Kim jest ghostwriter? Czy warto korzystać z usług autora widmo? Czy ghostwriting i prawo autorskie idą w parze?

Kim jest ghostwriter? Czy warto korzystać z usług autora widmo? Czy ghostwriting i prawo autorskie idą w parze?

A gdyby tak napisać własną biografię lub powieść? A może piosenkę albo jakiś rapowy kawałek? Czy pisać każdy może? Jasne, że każdy, tylko pytanie – jak i w jakim czasie? Zamiast spędzać długie godziny, siedząc nad researchem i tworzeniem wymagającego tekstu krok po kroku, można wybrać drogę na skróty i skorzystać z usług ghostwritera (dosł. autora widmo).

Copywriter a ghostwriter

Ghostwriter w zamian za wynagrodzenie tworzy różnego rodzaju teksty na zamówienie, które następnie zostają opublikowane pod nazwiskiem osoby zlecającej. Autor widmo to osoba, która w przeciwieństwie do copywritera zrzeka się majątkowych praw autorskich. Jest też zobowiązana do zachowania poufności i nie ujawnia swojej tożsamości. Nie zobaczymy go na liście autorów, gdyż oficjalnie to zleceniodawca jest jedynym autorem treści napisanych przez anonimowego twórcę. Poza tym tajemniczy autor nie może pochwalić się w portfolio wkładem pracy w napisane przez siebie teksty, więc dużo trudniej niż copywriterowi przychodzi mu budowanie wiarygodności w oczach klientów. Chcesz dowiedzieć się także, w czym konkretnie pomoże Ci copywriter, żeby wybrać najlepszego dla siebie specjalistę? Przeczytaj: Copywriter vs. content writer. Dowiedz się, w czym pomoże Ci copywriter, content writer i SEO copywriter.

Jaki tekst można zlecić autorowi widmo?

Jeśli chcesz podpisywać się pod zleconymi treściami tylko własnym imieniem i nazwiskiem, będzie Ci potrzebny pisarz-widmo, a nie copywriter czy content writer. Ghostwritera nie musisz nawet oznaczać jako współautora. Działa on w 100% incognito, a najpopularniejsze formy, jakie realizuje, to:

  • książki (biografie, powieści, poradniki, książki naukowe i specjalistyczne),
  • e-booki,
  • teksty piosenek,
  • wiersze,
  • sztuki teatralne,
  • komentarze i opinie o firmach na portale internetowe,
  • prace naukowe i dyplomowe,
  • przemówienia.

Zalety korzystania z usług ghostwritera

Ghostwriting wydaje się być najprostszym sposobem na to, aby stać się poczytnym pisarzem. Zlecenie napisania wymagających treści komuś pomoże Ci zaoszczędzić mnóstwo czasu i nerwów. Poza tym tekst stworzony przez profesjonalistę ma większą szansę na zdobycie popularności i komercyjny sukces.

Ghostwriting to profesja popularna obecnie głównie w świecie biznesu i show biznesu, ale nie tylko. Content na wysokim poziomie jest ważnym elementem budowania marki osobistej i popularności. Wysokie koszty za opłacenie ghostwritera są więc inwestycją, która może zwrócić się z dużą nawiązką.

Dzięki usługom tajemniczego autora nie musisz mieć umiejętności pisarskich, aby w przystępny dla czytelnika sposób podzielić się swoimi pomysłami, specjalistyczną wiedzą czy ciekawym życiorysem.

Zastanawiasz się, czy tylko osoby bez warsztatu pisarskiego będą czerpać korzyści z zatrudniania ghostwritera? Nie do końca tak jest. Także doświadczeni pisarze mogą zaoszczędzić swój czas i zrzucić z siebie presję upływających terminów wydawniczych, zlecając napisanie kolejnej powieści komuś innemu. Tytułowy ghostwriter może też okazać się pomocny studentom przy pisaniu prac dyplomowych.

ghostwriter

Ghostwriting – zagrożenia

Niestety, ze względu na specyfikę ich pracy Ty jako poszukujący klient nie masz dostępu do projektów wcześniej zrealizowanych przez tajemniczego autora. W wyborze specjalisty możesz kierować się tylko przygotowaną przez niego, wstępną próbką tekstu.

Usługa ghostwritingu jest też stosunkowo droga. Nie ma natomiast żadnej gwarancji satysfakcji ani absolutnej pewności, że przyniesie zyski. Osoba zlecająca ponosi więc pewne ryzyko straty pieniędzy. Poza tym, jeśli cenisz sobie profesjonalizm, zatrudniając tajemniczego autora, nadal powinieneś pamiętać o redaktorze i korektorze.

Pozostaje jeszcze kwestia wewnętrznej moralności. Zastanów się, jak będziesz się czuć z myślą, że osiągnąłeś pewien sukces tylko dzięki opłaconemu specjaliście. Czy dobrze Ci będzie z tym, że inni zachwalają rzekomo Twoje książki, utwory muzyczne, sztuki teatralne lub przemowy, kiedy będziesz mieć świadomość, że nie jesteś ich prawdziwym twórcą? Czy poczujesz spełnienie, spijając śmietankę z czyjejś pracy? Czy to będzie dla Ciebie fair, że osoba, która tyle się napracowała, nie może wskazać nawet swojego współautorstwa?

Poza tym zlecenie np. napisania pracy dyplomowej autorowi widmo to naruszenie zasad etyki naukowej. Pamiętaj o tym.

Ghostwriting w świetle polskiego prawa autorskiego

Według 1 ustawy o prawie autorskim osoba, która przypisuje sobie prawa do danego utworu, a następnie rozpowszechnia go pod własnym nazwiskiem, może podlegać karze ograniczenia wolności albo pozbawienia jej do lat 3. Ale czy faktycznie zleceniodawcy korzystający z usług ghostwritera muszą zostać pociągnięci do odpowiedzialności karnej za popełnienie przestępstwa? Czy ghostwriting to zawsze działanie niezgodne z prawem? Niekoniecznie.

Polskie prawo autorskie rozróżnia majątkowe prawa autorskie i osobiste prawa autorskie oraz reguluje możliwości przekazania innej osobie tych praw. Pamiętaj, że prawa osobiste nie są zbywalne.

Jeśli osoba zlecająca chce działać w legalny sposób i uniknąć przykrych konsekwencji współpracy z anonimowym autorem, powinna z nim podpisać dwie umowy:

  • o zrzeczeniu się praw majątkowych – dzięki temu przejmie je zleceniodawca. Oznacza to, że będzie on czerpał wszelkie zyski ze sprzedaży utworu;
  • o poufności – autor widmo oświadcza, że zobowiązuje się utrzymać współpracę z zamawiającym w tajemnicy.

Kto zostaje ghostwriterem?

Przede wszystkim doświadczeni, utalentowani pisarze, copywriterzy, content writerzy i dziennikarze. Dobry autor widmo powinien być przede wszystkim sumienny, elastyczny i terminowy. Ghostwriterzy często są równocześnie twórcami tekstów, pod którymi podpisują się własnym nazwiskiem.

Jaki jest koszt skorzystania z takiej usługi?

Zamówienie tekstu na jedną stronę książki to zwykle wydatek rzędu 80-300 zł (to najczęstszy przedział cenowy podawany na stronach internetowych ghostwriterów). Ceny za napisanie utworu muzycznego na Olx najczęściej kształtują się na poziomie 150-300 zł. Koszty usług ghostwriterów mogą być jednak także dużo wyższe.

zeszyt

Gdzie znaleźć dobrego ghostwritera? Na co zwracać uwagę przy jego wyborze? 

Miejsca, w których warto szukać ghostwritera, to:

  • portale dla freelancerów,
  • strony internetowe,
  • grupy dla pisarzy na Facebooku i Linkedlnie.

Co pomoże Ci wybrać odpowiedniego autora widmo?

  • Upewnij się, że pracował już nad podobnymi projektami;
  • Poproś o przesłanie krótkiej próbki tekstu;
  • Prześlij krótki, gotowy tekst i poproś o sugestie poprawek, dzięki którym stanie się on bardziej przystępny i wciągający;
  • Dowiedz się, co było dla ghostwritera łatwe w pracy nad poprzednimi projektami, a co stanowiło wyzwanie. Oceń, czy będzie Ci odpowiadała praca z osobą o danych cechach osobowości.

Podsumowanie

Usługi ghostwritera mogą okazać się świetnym sposobem na zaoszczędzenie czasu i promocję marki osobistej. Korzystanie z nich powinny rozważyć osoby, które posiadają specjalistyczną wiedzę lub mają pomysły na ciekawe treści, ale z jakiegoś powodu nie chcą zajmować się samodzielnym tworzeniem tekstów. To, czy warto, aby za opłatą podpisywać swoim nazwiskiem cudze teksty, każdy musi ocenić indywidualnie.

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
marketer internetowy
6 miesięcy temu

Super wyjaśnione zagadnienie ghostwritera. Na pewno można z niego korzystać, gdy nie ma się czasu na pisanie tekstów samemu, ale jest jednak trochę ryzyka w tym, jaki styl ma dany ghostwriter. Może się różnić od naszego i wtedy trzeba wszystko poprawiać.