Na pewno nie jeden raz miałeś okazję czytać instrukcję obsługi urządzenia albo przewodnik po programie komputerowym. Przypomnij sobie ostatnią sytuację! To, jak łatwo zrozumiałeś przekaz i dotarłeś do rozwiązania problemu, zawdzięczasz nikomu innemu, jak copywriterowi technicznemu. Kim jest technical writer i co charakteryzuje teksty w branży IT? Dowiesz się tego z poniższego artykułu!
Nie wiesz jeszcze, czym jest copywriting? Zacznij tutaj!
Tech writing w obszarze IT jest wąską specjalizacją copywritingu. Treści z zakresu technologii informacyjnej to wyspecjalizowany content, bazujący na zaawansowanej wiedzy teoretycznej. Z tego powodu teksty pisane przez tech writerów zaliczają się do eksperckich, a ich wartość jest zdecydowanie wyższa. Jakie treści obejmuje copywriting dla branży IT?
Teksty z obszaru informatyki poruszają takie zagadnienia, jak programowanie, cyberbezpieczeństwo, przetwarzanie danych, inżynieria komputerowa, systemy CMS (np. WordPress), sztuczna inteligencja (AI) i wiele innych. Można sklasyfikować je następująco:
Tech writer to specjalista, którego praca polega na tłumaczeniu skomplikowanych informacji technologicznych na język końcowego użytkownika i dostarczeniu mu pomocy niezbędnej do posługiwania się produktem. Pisze on zarówno teksty czysto informacyjne (np. instrukcje obsługi), jak i marketingowe, których zadaniem jest przyciągnięcie uwagi odbiorców i zaangażowanie ich w atrakcyjny sposób. Jego teksty muszą być dopasowane do grupy docelowej i wyjaśniać zagadnienia technologiczne w najprostszy możliwy sposób.
IT writerzy najczęściej znajdują zatrudnienie w przedsiębiorstwach zajmujących się informatyką lub programowaniem (tzw. software house’y). Osoba z wiedzą i doświadczeniem w tech writingu nie będzie miała problemu ze znalezieniem pracy także u producentów AGD i RTV, czy też w firmach z sektora motoryzacyjnego. Może liczyć na stałą współpracę albo pojedyncze zlecenia wszędzie tam, gdzie potrzebne są instrukcje użytkowania produktów i dokumentacje.
Według ogólnopolskich badań, wynagrodzenie w komunikacji technicznej rozpoczyna się już od 4 500 zł. Średnie wynagrodzenie brutto w roku 2022 wyniosło 11 461 zł. Najbardziej cenieni na rynku twórcy treści informatycznych mogli liczyć nawet na 31 000 zł. W przypadku najwyższego wynagrodzenia kwota ta wzrosła ponad dwukrotnie od roku 2017.
Tech writing to doskonała specjalizacja dla osób zainteresowanych technologią, w przypadku IT – kodowaniem oraz sprzętem komputerowym. Przygotowaliśmy dla Ciebie zestawienie wymagań stawianych przez pracodawców na stanowisku content writera IT. Dowiedz się, jakie kwalifikacje powinieneś posiąść, aby nim zostać!
1. Kompetencje miękkie
Umiejętność pracy w zespole i wysoko rozwinięte zdolności komunikacyjne to fundament pracy pisarza w obszarze technologii informacyjnej. Aby napisać dokumentację, musi on pozyskać kluczowe informacje o produkcie od współpracowników. Prowadzone przez niego konsultacje powinny opierać się na wyczerpujących i precyzyjnie sformułowanych zapytaniach. Duże znaczenie będzie miało także analityczne myślenie, dbałość o szczegóły i zdolność eksplikacji.
2. Wykształcenie kierunkowe
Tech writing to specjalizacja, która w pierwszej kolejności wymaga szeregu umiejętności praktycznych. Wykształcenie techniczne to jednak duży atut podczas poszukiwania pracy. Jeżeli więc jesteś np. informatykiem z zamiłowaniem do digital marketingu lub lingwistyki, masz otwartą drogę do projektowania treści dla software house’ów.
3. Język angielski
Można dyskutować, na jakim dokładnie poziomie pisarz informatyczny powinien posługiwać się językiem angielskim. Nie ulega jednak wątpliwości, że jego znajomość w stopniu komunikatywnym jest kluczowa do zdobycia pracy w IT. Zatrudnienie w tej branży nierzadko wiąże się ze współpracą na szczeblu międzynarodowym, a do obowiązków tech writera należy ponadto tłumaczenie dokumentacji anglojęzycznej. Znajomość innych języków obcych będzie dodatkowym atutem.
4. Pozycjonowanie SEO
Znajomość zasad i podstawowych narzędzi SEO jest niezbędna, aby tworzone przez Ciebie treści pięły się w wynikach wyszukiwania oraz generowały ruch organiczny na stronie internetowej firmy. Niezmienne rekomendacje pozycjonowania w wyszukiwarce Google – aktualne również w IT – to właściwy dobór fraz kluczowych i wysoka wartość merytoryczna tekstów. Celem jest zwiększenie widoczności witryny i zdobycie nowych klientów.
5. Środowisko technologiczne
Stos technologiczny, a więc podstawowa znajomość języków programowania, takich jak HTML, CSS, czy JavaScript oraz narzędzi, a więc edytora Visual Studio Code, serwisu GitHub itp. Wiedza, jak wygląda kod i środowisko pracy programisty, ułatwią Ci pracę w zespole, testy produktów cyfrowych oraz opisywanie ich.
6. UX writing
Praktyczna wiedza z zakresu User Experience doskonale uzupełni pracę całego Twojego zespołu i pozwoli Ci projektować jeszcze bardziej angażujący content. Oprócz pobudzenia emocji w odbiorcach dostosujesz układ treści do ich przyzwyczajeń online. Kto wie, może oprócz copywritera równolegle będziesz pełnił funkcję UX writera.
Dowiedz się więcej na temat UX writingu!
Do codziennych obowiązków twórcy treści informatycznych należy testowanie aplikacji i programów. Pisanie dokumentacji i przewodników wymaga poznania specjalistycznych technik oraz narzędzi dla testerów, a także sposobów komunikacji. Zdobycie niezbędnych kwalifikacji w tym zakresie umożliwiają międzynarodowe certyfikacje – ITCQF oraz ISTQB.
Ta pierwsza jest kluczowa pod kątem komunikacji technicznej. Szkolenie dostarcza wiedzy na temat procesu tworzenia contentu, architektury informacji i zarządzania komunikacją. Z kolei ISTQB to uzupełnienie tej wiedzy o techniki testowania i narzędzia dla testerów.
Zdobycie obu certyfikatów umożliwi Ci zdobycie zatrudnienia na stanowisku samodzielnego tech writera albo testera oprogramowania. Ale jak właściwie zdobyć pracę w tej branży?
Dokumenty rekrutacyjne
Dopracuj swoją aplikację. Curriculum Vitae i list motywacyjny, ewentualne referencje z pracy na podobnym stanowisku i bogate portfolio to sztandarowe argumenty rekrutacyjne copywritera każdej specjalizacji. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jak napisać dobre CV, koniecznie przeczytaj artykuł pod tym linkiem!
Rozmowa kwalifikacyjna
Przygotuj się do rozmowy kwalifikacyjnej. Ten etap procesu rekrutacji ma na celu weryfikację, jak sprawdzisz się w roli przyszłego pracownika i czy znasz specyfikę branży. Podczas rozmowy możesz zostać zapytany o terminologię technologiczną. Być może będziesz musiał pokazać próbkę swoich umiejętności w postaci zadania pisemnego. Na wszelki wypadek przygotuj sobie także odpowiedź na pytanie: „Jaką jedną rzecz zabrałbyś na bezludną wyspę?”.
Poszukiwanie ofert pracy
Każdemu, kto chciałby tworzyć treści dla branży IT, polecamy serwisy rocketjobs.pl i techwriter.pl. Znajdziesz na nich aktualne, dedykowane ogłoszenia pracy z całej Polski.
Mamy dla Ciebie coś jeszcze! Zobacz przykładową ofertę pracy na stanowisko Senior Technical Writera z portalu Rocket Jobs! Jak możesz zauważyć, ogłoszenie w pierwszej kolejności podaje znajomość języka obcego i kompetencje miękkie. Oprócz nich pracodawca zwraca uwagę na obeznanie z podstawowym środowiskiem technologicznym.
Potrzebujesz specjalistycznych treści na swoją stronę? Poznaj ofertę agencji Copywriter.pl i zamów content klasy premium! Podejmiemy stałą współpracę jako Twój zewnętrzny dział copywritingu. Wykonamy dla Ciebie także pojedyncze zlecenia. Zapoznaj się z opisem usług na stronie naszej firmy!
Tłumaczę skomplikowane rzeczy w postaci prostych komunikatów. Projektuję podróże użytkowników przez strony www. Opowiadam historie, które inspirują, wzbudzają żywe pragnienia i przynoszą zyski. Zmieniam reguły gry w copywritingu.