W ostatnim czasie rolki (ang. reels), czyli krótkie filmy na Instagramie i Facebooku, zdobyły ogromną popularność wśród użytkowników tych aplikacji. Rolki mogą pełnić funkcję rozrywkową lub edukacyjną. Jednak coraz więcej firm zaczyna korzystać z tego formatu, aby zdobyć nowych klientów. Dlaczego? Przyjrzyjmy się, jak to działa.
Przede wszystkim Instagram przypisał rolkom inny algorytm niż zwykłym postom ze zdjęciami. Oznacza to, że rządzą się innymi prawami. Filmy pokazywane są głównie użytkownikom, którzy jeszcze nie obserwują Twojego konta. Dlatego jest to świetna forma bezpłatnej promocji marki.
Tworząc krótkie wideo, masz dużo możliwości, aby przedstawić swój produkt w sposób kreatywny i wyróżniający się na tle konkurencji. Instagram oraz Facebook dostarczają do tego ciekawe narzędzia, które omówimy w dalszych akapitach.
Film jest dużo lepszym sposobem pokazania Twojego produktu, niż same zdjęcia. Możesz np. dokładnie zaprezentować materiał, z którego jest wykonany, z jego teksturą i właściwościami. Albo przedstawić sposób działania czy obsługi. Dodatkowo w każdej rolce możesz oznaczyć swój produkt, jeśli wcześniej dodałeś go do sklepu na Instagramie.
Aby stworzyć dobry materiał, najpierw powinieneś ustalić, kto jest odbiorcą Twoich filmów. Zapewne określiłeś już profil swojego klienta idealnego. Teraz należałoby dowiedzieć się, jakiego rodzaju treści go interesują. Pomyśl, jak mógłbyś dostarczyć mu korzyści swoimi filmami.
Stwierdzono już, że tematy przyciągające użytkowników social media to: humor, edukacja i aktualne trendy. Biorąc to pod uwagę, możesz tworzyć rolki takie, jak:
(np. jak wyczyścić pralkę? Jak zawiązać krawat? itp.),
(kulisy produkcji, pracy biurowej czy innych aspektów Twojej działalności),
(możesz pokazać, w czym Twój produkt jest lepszy od konkurencyjnego lub pokazać funkcjonalność przed wprowadzeniem nowego produktu do sprzedaży),
(wykonanie makijażu, gotowanie wg przepisu, wypróbowanie gadżetów).
Na samym początku warto przyciągnąć uwagę odbiorcy. Dlatego Twoja rolka powinna zaczynać się od pokazania produktu lub czegoś innego, co zainteresuje widza i zachęci go do dalszego oglądania. Aby to osiągnąć, musisz pamiętać, żeby oddziaływać na wyobraźnię, emocje i zmysły. Wiesz dobrze, że suche informacje nie zapadają w pamięć. Za to wyraziste kolory, muzyka czy poruszające sceny już tak.
Również dobra jakość wideo zwróci uwagę widzów oraz skłoni algorytm do częstszego wyświetlania filmu. Dlatego przy nagrywaniu trzeba zadbać o dobre oświetlenie. Przyda się także dobrej jakości sprzęt. Ale nie musisz od razu inwestować w drogą kamerę. Aparat w smartfonie z powodzeniem wystarczy Ci do nagrania estetycznej rolki.
Masz maksymalnie 90 sekund na stworzenie ciekawej opowieści, która wciągnie widza w świat Twoich produktów. Jednak preferowane są krótsze rolki, nawet kilkusekundowe.
Najnowsze dane sugerują filmy 7-sekundowe lub zmianę ujęcia, scenerii czy napisów właśnie co 7 sekund. Dlaczego? Bo właśnie tyle czasu nasz mózg potrafi się skupić na jednej rzeczy. Jeżeli po 7 sekundach nic się nie zmieni, tracimy zainteresowanie i scrollujemy dalej…
Do swojego filmu możesz dodać dźwięki, efekty wizualne, filtry i interesujące przejścia.
Wszystkie te narzędzia znajdziesz na ekranie edycji rolki w Instagramie. Warto z nich korzystać, ponieważ algorytm faworyzuje rolki z dodatkami. Jeśli jednak użyjesz efektów specjalnych w aplikacji zewnętrznej i wgrasz gotowy film, algorytm nie będzie już taki łaskawy.
Na szczęście algorytm to nie wszystko. Pamiętaj, że robisz film dla żywych ludzi. Dlatego stosuj trendujące efekty tylko wtedy, gdy pasują do przesłania Twojej rolki.
Dźwięk do filmu możesz nagrać sam lub wybrać z biblioteki dźwięków. Obydwa wyjścia mają swoje plusy:
Niestety, konta biznesowe na Instagramie mają ograniczony dostęp do dźwięków. Jest jednak sposób, aby to obejść. Możesz wejść w ustawienia swojego konta i przełączyć “konto biznesowe” na “konto twórcy”. Taki manewr da Ci dostęp do całej biblioteki dźwięków.
Dodając do filmu muzykę, zadbaj o dynamikę rolki. Film powinien płynąć wraz z melodią, a sceny zmieniać się w jej rytmie.
Jeśli Twoja rolka zawiera treść mówioną, warto zapisać te same słowa w formie tekstu wyświetlanego na ekranie. Może Ci się wydawać, że to dublowanie treści i pracy. Okazuje się jednak, że 69% rolek jest oglądanych bez dźwięku. Do tego dochodzi też grono odbiorców niesłyszących. Zwłaszcza rolki edukacyjne i poradnikowe dobrze jest wzbogacić o napisy. Pokaż, że zależy Ci, aby widz odniósł jak największą korzyść z Twoich filmów.
A jeśli ktoś napisze komentarz pod rolką? Warto odpowiedzieć chociaż krótkim tekstem czy emotką. W ten sposób budujesz społeczność wokół swojej marki, która reaguje na Twoje treści i robi z nich virale.
Tak jak każde zdjęcie na Instagramie, rolki należy odpowiednio opisać i otagować. Czy możesz zrezygnować z tej opcji? Możesz, tylko po co? Nie opłaca Ci się pomijać opisu, ponieważ to tam algorytm szuka słów kluczowych dla Twojej niszy. Czytając go, robot aplikacji dowiaduje się, komu najlepiej pokazać Twoją rolkę.
Podobnie jest z hasztagami. Warto je dodać, aby odbiorcy mogli tematycznie wyszukać Twoje treści. Również algorytm uczy się z nich tego, co masz do zaoferowania. Nie przesadzaj jednak z liczbą hasztagów, bo mogą zdezorientować robocie móżdżki. Najlepiej wybrać kilka, 3-5 słów trafnie określających temat filmu.
Na koniec możesz wybrać ujęcie i kadr okładki swojej rolki. Będzie to obraz wyświetlający się w profilu Twojej firmy. Dlatego warto zadbać, aby był interesujący i trafnie oddawał tematykę filmu.
Jeśli chciałbyś wiedzieć, o jakiej porze najlepiej publikować rolki, to trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. W Internecie można znaleźć różne widełki godzinowe. Widać jednak, że dane te zmieniają się co jakiś czas i są różne dla odbiorców na całym świecie.
Dlatego można zapamiętać w tej kwestii jedno: unikaj publikacji rolki o pełnej godzinie. Sporo osób korzysta z aplikacji do planowania postów. Zazwyczaj ustawiają czas automatycznej publikacji właśnie na pełną godzinę, np. 9:00. Jeśli nie chcesz, aby Twoja rolka utonęła w zalewie świeżych filmów, staraj się zamieścić ją np. o godz. 9:10.
Rozważ współpracę z influencerem. Jeśli brakuje Ci czasu na tworzenie rolek i nie masz w firmie osoby, która mogłaby się tym zająć, to jest rozwiązanie dla Ciebie.
Instagramowi twórcy z dużymi zasięgami mogą pomóc wypromować Twoją markę. Trzeba tylko zadbać, aby wizerunek wybranego instagramera pasował do wartości Twojej marki.
Aplikacja umożliwia teraz publikację współdzielonych treści. To znaczy, że taka współdzielona rolka wyświetli się jednocześnie na profilu twórcy i profilu Twojej firmy.
Na koniec ostrzeżemy Cię przed kilkoma błędami, jakie popełniają marki w publikacji rolek:
Jeśli nie określisz celu publikacji filmów i nie zaplanujesz z góry ich tematów, nie spełnią one swojej roli. Trudno będzie Ci w ten sposób trafić do potencjalnych klientów i Twoja praca pójdzie na marne.
Możesz publikować raz w tygodniu, ale rób to regularnie. Nie rezygnuj po pierwszej czy drugiej rolce, bo zyskanie wielu wyświetleń wymaga czasu. Algorytm musi nauczyć się, kiedy zamieszczasz nowe treści, żeby mógł podsuwać je potencjalnie zainteresowanym odbiorcom.
Przesada w obróbce filmu i efektach specjalnych sprawi, że rolki będą wyglądały mało profesjonalnie. Korzystaj z narzędzi Instagrama, ale pamiętaj, że mniej znaczy więcej.
Nie kopiuj filmów z TikToka do swojej rolki. Pewnie zauważyłeś, że tiktokowe filmiki mają tzw. znak wodny. Algorytm Instagrama widzi go i ucina zasięgi takim rolkom. Każda aplikacja chce zatrzymać użytkowników jak najdłużej u siebie – nie lubi dawać odnośników do konkurencyjnych mediów.
Po przeczytaniu tego artykułu masz już wiedzę o tworzeniu dobrych rolek dla swojego biznesu. Teraz tylko pozostaje Ci przemyśleć i zaplanować własną rolkową strategię podboju Instagrama i Facebooka.
A co jeśli uznałeś, że nie masz na to czasu? Jednak nadal chciałbyś widzieć swoją firmę w social media, skoro tak dobrze sprzedają. Możesz zgłosić się do butiku kreatywnego Copywriter.pl . Nasi pomysłowi copywriterzy z pewnością zaproponują ciekawą strategię i scenariusze rolek na Twoje social media. Wszystko po to, aby zapewnić Ci profesjonalne wsparcie nad wyboistej drodze marketingu cyfrowego.
Umysł ścisły i artystyczna dusza w ciele jednej copywriterki. Moje serce bije na co dzień w mazurskim lesie. Natomiast głowa najchętniej tworzy treści związane z ekologią i rozwojem osobistym. Do priorytetów zaliczam życie w zgodzie z naturą i samą sobą.