Aby sprzedać swój produkt, należy w odpowiedni sposób go zaprezentować. Nieważne, czy chodzi o taśmę malarską, poduszkę, czy kurs online. W każdym przypadku zależy nam, aby odbiorca znalazł towar przez wyszukiwarkę, a następnie zdecydował się na jego zakup. Jak więc stworzyć dobry opis produktu? Przeczytaj poniższe wskazówki i wykorzystaj je do tworzenia treści na stronę Twojego sklepu internetowego.
Zanim przystąpisz do pisania, pomyśl o sklepach internetowych, które udało Ci się ostatnio odwiedzić. Na pewno przed włożeniem produktu do koszyka Twoją uwagę przykuł jego opis. Czy udało Ci się znaleźć w nim wszystkie istotne dla Ciebie informacje? Czy tekst zachęcał Cię do zakupu? Czy został w Twoim odczuciu dobrze napisany?
Sprawdzając różne sklepy, często natknąć się można na źle napisane opisy. Zastanów się, co można by w nich zmienić. Być może za dużo w nich przymiotników, takich jak rewelacyjny, najlepszy czy niezawodny. Bardzo możliwe, że nie zawierają żadnych konkretów, są za to napakowane słowami kluczowymi. To znak, że ktoś napisał je pod wyszukiwarkę, ale pod klienta już nie. Poza tym opisy mogą Ci się wydawać nijakie i infantylne albo wręcz przeciwnie – zbyt specjalistyczne i niezrozumiałe. Ucz się na błędach innych i unikaj tego typu wpadek.
Aby stworzyć doskonały opis produktu w sklepie internetowym, musisz wiedzieć, do kogo piszesz. Najlepiej zacząć więc od ustalenia grupy docelowej. Chodzi o to, aby określić, jaki typ klienta jest zainteresowany Twoim produktem. Na początku zastanów się, jaki przeciętnie jest jego wiek, gdzie mieszka, ile zarabia, czym się interesuje, jak spędza wolny czas. Pamiętaj, aby wykorzystać dane z Google Analytics, dzięki którym ustalisz konkretne informacje na temat konsumentów.
Kiedy uda Ci się określić swojego odbiorcę (możesz nawet sobie wyobrazić, jak wygląda), postaraj się ustalić, jakim językiem się posługuje:
Dlaczego tak ważne jest, aby zbadać język klienta? To proste: aby przekonująco w nim do niego przemówić. Aby tak się stało, trzeba również poznać wartości i pragnienia odbiorcy.
Możesz wymienić sto argumentów przemawiających za kupnem Twojego produktu, a i tak nie przekonasz do niego klienta, jeśli nie odniesiesz się do jego potrzeb. Dzieje się tak, ponieważ w większości przypadków kupujemy rzeczy pod wpływem emocji.
Weźmy przykład. Drogi samochód zapewnia komfort jazdy i bezpieczeństwo. Jednocześnie może zaspokajać potrzebę prestiżu i być dowodem na awans społeczny. Pokaż swojemu klientowi, że markowe auto pozwoli mu zbudować swój wizerunek oparty o takie wartości, jak sukces, rozwój i zaradność. Wielu ludzi marzy o tym, aby zyskać uznanie i podziw w oczach innych.
W ten sam sposób możesz podejść do każdego innego produktu. Torebka jest w stanie podnieść atrakcyjność kobiety, czyli sprawić, że wzrośnie jej samoocena. Książka może zawierać ciekawostki, dzięki którym czytelnik może zabłysnąć wśród znajomych. Lampy LED bez niebieskiego światła nie drażnią oczu i nie opóźniają procesu zasypiania. Potrzeba odpoczynku w nocy zostaje dzięki nim skutecznie zaspokojona.
Przed przystąpieniem do stworzenia opisu produktu upewnij się, że wiesz o nim wszystko. Pomogą Ci w tym następujące pytania:
Odpowiedzi na powyższe pytania pomogą Ci stworzyć wyczerpujący opis produktu. Zadbaj jednak o to, aby nie zawierał oczywistości. Nikomu nie trzeba tłumaczyć, że bluzka to «górna część ubrania kobiet lub dzieci» (za: Słownik języka polskiego). Definicja przyda się jednak w przypadku sprzętu elektronicznego czy części budowlanych. Odbiorca nie zawsze jest pewien, czy sprawdza odpowiedni asortyment.
W przypadku wspominanej bluzki warto skupić się na tym, jak się prezentuje. Klient nie może dotknąć produktu, jak to zwykł robić w sklepie stacjonarnym. Warto więc w tekście powołać się na zmysły. Można wspomnieć, że ubranie jest miękkie w dotyku i przewiewne dla skóry. Oczywiście należy także postawić na konkret i przedstawić, z jakich materiałów zostało uszyte.
Zaleca się, aby przedstawić wszystkie możliwe zastosowania produktu. W tym przypadku należy podpowiedzieć odbiorcy, na jakie okazje przyda mu się bluzka. Czy nadaje się na co dzień, a może wręcz przeciwnie – jest odpowiednia na ważne uroczystości? Czytelnik na pewno będzie zainteresowany, czy może prać ją w pralce, a jeśli tak, to w jakich temperaturach.
Smartwatch z kolei warto przedstawić pod kątem jego możliwości. Przykładowo, że umożliwia robienie zdjęć w wysokiej rozdzielczości lub rozrywkę za sprawą gier 3D. Odbiorca będzie przy okazji zwracał uwagę na czas pracy baterii czy wielkość ekranu. Bez specyfikacji się nie obędzie. Możesz pokusić się o opis nawiązujący do zmysłów, np. wspominając, że fotografie zachwycają żywą kolorystyką.
Niezależnie od tego, jaki towar opisujesz, przedstaw wyczerpująco jego cechy. Na początku zapoznaj się z ich podziałem, dzięki czemu niczego nie pominiesz:
Sprzedaż online sprawia, że opis produktu zastępuje sprzedawcę. Postaraj się więc uprzedzić użytkownika i odpowiedzieć na wszystkie jego potencjalne pytania dotyczące towaru. Teksty zakończ informacjami o dodatkach, na jakie może liczyć konsument (np. ładowarka, baterie, jednorazowe sztućce).
Na temat produktów można tworzyć opisy obszerne i ciekawe. Na nic jednak się nie zdadzą, jeśli potencjalny klient nie będzie w stanie do nich dotrzeć. Jak możesz go przyciągnąć do swojego sklepu? Twoim sprzymierzeńcem jest wyszukiwarka. Musisz jednak poznać słowo-klucz, które połączy Cię z klientem. Jest nim fraza kluczowa, która pozwala internautom wyszukać interesujący ich produkt. Czasami ma ona formę 2-3 słów (np. odkurzacz tanio, smartfon wodoszczelny, bluzka bawełniana XS), a czasami zdania (np. odkurzacz który odkurza i myje jednocześnie).
Istnieje kilka sposobów na zoptymalizowanie pod SEO każdego tekstu. Najprostszym (i bezpłatnym) jest wyszukiwanie popularnych fraz na własną rękę – poprzez umieszczenie słów związanych z produktem w wyszukiwarce. Zacznie ona wtedy proponować najczęściej wpisywane zapytania. Na dłuższą metę może być to jednak męczące i frustrujące. Dlatego lepiej oprzeć się na konkretnych narzędziach, jak np. KWFinder, Google Ads Keyword Planner, Raport wyszukiwanych haseł Google Ads, Answer the Public, Ahrefs.
Kolejną opcją jest skorzystanie z pomocy agencji. Specjalizują się one w optymalizacji stron internetowych, pomagając zwiększać ich widoczność w wynikach wyszukiwania. Analizują treść konkretnych witryn i podpowiadają, jakie frazy (i w jakich ilościach) powinny się na stronach znaleźć, aby zwiększyć ich pozycjonowanie. Dostajesz więc konkretną listę słów, którą możesz się posłużyć, a co za tym idzie, stworzyć skuteczny opis produktu.
Jednym z najczęściej popełnianych przez niedoświadczonych copywriterów błędów jest tworzenie tekstów pod słowa kluczowe. W efekcie brzmią one nienaturalnie. Być może opis będzie generował wejścia na stronę należącego do Ciebie sklepu, niekoniecznie jednak zachęci klientów do dokonania w nim zakupu. Frazy powinny być wplecione naturalnie. Czytając różne opisy produktów, niejednokrotnie można natknąć się na zdania komponowane tylko i wyłącznie pod SEO. Na przykład:
Nasz zakład fryzjerski Wrocław gwarantuje obsługę na najwyższym poziomie.
Bluzki tanie to prosty sposób na to, aby urozmaicić swoją garderobę.
Klient szybko zniechęca się do tego typu opisów. I słusznie, bo nie są one tworzone dla niego. Teksty muszą mieć charakter sprzedażowy i sprawiać, że konsument poczuje się ważny. Dlatego odmieniaj frazy i lekko zmieniaj. Algorytmy Google są na tyle inteligentne, że wynajdują frazy kluczowe również w zmodyfikowanej formie. Spokojnie możesz więc napisać:
Nasz zakład fryzjerski we Wrocławiu to miejsce, gdzie możesz oczekiwać obsługi na najwyższym poziomie.
Ładne, a zarazem tanie bluzki pozwolą Ci urozmaicić Twoją garderobę.
Aby tworzyć opisy produktów, które zwiększają sprzedaż, posługuj się językiem korzyści. Zalety towaru, jak i jego parametry techniczne, nie wystarczą. Owszem, są one ważne, ale musi z nich coś wynikać. Klient powinien wiedzieć, co dzięki nim może zyskać. Jeśli udało Ci się trafnie scharakteryzować grupy odbiorców, to bez problemu określisz także ich pragnienia. Śmiało się do nich odwołuj.
Smartfon ma aż 128 GB pojemności. Dzięki temu możesz na nim przechowywać tysiące zdjęć, a nawet całe filmy. Oszczędzasz sobie frustrację związaną z nieustannym czyszczeniem pamięci. Możesz także przenosić na urządzeniu ważne i duże pliki bez konieczności taszczenia ze sobą laptopa do pracy czy na uczelnię.
Niebieska marynarka w stylu oversize o tradycyjnym kroju prezentuje się elegancko. Ponieważ nie krępuje ruchów, pozwoli Ci poczuć się swobodnie. To idealny wybór do pracy, na konferencje, egzaminy i spotkania biznesowe. Dzięki marynarce zawsze będziesz się profesjonalnie prezentować, co pozwoli Ci zbudować wizerunek eksperta.
Przy tworzeniu opisu warto posługiwać się pytaniem „I co z tego?”. Pomaga ono w 100% zastosować język zysku w tekście. Oto przykład, jak to robić:
Smartfon ma baterię o pojemności 5050 mAh. –> I co z tego? –> Oznacza to, że telefon nie wymaga częstego ładowania. –> I co z tego? –> Nie tylko oszczędzasz na rachunkach, ale nie musisz także stresować się tym, że padnie Ci bateria, ani w popłochu szukać gniazdka, będąc na mieście. Jesteś zawsze dostępny pod telefonem i masz kontakt ze światem.
W sieci natknąć się można na wiele podobnych opisów tych samych towarów. Często jeden tekst jest parafrazą (lub wręcz kopią) drugiego. W efekcie klient zniechęca się do sklepów, które mają identyczne treści. Aby przykuć uwagę czytelnika, stwórz kreatywny opis produktu. Możesz oczywiście podglądnąć, jaki content ma konkurencja, dobrze mieć w tym zakresie rozeznanie. Pamiętaj jednak o oryginalności. Nie chodzi jedynie o kwestię praw autorskich i to, że zbyt duża inspiracja cudzym tekstem może zostać określona plagiatem.
Chodzi również o to, aby konsument uwierzył, że produkt z Twojego sklepu wyróżnia się na rynku. Postaraj się więc przygotować tekst, który go zaciekawi. Można to zrobić za pomocą storytellingu, żartobliwego tonu czy intrygującego układu graficznego albo wzbogacenia treści atrakcyjnymi materiałami graficznymi i wideo.
Duplicate content to tzw. powielone treści. Oznacza to, że dany opis dostępny jest pod kilkoma adresami URL – może to się dziać w obrębie jednej witryny, jak i dotyczyć dwóch różnych stron.
Wyróżniamy duplicate content:
Choć duplicate content w większości przypadków nie jest przestępstwem, musisz liczyć się z tym, że Twoja strona będzie gorzej pozycjonowana. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, zapoznaj się ze zjawiskiem kanibalizacji treści.
Pewnie znasz już termin storytelling. Wartościowy opis często zawiera w sobie historię, co w naturalny sposób angażuje czytelnika. Jego emocjonalna reakcja sprawia, że możesz skutecznie sprzedawać swoje towary i usługi. Jak jednak pisać opisy produktów z użyciem tej metody?
Twój unikalny opis produktu nie zachęci nikogo do czytania, jeśli nie będzie przejrzysty. Duża część internautów „skanuje” tekst wzrokiem. Aby ułatwić im tę czynność, zastosuj:
Perfekcyjny opis to nie wszystko. Osoby odwiedzające stronę sklepu w pierwszym odruchu będą skupiać się na samej szacie graficznej oraz obrazkach. Nie może więc zabraknąć zdjęć produktów. Towar najlepiej zaprezentować na profesjonalnie wykonanej fotografii, a nawet kilku (z opcją przybliżenia). Przykładowo, bluzkę warto pokazać z paru perspektyw: z przodu, z boku i z tyłu oraz na modelce/modelu w przykładowej stylizacji. Dzięki temu kupujący wie, czego się spodziewać.
Jeśli produkt wymaga montażu, zaprezentuj obrazek, który wyjaśnia ten proces. Sprzedajesz urządzenie elektroniczne? Pokaż jego menu. Sprzęt jest super wydajny? Udowodnij to na wykresie: możesz go porównać do innych modeli występujących na rynku i graficznie zilustrować jego przewagę. Świetnym pomysłem jest również krótkie wideo, przedstawiające np. sposób działania produktu i jego możliwości.
Pamiętaj, że część osób kupuje w Internecie rzeczy na prezent. Inni z kolei martwią się, czy przedmiot nie ulegnie uszkodzeniu w trakcie transportu. Pokaż, jak wyglądają opakowania produktu lub przedstaw opcje, jakie klient ma do wyboru.
Opisy produktów w sklepie dobrze jest wzbogacić o wizytówkę. Chodzi o tzw. kartę produktu. Pełni ona istotną rolę na drodze ścieżki zakupowej klienta. Każdy z nas z niej korzysta, aby znaleźć takie informacje, jak dostępność towaru, nazwa producenta, skład, sposoby przechowywania, możliwości dostawy, cena, numer katalogowy. To ważne, aby w karcie pojawiło się również tzw. CTA (call to action), czyli widoczny przycisk lub ikona koszyczka zachęcające do zakupu.
Aby stworzyć wartościowy opis produktu, kieruj się tymi zasadami:
Nie istnieje idealny plan opisu dla każdego produktu. Każdy z nich musi być tworzony w kontekście grupy docelowej. Musi on zawierać najważniejsze informacje o towarze, jego zastosowanie i zalety. Oczywiście cały tekst trzeba poddać działaniom SEO. Trzeba również postawić na oryginalność. Aby napisać opis produktu, na pewno trzeba znaleźć na to nieco czasu. Opis o dużej mocy sprzedażowej oparty jest na wielu zasadach i analizach. Nie ma tu drogi na skróty.
Odpowiednio przygotowany tekst pozwoli Ci skutecznie wpływać na decyzje zakupowe gości Twojej witryny. Pamiętaj, że to Ty najlepiej znasz swój produkt. Wiesz, co oferujesz, jakie są jego zalety, jak może zmieniać życie innych na lepsze. Jeśli tylko zastosujesz się do powyższych zasad, na pewno uda Ci się napisać skuteczny opis dotyczący produktu. Poczuj, że za sprawą słowa możesz bardzo wiele zyskać i bierz się do pracy! 🙂
Jeśli jednak czujesz, że przygotowanie opisu produktu jest dla Ciebie zbyt trudne czy czasochłonne, to możesz zlecić to zadanie specjalistom. W naszej agencji nie brakuje copywriterów, którzy przygotują dla Ciebie tekst o dużej mocy sprzedażowej – przekonaj się o naszej skuteczności!
Uprawiam słowouważność.