Google Moja Firma – niezbędnik każdego biznesu

Google Moja Firma – niezbędnik każdego biznesu

Marzeniem każdego przedsiębiorcy jest być widocznym tam, gdzie są jego klienci. W rzeczywistości okazuje się, że to spore wyzwanie.

Dobrodziejstwo dzisiejszych czasów, jakim jest Internet, wbrew pozorom wcale nie ułatwia tego zadania. Liczne możliwości promocyjne, dostarczane przez najpopularniejsze platformy, takie jak m.in. Youtube, Facebook, Istagram, wywołują „popłoch poznawczy” w głowach wielu mniejszych przedsiębiorców.

W ten sposób powstaje przekonanie, że aby być widocznym w sieci, potrzeba sporo czasu, zaangażowania i nakładów finansowych. Liczą się tylko Ci gracze, którzy mają możliwości, aby strategicznie prowadzić działania promocyjne.

Co zatem ma zrobić mniejszy przedsiębiorca, aby zaistnieć na swoim rynku lokalnym bez wielkich nakładów finansowych?

Odpowiedź jest dość prosta.

W pierwszej kolejności iść tam, gdzie o niego pytają…

Czyli gdzie???

Prosto do wyszukiwarki Google.

Wiem, że to brzmi banalnie, ale jak mówi przysłowie, „najciemniej  jest pod latarnią” 😊

Google stworzyło narzędzie przeznaczone dla biznesów o mniejszym zasięgu działania. Dzięki niemu w prosty i szybki sposób możesz wyprzedzić konkurencję i stać się liderem na rynku lokalnym w Twoim mieście.

I to w dodatku za darmo!!!

Nie zdziwię się, jeśli nieco Cię teraz zirytowałam. Przecież każdy wie, że aby zaistnieć w wyszukiwarce Google, trzeba wydać sporo kasy na pozycjonowanie, a potem cierpliwie czekać na efekty.

Zapewniam Cię, że znam drogę na skróty 😊

DOŁĄCZ I PRZEKONAJ SIĘ SAM

Dlaczego Google?

Promowanie firmy w sieci to złożony proces. Obecność w wyszukiwarce Google jest jednym z jego kluczowych elementów.

To tutaj często trafia świadomy swojej potrzeby klient w celu jej zaspokojenia. To znacznie skraca proces sprzedaży.

Skoro masz już podprowadzonego klienta, to teraz pozostaje mu się pokazać. Najlepiej od jak najlepszej strony 😉

Jeśli nie posiadasz jeszcze własnej strony internetowej, usługa Google Moja Firma pozwoli Ci nie tylko zaistnieć w sieci, ale także wyróżnić się na tle konkurencji. Z czasem stanie się świetną bazę, na której możesz nadbudowywać.

Dla tych, którzy wykorzystują już potencjał wyszukiwarki, produkt od Google, może okazać się świetnym narzędziem wspomagającym wcześniej podjęte działania.

Co to jest Google Moja Firma ?

W dużym uproszczeniu produkt można opisać jako prosty profil, wyświetlany na liście wyników wyszukiwania Google w odpowiedzi na zapytanie użytkownika.

Klient poszukujący określonego produktu lub usługi ma możliwość uzyskać wiele przydatnych informacji oraz zapoznać się z ofertą firm. Ponadto narzędzie pozwala mu na błyskawiczny kontakt, wyznaczenie trasy dojazdu, a nawet zasięgnięcie opinii innych klientów.

To usługa dedykowana przede wszystkim biznesom lokalnym, skoncentrowanym na mniejszym zasięgu niż cała Polska (regiony, miasta, dzielnice).

Jeśli należysz do tej grupy przedsiębiorców, zakładając bezpłatną wizytówkę, w krótkim czasie zwiększysz widoczność swojej firmy w sieci oraz na Mapach Google.

Jak to działa?

google gc4ef1c8ca 1920 — kopia 1

Do twojej wizytówki w bazie Google klient może trafić na dwa sposoby: Wpisując nazwę produktu/usługi, której poszukuje (słowo kluczowe) lub posłużyć się nazwą Twojej firmy.

Najlepiej zobrazuje to poniższy przykład.

Wyobraź sobie, że jesteś w trasie. W pewnej chwili, gdzieś na obrzeżach Krakowa, Twój samochód zaczyna odmawiać posłuszeństwa. W panice zaczynasz szukać najbliższego warsztatu samochodowego.

Co robisz?

Odpalasz telefon i wpisujesz w okno przeglądarki  „warsztat samochodowy”.

Co widzisz?

Pomiędzy płatnymi reklamami a wynikami organicznymi, wyświetla się lista wizytówek firm z katalogu Google, które świadczą usługi naprawiania aut. Nad nimi znajduje się mapka z dokładną lokalizacją wszystkich tych miejsc. Pierwszy wyświetlony warsztat znajduje się w odległości kilkunastu kilometrów!!

Hurra !!!

Geolokalizacja zadziałała!

Google doskonale wie, gdzie się w tej chwili znajdujesz. Dlatego po wpisaniu przez Ciebie słowa kluczowego w pierwszej kolejności wyświetlił miejsca zlokalizowane w najbliższej okolicy.

Klikając w dowolny wpis, wchodzisz na profil firmy, z którego możesz w szybki i łatwy sposób przejść do działania: wyznaczyć trasę, wykonać połączenie lub przejść na stronę internetową.

Teraz wystarczy tylko wcisnąć kafelek z słuchawką telefonu i wykonać połączenie.

Możemy uznać, że sytuacja kryzysowa zażegnana 😊.

Użycie frazy ogólnej to najlepsze rozwiązanie, gdy np. musimy znaleźć szpital, przychodnię, aptekę czy wspomniany warsztat samochodowy. Sprawdza się również wtedy, gdy nie do końca znamy miejsce, w którym się aktualnie znajdujemy.  

Ale co, gdybyśmy doprecyzowali swój wybór i wpisali „warsztat samochodowy Kraków”?

Pojawiłby się pewnie zbliżony wynik wyszukiwania, ale poza najbliższą lokalizacją Google wzięłoby pod uwagę działania nastawione na SEO lokalne, czyli takie, które wpływają na widoczność wizytówki na tle konkurencji.

Bez względu na to, czy jesteś fryzjerem, właścicielem pensjonatu, czy wspomnianym mechanikiem samochodowym, to właśnie na byciu widocznym najbardziej Ci zależy.

Aby osiągnąć tak pożądane pierwsze miejsce, trzeba spełnić jeszcze kilka warunków, o których opowiem Ci w dalszej części artykułu.

Aplikacja Google Moja Firma

Profil Gogle Moja Firma ma wielki potencjał na urządzeniach mobilnych. Wynik wyszukiwania z zasobów katalogu Google może zająć nawet cały ekran telefonu. Jeśli się tam znajdziesz, masz pewność, że Twój przyszły klient, na pewno Cię zobaczy.

Ponadto jeśli Twoja konkurencja pozycjonuje się organicznie, jest duża szansa, że nie pojawi się tam (a jeśli nawet, to poniżej Twojej wizytówki).

Niezwykle intuicyjny panel, do którego trafia klient, można opisać właściwie za pomocą jednego zdania – DON’T LET ME THINK (Nie każ mi myśleć).     

Klient z tego miejsca może:

✔         błyskawicznie skontaktować się telefonicznie z firmą,

✔         wyznaczyć trasę dojazdu,

✔         uzyskać podstawowe informacje: adres, godziny otwarcia, ofertę,

✔         udostępnić wizytówkę dalej,

✔         przejrzeć zdjęcia,

✔         przeczytać opinie innych użytkowników, którzy skorzystali z oferty firmy,

✔         zadać pytanie lub wysłać wiadomość tekstową.

Prawdziwe możliwości otwierają się jednak w chwili, gdy zrozumiesz, jak wykorzystywać to niezwykle przemyślane narzędzie do realizacji swoich ceków biznesowych.

Bezpłatne wizytówki w Google posiada wiele firm. Rzeczywistość pokazuje jednak, że narzędzie to nie jest przez nie w pełni wykorzystywane. W tym miejscu otwiera się więc przed Tobą pole możliwości. Zrób wszystko, aby Twoja wizytówka pracowała wydajniej i efektywniej niż te należące do Twojej konkurencji. Sugestie umieszczone poniżej bardzo Ci w tym pomogą.

Wkrótce przekonasz się, że tworząc własne konto i dodatkowo instalując aplikację na urządzeniu mobilnym, będziesz mógł z poziomu telefonu zarządzać wszystkimi informacjami oraz komunikować się ze swoimi klientami.

Profil Twojej firmy

Jeśli jeszcze nie posiadasz własnej wizytówki, nic straconego! W każdej chwili możesz to zmienić. Jedynym warunkiem, aby stworzyć profil lokalny, jest posiadanie konta w Google. Możesz posłużyć się osobistym lub stworzyć do tego celu firmowe.

O tym, jak banalne jest założenie konta i weryfikacja, nie będę się w tym miejscu rozwodzić.

Szybko przekonasz się o tym sam. Po prostu kliknij w link poniżej i dołącz do szczęśliwych posiadaczy konta Google Moja Firma:

Poniżej przekażę Ci trochę cennych informacji, które w znacznym stopniu zwiększą Twoje szanse na to, aby się pokazać, gdy o Ciebie pytają 😉

Rola informacji

W panelu masz do wypełnienia kilka typowych informacji, dotyczących Twojej działalności. Należy uzupełnić nazwę firmy, adres, numer telefonu, godziny otwarcia itd.

Google to wyszukiwarka tekstowa. Pamiętaj, że im bardziej rzetelne i aktualne informacje wpiszesz, tym większa szansa, że klient skontaktuje się właśnie z Tobą.

Badania pokazują, że podczas pandemii spędzamy więcej czasu na wyszukiwaniu szczegółowych informacji, np. w jaki sposób realizowana jest usługa czy jest możliwość dowozu (w przypadku np. gastronomii) itd.

Jeśli nie zadbasz o to, by wszystkie zamieszczone informacje były zgodne z rzeczywistością i aktualne, najpewniej tylko zirytujesz klienta.

Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na kilka istotnych elementów:

⮚        Numer telefonu

Jeśli z uwagi na pandemię nie pracujesz z biura, zadbaj o to, by na Twojej wizytówce nie wyświetlał się numer stacjonarny. Umieść tylko ten, pod którym klient zawsze może się z Tobą skontaktować.

⮚        Godziny otwarcia

Upewnij się, że w podanych godzinach znajdujesz się pod wskazanym adresem.

⮚        Opis firmy

Opisz najważniejsze dla siebie usługi, używając fraz, pod którymi chcesz być wyszukiwany. Masz na to 750 znaków. Dobrze to wykorzystaj! Pamiętaj, że treści sieci mają być unikalne – oznacza to, że nie możesz kopiować tekstów np. ze swojej strony internetowej. Powinieneś również zadbać o to, by treści były spójne ze wszystkimi innymi informacjami zamieszczonymi o Twoim biznesie w sieci.

⮚        Zdjęcia i wideo

Zdjęcia, filmy, logo, wirtualny spacer itd. Warto wzbogacić swój profil także o te elementy. Bardzo podnoszą atrakcyjność i przyciągają uwagę. Google daje jasne wytyczne co do rozmiarów i wszystkich innych parametrów. Tutaj, aby sobie pomóc, postaw na jakość.

Komunikacja

Podstawowym narzędziem do komunikowania się klienta z firmą jest możliwość połączenia telefonicznego. Zarządzając swoim profilem za pomocą aplikacji, możesz także wymieniać się wiadomościami tekstowymi z klientami. To dość istotna funkcjonalność, gdy weźmiemy pod uwagę, że młodsi użytkownicy częściej komunikują się za pomocą wiadomości tekstowych niż połączeń telefonicznych.

W każdej wizytówce znajduje się sekcja pytań i odpowiedzi, która pozwala na komunikację, ale także tworzenie społeczności. W tym miejscu możesz odpowiedzieć na pytanie zadane przez potencjalnego klienta. Może to również zrobić za Ciebie inny użytkownik, np. Twój stały klient. To kolejna przestrzeń do budowania wiarygodności, a co za tym idzie – zaufania.

Z poziomu aplikacji możesz także uruchomić czat. Klienci będą mogli w każdej chwili do Ciebie napisać, a Ty otrzymasz powiadomienie w swoim profilu Google Moja Firma. Możesz ustawić również wiadomość powitalną. Pamiętaj, że decydując się na funkcję czatu, powinieneś mieć możliwość szybkiej reakcji na wiadomość od klienta.

Opinie – czyli poczta pantoflowa w sieci  

Siła rekomendacji jest wielka. Ludzie od zawsze chętniej korzystają z usług, które polecili im znajomi. Zakładka Opinie pełni właśnie taką rolę.

To tutaj budujesz swoją wiarygodność. W tym miejscu pracujesz na zaufanie swoich klientów.

Zadowolony klient może zrobić dla Ciebie bardzo wiele dobrego. I pewnie nawet chętnie to zrobi. Ale musisz mu trochę pomóc.

✔         Proś o pozostawienie opinii. Pomoże Ci w tym krótka nazwa, którą tworzyłeś podczas uzupełniania informacji w panelu. To przyjazny adres, kierujący wprost do wizytówki. Możesz wysłać go zadowolonemu klientowi. Istnieje także wtyczka (GatherUp), która po zainstalowaniu w przeglądarce pozwoli wygenerować link bezpośrednio do zakładki Opinie . Dzięki niej klient trafi do miejsca, gdzie może wyrazić swoje zadowolenie.

✔         Dobrze, jeśli ocena Twojej pracy nie jest wyrażona jedynie ilością gwiazdek.  W pozycjonowaniu wizytówki najlepiej pomogą Ci te opinie, w których klient w kilku zdaniach napisał o Twoich usługach bądź produktach.

✔         Pamiętaj, aby zawsze odpowiadać na opinię, bez względu na to, czy jest pozytywna, czy nie. Pokazujesz w ten sposób, że jesteś aktywny, wykonujesz swoją pracę, a to podnosi Twoją wiarygodność. Postaraj się także wspomnieć w odpowiedzi o wykonanej usłudze. Im częściej będzie o niej mowa w treściach, tym  lepiej będzie się pozycjonowała Twoja wizytówka.

Statystyki

To baza informacji o tym, jak zachowują się użytkownicy w kontakcie z Twoją wizytówką. To także bardzo strategiczna zakładka. Dzięki informacjom, jakich dostarcza, możesz nie tylko zoptymalizować swoja wizytówkę, ale także wykorzystać zebrane wnioski podczas wielu innych działań promocyjnych.

Co znajdziesz i czego się dowiesz z zakładki Statystyki?

✔         Frazy, po których odnajdywana jest firma.

✔         Liczba osób które, widziały profil.

✔         Czy wizytówka pojawia się po wpisaniu nazwy, czy fraz kluczowych?

✔         Czy wyświetla się częściej na mapie, czy w wynikach wyszukiwania?

✔         Ilu użytkowników przeszło na Twoją stronę internetową z wizytówki?

✔         Ilu wyznaczyło trasę do Twojej lokalizacji?

✔         Ilu wykonało połączenie (w jakie konkretne dni i w jakich porach)?

✔         Ile osób kliknęło w wizytówkę, w poszukiwaniu szczegółowych informacji?

Jak możesz to wykorzystać?

●         Do promowania ważnej dla nas usługi (np. tworząc wpisy na jej  temat). Warto to robić wtedy, gdy ze statystyk wynika, że użytkownicy rzadko o nią pytają. Dajemy w ten sposób informację algorytmom Google, że to temat dla nas istotny.

●         Do pozyskania informacji, ilu klientów skontaktowało się przy użyciu klawisza słuchawki (Call to Action) i jak to przełożyło się na realne zyski firmy.

●         Do zoptymalizowania wizytówki  tak, aby ściągać klientów ze wszystkich miejsc, które są dla nas ważne, na podstawie analizy  informacji, skąd najczęściej jest wyznaczana trasa do firmy.  zoptymalizować wizytówkę

●         Do dalszej promocji (np. łącząc wizytówkę  z kampanią Google Ads) na podstawie informacji o najpopularniejszych frazach, po wpisaniu których widoczny jest Twój profil.

Google Moja Firma a content marketing

Bezpłatny produkt Google pokazuje, że marketing internetowy może być prowadzony już z poziomu wyszukiwarki, jeszcze zanim użytkownik trafi na Twoją stronę internetową.

Wizytówka w dużym stopniu nastawiona jest na umożliwienie kontaktu klienta z firmą, ale również firmy z klientem.

Miejscem do takiej interakcji są wspomniane już wcześniej opinie, sekcja pytań i odpowiedzi, a także czat.

Mało kto wie, że z poziomu profilu możesz tworzyć wiele wartościowych treści. Dla tych, którzy chcą budować wizerunek eksperta w branży, cenna będzie zakładka wpisy. To dobra alternatywa dla osób nieprzekonanych do innych kanałów w sieci, jak np. do Facebooka.

Wpisy będą wyświetlały się w wynikach wyszukiwania i pobudzały aktywność naszych klientów.

Dostępne są obecnie cztery rodzaje wpisów: covid, oferta, nowości, wydarzenie. Każdy z nich dostarcza określone treści.

Możesz dodawać zdjęcia i filmy informujące o aktualnych promocjach czy wydarzeniach w Twoje firmie, przyciski nawołującego do działania oraz skorzystać z innych dostępnych funkcji.

Dzięki wszystkim tym narzędziom w prosty i atrakcyjny sposób angażujesz uwagę odbiorców, dostarczasz merytorycznych informacji i z powodzeniem realizujesz swoje cele biznesowe.

Dzięki aplikacji mobilnej te wszystkie działania możliwe są z jednego miejsca – profilu Google Moja Firma.

Pozycjonowanie profilu, czyli jak wyprzedzić konkurencję

Projekt bez tytulu2

Celem Google jest zdefiniować intencję użytkownika i udzielić mu jak najtrafniejszej odpowiedzi na pytanie, które zadał. Jeśli tą odpowiedzią będzie Twoja wizytówka, to masz szansę na zdobycie klienta. Jeśli w dodatku dostanie on od Ciebie usługi lub produkty wysokiej jakości, to stanie się klientem zadowolonym. A klient zadowolony jest klientem powracającym.

Unikalność, rzetelność i adekwatność informacji to te elementy, które wpływają na lojalność klienta. A tę widzi i rejestruje wyszukiwarka. Jeśli dodać do tego Twoją aktywność na koncie, to pojawia się  duża szansa, że Google potraktuje Cię jako odpowiedniego partnera, dzięki któremu zrealizuje swoje cele.

Poniżej jeszcze kilka wskazówek jak wpływać na pozycjonowanie Google Moja Firma  Nazwa firmy

Warto, aby zawierała najważniejszą usługę np. Markbud + usługi budowlane.

⮚        Kategoria główna

Najlepiej wybrać frazę, która najtrafniej opisuje zakres Twoich usług. Jeszcze łatwiej ją wybrać, wpisując interesujące nas słowa kluczowe oraz lokalizację. Wizytówki, które wyświetlą się u samej góry, wskażą kategorię główną, którą powinniśmy się posłużyć również w naszym wpisie.

⮚        NAP (name, adress, phone) –  spójne z innymi katalogami i miejscami w sieci. To podnosi wiarygodność.

⮚        Opis firmy powinien być unikatowy, zawierać słowa kluczowe oraz określać obszar działania.

⮚        Zdjęcia dobrej jakości, systematycznie dodawane oraz opisy do zdjęć zawierające słowa kluczowe.

⮚        Aktywność – częste dodawanie wpisów, szybka reakcja na pytania klienta oraz jakikolwiek przejaw jego aktywności.

⮚        Linkowanie – umieszczanie przekierowań do strony internetowej, produktów itp. 

⮚        Aktualizowanie informacji

⮚        Spójność treści profilu Google Moja Firma z wszystkimi pozostałymi treściami, jakie publikujesz w sieci.

Nie ulega wątpliwości, że profil Google Moja Firma jest odpowiedzią na zmieniającą się rzeczywistość. To dobrze przygotowane narzędzie, dające wiele możliwości. To, w jakim stopniu je wykorzystasz, zależy wyłącznie od Ciebie.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments