Co to SEO? Search Engine Optimization to pozycjonowanie stron dzięki optymalizacji dla wyszukiwarek internetowych 

Co to SEO? Search Engine Optimization to pozycjonowanie stron dzięki optymalizacji dla wyszukiwarek internetowych 

Czy należysz do grona osób, które powinny wiedzieć, co to SEO? Czy ten mityczny potwór internetowy w ogóle istnieje i czym on właściwie się żywi? 

SEO jest ważne głównie dla tych, którzy sieć internetową tworzą i prowadzą w niej swoją działalność. Są to właściciele stron i sklepów e-commerce, ich twórcy, copywriterzy, cały dział marketingu internetowego. Oni wszyscy powinni wiedzieć o SEO jak najwięcej. Jesteś jednym z nich? To powinno Ci zależeć, żeby poznać zasady SEO. Musisz zmierzyć się z potworem😊 Nie taki on jednak straszny, jak go malują.

Co to SEO? Zasady SEO i pozycjonowania stron internetowych

Czym jest SEO? Search Engine Optymalization to takie przygotowanie strony, sklepu internetowego, artykułu, podcastu, żeby wyszukiwarka w łatwy sposób znalazła je w ogromnej sieci i wyświetlała odbiorcom jako najlepszą możliwą odpowiedź na ich zapytanie. W jaki sposób się to dzieje? Zawartość strony zgłoszonej do indeksowania jest sprawdzana przez algorytmy Google, czyli roboty indeksujące, crawlery. Te mityczne stworzenia żywią się contentem zawartym na stronie, doprawionym słowami kluczowymi, połączonym linkowaniem jak nitkami makaronu i podanym na tacy idealnie przygotowanej warstwy technicznej witryny. Zagmatwane? Spróbuję wyjaśnić.

Jak działa SEO?

Przykład: ktoś wspomniał, że przydałoby się SEO dla Twojej nowo powstałej strony. Nie masz pojęcia, co to jest, więc wpisujesz w wyszukiwarkę Google czy jakąkolwiek inną hasło: „Co to SEO?”. W ten sposób trafiasz na tę witrynę i ten artykuł, który właśnie czytasz. Dlaczego? Ponieważ ten tekst będzie ustawiony na to właśnie hasło jako słowo kluczowe. Tak samo jak dodatkowe elementy tego artykułu: obrazki i ich opisy alt, nagłówki, tytuł i meta description. Dodatkowo cała witryna jest tak przygotowana, żeby móc odpowiadać na tego typu zapytania. Znajdziesz u nas znacznie więcej artykułów dotyczących SEO, marketingu i nie tylko. Witryna jest zoptymalizowana także pod kątem technicznym, czyli np. po kliknięciu szybko wyświetli się także na telefonie.

Po co Ci optymalizacja SEO strony?

Odpowiedz sobie na pytanie: w jakim celu tworzysz stronę firmową czy sklep e-commerce? Albo kolejny opis, artykuł, post na social media, landing, video, podcast? Tak dla zabawy? Z nadmiaru wolnego czasu? No chyba nie. Ostatecznym celem zawsze jest sprzedaż. Optymalizację witryny też w ostatecznym rozrachunku robisz po to, żeby sprzedawać. A nic nie zdziałasz, jeśli nikt nie dowie się o Twojej ofercie. Klient najpierw musi trafić na stronę, dowiedzieć się o Tobie. Dzięki SEO ma szansę.

Najczęściej mówimy o optymalizacji stron www bądź sklepu e-commerce. Wdrażanie SEO to nic innego jak stopniowe pozycjonowanie strony, czyli wynoszenie jej do grona najczęściej i najwyżej wyświetlających się w wynikach wyszukiwania. A wiadomo, że kto pierwszy, ten lepszy. Mało kto skroluje na dół listy, jeśli odpowiedź na swoje zapytanie znajdzie u góry. Dlatego priorytetem każdej witryny jest znaleźć się jak najwyżej w rankingu. Widoczność zazwyczaj wiąże się z lepszą konwersją. Konwersja przekłada się na sprzedaż.

Jak zbudować strategię SEO dla wyszukiwarek Google?

SEO jest jednym z elementów marketingu internetowego. I odwrotnie – marketing w wyszukiwarkach internetowych opiera się na widoczności stron optymalizowanych dla algorytmów. To zawsze jest proces i najlepiej od razu mieć tego świadomość, że jednorazowe działania nie wystarczą. Efekty SEO właściciel odczuje dopiero po czasie, ale kiedy już kula zacznie się toczyć, dobrze przygotowane strategicznie SEO pozwoli utrzymać stronę wysoko w rankingu tych najlepszych także w przyszłości. Obecnie SEO to podstawa do PPC, czyli pozyskiwania ruchu poprzez płatne reklamy. Połączenie tych dwóch ścieżek to SEM (Search Engine Marketing). 

Skuteczne SEO jest ważne dla właściciela witryny 

Utarło się, że SEO wymaga specjalnych umiejętności i przeciętny właściciel strony nie ma szans, żeby sobie z tym poradzić. Rzeczywiście zajmowanie się SEO witryny to zazwyczaj zadanie dla więcej niż jednej osoby, ale podstawowa wiedza na temat zawsze się przyda. Jeśli chcesz, śmiało pobaw się optymalizacją. SEO to nie bomba, nie wybuchnie. Tylko najpierw dowiedz się, czym dokładnie musisz się zająć. Usługi SEO oferują agencje. Możesz się jednak zdziwić, ile kosztuje SEO zlecone firmie zewnętrznej. Cena nie jest bezpodstawna. Płacisz za wiedzę specjalistów, ich umiejętności i doświadczenie zdobywane latami, także za płatne narzędzia, które przyspieszają ich pracę. 

SEO w praktyce dla copywritera

Seowiec i copywriter to dwie różne osoby. Jeśli jednak copy chce pisać treści zoptymalizowane pod wyszukiwarki, to musi wiedzieć, jak powinny one wyglądać. Jak je sformatować, jakich słów użyć i jak wygląda tekst w kontekście ustawień całej strony. Jeśli copywriter będzie współpracował z ekspertem SEO, będzie mu łatwiej napisać skuteczną treść. Specjalista SEO też się nie pogniewa, jeśli copy będzie wiedział, o co chodzi w linkowaniu, meta tagach, stopniowaniu nagłówków i słowach kluczowych długiego ogona 😉 Znajomość SEO w copywritingu to dodatkowy skill i warto go posiadać.

Co kryje się pod słowem SEO? Pokażę Ci najważniejsze elementy Search Engine Optimization. Postaram się też zachęcić Cię do osobistych zabaw z tą jakże uroczą układanką marketingową. Zacznijmy przygodę z SEO od początku.

To SEO jest trudne czy marketing internetowy?

Czynności związane z SEO opierają się w dużej mierze na analizowaniu. Kto nie kocha cyferek i nie zauważa prawidłowości w pozyskiwanych danych, ten zdecydowanie będzie miał pod górkę. Jak szybko pozyskiwać dane, analizować je, monitorować zmiany, kontrolować błędy? Specjaliści SEO korzystają z płatnych narzędzi, które wykonują audyty i analizy bez tracenia czasu. To właśnie im najlepiej jest zlecić przeprowadzenie działań SEO. Można także korzystać z powszechnie dostępnych narzędzi do optymalizacji strony internetowej. Z pewnością jakieś narzędzia trzeba będzie zaprząc do pomocy. Sprawdźmy, jakie mamy dostępne.

analiza narzędzi seo

Narzędzia do SEO, które uwolnią Twój czas

Bez narzędzi SEO będzie trudno monitorować postępy, ale także rozpocząć strategiczne działania. Agencje SEO zaczynają od kompleksowego audytu SEO i to jest dobry kierunek – najpierw sprawdzić stan faktyczny, żeby następnie ukierunkować swoje działania. Czym można się podeprzeć w kontekście SEO analizy? 

  • Wtyczki, które ułatwiają poprawne ustawienie treści na stronie.
  • Zestaw Narzędzi od Google do analityki i monitorowania ruchu. Google Search Console to obok Google Analytics obowiązkowe i często niedocenione, darmowe narzędzie do optymalizacji nie tylko pod kątem SEO.
  • Płatne narzędzia, takie jak Ahrefs, SEMrush, Senuto, które działają jak kombajny. Zasysają dane także konkurencji i w zgrabnych tabelkach i wykresach udostępniają analizy i porównania. Trzeba tylko umieć je odczytać i właściwie zastosować😉
  • Narzędzia do audytu, które wyłapują błędy na stronie (puste linki, zepsute pliki, nieprawidłowe przekierowania).

Nie samą analizą żywi się dobre SEO. Najlepsi w tej dziedzinie twarde dane łączą z intuicją i nie boją się eksperymentować. 

Teraz czas poznać główne elementy SEO.

Elementy SEO on-site

Wszelkie działania SEO dzielimy na te wykonywane w obrębie witryny i te poza nią, ale wciąż ściśle związane z budowaniem mocnej pozycji strony. To, czym należy się zająć bezpośrednio na stronie, to tzw. SEO techniczne i to, co widzą odbiorcy, czyli content.

Moc słów kluczowych w wynikach wyszukiwania

Ach te słowa kluczowe 😊 Dobrze dobrane dają tyle możliwości. Źle użyte (kanibalizacja lub keyword stuffing) mogą być źródłem kłopotów. Dobierając je, warto zajrzeć na stronę konkurencji, użyć narzędzi do ich generowania i przemyśleć strategicznie, jakich słów użyją potencjalni klienci, żeby znaleźć to, co oferujesz. Więcej o tym, jak znaleźć dopasowane słowa kluczowe, które pomogą w optymalizacji SEO strony w wyszukiwarce, znajdziesz w osobnym artykule, bo to temat rzeka. 

Zapanuj nad content marketingiem, żeby zadowolić algorytmy Google

Jak słowa kluczowe, to optymalizacja treści w witrynie. Po teksty SEO najlepiej zwrócić się do copywritera. On już będzie wiedział, jak powinny wyglądać. Treści pod SEO:

  • Zawierają słowa kluczowe w odpowiedniej liczbie;
  • Są przejrzyste i czytelne dzięki krótkim akapitom, tabelkom, grafikom, wyróżnieniom w tekście;
  • Są podzielone i zorganizowane nagłówkami H1-H6 według kolejności, a sama treść nagłówka powinna zachęcać do przeczytania treści akapitu i streszczać informacje w nim zawarte;
  • Mają odpowiednią długość – inną dla wpisów blogowych, postów, reklam, opisów produktów;
  • Mają niezbędne meta tagi (tytuł, meta description, opisy alt dla zdjęć i grafik);
  • Są merytoryczne;
  • Linkują do innych treści w obrębie strony, jak i poza nią. 

Pamiętaj, że z perspektywy SEO content to nie tylko teksty. To także zdjęcia i grafiki, video, czytelny układ strony. Wszystko to, co sprawia, że kiedy sam wchodzisz na dowolną stronę, masz ochotę na niej pozostać, łatwo się po niej poruszasz i znajdujesz wszystko to, czego szukasz. Jak tworzyć dobry content na stronę, poczytasz tu.

Podstawy SEO od strony technicznej

Działania on-site SEO obejmują także warstwę techniczną. Optymalizacja kodu to za mało. Twórca strony, kiedy mówi, że optymalizuje Twoją stronę, ma na myśli zadbanie o:

  • Prawidłową indeksację; 
  • Czytelną mapę strony dla robotów;
  • Prawidłowe przekierowania;
  • Linki kanoniczne;
  • Bezpieczeństwo strony;
  • Responsywność;
  • Szybkość ładowania się strony;
  • Dodanie meta tagów; 
  • Optymalizację grafik (nazwa, rozmiar, format).

Skuteczne off-page SEO

Czy SEO to tylko optymalizacja strony? Nie, to cały zakres strategicznych i celowych czynności także poza witryną, które wpływają na jej wiarygodność. SEO off-site za pomocą linkowania z innych stron do Twojej pokazuje robotom indeksującym, że jesteś godzien zaufania. Wskazanie Twoich treści jako istotnych informacji to dla crawlerów znak, że można kierować na Twoją witrynę także użytkowników. Na pozyskiwanie takich wartościowych linków są różne sposoby. Link do strony można umieścić w:

  • artykule sponsorowanym,
  • wywiadzie, 
  • wypowiedzi eksperckiej,
  • wpisie gościnnym.

Przykładowo link do mojej strony jest w stopce redakcyjnej pod tym artykułem.

Pracując nad off-page SEO warto również pomyśleć o SEO lokalnym. Tu kłania się dobrze prowadzona wizytówka Google, czyli profil firmy w Google. Niezwykle ważne jest budowanie wizerunku marki także poprzez prowadzone profile w social mediach. Zasadniczo off-page SEO skupia się na sprowadzaniu ruchu do Twojej witryny.

Black Hat SEO vs. White Hat SEO

Dotychczas przedstawiane pojęcia SEO to był pakiet z obszaru tzw. White Hat SEO, czyli w pełni legalnych sposobów na optymalizację stron pod kątem wyszukiwarek. Takich, które zaleca Google i które doceniają algorytmy. Oczywiście branża SEO, zapewne jak każda inna, ma też w zanadrzu nie do końca czyste posunięcia, nazywane Black Hat SEO. Te mogą się udać, ale mogą też przynieść więcej szkody niż pożytku. Ich cel: przyspieszenie procesu optymalizacji dla wyszukiwarek internetowych. Jak? Upychanie słów kluczowych, ukrywanie treści i linków, słabej jakości content, farmy linków, handlowanie nimi, spamowanie w komentarzach to przykłady takich działań. Na tego typu sposoby warto być wyczulonym, ponieważ możesz nawet nieświadomie z nich korzystając, dostać bana. 

black hat seo v/s white hat seo

Inwestycja w SEO jest niezbędna, jeśli chcesz, żeby Twoja witryna została zauważona. Najpierw przez roboty indeksujące, potem przez użytkowników sieci. Zarówno SEO, jak i marketing, łatwe nie są. Wymagają nie tylko wiedzy, ale także konsekwencji, planu i wyczucia. To w końcu działania zakrojone na szeroką skalę, obejmujące monitoring, wdrażanie potrzebnych zmian, obserwację konkurencji i ciągłe ulepszanie. Never ending story 😊 Wiesz już co to SEO, więc co dzieła.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments