• ZADZWOŃ DO MNIE: 12 345 44 94
Ask me anything


W tym miejscu możesz zadawać mi pytania dotyczące copywritingu oraz warsztatu pracy copywritera. Na te ciekawe i najczęściej pojawiające się, będę odpowiadał poniżej. Jeżeli chcesz wiedzieć czy odpowiedziałem na Twoje pytanie – polub moją stronę na Facebooku, tam będę informował o nowościach na tej stronie.

Imię (wymagane)

Adres email (wymagane)

Twoje pytanie (wymagane)

Odpowiedzi na Wasze pytania:

Jak zostać copywriterem?

To bardzo proste! Wystarczy bardzo chcieć i mieć ku temu predyspozycje. Copywriter to zawód, który tak w rzeczywistości nie wymaga od ciebie jakieś konkretnej edukacji. Ja np. nigdy nie byłem orłem z poskiego. Owszem umiałem opowiadać ciekawe historie, ale z pisaniem wypracowań miałem problem. Jeżeli więc ktoś mówi Ci, że nie możesz być copywriterem bo nie skończyłeś lub nie skończyłaś studiów polonistycznych, dziennikarskich, filozoficznych – nie wierz w to. Jeżeli czujesz się na siłach by być copywriterem – spróbuj! Więcej o tym, jak zostać copywriterem przeczytasz na moim blogu

Czym zajmuje się copywriter?

Ha! To jest pytanie. Pierwsza odpowiedź, która przychodzi mi do głowy to – myśleniem. Jest takie określenie – pracownik umysłowy – pasuje jak ulał do tej profesji. Copywriter wymyśla hasła reklamowe, scenarisze do reklam telewizyjnych i radiowych, wymyśla (a potem pisze) teksty relamowe i teksty na strony internetowe. Copywriter wymyśla także nazwy firm i marek. Czasami zgłaszają się do mnie klienci z prośbą o wymyślenie scenariusza imprezy czy akcji promocyjnej. W moim przypadku najwięcej zleceń to pisanie tekstów – głównie na strony internetowe. Tworzę także wpisy na blogi internetowe i artykuły do prasy. W dużych agencjach reklamowych pracują copywriterzy, którzy specjalizują się praktycznie wyłącznie w reklamach telewizyjnych. Z drugiej strony są także copywriterzy piszący wyłącznie teksty na blogach. Ta profesja ma wiele specjalizacji. Z tego co obserwuję – bardzo szybko powstają nowe nisze, w których copywrierzy mogą wykazać się swoją kreatywnością.

Ile zarabia copywriter?

Tak samo jak w każdej profesji – rostrzał płac jest duży. Są copywriterzy, którzy zarabiają mało. Są też specjaliści, którzy na copywritingu zarabiają spore pieniądze. Większość dobrze zarabiających copywriterów pracuje na etat w dużych agencjach reklamowych. Wg mojej wiedzy stawki wynoszą od 6000 złotych w górę, a góra może być wysoka i przekroczyć na pewno 10 000 złotych. Copywriter freelancer zarabia różnie – raz mniej, raz więcej. W moim przypadku bywają miesiące, w których zarabiam mniej niż copywriterzy pracujacy na etat, a bywają miesiące, gdy się z nimi zrówuje, a czasami nawet ich wyprzedzam. Początkujący copywrierzy zarabiają mało. Dopiero wraz z doświadczeniem i bogatszym portfolio mogą proponować klientom wyższe stawki.

Z jakiego swojego projektu jesteś najbardziej dumny?

O dziwo nie jest to hasło reklamowe, ani tekst czy scenariusz reklamy. Jeden z klientów poprosił mnie o stworzenie scenariusza gry dla dzieci, w której uczestniczyli w szkołach. Dzieciaki miały na sobie koszulki z rzepami, do których przyczepione były piłki. Ich rumakami były skaczące piłki (takie z dwoma uszami do trzymania) musiały rzucać tymi piłkami do gigantycznego termometra. Inna grupa dzieci musiała bronić „orgamizm” przed intruzami. Zabawa dla dzieciaków była przednia.

(na tym etapie mojej świadomości rodzicielskiej nie zgodziłbym się podjąć tego projektu. Nie zmienia to faktu, że pod względem pomysłu i realizacji był to bardzo udany projekt. Szkoda, że tak fajna zabawa przyczyniała się do promowania niefajnego produktu.)

Jak powinien rozliczać się z Urzędem Skarbowym copywriter freelancer?

Na początku kariery w copywritingu nie ma sensu zakładać od razu działalności gospodarczej. Wystarczą umowy o dzieło. Jest to nieco kłopotliwe rozwiązanie, gdyż są firmy, które wolą rozliczać się na podstawie faktur VAT. Z czasem, gdy Twoja działalność będzie rozwijać się w dobrym kierunku i po podliczeniu zysków z ostatnich miesięcy uznasz, że nadszedł moment, by założyć firmę – możesz to zrobić. Jeżeli to Twoja pierwsza działalność to nie dużo ryzykujesz. Przez pierwsze 2 lata płacisz wtedy „ulgowy” ZUS… a to jest spora oszczędnośc dla portfela. Zawsze też możesz poprosić kogoś z rodziny o poszerzenie działalności i wystawianie faktur za Twoją działalność copywriterską.

Ile dostałeś za hasło "Pij mleko. Będziesz wielki"?

To hasło reklamowe powstało w czasach, w których pracowałem na etat w agencji reklamowej Communication Unlimited. Wymyśliełem je więc w ramach mojego comiesięcznego wynagrodzenia. W tamtym czasie było to około 4 – 5 tys. złotych. Pamiętam, że po tym jak kampania zdobyła nagrodę Effie Award, mój uwczesny szef wypłacił mi premię uznaniową. Nie były to jednak jakieś oszałamiające pieniądze. Zawsze jednak to bardzo miły gest.

POLECAM AGENCJĘ SYNERGA