy firmy jakiekolwiek ograniczenia przetwarzania i przenoszenia danych zawartych w treści byłyby niezrozumiałe. Jest to bowiem w interesie organizacji, aby jak najwięcej osób poznało zawartość tekstu.
Sekcje z informacjami o firmie i kontaktem dla mediów to integralne elementy treści, a zatem nie ma ponadto potrzeby powoływania podstawy prawnej przetwarzania danych. Co za tym idzie, żądanie dostępu do danych przez zainteresowaną firmę byłoby bezzasadne.
Tłumaczę skomplikowane rzeczy w postaci prostych komunikatów. Projektuję podróże użytkowników przez strony www. Opowiadam historie, które inspirują, wzbudzają żywe pragnienia i przynoszą zyski. Zmieniam reguły gry w copywritingu.