Copywriter IT – kim jest i jak nim zostać?

Copywriter IT – kim jest i jak nim zostać?

Na pewno nie jeden raz miałeś okazję czytać instrukcję obsługi urządzenia albo przewodnik po programie komputerowym. Przypomnij sobie ostatnią sytuację! To, jak łatwo zrozumiałeś przekaz i dotarłeś do rozwiązania problemu, zawdzięczasz nikomu innemu, jak copywriterowi technicznemu. Kim jest technical writer i co charakteryzuje teksty w branży IT? Dowiesz się tego z poniższego artykułu!

Nie wiesz jeszcze, czym jest copywriting? Zacznij tutaj!

Teksty dla branży IT – czym się charakteryzują?

Tech writing w obszarze IT jest wąską specjalizacją copywritingu. Treści z zakresu technologii informacyjnej to wyspecjalizowany content, bazujący na zaawansowanej wiedzy teoretycznej. Z tego powodu teksty pisane przez tech writerów zaliczają się do eksperckich, a ich wartość jest zdecydowanie wyższa. Jakie treści obejmuje copywriting dla branży IT?

tech writer 2
Teksty techniczne w branży IT

Teksty z obszaru informatyki poruszają takie zagadnienia, jak programowanie, cyberbezpieczeństwo, przetwarzanie danych, inżynieria komputerowa, systemy CMS (np. WordPress), sztuczna inteligencja (AI) i wiele innych. Można sklasyfikować je następująco:

  1. Dokumentacje projektowe, procedury, polityki i raporty;
  2. Instrukcje obsługi, przewodniki i pomoce dla użytkowników;
  3. Materiały szkoleniowe, prezentacje oraz infografiki;
  4. Opisy produktów;
  5. Content marketing, teksty SEO, wpisy w social mediach, oferty i slogany reklamowe.

Technical writer w pigułce!

Tech writer to specjalista, którego praca polega na tłumaczeniu skomplikowanych informacji technologicznych na język końcowego użytkownika i dostarczeniu mu pomocy niezbędnej do posługiwania się produktem. Pisze on zarówno teksty czysto informacyjne (np. instrukcje obsługi), jak i marketingowe, których zadaniem jest przyciągnięcie uwagi odbiorców i zaangażowanie ich w atrakcyjny sposób. Jego teksty muszą być dopasowane do grupy docelowej i wyjaśniać zagadnienia technologiczne w najprostszy możliwy sposób.

tech writer 3
Technical copywriting

Gdzie pracują pisarze IT i inni tech writerzy?

IT writerzy najczęściej znajdują zatrudnienie w przedsiębiorstwach zajmujących się informatyką lub programowaniem (tzw. software house’y). Osoba z wiedzą i doświadczeniem w tech writingu nie będzie miała problemu ze znalezieniem pracy także u producentów AGD i RTV, czy też w firmach z sektora motoryzacyjnego. Może liczyć na stałą współpracę albo pojedyncze zlecenia wszędzie tam, gdzie potrzebne są instrukcje użytkowania produktów i dokumentacje.

Co należy do obowiązków IT copywritera?

  • Testowanie produktów cyfrowych, zgłaszanie problemów i proponowanie usprawnień. 
  • Współpraca z zespołem programistów i pozyskiwanie informacji o produkcie.
  • Tłumaczenie i przygotowywanie dokumentacji w różnych wersjach językowych.
  • Pisanie tekstów informacyjnych i marketingowych oraz optymalizacja ich pod kątem SEO.
  • Projektowanie układu treści, interfejsów i architektury informacji zgodnie z zasadami UX.
  • Opracowywanie strategii komunikacji.

Ile zarabiają tech writerzy w firmach IT?

Według ogólnopolskich badań, wynagrodzenie w komunikacji technicznej rozpoczyna się już od 4 500 zł. Średnie wynagrodzenie brutto w roku 2022 wyniosło 11 461 zł. Najbardziej cenieni na rynku twórcy treści informatycznych mogli liczyć nawet na 31 000 zł. W przypadku najwyższego wynagrodzenia kwota ta wzrosła ponad dwukrotnie od roku 2017.

Jak zostać copywriterem IT?

Tech writing to doskonała specjalizacja dla osób zainteresowanych technologią, w przypadku IT – kodowaniem oraz sprzętem komputerowym. Przygotowaliśmy dla Ciebie zestawienie wymagań stawianych przez pracodawców na stanowisku content writera IT. Dowiedz się, jakie kwalifikacje powinieneś posiąść, aby nim zostać!

tech writer 4
Jak zostać copywriterem technicznym?

Jakie cechy i umiejętności powinien posiadać IT copywriter?

1. Kompetencje miękkie

Umiejętność pracy w zespole i wysoko rozwinięte zdolności komunikacyjne to fundament pracy pisarza w obszarze technologii informacyjnej. Aby napisać dokumentację, musi on pozyskać kluczowe informacje o produkcie od współpracowników. Prowadzone przez niego konsultacje powinny opierać się na wyczerpujących i precyzyjnie sformułowanych zapytaniach. Duże znaczenie będzie miało także analityczne myślenie, dbałość o szczegóły i zdolność eksplikacji.

2. Wykształcenie kierunkowe

Tech writing to specjalizacja, która w pierwszej kolejności wymaga szeregu umiejętności praktycznych. Wykształcenie techniczne to jednak duży atut podczas poszukiwania pracy. Jeżeli więc jesteś np. informatykiem z zamiłowaniem do digital marketingu lub lingwistyki, masz otwartą drogę do projektowania treści dla software house’ów.

3. Język angielski

Można dyskutować, na jakim dokładnie poziomie pisarz informatyczny powinien posługiwać się językiem angielskim. Nie ulega jednak wątpliwości, że jego znajomość w stopniu komunikatywnym jest kluczowa do zdobycia pracy w IT. Zatrudnienie w tej branży nierzadko wiąże się ze współpracą na szczeblu międzynarodowym, a do obowiązków tech writera należy ponadto tłumaczenie dokumentacji anglojęzycznej. Znajomość innych języków obcych będzie dodatkowym atutem.

4. Pozycjonowanie SEO

Znajomość zasad i podstawowych narzędzi SEO jest niezbędna, aby tworzone przez Ciebie treści pięły się w wynikach wyszukiwania oraz generowały ruch organiczny na stronie internetowej firmy. Niezmienne rekomendacje pozycjonowania w wyszukiwarce Google – aktualne również w IT – to właściwy dobór fraz kluczowych i wysoka wartość merytoryczna tekstów. Celem jest zwiększenie widoczności witryny i zdobycie nowych klientów.

5. Środowisko technologiczne

Stos technologiczny, a więc podstawowa znajomość języków programowania, takich jak HTML, CSS, czy JavaScript oraz narzędzi, a więc edytora Visual Studio Code, serwisu GitHub itp. Wiedza, jak wygląda kod i środowisko pracy programisty, ułatwią Ci pracę w zespole, testy produktów cyfrowych oraz opisywanie ich.

6. UX writing

Praktyczna wiedza z zakresu User Experience doskonale uzupełni pracę całego Twojego zespołu i pozwoli Ci projektować jeszcze bardziej angażujący content. Oprócz pobudzenia emocji w odbiorcach dostosujesz układ treści do ich przyzwyczajeń online. Kto wie, może oprócz copywritera równolegle będziesz pełnił funkcję UX writera.

Dowiedz się więcej na temat UX writingu!

Certyfikaty ITCQF oraz ISTQB – przepustka do pracy tech writera

Do codziennych obowiązków twórcy treści informatycznych należy testowanie aplikacji i programów. Pisanie dokumentacji i przewodników wymaga poznania specjalistycznych technik oraz narzędzi dla testerów, a także sposobów komunikacji. Zdobycie niezbędnych kwalifikacji w tym zakresie umożliwiają międzynarodowe certyfikacje – ITCQF oraz ISTQB. 

Ta pierwsza jest kluczowa pod kątem komunikacji technicznej. Szkolenie dostarcza wiedzy na temat procesu tworzenia contentu, architektury informacji i zarządzania komunikacją. Z kolei ISTQB to uzupełnienie tej wiedzy o techniki testowania i narzędzia dla testerów.

Zdobycie obu certyfikatów umożliwi Ci zdobycie zatrudnienia na stanowisku samodzielnego tech writera albo testera oprogramowania. Ale jak właściwie zdobyć pracę w tej branży?

Jak zdobyć pierwszą pracę jako tech writer?

tech writer 5
Oczekiwanie na rozmowę kwalifikacyjną

Dokumenty rekrutacyjne

Dopracuj swoją aplikację. Curriculum Vitae i list motywacyjny, ewentualne referencje z pracy na podobnym stanowisku i bogate portfolio to sztandarowe argumenty rekrutacyjne copywritera każdej specjalizacji. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jak napisać dobre CV, koniecznie przeczytaj artykuł pod tym linkiem!

Rozmowa kwalifikacyjna

Przygotuj się do rozmowy kwalifikacyjnej. Ten etap procesu rekrutacji ma na celu weryfikację, jak sprawdzisz się w roli przyszłego pracownika i czy znasz specyfikę branży. Podczas rozmowy możesz zostać zapytany o terminologię technologiczną. Być może będziesz musiał pokazać próbkę swoich umiejętności w postaci zadania pisemnego. Na wszelki wypadek przygotuj sobie także odpowiedź na pytanie: „Jaką jedną rzecz zabrałbyś na bezludną wyspę?”.

Poszukiwanie ofert pracy 

Każdemu, kto chciałby tworzyć treści dla branży IT, polecamy serwisy rocketjobs.pl i techwriter.pl. Znajdziesz na nich aktualne, dedykowane ogłoszenia pracy z całej Polski.

Mamy dla Ciebie coś jeszcze! Zobacz przykładową ofertę pracy na stanowisko Senior Technical Writera z portalu Rocket Jobs! Jak możesz zauważyć, ogłoszenie w pierwszej kolejności podaje znajomość języka obcego i kompetencje miękkie. Oprócz nich pracodawca zwraca uwagę na obeznanie z podstawowym środowiskiem technologicznym.

tech writer 6
Oferta pracy Technical Wrtitera z portalu Rocket Jobs

Podsumowanie

  • Tech writing jest specjalizacją copywritingu, która obejmuje pisanie m.in. dokumentacji projektowych, procedur, instrukcji obsługi i przewodników użytkownika, opisów produktów i tekstów eksperckich. W praktyce polega na wyjaśnianiu trudnej wiedzy teoretycznej w jak najprostszy sposób.
  • Do zadań IT writera należy tłumaczenie skomplikowanych informacji w postaci przewodników i instrukcji z myślą o użytkownikach produktów cyfrowych. Kompetencje, jakimi powinien się odznaczać, to umiejętność pracy w zespole, biegła znajomość angielskiego, zasad SEO i UX writingu oraz środowiska pracy informatyków.
  • Pisarz techniczny IT może poszukiwać zatrudnienia m.in. w software house’ach, Zdobycie pracy w tym zawodzie ułatwią oficjalne kursy ITCQF oraz ISTQB. Pierwszy dotyczy technik i sposobów komunikacji w tekstach eksperckich, natomiast drugi dostarcza wiedzy z zakresu testowania aplikacji i programów komputerowych.

Potrzebujesz specjalistycznych treści na swoją stronę? Poznaj ofertę agencji Copywriter.pl i zamów content klasy premium! Podejmiemy stałą współpracę jako Twój zewnętrzny dział copywritingu. Wykonamy dla Ciebie także pojedyncze zlecenia. Zapoznaj się z opisem usług na stronie naszej firmy!

tech writer 7
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments