Firmowy profil w social mediach to nie zabawa. Firmowe konta prowadzi się, żeby reklamować swoją markę i pokazywać, co istotnego możesz wnieść swoją ofertą w życie klienta. Ten rodzaj reklamy ma być nienachalny, ale stale obecny. Polega na budowaniu zaufania do marki i świadomości, że ona w ogóle istnieje, a także pokazywaniu wartości, jakie ze sobą niesie. Ale żeby to dotarło do innych, potrzeba czasu.
Zapewne od kiedy tylko zaczął działać Twój biznes, wprowadziłeś go także do sieci. Przecież od dawna wiadomo, że jak Cię nie ma w Internecie, to nie istniejesz. Sam zresztą korzystasz z niego nagminnie, szukając wszelkich informacji (także o interesujących Cię produktach i usługach).
A teraz zastanów się, czy Twój biznes rzeczywiście jest obecny w sieci. Czy łatwo go znaleźć? Czy wygląd twojej strony www, sklepu, profili w mediach społecznościowych odzwierciedla to, co chcesz przekazać swoim klientom?
Prawda jest taka, że Ty też chętniej skorzystasz z usług księgowej, krawca czy salonu kosmetycznego, jeżeli będziesz mógł w sieci sprawdzić, co robią, jak to robią i zobaczyć, że mają udokumentowaną przeszłość firmy.
Już pewnie zorientowałeś się, że wrzucenie sporadycznie CZEGOŚ na firmowy profil w social mediach niewiele pomaga. Z rzetelnym prowadzeniem kampanii ma niewiele wspólnego. Natomiast stała obsługa profili (zwłaszcza, jeśli są w różnych mediach) to prawie jak praca na cały etat.
Zła wiadomość jest taka, że tak jak dobrego rosołu nie ugotujesz w 3 minuty, tak skutecznej reklamy nie stworzysz, pozostawiając social media samym sobie czy wrzucając coś okazjonalnie. Do tego potrzebny jest czas i wiedza o tym, jak to wszystko ugotować i doprawić. Doprawianie zostawmy na koniec. Zacznijmy od bazy.
Na profilu w social mediach nie może być nudno. Powinno być też ładnie. My, ludzie, jesteśmy wzrokowcami, dlatego najpierw zwracamy uwagę na ładne zdjęcia i estetyczne grafiki. To wszystko powinno być uzupełnione wartościowym dla klienta tekstem. Podkreślę raz jeszcze – DLA KLIENTA. Musisz więc skupić się na tym, czego ON chce się dowiedzieć i czego ON właściwie potrzebuje. Trudne? Tak, ale przecież Ty już to robisz. Swojej oferty nie tworzysz tak sobie. Kierujesz ją do konkretnych osób.
Tak jak strategicznie planujesz rozwój swojej firmy, tak samo powinieneś mieć długofalowy plan na SM. Dobrze, aby uwzględniał on:
To będzie taka misternie utkana pajęczyna, długo gotowana zupa, która od dawna pachnie i zachęca do konsumpcji. To oczywiście oznacza sporo pracy. Nie wystarczy oglądanie i lajkowanie.
Zaplanuj sobie czas na:
A co, jeśli Twoim talentem wcale nie jest marketing? Co, jeśli zwyczajnie nie umiesz tego robić? Możesz oczywiście przekopywać się przez gotowe poradniki pisania pod SEO, instrukcje robienia zdjęć produktowych, próbować mozolnie tworzyć grafiki, uczyć się o lejkach sprzedażowych…Sporo tego.
Złościsz się? Mimo starań nie zawsze wychodzi? Czujesz, że tracisz swój cenny czas, który tak naprawdę mógłbyś o wiele lepiej spożytkować? Masz rację. Skieruj swoje działania i energię na to, co umiesz robić najlepiej. Profil w social mediach zostaw do obsługi specjalistom.
Wsparcia w swoich działaniach możesz szukać w większych i mniejszych agencjach marketingowych. Tam zajmie się Tobą social media manager, który posiłkuje się zastępem specjalistów od SEO, grafików i copywriterów. Możesz zwrócić się do copywriterów freelancerów specjalizujących się w SM. Ich praca polega właśnie na stworzeniu spójnego przekazu o Twoim biznesie. Znajdziesz ich na portalach ze zleceniami. Możesz też poszukać kogoś z polecenia.
Dla tych twórców (tak jak i dla Ciebie) to także wiele godzin pracy, ale mają w niej doświadczenie, a poza tym wiedzę o tym, jak pisać, co publikować, kiedy, gdzie, jak zrobić grafikę, jak ustawiać reklamy, promować posty. Wszystko to w połączeniu z kreatywnymi pomysłami na przedstawienie Twojej marki, pokazanie jej niuansów i autentyczności.
Zastanawiasz się, jak to możliwe, żeby obca osoba wiedziała, czego chcesz? Współpraca z agencją lub copywriterem opiera się na dokładnym poznaniu Twojego biznesu, Twojej wizji i dopasowania ich do panujących w świecie SM reguł. To stała wymiana informacji. A ostateczne decyzje podejmujesz Ty. Wszystko, co zostanie opublikowane, musi mieć Twoją akceptację. Nie obawiaj się więc, że nie będzie to zgodne z tym, co myślisz.
Naprawdę możesz zająć się swoim profilem w social mediach samodzielnie. Zainwestować w to swój czas, nauczyć się tego. Jednak o wiele szybciej osiągniesz cel, współpracując z profesjonalistą. Przypomnij sobie, ile frustracji kosztowało Cię to do tej pory, a efekty i tak były mizerne.
Tak samo jak ufasz umiejętnościom mechanika samochodowego, krawca, dentysty czy kucharza w restauracji, tak zaufaj specjalistom w dziedzinie marketingu i copywritingu. Doceń ich ciekawą, ale niełatwą pracę.
Wierzę w empatyczny marketing, który daje obydwu stronom zyski na wielu poziomach. W swoich tekstach łączę fakty z wyobraźnią. Zachwyca mnie, jak robią to inni, więc czytam i poznaję inne światy.