„Przystojny i elokwentny pozna ładną i milczącą…”, czyli jak napisać ogłoszenie i uzyskać na nie odpowiedź

„Przystojny i elokwentny pozna ładną i milczącą…”, czyli jak napisać ogłoszenie i uzyskać na nie odpowiedź

Z definicji ogłoszenie to krótka forma pisemna, która podaje do publicznej wiadomości jakąś ważką informację. Brzmi banalnie. Jest jeden szkopuł. Wiadomość ta jest ważna dla ogłoszeniodawcy, a trafia do szerokiego grona, pośród którego zainteresowanych jest zaledwie garstka. A dobry komunikat powinien dotrzeć do konkretnego adresata i zaoszczędzić Twój czas.

Jak napisać ogłoszenie i dotrzeć ze swoim przekazem do potencjalnych odbiorców? Gdzie je zamieszczać i co w nim ująć? 

Jeżeli masz dość ogólnikowych poradników o pisaniu ogłoszeń na egzaminie ósmoklasisty w szkole podstawowej, to ten artykuł jest dla Ciebie. Z niego dowiesz się:

  1. jakie są rodzaje anonsów i gdzie je zamieszczamy,
  2. jak je napisać poprawnie, by zawrzeć w nich najważniejsze informacje i zainteresować odbiorcę,
  3. co należy ująć przy różnych rodzajach komunikatów, w tym gdy:

Szukam, kupię, zamienię… czyli co ogłaszamy

Ogłaszać możemy niezliczoną ilość rzeczy. Jesteśmy wręcz zasypywani setkami tego typu komunikatów, które dotyczą najczęściej:

  • sprzedaży, zakupu lub zamiany dóbr materialnych, 
  • wynajmu,
  • szukania pracownika lub pracodawcy,
  • promocji swoich usług,
  • zniknięć ludzi i zwierząt,
  • zagubionych przedmiotów,
  • informacji istotnych dla lokalnego społeczeństwa, np. zmian w funkcjonowaniu urzędów, planów budżetowych samorządów, przerw w dostawie wody, prądu itp.
  • zmiany siedziby firmy,
  • wypuszczenia nowego produktu na rynek,
  • informacji o planowanym wydarzeniu,
  • chęci poznania nowych osób do bliższych relacji ;).

Miejsc ogłoszeniowych jest też całkiem sporo:

  • słupy i tablice ogłoszeń, witryna sklepu czy pobliskie drzewo,
  • prasa lokalna i krajowa,
  • Internet – prawdziwe królestwo anonsów. W jego ramach działają rozmaite, często tematyczne serwisy (ogłoszeniowe – usunąć), np. Olx, Allegro, Pracuj.pl, MarketPlace.

Oczywiście możemy dodać kolejne podziały, np. na płatne i darmowe czy lokalne i ogólnokrajowe (a obecnie nawet globalne!). Jednak zamiast tego przejdźmy do ważniejszych aspektów sprawy.

Napisz ogłoszenie, które spełni Twe marzenie! Czyli kilka praktycznych porad o tworzeniu atrakcyjnych i poprawnych treści

Redagując anons, pamiętaj o kilku istotnych sprawach:

* postaw się na miejscu odbiorcy

Zacznijmy od smutnej prawdy. Twój cel jest ważny tylko dla Ciebie. Ok, może jeszcze dla Twojej mamy i kilku osób z najbliższej rodziny czy współpracowników. Ale to nie do nich kierujesz komunikat, bo tak to sprawa byłaby zbyt prosta.

Swój przekaz kierujesz do tłumu, z którego tylko kilka osób jest potencjalnie zainteresowanych. I każda z tych osób ma swój cel i na jego realizacji będzie się skupiała. To ma być win-win transakcja, gdzie każdy coś zyskuje. Jednak redagując wiadomość, skup się na odbiorcy i tym, co zyska, odpowiadając na nią. 

* ułóż wszystko na swoim miejscu i zadbaj o wizualny rozkład 

Każdy typ anonsu będzie nieco inny i będzie zawierał trochę inne składowe, ale zasady ogólne będą jednakowe dla wszystkich rodzajów. Redagując treść ogłoszenia, zadbaj o jego czytelność i zwięzłość. Podziel całość na sekcje, zadbaj o odpowiednie odstępy i szatę graficzną. Użyj pogrubień, podkreśleń lub innych wyróżnień istotnych elementów oferty – te naturalnie przyciągają wzrok.

Zacznij od nagłówka. Pamiętaj, że jest to pierwszy komunikat, z którym spotka się Twój odbiorca. Często to od niego zależy, czy reszta tekstu zostanie przeczytana. Zadbaj, by był trafny i atrakcyjny.

Następnie określ, co jest przedmiotem Twojego obwieszczenia. Na koniec dodaj, jak, gdzie i u kogo można uzyskać dodatkowe informacje lub jak się skontaktować (np. „Uczciwego znalazcę proszę o kontakt pod numerem…”).

Zamieść komunikat tam, gdzie będą go szukać potencjalni zainteresowani. Tylko tak możesz do nich dotrzeć. Dlatego określ swoją grupę odbiorców i wybierz miejsce, w którym bez problemu znajdą oni Twoją wiadomość.

* oszczędzaj Wasz czas

O tym, jak frustrujące potrafi być szukanie w gąszczu ofert, wie chyba każdy z nas. A nieprzyjemne uczucie zniechęcenia potęguje się z każdą dodatkową minutą spędzoną na przeglądaniu propozycji. Wzrasta z każdym kolejnym telefonem, po którym finalnie okazuje się, że to nie to, czego szukamy. Czas tracą obie strony. Ty na odpowiadanie na pytania, a szukający na dzwonienie, mailowanie i szukanie. Dlatego zadbaj o precyzyjny i jasny komunikat. Wypisz wszystkie najważniejsze informacje dotyczące sprawy i ubierz je w krótkie i zrozumiałe zdania. 

* dopasuj długość do miejsca publikacji

Na początku stwierdziłam, że ogłoszenie jest krótką formą pisemną. Co to znaczy w praktyce? Jak długie powinno być? 200 znaków jak SMS? Strona A4? Niestety, moja odpowiedź będzie dość enigmatyczna – to zależy! Ale śpieszę też z dalszym wyjaśnieniem. Dawniej anonse ukazywały się głównie w gazetach, gdzie opłata była uzależniona przede wszystkim od zajętej powierzchni. Nadawca, chcąc oszczędzić, musiał skumulować treść do kilkunastu słów. Dziś pole manewru jest znacznie szersze. Działające serwisy ogłoszeniowe pozwalają na więcej swobody. Jednak obwieszczenie to nie felieton, tylko bardziej treściwa forma pisemna. Nie ma tu miejsca na dygresje i przemyślenia filozoficzne. W przekazie postaw na zwięzłe i istotne dla odbiorcy informacje. Długość uzależnij od medium, w którym zostanie opublikowane.

* bądź prawdomówny – to zawsze się opłaca

Redagując anons, przedstaw sprawę rzetelnie. Pokaż zalety produktu lub usługi, ale nie ukrywaj też wad. I nie chodzi o to, by szczególnie eksponować mankamenty, tylko o jasną informację. Zastanów się, czy niedoskonałości można przekuć w zalety.

Pamiętaj! Świadome ukrywanie jakiegoś faktu ma swoje konsekwencje prawne. Nie chodzi więc tylko o Twój bezcenny spokój sumienia.

* odpuść sobie frazesy – postaw na konkrety i… ortografię

„Najlepsi na rynku”, „niezapomniane atrakcje”, „Niemiec płakał, jak sprzedawał” – tego typu teksty nic nie wnoszą do treści. Lepiej odpuść też sobie żarty i zdrobnienia, a postaw na konkrety. Najlepiej napisane w języku korzyści. Dodatkowo unikaj błędów ortograficznych, gramatycznych i interpunkcyjnych. Teksty napisane niezgodnie z zasadami języka polskiego są często przedmiotem kpin i podważają Twoją wiarygodność. 

Screen zszywka

* zakończ, gdy już znajdziesz

Masz już wystarczający i satysfakcjonujący odzew na Twoją wiadomość? Posprzątaj po sobie – ściągnij kartkę z drzewa, usuń komunikat ze strony, dodaj informację w tytule. Nie zajmie Ci to dużo czasu, a będzie oznaką kultury i szacunku dla innych.

Przykładowe ogłoszenia z życia wzięte

Teraz omówię bardziej szczegółowo kilka rodzajów najpopularniejszych komunikatów:

Poszukiwanie pracownika

Jakiś czas temu portal RocketJobs.pl zrealizował kampanię „Jak pisać SPOKO ogłoszenia o pracę?”.

Wysnute wnioski są proste – jeżeli szukasz pracownika (a nie desperata):

  • określ konkretne stanowisko, które będzie łatwe do wyszukania i intuicyjne;
  • określ wstępnie warunki współpracy – rodzaj umowy, tryb pracy (stacjonarna, zdalna, hybrydowa) i przewidywane wynagrodzenie (mogą być widełki, ale nie rozstrzał kilkunastu tysięcy);
  • opisz dokładnie stanowisko (zakres obowiązków) i wymagania. Te drugie możesz podzielić na niezbędne i mile widziane;
  • napisz kilka słów o firmie, ale bez pompy i frazesów, najlepiej sprawdza się brand story. Pamiętaj, że kandydaci i tak dodatkowo zweryfikują napisane przez Ciebie słowa i pewnie sprawdzą opinię o Tobie jako pracodawcy;
  • określ benefity, np. 4-dniowy tydzień pracy, elastyczne godziny czy paczki na święta. Praca zdalna to sposób współpracy, a terminowa wypłata wynagrodzenia to obowiązek pracodawcy;
  • opisz proces rekrutacji, zwłaszcza jeżeli jest podzielony na etapy i skomplikowany.

Chcesz wiedzieć więcej? Kliknij na www.jakpisacspokoogloszeniaoprace.pl

Handel

Przy sprzedaży zadbaj o szczegółowy opis jakiegoś przedmiotu albo nieruchomości. Wypisz wszystkie cechy charakterystyczne.

Sprzedając samochód, warto podać przede wszystkim:  

  • markę, model, kolor,
  • rok i numer rejestracji,
  • VIN,
  • aktualny przebieg,
  • kluczowe wyposażenie,
  • informację o historii serwisowej i ewentualnych uszkodzeniach czy kluczowych naprawach,
  • cenę. 

Jeżeli używasz skrótów, to ogranicz się do tych najpopularniejszych, np. LPG czy ABS. Przeciętny Nowak przeciętnie orientuje się w motoryzacji, a nadmiar fachowej wiedzy może mu jedynie utrudnić wybór. Daj też odbiorcy znać, gdzie i jak może obejrzeć pojazd.

Przy sprzedaży i wynajmie mieszkania lub domu opowiedz m.in. o:

  • lokalizacji, 
  • metrażu,
  • liczbie pokoi i ich powierzchni,
  • rodzaju zabudowy,
  • stanie, w jakim się znajduje,
  • orientacyjnej wysokości opłat,
  • terminie dostępności,
  • cenie.

Ujmij również pozostałe atuty, jak garaż, piwnica, ogródek, podwórko czy strych. Tu również należy podać, jak i kiedy można obejrzeć nieruchomość.

Przy pozostałych przedmiotach sposób działania jest podobny – wypisz wszystkie istotne cechy produktu. Ustal, jakie są możliwości kupna (wysyłka czy tylko odbiór osobisty, przelew, gotówka, płatność za pobraniem itp.)

Znając już zalety produktu, wybierz 1-2 najistotniejsze z perspektywy kupującego. Z nich następnie sformułuj jedno zdanie, które będzie tytułem. Możesz dodać informację, czy cena jest ostateczna, czy podlega negocjacji.

Zaginięcie i wartościowa zguba

W przypadku człowieka sprawę niezwłocznie zgłoś policji (konieczność odczekania 24 czy 48 godzin to zwykły mit). Szybka reakcja to podstawa przy tego typu sprawach. Jednak i w tym przypadku wywieszenie plakatów o trwających poszukiwaniach może Ci ułatwić sprawę. W przypadku takiego obwieszczenia zamieść aktualne zdjęcie i dodaj krótki rysopis zaginionej osoby. Wyszczególnij też jej znaki charakterystyczne, imię i nazwisko, wiek, orientacyjny wzrost i budowę ciała. 
Dodaj też koniecznie informację, co w chwili zaginięcia miała na sobie oraz kiedy i gdzie widziana była ostatnio. 

W przypadku zaginionego pupila poinformuj o rasie, kolorze sierści i stosunku do ludzi (wesoły, ufny, agresywny itp.). Dodaj informację o obroży i innych cechach charakterystycznych (np. na jakie imię reaguje). Zdjęcie również ułatwi sprawę. 

Plakaty, oprócz rozwieszenia ich w okolicy, umieść również na lokalnych grupach facebookowych. Społeczeństwo w takich sytuacjach potrafi zdziałać cuda.

Jeżeli ogłoszenie dotyczy cennego dla Ciebie przedmiotu, przekaż informację, że uczciwego znalazcę czeka nagroda. 

Nie zapomnij o standardowym zwrocie: „Proszę o kontakt pod numerem…”.

Informacja o wydarzeniu

Chleba i igrzysk! Festiwale, koncerty, pokazy i inne uroczystości to zazwyczaj coś, na co czeka wiele osób. Podając informację do wiadomości publicznej o planowanym wydarzeniu, :

  • wyszczególnij planowane atrakcje, 
  • określ miejsce i czas, 
  • poinformuj o cenie biletów i ewentualnych ulgach (np. zniżka na kartę seniora lub dużej rodziny),
  • zadbaj o grafikę, która będzie symbolicznie odwoływała się do planowanych atrakcji.

Dobrą praktyką jest także umieszczenie na plakatach kodów QR, które przeniosą użytkownika na stronę z większą liczbą szczegółów dotyczących imprezy (np. rozmieszczenie stoisk, pełny harmonogram, link do zakupu biletów itp.). Określ swoją grupę docelową i w tytule podkreśl, do kogo skierowane jest wydarzenie.

Podsumowując. Anons jest tekstem o charakterze informacyjnym. Jest to krótka forma wypowiedzi, w której należy umieścić istotne dla odbiorcy informacje. Tworząc go, zadbaj o jego zwięzłość i czytelny, ale także atrakcyjny sposób przekazania treści. Powodzenia!

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments