Jak zostać copywriterem? Czyli pierwsze kroki, by zacząć przygodę z copywritingiem

Jak zostać copywriterem? Czyli pierwsze kroki, by zacząć przygodę z copywritingiem

Chodzi Ci po głowie zmiana dotychczasowego zajęcia? Chciałbyś zmonetyzować swoją kreatywność i zamiłowanie do pisania? A dodatkowo kusi Cię wizja pracy zdalnej, dostosowanej do Twojego rytmu dnia i trybu życia?

A może za każdym razem, gdy widzisz chwytliwą reklamę w TV lub internecie, myślisz, że mógłbyś być jej autorem i obracać się wśród gigantów marketingowo-reklamowego świata?

Jeśli tak, to zawód copywritera może być dla Ciebie świetnym wyborem.

Zanim jednak zaczniesz swoją copywriterską przygodę i sięgniesz po pierwsze zlecenia, przygotuj się solidnie, ponieważ copywriting to obszerna dziedzina wiedzy, zahaczająca swym zakresem nie tylko o kwestie poprawnego konstruowania treści, ale również m.in. o marketing, reklamę i komunikację społeczną. Jak zostać copywriterem?

A dokładniej: jak zbudować warsztat copywritera, który pozwoli Ci znaleźć pierwszego zleceniodawcę i zacząć zarabiać na pisaniu?

W poniższym artykule, który jest swoistym przewodnikiem „jak zacząć?”, znajdziesz wszelkie istotne informacje na ten temat. Z pewnością pomogą Ci one w wyborze najlepszej drogi rozwoju – bo tych w copywritingu jest naprawdę wiele.

Zatem przygotuj coś do notowania lub dodaj stronę do ulubionych. Albo po prostu obejmij dłońmi kubek z aromatyczną herbatą i daj się wprowadzić w tajemnice kreacji świata słowem.

jak zostać copywriterem

Jak zacząć pisać jako copywriter?

Zanim odpowiem na to pytanie, chcę pochylić się nad utartym stwierdzeniem, że: łatwość w przelewaniu myśli na papier i umiejętność tzw. wodolejstwa to clou umiejętności copywritera

Uwierz mi, to krzywdzące przekonanie ma niewiele wspólnego z prawdą.

Copywriter to nie bajarz :), a i dobrą historię również trzeba umieć napisać i sprzedać.

Oczywiście lekkie pióro jest pomocne. Bez niego zdecydowanie trudno byłoby tworzyć przyjazne dla odbiorcy treści, ale to jedno z wielu wykorzystywanych narzędzi. Umiejętności copywritera to nie tylko świetny i przystępny styl pisania oraz szuflada pełna tekstów. To przede wszystkim rzetelna wiedza o tym, jak zgodnie ze sztuką stworzyć dobry, trafiający do odbiorcy tekst.

Zatem, jak zostać copywriterem?

Jeżeli chcesz być profesjonalistą w tej dziedzinie, powinieneś mieć świadomość tego, że to zawód, który niesie ze sobą pewne wymagania.

Copywriter to osoba, która:

  • potrafi poruszać się w świecie sprzedaży, marketingowych trendów i reklamy,
  • rozumie socjologiczne mechanizmy komunikacji,
  • jest kreatywna i ciekawa świata,
  • stale rozwija swoje umiejętności.

Dzięki temu może stworzyć wartościowe treści, które staną się nicią łączącą ofertę z odbiorcą. Copywriter opowiada o marce, produkcie lub usłudze słowami, które odpowiadają na potrzeby i pragnienia klientów. Tka nić, która niczym ta podarowana Tezeuszowi przez Ariadnę prowadzi klienta do celu.

Dlatego dobry copywriter wykorzystuje oparte na solidnym warsztacie prawidła marketingowe, splecione z umiejętnościami operowania słowem.

Kto może zostać copywriterem?

Z pewnością nie jest to zawód tylko dla speców od marketingu czy reklamy. Copywriterem może zostać każdy, kto z lekkością i w przystępnej formie potrafi operować słowem. Jednak trudno określić konkretne wytyczne i odpowiedzieć jednoznacznie, kto odnajdzie się w pracy jako copywriter, a komu to zajęcie nie przypadnie do gustu. Po pierwsze dlatego, że to branża o bardzo szerokim spectrum wyboru zleceń.

Abyś miał jasność, przyjrzyjmy się pokrótce, czym zajmuje się copywriter.

jak zostać copywriterem

Parając się tym zawodem, możesz:

  • bawić się słowem i krótką formą, wymyślając nazwy, tworząc slogany i hasła reklamowe,
  • tworzyć treści na www, wpisy blogowe i te wędrujące do odbiorców w newsletterach, dzięki którym Twoi klienci będą budowali z nimi trwałe relacje,
  • pisać treści specjalistyczne oraz mniej wymagające teksty zapleczowe, usiane słowami kluczowymi,
  • pójść o krok dalej, zgłębić zagadnienia SEO i dzięki trafnie użytym frazom kluczowym wspomagać pozycjonowanie witryn i sklepów internetowych klientów,
  • przygotowywać kreatywne scenariusze reklam telewizyjnych i radiowych,
  • wspomagać marki, tworząc nietuzinkowe opisy produktów,
  • pisać e-booki,
  • kreować strategie z zakresu content marketingu pomagające w stworzeniu spójnego przekazu marki – np. poprzez budowanie relacji z odbiorcami w social mediach.

Oczywiście jest jeszcze cały pakiet niestandardowych zadań, które pojawiają się, gdy klient już wie, że może na Tobie polegać i potrzebuje nietuzinkowego tekstu na specjalną okazję.

Czy to wszystko?

Z pewnością gdy wpiszesz w wyszukiwarkę hasło „copywriter”, pojawią się jeszcze inne rodzaje treści, które tworzymy :), ale myślę, że na ten moment masz jasność, czym może zajmować się copywriter.

Zatem, jeśli:

  • dotychczasowa branża uwiera Cię jak ciasny but,
  • chcesz zamienić etat na wygodny dla siebie tryb pracy freelancera lub interesuje Cię praca zdalna z dowolnego zakątka na Ziemi,
  • marzysz o tym, aby nawiązać współpracę z agencją i tworzyć treści dla największych marek,
  • potrzebujesz kreatywnych zadań i wyzwań,
  • chcesz rozwinąć swoje umiejętności pisarskie,
  • zależy Ci na tym, by być odpowiedzialnym za własne zarobki,
  • jesteś freakiem social mediów i z chęcią wykorzystasz tę wiedzę, pomagając klientom,
  • purysta językowy 😉 to Twoje drugie imię i z przyjemnością pochylisz się również nad tekstami kolegów po fachu,
  • tworzysz strony internetowe i chciałbyś zaoferować szerszy pakiet usług – content na stronę, teksty SEO czy zapleczowe…

to spróbuj swoich sił i zacznij swoją przygodę z copywritingiem.

jak zostać copywriterem

Jak widzisz, zawód copywritera daje możliwość znalezienia pracy w różnych specjalizacjach. Możesz pracować w agencji SEO, agencjach marketingowych czy serwisach redakcyjnych i treściowych, na własny rachunek lub na etacie. W gąszczu możliwości z pewnością znajdziesz idealną dla siebie opcję.

Jak zostać copywriterem – cenne wskazówki na start

Wiesz już, że copywriting to zawód dla Ciebie, jednak jesteś w sytuacji, że poza talentem i kreatywnością w pisaniu tekstów nie posiadasz żadnej fachowej wiedzy?

Spokojnie, doświadczyło tego wielu copywriterów.

Dlatego na początku drogi:

  • Sięgaj często do literatury branżowej, poznaj ojców i ikony copywritingu. Ta wiedza pozwoli Ci osadzić się w zawodzie i poznać jego prawidła;
  • Znajdź swojego mentora i wybierz profesjonalny kurs. Najważniejsze to zacząć tę przygodę z kimś, kto wprowadzi Cię stopniowo w świat copywritingu, pozwoli skorzystać z wieloletniego doświadczenia i zaoferuje zdobycie gruntownej, usystematyzowanej wiedzy oraz sprawdzonych metod pracy. Jak go znaleźć? Skorzystaj z informacji i opinii – zrób swój pierwszy research! Sprawdź, co mówią inni, oraz to, jak rozwija się ich kariera po skończonym kursie;
  • Czytaj, słuchaj podcastów, analizuj case studies dostępne w internecie, podpatruj i inspiruj się największymi umysłami copywriterskiego świata. Nie przestawaj być głodny wiedzy z dziedziny marketingu, reklamy i sprzedaży. Śledź nowinki i bądź na bieżąco ze zmieniającymi się trendami;
  • Każdą informację i zdobytą wiedzę staraj się przekuć na praktykę. Nie masz jeszcze swojej przestrzeni w internecie, gdzie dzielisz się copywriterską twórczością? Nie szkodzi, zaangażuj najbliższych – każdy feedback w chwili, gdy stawiasz pierwsze kroki, będzie dla Ciebie na wagę złota;
  • Przygotuj plan rozwoju swojej kariery copywriterskiej. Wypisz branże, które Cię szczególnie interesują. Postaraj się określić rodzaj treści, które chciałbyś tworzyć. Z czasem odkryjesz tematy, w których czujesz się dobrze i powoli będziesz mógł dążyć do znalezienia wąskiej specjalizacji, która pozwoli Ci wejść w rolę eksperta;
  • Pamiętaj o innych kierunkach rozwoju, pielęgnuj i wzbogacaj swój warsztat pisarski – nie samym copywritingiem copywriter żyje 🙂. Dla higieny umysłu warto znaleźć również hobby niezwiązane z tworzeniem tekstów;
  • Gdy już poczujesz się swobodnie w nowym zawodzie, pokaż się światu! Bez względu na to, czy wybierzesz umowę z agencją, czy tworzenie treści na zlecenie lub miks obu tych opcji, musisz zadbać o portfolio. Najlepiej sprawdzi się w tym przypadku stworzenie własnej strony internetowej. Content, który na niej umieścisz, będzie dowodem Twoich umiejętności. Dzięki www możesz pokazać całe ich spectrum – od nazwy i sloganu przez teksty w zakładkach oraz treści blogowe, na newsletterze skończywszy.

    Praca na etacie czy jako freelancer? Różne drogi, by zostać profesjonalnym copywriterem i zarabiać na pisaniu

    Nie chcę odpowiadać „to zależy”, ale faktycznie to Ty jesteś osobą, która podejmie decyzję, podążając za własnymi upodobaniami. Część osób na początku drogi wybiera pracę na etacie. Wydaje się, że to sensowne i bezpieczne posunięcie. Ale są tacy, dla których główną zaletą copywritingu jest możliwość samodzielnej pracy na własnych zasadach. Bardzo wiele zależy od osobowości i preferencji.

    Copywriter na etacie

    1. Masz możliwość stałych zarobków i dużej liczby ofert. Minusem może być mały wpływ na rodzaj tekstów zleconych do napisania.
    2. Nie musisz martwić się o to, jak pozyskiwać klientów, i możesz w pełni skupić się na rozwoju – dążyć do tego, aby zostać profesjonalnym copywriterem, z głową wolną od marketingowo-promocyjnych zadań. Jednak musisz uważać na ryzyko utknięcia w jednej branży.
    3. Pracując pośród innych ludzi, możesz czerpać z ich doświadczenia i wiedzy, ale również nie minie Cię całe „dobrodziejstwo”, jakie niesie praca w zespole.
    4. Obecnie wiele firm oferuje swoim pracownikom pracę w trybie zdalnym lub hybrydowym; możesz dzięki temu dostosować jej czas do własnych potrzeb, nie spędzając w biurze 8 godzin dziennie.

    Copywriting na własny rachunek

    1. Z pewnością dużym plusem jest to, że nie musisz od razu otwierać działalności. Na początku przygody z copywritingiem można z powodzeniem rozliczać się na podstawie umowy-zlecenia lub o dzieło. Bardzo popularnym rozwiązaniem jest również korzystanie z pośredników – platform czy giełd zleceń (np. Useme, Goodcontent, Giełda tekstów), jednak warunkiem jest zbudowanie sobie portfolio.
    2. Copywriter freelancer, w odróżnieniu od copywritera pracującego na etacie, musi sam zadbać o pozyskiwanie klientów i nowe zadania. Bardzo często jego pracą staje się nie tylko copywriting, ale również logistyka, sprzedaż, marketing, a nawet księgowość. Choć może brzmieć to przerażająco, są i plusy takiego funkcjonowania. Osoba, która poznaje meandry prowadzenia działalności na własnej skórze, może wykorzystać to doświadczenie w tworzeniu tekstów. Wielu copywriterów chwali sobie bezpośrednią współpracę z klientami, bo daje ona możliwość lepszego zrozumienia ich potrzeb, dopytania o szczegóły, które nie zawsze widoczne są w briefie. Wpływa to pozytywnie na budowanie relacji, która w przyszłości może zaowocować dalszą współpracą oraz poleceniami.
    3. Copywriter „na swoim” nie zawsze musi sam zdobywać zlecenia. Bardzo dobrym wyjściem jest nawiązanie współpracy z agencją marketingową lub copywriterską, która zapewni dopływ zadań, ściągając z barków copywritera większość działań marketingowo-reklamowych.
    4. Oczywiście dużym plusem jest to, że na freelancingu copywriter może pracować w nienormowanym czasie pracy praktycznie z dowolnego miejsca.

    Są również tacy, którzy preferują pracę copywritera na etacie (często w niepełnym wymiarze godzin) połączoną z pisaniem tekstów „po godzinach”.

    Ile zarabia copywriter?

    Jak w wielu innych przypadkach, również i w tym znaczenie mają szczegóły, m.in.:

    • doświadczenie mierzone w setkach tysięcy znaków,
    • liczba znalezionych zleceń, stałych klientów, pozytywnych opinii i poleceń,
    • sposób, w jaki copywriter buduje swoją markę osobistą,
    • ciągły rozwój, aby wyjść naprzeciw zmieniającym się zapotrzebowaniom odbiorców,
    • status eksperta, posiadanie głębokiej wiedzy z wąskiej specjalizacji.

    Ponieważ z każdym kolejnym tekstem czy nawiązaną dłuższą współpracą wzrastają umiejętności potrzebne nie tylko do stworzenia treści, ale też do organizacji pracy, długość istnienia w branży ma również duży wpływ na zarobki.

    Rynek copywriterów to wolny rynek pod tym względem. Nie istnieją sztywne widełki dotyczące kwoty za tekst czy jakakolwiek możliwość określenia miesięcznego wynagrodzenia. Dlatego są copywriterzy pracujący za niskie stawki i tacy, których stawki są dość wysokie, a każdy z nich ma swoje intencje związane z tym, „na ile” wycenia swoją pracę.

    Idealnym rozwiązaniem jest dopasowanie stawki do czasu, jaki jest potrzeby do wykonania zlecenia, oraz do umiejętności.

    Jestem świeżo upieczonym copywriterem – jak mam zacząć?

    Zapisałeś się na kurs copywritingu, wykonywałeś sumiennie wszystkie zadania i w końcu nadszedł upragniony moment odebrania certyfikatu, ale nagle radość przyćmiło pytanie: Co dalej?

    Odpowiedź jest prosta: Oto czas na Twoje pierwsze zlecenie.

    Ale jak zrobić ten pierwszy krok i wypłynąć samodzielnie na szerokie wody? Podpowiem.

    Jak przygotować się do pierwszej współpracy? Pozwól znaleźć się zleceniodawcy!

    Copywriter to zawód, który wymaga pokazania się, a dokładnie swoich umiejętności – ważne jest to, aby potencjalny klient mógł Cię odnaleźć.

    Jednym z idealnych miejsc na zrobienie dobrego pierwszego wrażenia jest strona www i prowadzone z głową social media. Portale społecznościowe pozwolą Ci na wykreowanie własnego wizerunku i będą bardzo dobrym narzędziem reklamy. Dodatkowo pokażesz klientom, że znasz bieżące trendy, a social media marketing nie jest Ci obcy. Nie może zabraknąć również Twojego nowego profilu zawodowego na LinkedIn.

    Możesz zacząć również prowadzić blog. Stworzone teksty nie muszą dotyczyć stricte copywritingu, ciężko dzielić się wiedzą na początku drogi, ale możesz pisać w ciekawy i inspirujący innych sposób o swoim hobby. Dzięki temu uchylisz rąbka tajemnicy prywatnego życia i staniesz się bardziej „ludzki” dla potencjalnego klienta. Jeżeli uda Ci się zebrać i zaktywizować społeczność pod wpisem blogowym, postami na fb czy Instagramie, dodatkowo pokażesz mu, że Twój styl trafia do odbiorców.

    blog copywriter 6

    Jak zbudować portfolio, gdy brak Ci zrealizowanych zleceń?

    • Wykorzystaj treści, które przygotowałeś w ramach kursu. Z pewnością znajdziesz wśród nich te opatrzone dobrym feedbackiem. Ich plusem będzie różnorodność zarówno pod względem tematyki, jak i rodzaju tekstu – nie będą to tylko teksty internetowe, ale również szeroka gama tekstów reklamowych.
    • Zagraj formą – stwórz ciekawe wizualnie portfolio. Na spójnym, przyjemnym dla oka layoucie wykreowanym np. w Canvie możesz umieścić teksty i linki. Nie masz pomysłu? Wykorzystaj copywriterski research :), uruchom wyszukiwarkę i pozwól się zainspirować.

    Chcesz pokazać coś więcej? Nie pisz do szuflady. Wykorzystaj zainteresowania i napisz tekst na dany temat.

    Jak pozyskać klientów jako copywriter bez doświadczenia?

    Pierwsze kroki bywają trudne. Na początku można próbować szukać zleceń na wspomnianych giełdach tekstów. Pomocne są też grupy na fb czy ogłoszenia na portalach z ofertami pracy. Poczta pantoflowa uruchomiona pośród znajomych 🙂 może również zdziałać cuda.

    W całym zamieszaniu związanym z pozyskiwaniem zleceń pamiętaj, aby zadbać o siebie również od strony prawnej. Ważne jest spisanie najważniejszych elementów współpracy, określenie stawki i czasu realizacji zlecenia. Optymalnym wyjściem jest podpisanie ze zleceniodawcą umowy, która będzie chroniła was oboje.

    Pióro w dłoń i… powodzenia!

    5 1 vote
    Article Rating
    Subscribe
    Powiadom o
    guest

    0 komentarzy
    najstarszy
    najnowszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments