FEEDBACK. DAJESZ? BIERZESZ? POTRZEBUJESZ!

FEEDBACK.                                                        DAJESZ? BIERZESZ? POTRZEBUJESZ!

Stawiasz na rozwój. Nie zamierzasz stać w miejscu. Feedback jest dla Ciebie. Przecież nie chcesz kręcić się w kółko, tylko zmierzać prosto do celu jasno wytyczoną drogą. Spytaj, w którą stronę iść.

Działasz jako freelancer, jesteś pracownikiem firmy lub masz pracowników? Potrzebujesz informacji zwrotnej.

Co to jest feedback  /  informacja zwrotna?  

Feedback to wartościowa ocena tego, co robisz. Taka, która pokaże Ci na konkretnych przykładach i faktycznych zdarzeniach, co robisz dobrze, a co należy poprawić. Tak, tak. Jeśli oczekujesz informacji zwrotnej o swoich usługach, to bierz pod uwagę możliwość, że wcale nie dostaniesz laurki ani świadectwa z paskiem. Czy pozytywna, czy negatywna jest to jednak informacja, z której możesz wyciągnąć wnioski. Pamiętaj tylko, że to nie jest ocena Ciebie jako osoby, tylko działań, jakie wykonujesz. Oczywiście nie musisz zadowalać każdego, bo tak się nie da. Jednak chcąc wejść na wyższy poziom, warto by było poznać, czego ten Twój odbiorca tak naprawdę pragnie. To zwyczajnie ułatwi Ci pracę. Da też mnóstwo nowych możliwości.

  • Jeśli działasz na zlecenie, to zapewne zwykle w twojej głowie pojawia się pytanie: czy o to właśnie chodziło? Czy ten produkt/ofertę/projekt/zlecenie wykonałem tak, jak klient chciał? I tu nie chodzi o brak pewności siebie czy wiary we własne kompetencje, tylko o zwykłe zrozumienie potrzeb klienta.
  • Jako właściciel firmy powinieneś pokierować swoich pracowników. Wskazać im drogę, wzmocnić przekonanie, że robią dobrze, docenić starania. W odpowiedni sposób przekazać im, jak i gdzie należy wprowadzić zmiany, poprawić procedury, wyeliminować błędy. 
  • Jeśli jesteś pracownikiem, któremu zależy, żeby rozwijać się razem z firmą – poproś przełożonych o informację zwrotną na temat Twojej pracy. Wykorzystasz te informacje, żeby pracować lepiej i otworzyć sobie ścieżkę awansu.

W czym jeszcze pomoże ci feedback?

  • Obrać konkretny kierunek swojej działalności.
  • Przekazywać spójny komunikat o swojej marce.
  • Wyłapywać błędy w komunikacji, których sam nie jesteś świadom: np. brak kontaktu do Ciebie, niejasna oferta, bałagan na stronie.
  • Generować nowe pomysły i rozszerzać tym samym swoją ofertę.
  • Utwierdzić się, że dobrze robisz, Twoja oferta jest ciekawa i idealnie celuje w potrzeby klienta. To doda Ci skrzydeł.
  • Wykorzystać pozytywne informacje zwrotne do budowania swojej marki. Takie opinie wzmocnią Twój przekaz.
Czerwony ptak z rozłożonymi skrzydłami. Feedback doda ci skrzydeł do rozwoju.
Czerwony ptak z rozłożonymi skrzydłami.

Jak uzyskać wartościowy feedback?

Najpierw zastanów się, jakie informacje są ci najbardziej potrzebne. W jakim obszarze chcesz je uzyskać? Umiejętnie zadane pytania pozwolą Ci wyłuskać informacje na wiele tematów jednocześnie.

Nie ma co zdawać się na przypadkowe wypowiedzi. Lepiej stworzyć ankietę, zapytać w mailu lub newsletterze. Konkretne pytania – konkretne odpowiedzi. Pytaj na blogu w artykułach. Prowadź media społecznościowe w konwersacyjnym tonie. Nawet zwykły quiz, odpowiednio skonstruowany da jakieś wyniki. Poproś o ocenę wykonanej usługii, produktu. Zapytaj, czy klient jest zadowolony z obsługi i całego procesu kupna – sprzedaży.

A potem…

Wykorzystaj, co zdobyłaś.

Odpowiedzi dokładnie przeanalizuj, stwórz sobie statystyki, tabelki czy co tam lubisz. Na ich podstawie zrób burzę mózgów, ułóż strategię. Zdziwisz się, jak ładnie klocki wskakują na swoje miejsce i układają w całość. Nagle widzisz wszystko z innej, szerszej perspektywy.

Ręce ludzi układające puzzle.
Ręce ludzi układające puzzle.

Teraz niech powstaną pomysły. Rozwiązania, co należy poprawić i w jaki sposób. Wszyscy popełniamy błędy. Ważne, żeby wyciągnąć z nich wnioski i działać lepiej.

Teraz twoja kolej. Pomóż innym!

A jak to jest, kiedy Ciebie ktoś pyta o zdanie na jakiś temat? Czy chętnie udzielasz odpowiedzi? Jaka ta odpowiedź jest? Pamiętaj, że skoro Ty potrzebujesz konkretów, tak samo inni też ich potrzebują. Powstrzymaj się od złośliwości. Nie wnoszą nic wartościowego, a sprawiają przykrość. Oceń stan faktyczny. Nie oceniaj pod wpływem emocji. Ani złość, ani przesadny zachwyt nie dają obiektywnych informacji. Tobie wyrażenie opinii nie zajmie wiele czasu, ale dla pytającego będą to cenne dane. Zapewne też chce stawać się coraz lepszy, zupełnie jak Ty. Pomóż mu w tym. Sam też na tym skorzystasz, przecież na co dzień także jesteś klientem.

Zwróć uwagę także na to, w jakich okolicznościach dajesz lub otrzymujesz informację zwrotną. Jeśli pracujesz w środowisku wielokulturowym, może zaskoczyć Cię otwartość obcokrajowca lub wręcz odwrotnie, jego powściągliwość w tej kwestii. 

Mały baseballista odbija piłkę kijem.
Mały baseballista odbija piłkę kijem.

Jednak go potrzebujesz!

Feedback to twój sprzymierzeniec. Brak dialogu z klientem może skutkować tym, że ten się zniechęca, ponieważ nie czuje się odpowiednio zaopiekowany. Kiedy napotyka trudności, szybko rezygnuje. Trzeba wiedzieć, gdzie jest problem.

Informacja od klienta jest niezwykle wartościowa. Dowiesz się nie tylko, jak postrzega on twoje usługi czy produkty, ale także wiele o nim samym. Między wierszami wyczytasz:

  • Kim jest;
  • Co robi;
  • W jaki sposób właśnie Ty pomogłeś mu swoją ofertą.

Oglądaj te opinie z każdej strony. Szukaj także rzeczy nieoczywistych.

Z pomocą innych twórz lepszy biznes i niepowtarzalną markę. Piłka jest po twojej stronie. Teraz masz naprawdę duże szanse na trafne uderzenie.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments