Jak używać LinkedIn? Poradnik dla osób, które stawiają pierwsze kroki na portalu

Jak używać LinkedIn? Poradnik dla osób, które stawiają pierwsze kroki na portalu

Prawie 5 miliardów ludzi na co dzień scrolluje media społecznościowe w poszukiwaniu ciekawych postów.1 To więcej niż połowa populacji Ziemi. W czasie kiedy Ty zastanawiasz się, czy warto założyć konto na kolejnym portalu, kilka milionów aktywnych zawodowo użytkowników właśnie buduje biznesowe relacje na LinkedIn. Ty też tego chcesz? Nowe kontakty to nowe możliwości.

W tym artykule spróbuję przekonać Cię do skorzystania z zasobów profesjonalnej sieci zawodowej. Dowiedz się, co wyróżnia ten serwis od innych mediów społecznościowych, dlaczego warto stworzyć tam profil oraz jak używać LinkedIn. 

Co to jest LinkedIn?

LinkedIn to portal społecznościowy dla firm i profesjonalistów, starszy niż Facebook czy Twitter. Powstał w 2003 roku i od tego czasu stale przyciąga ogromną rzeszę użytkowników. Obecnie w serwisie jest zarejestrowanych ponad 900 milionów osób. Medium umożliwia nawiązywanie kontaktów zawodowo-biznesowych i łączenie się specjalistów z różnych branż. 

Jakie korzyści zawodowe zapewnia LinkedIn? Za jego pośrednictwem możesz:

  • budować i promować markę osobistą,
  • aktywnie szukać pracy lub klientów,
  • budować długoterminowe relacje, tzw. networking,
  • publikować profesjonalne treści,
  • rozwijać się dzięki dostępnym biuletynom i kursom.

To medium cieszy się coraz większą popularnością. Codziennie loguje się tam ponad 134 miliony użytkowników. Każdego tygodnia 52 miliony osób czerpie z zasobów LinkedIn Jobs i szuka wolnych stanowisk pracy, a 101 osób co sekundę przesyła za pośrednictwem platformy swoją aplikację.

Coraz więcej osób decyduje się też na udostępnianie swoich treści. Są to pomocne i inspirujące wpisy, w których autorzy dzielą się swoim doświadczeniem i wiedzą. W 2022 roku LinkedIn odnotował 22-procentowy wzrost zaangażowania wśród użytkowników. Co oznacza, że na platformie więcej osób publikuje, dzieli się treściami innych osób oraz komentuje lub zostawia reakcje pod postem.2

jak używać LinkedIn
Buduj biznesowe relacje – dowiedz się jak używać LinkedIn.

Historia serwisu LinkedIn

W 2002 roku w głowie amerykańskiego przedsiębiorcy Reida Hoffmana narodził się pomysł na zbudowanie portalu społecznościowego, który umożliwiałby nawiązywanie kontaktów między specjalistami z całego świata. Rok później, 5 maja 2003 roku, udało się sfinalizować tę wizję. Powstała sieć zawodowa LinkedIn.  

Mała społeczność online

Na początku była to prosta witryna, za jej pośrednictwem można było udostępniać CV potencjalnym pracodawcom. Zainteresowanie stroną wzrosło, kiedy w 2004 roku do serwisu dodano możliwość przesyłania książki adresowej i zapraszania współpracowników. W tamtym czasie do platformy dołączyło ponad milion użytkowników. Profile publiczne zostały uruchomione 2 lata później. Jedna z najpopularniejszych funkcji witryny – LinkedIn Jobs – została udostępniona w 2009 roku.

Serwis o stale rosnących zasięgach

Kiedy LinkedIn wszedł na giełdę, w 2011 roku, miał już ponad 135 milionów użytkowników. W następnym roku przybyło ich o ponad 50 milionów. Internautów przyciągał uproszczony interfejs i nowe funkcje. Rok później przetłumaczono platformę na 8 nowych języków. Również polska wersja językowa jest dostępna od 2012 roku. W tamtym czasie powstała także aplikacja na iPada. 

Portal wart miliardy dolarów

W 2015 roku LinkedIn przejął serwis e-learningowy Lynda.com i uruchomił LinkedIn Learning, który oferuje kursy z obszarów takich jak biznes, technologia czy rozwój osobisty, które są prowadzone przez ekspertów. Rok później nastąpiło kolejne przejęcie. Tym razem to LinkedIn został wykupiony przez Microsoft za kwotę 26 miliardów dolarów. Pod nowym kierownictwem firma odnotowała jeszcze lepsze zyski oraz wzrost liczby użytkowników.

Zasięg serwisu jest globalny. Wkrótce liczba zarejestrowanych kont przekroczy miliard. Najwięcej użytkowników LinkedIn pochodzi ze Stanów Zjednoczonych (190 milionów). Pozostałe 77% społeczności to ludzie z całego świata. Obecnie platforma jest dostępna w 26 językach.

Jak działa LinkedIn?

LinkedIn korzysta z algorytmów, które na podstawie wprowadzonych na profilu informacji:

  • wysyłają propozycje treści, które są zgodne z Twoimi zainteresowaniami,
  • polecają dopasowane ogłoszenia pracy,
  • sugerują kontakty z ludźmi z Twojej bądź pokrewnej branży.

Znajdziesz tam reprezentantów wielu zawodów z około 200 krajów i terytoriów. Łącznie na wszystkich dostępnych na portalu profilach wprowadzonych jest 39 tysięcy umiejętności zawodowych.3

Skonfiguruj swoje konto

Aby mieć realny wpływ na to, jakie propozycje otrzymujesz, powinieneś:

  • obserwować osoby i firmy, którymi jesteś zainteresowany,
  • angażować się pod treściami – warto komentować lub zostawiać reakcje pod postem,
  • subskrybować biuletyny ulubionego autora.

Czym różni się subskrypcja od obserwacji profilu? Jeśli obserwujesz osoby lub firmy na LinkedIn, to otrzymujesz powiadomienia o publikowanych przez nich treściach. W przypadku subskrypcji dostajesz informację, że autor udostępnił artykuł w ramach interesującego Cię biuletynu.

Możesz zmienić zdanie i zrezygnować z obserwowania danego użytkownika. Kliknij trzy kropki widoczne w górnym prawym rogu postu i wybierz opcję „Przestań obserwować”. Masz także możliwość zaznaczenia wyboru o niepokazywaniu Ci postów, które Cię nie interesują. Algorytmy zanotują, że chcesz widzieć mniej tego typu wpisów.

Wyszukiwanie zaawansowane – zastosowanie operatorów logicznych

Aby dokładniej filtrować wyniki wyszukiwania, choćby po to by łatwiej dotrzeć do nowych kontaktów, skorzystaj z operatorów logicznych:

  • AND – jeśli starasz się wyszukać firmy lub osoby, które spełniają dwa kryteria, np. copywriter AND Gdynia,
  • OR – jeśli chcesz znaleźć jednocześnie wyniki dla kilku różnych fraz, np. copywriter OR webwriter OR content marketing,
  • NOT – jeśli chcesz zawęzić wyszukiwanie i wykluczyć dane hasło, np. redaktor NOT Warszawa. 

Jeżeli przy wpisywaniu konkretnej frazy w wyszukiwarkę zamkniesz ją w cudzysłowie, to wyniki będą dotyczyły całego wyrażenia.

Wyszukiwanie zaawansowane - Jak używać LinkedIn
Wyszukiwanie zaawansowane na LinkedIn, Źródło

Dlaczego warto korzystać z LinkedIn?

Wiesz już, że za pomocą tego portalu możesz łączyć się z ludźmi z branży i aktywnie poszukiwać pracy lub klientów.

Dowiedz się, jakie innowacje dla osób indywidualnych i firm wprowadził LinkedIn:

  • Poufne aktualizacje, które umożliwiają podgląd, nad czym aktualnie pracują Twoi współpracownicy;
  • Intuicyjną wyszukiwarkę ofert pracy, dzięki której masz możliwość poszukiwania pracy według lokalizacji, branży, wielkości firmy czy fraz kluczowych;
  • Profil służbowy, który daje wgląd do informacji udostępnionych przez kandydata do pracy i pomaga odnaleźć osoby odpowiednie na oferowane stanowiska;
  • Campaign Manager – system zarządzania reklamami dla agencji i reklamodawców. Pomaga w zwiększaniu zasięgu i wglądu w swoje kampanie.

Sprawdź, jak wygląda prawidłowe uzupełnienie profilu oraz dowiedz się, jakie inne udogodnienia posiadają konta w LinkedIn.

Jak założyć konto na LinkedIn?

Nie jest to skomplikowane. Przy zakładaniu darmowego konta LinkedIn wymaga jedynie podania imienia i nazwiska oraz adresu e-mail. 

Masz do wyboru także płatną opcję. W 2005 roku serwis udostępnił usługę LinkedIn Premium. Korzystający z niej użytkownicy mają dostęp do dodatkowych funkcji:

  • dowiadują się szybciej o wolnych stanowiskach,
  • otrzymują spersonalizowane informacje o ofertach pracy,
  • mogą wysyłać/otrzymywać wiadomości do/od osób spoza swojej sieci, 
  • mają możliwość korzystania z 13 tysięcy kursów,
  • otrzymują nielimitowany dostęp do wyszukiwarki.

Pierwszy miesiąc z kontem premium jest darmowy. Po tym czasie możesz kontynuować lub anulować subskrypcję i korzystać z podstawowych funkcji serwisu.

Jak używać LinkedIn

Jak stworzyć profesjonalny profil na LinkedIn?

Utworzenie profilu na LinkedIn jest bardziej złożone, niż w innych serwisach społecznościowych, dlatego że jest tu kilka sekcji do uzupełnienia, m.in. o mnie, wykształcenie i doświadczenie, które spełniają funkcję CV. Po wprowadzeniu swoich danych kontaktowych możesz dodać ukończone kursy, zdobyte certyfikaty i projekty, którymi chcesz się pochwalić. Zadbaj o swoją wiarygodność i wstaw aktualne, profesjonalne zdjęcie z neutralnym tłem, a także wskaż swoją lokalizację.

Zanim zajmiesz się uzupełnianiem poszczególnych sekcji, zastanów się, kim jest Twoja grupa docelowa. Jeśli starasz się dotrzeć do nowych klientów, to sformułuj odpowiednią treść, która będzie zawierać odpowiedzi na istotne pytania, rozwiewać wątpliwości i przekonywać Twojego odbiorcę do Ciebie. Pisz, wykorzystując język korzyści

W sekcji podsumowującej – „O mnie” – możesz opisać:

  • czym się zajmujesz,
  • z kim współpracowałeś,
  • jakie masz umiejętności,
  • co możesz zaoferować klientowi,
  • jak się z Tobą skontaktować.

Na końcu możesz zamieścić wezwanie do działania. W treści użyj słów kluczowych, dzięki temu znajdą Cię algorytmy LinkedIn.

Upewnij się, czy Twój profil jest publiczny. Jeśli jest prywatny, a chcesz, by inni mieli do niego wgląd, zmień to w ustawieniach.

Jak zoptymalizować swój profil na LinkedIn i docierać do potencjalnych klientów

Jeśli chcesz dotrzeć do większej grupy osób, prawidłowo uzupełnij i zoptymalizuj swój profil. Jeżeli przyłożysz się do tego zadania oraz poświecisz czas na interakcję z innymi, w zamian uzyskasz więcej odsłon.

Twój kompletny profil powinien zawierać:

  1. Nagłówek zawodowy – Chcesz częściej pojawiać się w wynikach wyszukiwania? W swoim nagłówku dodaj słowa i frazy kluczowe dotyczące zajmowanego stanowiska albo umiejętności, na przykład UX copywriting, SEO. Twój nagłówek zawodowy wraz z imieniem i nazwiskiem oraz zdjęciem profilowym będzie widoczny dla innych użytkowników, kiedy np. dodasz komentarz lub post;
  2. Cover photo, czyli zdjęcie w tle, które przykuwa uwagę. Możesz umieścić tam ważny przekaz dotyczący Twojej marki;
  3. Potwierdzone umiejętności – na swoim profilu znajdziesz miejsce, w którym możesz przedstawić swoje kwalifikacje. Zyskasz na wiarygodności, jeśli znajomi z sieci potwierdzą Twoje kompetencje;
  4. Spersonalizowany link do profilu – warto ustawić własny adres url, który będzie zawierał Twoje dane;
  5. Rekomendacje – potwierdzające Twoje umiejętności. Warto poprosić klientów o rekomendacje i dodać je w odpowiedniej sekcji.

Jeśli profil wygląda na nieprzemyślany, to nie zaprezentujesz w pełni swojego potencjału. Podziel się interesującymi z punktu widzenia klienta informacjami dotyczącymi Twoich zawodowych osiągnięć. Przedstaw się w korzystnym świetle, a profil na tym zyska.

Jak używać LinkedIn

Jak używać LinkedIn? Rozbuduj sieć kontaktów

Jeśli udało Ci się wypełnić profil osobisty, pora zawrzeć nowe znajomości. Zastanów się, kogo warto zaprosić do swojej sieci kontaktów. LinkedIn jest portalem, dzięki któremu integrujesz się z osobami, które mogą Ci pomóc zawodowo. Pomyśl, kto mógłby ułatwić Ci zdobywanie kompetencji czy wiedzy branżowej lub znalezienie idealnej pracy. 

Na portalu możesz łączyć się ze znajomymi ze studiów, byłymi pracodawcami i współpracownikami, a także z rekruterami. Jako freelancer możesz dodać do swoich kontaktów na LinkedIn swoich obecnych, byłych oraz potencjalnych klientów. 

Po nawiązaniu nowej znajomości LinkedIn pozwala na rozwijanie tej relacji. Możesz wysyłać wiadomości do dowolnej nowo poznanej osoby z Twojej sieci. Przedstaw obopólne korzyści, jakie może przynieść Wasza znajomość lub zaproponuj wprost swoje usługi. 

Masz też możliwość obserwowania użytkowników, czyli przeglądania publikacji innych osób lub firm bez łączenia się z nimi. 

Jeżeli chcesz zwiększyć liczbę obserwujących, twórz i udostępniaj wartościowe treści.

Jak zadbać o angażujące posty na LinkedIn?

Chcesz, aby inni Cię zauważyli? Komentuj i reaguj na wpisy osób, które cenisz. Możesz pójść o krok dalej. Dziel się swoją wiedzą. Włącz tryb twórcy. To funkcja, która pomoże Ci tworzyć publikacje i docierać do większej grupy odbiorców. Zadbaj o budowanie swojej marki osobistej i publikuj wartościowe treści, które: 

  • zaangażują Twojego czytelnika i przyniosą mu realne korzyści,
  • pomogą Ci nawiązać nowe relacje. 

Post to najkrótsza dostępna na LinkedIn forma publikacji. Powinien być czytelny, przemyślany, merytoryczny oraz składać się z elementów takich jak:

  • Zachęta – pierwsze zdanie ma zaciekawić odbiorcę i zachęcić go do dalszego czytania,
  • Grafika przyciągająca wzrok,
  • Wartościowa treść, która nie przekracza 1300 znaków,
  • Tagi i hashtagi – taguj osoby lub firmy oraz używaj w poście minimum 3-5 hashtagów powiązanych z tematem, 
  • Emoji – znaki graficzne uatrakcyjnią przekaz,
  • CTA – wezwanie do działania na końcu wpisu, które wywoła reakcję u czytelnika.

Osoby, które aktywnie publikują na LinkedIn, uzyskują więcej odsłon i budują większą sieć kontaktów. Jeżeli Twoje posty będą niosły wartość, czytelnicy będą je polecać i zyskasz szerokie grono odbiorców, z którymi możesz nawiązać biznesowe relacje. 

Publikując regularnie, budujesz swoją wiarygodność jako autorytet w swojej branży. Poruszaj tematy, które dobrze znasz i które Cię pasjonują, oraz takie, które mogłyby zainteresować Twojego potencjalnego odbiorcę.  

jak używać LinkedIn

Jak poszukiwać pracy przez LinkedIn?

Być może Twoja obecność na LinkedIn jest podyktowana chęcią poprawienia swojej sytuacji na rynku pracy. Aż 59 milionów biznesów z całego świata prowadzi firmowe konto na LinkedIn. Przy wykorzystaniu dostępnych w serwisie narzędzi:

  • utrzymują one kontakty biznesowe,
  • prowadzą skuteczne strategie marketingowe,
  • budują pozytywne relacje z klientami,
  • przeprowadzają bezpośrednie rekrutacje pracowników.

Promowanie procesów rekrutacyjnych na platformie pomaga dotrzeć rekruterom do wielu kompetentnych pracowników. 

W jaki sposób możesz zwiększyć swoje na szanse na znalezienie wymarzonej pracy?

  • Stwórz mocny profil i pamiętaj o jego aktualizacji.
  • Włącz funkcję „Open to Work„.
  • Użyj odpowiednich słów kluczowych w swoim profilowym nagłówku.
  • Obserwuj i kontaktuj się z użytkownikami lub rekruterami z firm, w których chciałbyś pracować. 

Eksperci z LinkedIn przekonują, że aplikowanie na stanowisko w ciągu 10 minut od pojawienia się ogłoszenia 4-krotnie zwiększa szansę na uzyskanie zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną. Aby otrzymywać powiadomienia o pojawieniu się nowej oferty, trzeba wykupić dostęp do konta premium. LinkedIn informuje na swojej stronie, że ich subskrybenci premium mają 2 razy większą szansę na znalezienie wymarzonej pracy.

Wyszukiwanie ofert pracy - Jak używać LinkedIn
Wyszukiwanie ofert pracy na LinkedIn, Źródło

Dlaczego warto założyć konto na LinkedIn podsumowanie

Ten artykuł to poradnik dla osób, które chcą być częścią profesjonalnej sieci zawodowej i mieć realny wpływ na swoją karierę. Teraz już wiesz, jak LinkedIn działa, czym się wyróżnia i jak korzystać z portalu. Zaplanuj skuteczne treści, aby właściwie zaprezentować profil i zwiększyć jego widoczność. Pamiętaj, że będzie on spełniał funkcję Twojej wizytówki online.

Źródła:

1. www.statista.com

2. https://thesocialshepherd.com

3. https://www.linkedin.com/business

4. https://blog.linkedin.com

5 3 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments