Jak stworzyć skuteczny nagłówek, dzięki któremu każdy będzie chciał przeczytać Twój tekst?

Jak stworzyć skuteczny nagłówek, dzięki któremu każdy będzie chciał przeczytać Twój tekst?

Aby dowiedzieć się, o czym mówi Twój artykuł, potencjalni odbiorcy muszą do niego najpierw zajrzeć. Proste, prawda? Nawet najbardziej porywający tekst nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, jeżeli nikt nie zechce się z nim zapoznać. Jak przekonać użytkowników Internetu, że to treść na Twojej stronie ma im najwięcej do zaoferowania? Odpowiedź jest prosta: zadbaj o dobre, wzbudzające ciekawość nagłówki.

Forma i treść – dlaczego nagłówek jest tak ważny?

Wymyślenie atrakcyjnego headline’u to trudne, ale niezwykle ważne zadanie. Uważa się, że tylko 20% osób czyta cały artykuł – pozostali poprzestają tylko na nagłówkach. Twój tytuł ma więc tak zaciekawić użytkownika, by ten zechciał poznać ciąg dalszy tekstu. Nie bez powodu legenda copywritingu, David Ogilvy, mawiał, że nagłówek to 80 centów z zarobionego przez Ciebie dolara.

newsletter g0738f9f2b 1920

Dodatkowo nagłówki zwiększają przejrzystość i estetykę tekstu. Badania polegające na śledzeniu gałek ocznych dowodzą, że użytkownicy jedynie „skanują” tekst, dlatego headline’y skutecznie przykuwają ich wzrok.

Warto również wspomnieć o roli, jaką odgrywają nagłówki w pozycjonowaniu strony. Dobrze jest zadbać o to, by w każdym tytule czy śródtytule pojawiło się co najmniej jedno słowo kluczowe. W ten sposób artykuł znajdzie się wyżej w wynikach wyszukiwania. 

Uważa się, że tylko 20% osób czyta cały artykuł – pozostali poprzestają tylko na nagłówkach. Twój tytuł ma więc tak zaciekawić użytkownika, by ten zechciał poznać ciąg dalszy tekstu.

Jakie warunki powinien spełniać dobry nagłówek?

Oto kilka zasad, które dobrze jest wziąć pod uwagę:

Prosty i zrozumiały język

Pierwszą i podstawową zasadą jest… prostota. Twoim celem jest zachęcenie odbiorcy do kliknięcia w konkretny link, a nie pokaz własnej błyskotliwości. Jeśli chcesz, by Twój nagłówek działał, postaw na przejrzysty, jasny i zrozumiały komunikat. Zadbaj o to, by odbiorca zrozumiał artykuł bez konieczności sięgania po słownik. 

(Spełniona) obietnica

Skuteczny nagłówek zdradza, jakie informacje można znaleźć w danym artykule. Przekonaj użytkowników, że warto poznać całość. Nie zapominaj jednak, że nie wystarczy tylko dać obietnicy: trzeba spełnić oczekiwania czytelnika za pomocą reszty tekstu!

news g0fef52f9f 1920 1

Odpowiednia długość 

Dobry, interesujący headline powinien zawierać konkretną informację. Z drugiej strony jeśli będzie on zbyt długi, odstraszy odbiorców. Co więcej, im dłuższy nagłówek, tym większe ryzyko, że nie zostanie on wyświetlony w całości w wyszukiwarce Google lub w mediach społecznościowych. Z reguły najlepiej działają tytuły złożone z od 4 do 14 wyrazów. 

Ortografia i interpunkcja

Poprawność ortograficzna i właściwe użycie interpunkcji to absolutna podstawa do napisania świetnego tekstu. Nie inaczej sprawy mają się z nagłówkiem. Błąd na starcie sugeruje niską jakość całego artykułu. Ponadto odpowiednie zastosowanie znaków interpunkcyjnych potrafi uratować nawet dłuższe nagłówki i ułatwia ich prawidłowe zrozumienie.

Grupa docelowa

Nie jest to warunek konieczny, ale z pewnością wydaje się być pomocny. Spersonalizowany komunikat zwiększa skuteczność nagłówka. Przykładowo, możesz napisać o „najlepszej patelni do naleśników”, ale możesz też opowiedzieć o „patelni, na której Twoje ulubione naleśniki wyjdą wspaniale”. 

A może chcesz przyciągnąć uwagę za pomocą żartu, aluzji lub trafnego porównania? Znajomość grupy docelowej pozwoli Ci dostosować headline do kontekstu społeczno-kulturowego, z którego wywodzą się Twoi odbiorcy.

Chwytliwy tytuł – 7 sprawdzonych sposobów, o których warto pamiętać

Czas poruszyć najistotniejszą kwestię: jak rozbudzić ciekawość w internautach? Jak sprawić, by zapoznali się właśnie z Twoim artykułem, a nie tym napisanym przez konkurencję? Oto sposoby na przyciągnięcie uwagi odbiorców:

CHWYTLIWY TYTUL 1

1. Atrakcyjne przymiotniki

Dobry copywriter nie przedstawia tylko suchych faktów. Jego zadaniem jest poruszyć zmysły i wyobraźnię. Innymi słowy: wzbudzić emocje i skłonić potencjalnego klienta do zapoznania się z całością publikacji. Jak to zrobić? Sekret tkwi w użyciu atrakcyjnych przymiotników. Należą do nich m.in.: łatwy, szybki, skuteczny, sprawdzony, wyjątkowy, jedyny, tani. Uważaj jednak na stosowanie przymiotników w stopniu najwyższym, np. najszybszy czy najlepszy. Odbiorca może dojść do wniosku, że Twój przekaz jest wyolbrzymiony i wobec tego nie warto marnować czasu na dalszą lekturę.

Przykład: „Jak szybko i łatwo sprzedać mieszkanie?”

2. Liczby i listy 

Ludzie lubią porządek, a co za tym idzie – numery. Wykorzystaj ten szczegół, oferując swoim czytelnikom porady, rozwiązania czy pomysły w postaci listy (X sposobów / pomysłów na…). Dzięki temu odbiorcy Twojego tekstu będą mieli poczucie, że zaprezentowane informacje zostały starannie przemyślane i przygotowane. Przedstawienie sporego materiału tekstowego w formie listy jest niezwykle pożyteczne także z czysto pragmatycznego punktu widzenia: nasz mózg lepiej przyswaja informacje, które wyróżniają się spośród bloku tekstu. Lista w nagłówku obiecuje łatwy i przejrzysty dostęp do kolejnych elementów artykułu. W rezultacie zwiększa szanse na to, że ludzie będą klikać w Twój link.

Wielką moc kryją w sobie liczby. Przyciągają wzrok i sprawiają, że materiał tekstowy staje się bardziej konkretny i uporządkowany. Warto jednak pamiętać o kilku regułach, dzięki którym całkowicie skorzystasz z potencjału cyfr:

  • Zapisuj numery w postaci liczb, a nie słów. W ten sposób dużo łatwiej je zauważyć.
  • Kolejność ma znaczenie. Postaraj się umieszczać liczby na samym początku zdania.
  • Mówi się, że najlepsze efekty przynoszą listy o niestandardowej liczbie podpunktów. „17 pomysłów na…” wzbudzi prawdopodobnie większe zainteresowanie niż „20 pomysłów na…”. Dodatkowo, szczegółowe liczby (np. 1394 zł zamiast 2000 zł) brzmią bardziej wiarygodnie.

Przykład: „6 rzeczy, które robią rano ludzie sukcesu.”

3. Pytanie „Jak?” 

Zaimki pytające działają niczym magnes. Szczególnie dobrze wydają się konwertować tytuły ze słowem „jak”. Użytkownicy wpisują dane hasło do wyszukiwarki internetowej, ponieważ pragną zyskać proste i szybkie rozwiązania swoich problemów. Słowo „jak” w nagłówku sugeruje, że na danej stronie będą mogli je odnaleźć.

Przykład: „Jak stworzyć skuteczny nagłówek, dzięki któremu każdy będzie chciał przeczytać Twój tekst?”

4. Odwołanie do statystyk i autorytetów

Zastanów się, komu prędzej uwierzysz – osobie, która zna się na rzeczy i podaje dokładne szczegóły czy przypadkowemu autorowi? No właśnie. Ludzie uwielbiają fakty i autorytety. Jeżeli chcesz, by Twój wpis zachęcał rzeczowością i profesjonalizmem, odwołaj się do sprawdzonych danych i godnych zaufania ekspertów. Zdecydowanie bardziej przekonuje nagłówek „87% kobiet wybiera..” niż „Większość kobiet wybiera…”, prawda? Podobny efekt odnoszą nazwiska i tytuły naukowe ekspertów, których cytujesz w swoim artykule. Ważne jednak, by zawsze opierać się na prawdziwych danych.

Przykład: „Ekspert ostrzega: X% kobiet źle dobiera swoje kosmetyki”

5. Zachęta lub przestroga

Czyli tzw. call to action. Co czuje Twój potencjalny odbiorca? Ma ochotę nauczyć się nowej rzeczy? Pragnie dowiedzieć się, jak pozbyć się problemu? Przepełnia go ciekawość? A może przeraża go widmo porażki? Spraw, by podążył za tymi odczuciami. Zachęć go do działania lub ostrzeż przed negatywnymi konsekwencjami jego decyzji.

Przykład: „Nie pozwól, by praca przed komputerem szkodziła Twojemu zdrowiu. Dowiedz się, jak zadbać o prawidłowe nawyki!”

6. Problem i jego rozwiązanie

Copywriter działa czasami jak lekarz. Stawia diagnozę, a następnie wyjaśnia, jak pozbyć się trudności. Ten schemat, przydatny na przestrzeni całego tekstu, świetnie działa także w headlinie. W pierwszym fragmencie nagłówka zadaj pytanie o problem, z którym mierzy się Twój potencjalny odbiorca. Następnie pospiesz z pomocą i podsuń gotowe rozwiązanie. 

Przykład: „Nie wiesz, jaki laptop wybrać? Przedstawiamy 10 najlepszych modeli tego roku!”

7. Porównanie

Bardzo często porównujemy się do innych. Imponują nam osiągnięcia i sukcesy otaczających nas osób. Ponadto porównania działają na wyobraźnię. Pomagają zobaczyć w naszych głowach to, co jesteśmy w stanie zyskać dzięki wykonaniu danej czynności. Wykorzystaj te fakty w swoich nagłówkach. Zaznacz, że po zapoznaniu się z treścią na danej stronie internauta będzie umiał działać „jak ekspert” lub „jak profesjonalista”. 

Przykład: „Rób zdjęcia jak profesjonalista – 10 skutecznych porad”

Z pewnością widzisz, że powyższe przykłady łączą kilka różnych schematów. Najskuteczniej działają tytuły zawierające kilka formuł. W końcu najważniejsze to wzbudzić ciekawość. Uważaj jednak, by nagłówki nie przerodziły się w tzw. clickbaity. To headline’y, które wiele obiecują i pachną sensacją, ale ostatecznie okazują się rozczarowujące, bo treść, która się pod nimi kryje, nie daje spełnienia tej obietnicy. Choć na pierwszy rzut oka działają, lepiej ich unikaj, jeśli zależy Ci na gronie odbiorców doceniających merytoryczną wartość artykułów.

businessman ge3bc95f37 1920

Jak zobaczyć, czy Twój nagłówek działa?

Prawdopodobnie patrzysz na swój dopiero co wymyślony tytuł i zadajesz sobie pytanie: czy on na pewno zadziała? Spróbuj przeczytać go na głos. Robisz to bez trudu, na jednym oddechu, bez problemów z wymówieniem poszczególnych słów? Świetnie. Nie? W takim razie to wyraźny sygnał, że musisz coś zmienić.

Testy A/B

Warto także przygotować kilka lub kilkanaście nagłówków, a następnie poddać próbie najlepsze z nich. Test A/B polega na porównaniu rezultatów, jakie przynoszą konkretne headline’y.

Opublikuj pierwszy tytuł. Po pewnym czasie (minimum godzina) opublikuj ten sam tekst, ale z nowym nagłówkiem. Na koniec porównaj statystyki: ilość kliknięć w dany wpis, jego udostępnianie w social mediach itp. Dzięki temu małemu eksperymentowi dowiesz się, który nagłówek działa lepiej.

Na koniec należy dodać, że nic tak nie pomaga w tworzeniu chwytliwych headline’ów jak… doświadczenie. Praktyka czyni mistrza. Próbuj, sprawdzaj, obserwuj, a Twoje nagłówki będą coraz lepsze. Jeżeli zaś czujesz, że potrzebujesz profesjonalnego wsparcia w tworzeniu przykuwających uwagę treści, w tym nagłówków, skontaktuj się z nami.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments