Na pewno zależy Ci na tym, aby być widocznym w sieci i trafiać do osób, które potrzebują właśnie Twoich produktów. Od miesięcy pracujesz więc nad optymalizacją strony internetowej, ale i tak zajmuje ona odległą pozycję w Google? Masz wrażenie, że czego byś nie zrobił, to i tak inne firmy w internecie będą bardziej zauważalne? Pomyśl nad skorzystaniem z systemu reklamowego Google Ads. Możliwe, że dzięki efektywnemu promowaniu Twoja witryna wreszcie znajdzie się w top 4 wyników wyszukiwania, a odpowiedni klienci trafią prosto do sklepu internetowego.
Google Ads to system płatnych reklam oferujący kampanie różnego typu. Grupy reklam służą do promowania produktów i usług. Działa na zasadzie „kupowania” ruchu z wyszukiwarki i portali zewnętrznych. Google Ads wymaga opłat za kliknięcie. Płacisz więc za każde wejście użytkownika w Twoją reklamę (pay per click) i nie ponosisz żadnych kosztów za samo jej wyświetlenie.
Google Ads oferuje różne rodzaje kampanii, takie jak:
Reklama tekstowa w wyszukiwarce Google – jest zdecydowanie najpopularniejsza. Reklama (potocznie link sponsorowany) wyświetla się użytkownikom po wpisaniu przez nich danej frazy kluczowej w wyszukiwarce Google. Dzięki niej od razu trafiasz do grona faktycznie zainteresowanych tematem i możesz liczyć na zwiększony napływ potencjalnych klientów. Reklama tekstowa jest widoczna w wielu miejscach, m.in.: na mapach, Gmailu, wyszukiwarkach wewnętrznych, np. na Wirtualnej Polsce czy Onecie. To niewątpliwie dobre rozwiązanie dla sklepów internetowych. Sprawdza się także w wielu branżach jako prosta forma pozyskiwania leadów (lead to kontakt z tzw. potencjałem zakupowym, czyli klientem wstępnie zainteresowanym zakupem);
Reklama w Google Shopping – zdjęcie z ceną produktu, jego opisem i nazwą sklepu internetowego. Pojawia się w odpowiedzi na pytanie zadane w Google. System reklamowy pokazuje tylko aktualnie dostępne produkty. Jest to absolutnie podstawowa forma promocji Twojej firmy, jeśli prowadzisz sklep internetowy;
Reklama w sieci wyszukiwania Google Ads (sieć reklamowa Google) – zbiór tysięcy popularnych stron internetowych. Reklamy Google Ads w ramach kampanii w sieci wyszukiwania wyświetlają się na wszystkich stronach sieci reklamowej Google, m.in. na popularnych portalach (np. Onet, Wirtualna Polska), stronach branżowych i aplikacjach mobilnych;
Reklama displayowa – reklama graficzna w sieci Google. Można ją tworzyć bezpośrednio na koncie Google Ads;
Reklama na YouTube – najpopularniejsza jest wersja wideo (tzw. instream), wyświetlająca się przed, po i w trakcie filmu. Na YouTube są też dostępne mniej inwazyjne warianty, np. forma tekstowa i z miniaturką filmu;
Remarketing – pozwala dotrzeć do osób, które już wykonały jakiś krok w drodze do zakupu, np. odwiedzały strony docelowe czy też dodały produkt do koszyka. Przykładowo – reklama produktowa ukazuje się w różnych miejscach osobom, które już przeglądały ją wcześniej. Na pewno dzięki remarketingowi zwiększasz szansę, że klient wreszcie coś kupi albo chociaż informacyjnie zadzwoni do Twojej firmy;
Jak widzisz, Google Ads to nie tylko popularne linki w formie wyników wyszukiwania Google.
Słyszałeś, że zarówno płatna promocja firmy, jak i pozycjonowanie, mogą pomóc Ci osiągać lepsze wyniki w sprzedaży i zastanawiasz się, na czym się skupić? Weź pod uwagę kilka aspektów przy wyborze.
W pierwszej kolejności musisz określić, kim jest Twój klient.
Skuteczna akcja promocyjna powinna mieć odpowiednią trafność. Dowiedz się, w jaki sposób kupuje Twój odbiorca, żeby dotrzeć właśnie do niego. Być może wpisze wybraną frazę i będzie chciał jak najszybciej znaleźć atrakcyjną ofertę. Nie lubi zbyt długo się zastanawiać i zależy mu na czasie. Możliwe też, że najpierw dokładnie przeanalizuje daną markę i jej content, a potem skrupulatnie porówna ją z konkurencją.
To, jak zachowuje się internauta przed podjęciem zakupu, zależy oczywiście od tego, co oferujesz, ale też m.in. od jego wieku, charakteru i przyzwyczajeń. Powinieneś więc poznać od podszewki swoją grupę docelową i mieć w głowie wyraźny obraz klienta idealnego. Jak więc sprawdzić, kim on jest i czego szuka? Skorzystaj z narzędzi pozwalających na śledzenie zachowań użytkowników Twojej witryny. W raportach Google Analytics sprawdzisz wiek, płeć, zainteresowania, a także rodzaj przeglądarki i urządzenia, z których korzysta internauta. Natomiast Google Display Planner pokaże Ci ponadto, jaka grupa osób interesuje się frazami kluczowymi charakterystycznymi dla Twojego biznesu. Niestety dane o wieku, płci i zainteresowaniach odwiedzających nie zawsze są kompletne.
Jeśli Twój klient idealny kupuje raczej „na szybko”, nie ma czasu i ochoty na zagłębianie się w szczegóły, płatna reklama powinna dobrze się sprawdzić. Jeśli natomiast lubi wszystko analizować, a przede wszystkim ma dużo czasu na siedzenie w internecie i scrollowanie, zadbaj o porządne i dobrze widoczne treści, które są wizytówką Twojej marki.
Czy prowadząc dosłownie każdą firmę, możesz zdobywać klientów dzięki systemowi Google Ads? W przypadku branży medycznej i prawniczej wszelkie działania reklamowe są uznawane za nieetyczne i zabronione. Nie przeprowadzisz więc żadnej tradycyjnej kampanii marketingowej, ale w dalszym ciągu możesz pracować nad wartościowym blogiem lub przyciągającą stroną internetową. W końcu nie tylko bezpośrednia reklama jest formą marketingu internetowego.
Wyróżniamy także branże, w których Adsy są jak najbardziej dozwolone, ale niekoniecznie opłacalne. Jeśli prowadzisz sklep internetowy z produktami o wysokiej konkurencyjności, walka z gigantami o top 4 wśród linków sponsorowanych może Cię za dużo kosztować. Sprzedajesz ubrania, buty, meble lub elektronikę? Dobrze wypozycjonowana strona, pełna merytorycznych treści przyciągnie do Twojego sklepu internetowego odpowiednich klientów. Możesz publikować artykuły pełne odpowiedzi na pytania odbiorców czy też pokazywać praktyczne pomysły na korzystanie z Twoich produktów lub usług. Nie wiesz, jak zabrać się za tworzenie contentu i potrzebujesz dodatkowej pomocy? Nawiąż współpracę z agencją.
Jeśli więc zdajesz sobie sprawę, że nie zwiększysz sprzedaży bez zbudowania zaufania i wizerunku eksperta, skup się na tworzeniu interesujących treści i działaniach SEO.
Na zwrot z inwestycji (ang. return on investment) w pozycjonowanie musisz czekać około 6 miesięcy. Na realny zysk około roku. Nie chodzi tutaj oczywiście o stworzenie strony internetowej i bierne oczekiwanie, aż coś się wydarzy, tylko o systematyczną pracę, dzięki której strona stanie się bardziej widoczna. Możesz działać samemu (o ile masz czas, cierpliwość i umiejętności) lub zlecić to agencji.
Jeśli postawisz na solidną optymalizację kampanii Google Ads, spodziewaj się efektów w ciągu tygodnia.
W perspektywie długofalowej koszt pozyskania jednego klienta będzie niższy w wyniku pozycjonowania niż dzięki reklamom. Z drugiej strony Google Ads umożliwia reklamodawcom swobodne regulowanie wydatków związanych z akcją marketingową. Działasz bez żadnej wymaganej kwoty minimalnej, tak więc nie ponosisz praktycznie żadnego ryzyka. Oczywiście, jeśli przeznaczysz więcej środków na promocję, więcej potencjalnie zainteresowanych osób zobaczy Twoją reklamę. Chwilowo nie masz pieniędzy na reklamę? Możesz ją wyłączyć w dowolnym momencie.
W dawnym Google Adwords niezwykle dokładnie dobiera się frazy kluczowe. Narzędzia takie jak Planer Słów Kluczowych i Google Planner pomogą Ci wykorzystać w kampanii reklamowej właśnie te hasła, które faktycznie są wpisywane w wyszukiwarkę. Pracując nad wysoką pozycją w wynikach organicznych, nie da się tak precyzyjnie ich ustalać.
Niestety w wyniku płatnej akcji reklamowej ponosisz koszty za każdą wizytę użytkownika na stronie docelowej po wejściu w link sponsorowany. Poza tym, jeśli dużo firm z Twojej branży korzysta z dobrodziejstw Ads, koszt pojedynczego kliknięcia może okazać się naprawdę wysoki. Nic natomiast nie płacisz za odwiedziny strony wyświetlającej się w wynikach organicznych. Pozycjonowanie będzie więc najrozsądniejszą strategią, jeśli na Twojej witrynie jest bardzo duży ruch.
Wcale nie musisz wybierać pomiędzy pozycjonowaniem a Google Ads. Najlepsze efekty uzyskasz, łącząc obie możliwości. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby regularnie dostarczać użytkownikom wartościowych treści i pracować nad wysoką pozycją strony w organicznych wynikach wyszukiwania, a płatną reklamę uruchamiać co jakiś czas, aby przypomnieć o swoich produktach i usługach wybranej grupie osób.
Firma Google przedstawia swoją płatną reklamę jako szybki i prosty sposób na zwiększenie Twoich zarobków. Weź jednak pod uwagę, że gdy będziesz działać zbyt szybko i bez planu, na pewno zarobi Google, a Ty już niekoniecznie.
Pamiętaj, że jeśli chcesz samodzielnie zająć się płatną reklamą, musisz nie tylko ją stworzyć, ale także zoptymalizować. W dzisiejszych czasach jest ogromna konkurencja i efekty kampanii zależą przede wszystkim od jakości reklamy.
Google Trends – oprócz fraz kluczowych sprawdzisz tutaj, kiedy użytkownicy przeglądają Twoje produkty lub usługi;
Planer Słów Kluczowych – pomaga oszacować koszty kampanii. Wystarczy, że wybierzesz odpowiednią frazę kluczową, aby dowiedzieć się, ile zapłacisz za reklamę w Google Ads.
Rozszerzenia promocji – pochwal się, że masz zniżki na dane produkty;
Rozszerzenia cen – pokaż ceny usług;
Nowe rozszerzenia formularzy – zyskaj leady nawet bez wejść na stronę.
Oczywiście, jeśli brakuje Ci wiedzy i doświadczenia, prowadzenie akcji promocyjnej możesz także zlecić agencji. Warto jednak, żebyś miał jakiekolwiek pojęcie o tym, co zlecasz. Współpracując ze specjalistą Google Ads, najlepiej wyznacz konkretny cel, który chcesz osiągnąć. Powinieneś mieć stały wgląd do działań na koncie Google i na bieżąco monitorować efekty kampanii.
Możesz zacząć działać z Google Ads nawet z budżetem dziennym 1 grosz. Tylko co z tego wyniknie? Korzystając z Planera Słów Kluczowych dostaniesz informację o orientacyjnych kosztach pojedynczego kliknięcia w reklamę i propozycję budżetu na kampanię. Narzędzie pozwoli Ci także uruchomić budżet reklamowy na kampanię display i remarketing. Zwykle jest to 20-30% środków zainwestowanych w reklamę tekstową w wyszukiwarce.
Jeśli nie ma z góry narzuconej kwoty minimalnej ani maksymalnej, to Ty ustawiasz miesięczny limit. Ile co najmniej powinieneś zainwestować, aby przyniosło to korzyści? Jeśli przeprowadzasz akcję lokalną (klienci są przede wszystkim z obszaru Twojego miasta i okolic), budżet miesięczny, który pozwala wykorzystać potencjał Google Ads, to minimum 1000 zł. Jeżeli kupują od Ciebie osoby z całej Polski, minimalna opłacalna kwota miesięczna to około 2000-3000 zł. Przetestuj więc najpierw, ile zyskasz przy niewygórowanym budżecie, a dopiero potem rozważ zwiększenie wydatków na płatną reklamę.
Obowiązkowo kontroluj także wskaźnik ROAS (z ang. return on ad spend), czyli zwrot wydatków za reklamę. W Google Ads zawsze określasz budżet dzienny. Przykładowo – jeśli miesięczny wydatek na kampanię wynosi 3000 zł, a Twój sklep reklamuje 1000 produktów, to wychodzi średnio 10 groszy kwoty dziennej na promocję jednego produktu.
Zarówno dzięki Google Ads, jak i dzięki działaniom w ramach SEO, możesz docierać do nowych klientów. Pomimo kosztów, które musisz zainwestować, obydwa rozwiązania przyniosą Ci zwrot z dużą nadwyżką, jeśli będą odpowiednio prowadzone. Optymalizację akcji promocyjnej zapewnią precyzyjnie dobrane frazy kluczowe i treść reklamy dopasowana do wybranego odbiorcy. Poza tym reklamy Google Ads wyświetlają się tylko użytkownikom już w jakimś stopniu zainteresowanym tematem. Nie stracisz pieniędzy na pokazywanie ich totalnie randomowym osobom. Zależy Ci na maksymalnym zwiększeniu zysków? Zadbaj także o wartościowy content i wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania.