pl   |   en

Klienci o mnie

:-) :-) :-) – właśnie tak się teraz czyta. Ja jestem zachwycona! Piękny wysublimowany język i ta radość, która emanuje z każdego akapitu.
Margerita ChrustekInteligentna Planeta

Copywriter.pl

Jak zostać copywriterem

Od czasu do czasu dostaję maile i telefony z pytaniami od młodych ludzi, którzy chcieliby zostać copywriterami. Staram im się pomóc, poradzić, zasugerować pewne rozwiązania. Oczywiście, jeżeli pozwala mi na to czas. Zdarza się jednak, że jestem obłożony projektami i moje odpowiedzi są zdawkowe. Pomyślałem więc, że w jednym wpisie do mojego bloga zbiorę wszystkie moje przemyślenia na ten temat.

Najpierw opowiem może, jak sam dostałem się do reklamy. Nie jest to jakaś ekscytująca historia. Tuż po studiach wysłałem CV oraz list motywacyjny do kilkunastu warszawskich agencji reklamowych. Nie pamiętam, co w nim napisałem. Starałem się być kreatywny i szczery w tym, co miałem do przekazania. Po kilku tygodniach zostałem zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną do agencji Image Art. I tam zaczęła się moja przygoda z reklamą. Muszę jednak zaznaczyć, że było to blisko 15 lat temu. Wtedy jeszcze nosiło się dzwony i fryzury na czeskiego piłkarza. No, może trochę przesadzam, ale faktycznie trochę czasu od tamtej pory upłynęło.

Od wielu lat nie pracuję już na etat, nie znam więc sytuacji na rynku pracy w branży reklamowej. Docierają do mnie informacje, że jest to dość hermetyczne środowisko i że „wgryźć się” w nie jest trudno. Ale jest też dobra wiadomość: w działach kreatywnych jest duża rotacja, ludzie wypalają się, znajdują inne, bardziej bliskie ich sercom zajęcia, zakładają własną działalność lub po prostu przechodzą do konkurencji. Pojawiają się też nowe agencje, wyspecjalizowane w bieżących nurtach marketingowych. Wszędzie tam potrzebni są nowi pracownicy. Oczywiście zazwyczaj chodzi o osoby doświadczone, ale nie zawsze. Wśród nowych ludzi też można wyłowić perełki, którym można dużo mniej zapłacić (co też nie jest bez znaczenia).

Pamiętam, jak jeden z moich znajomych zapytał mnie: „Jarek, co byś mi poradził? Bardzo mi zależy na tym, żeby zostać copywriterem. Jak się tutaj pokazać? Jak wypłynąć?”. Powiedziałem mu: „Wyróżnij się – pokaż, że jesteś inny”. I to jest moja jedyna porada dla każdego, kto chce zostać copywriterem. Już ubiegając się o pracę, pokaż, że umiesz myśleć. Ale nie rób tego infantylnie, banalnie i „festyniarsko”. Twój pomysł na wybicie się powinien być: świeży, zaskakujący, z klasą. Tutaj trzeba połączyć kreatywność i życiową dojrzałość. Agencje nie szukają dzieci chcących bawić się słowami – szukają ludzi, którzy czują marketing. Niekoniecznie są ekspertami, bo nie tego się od nich wymaga. Mają mieć instynkt – to tego szukają pracodawcy.

Mój kolega wziął do siebie tę poradę. Zrobił sobie rozbieraną sesję i umieścił swoje akty (z listkiem) na ulotkach podobnych do tych, jakie wkłada się za wycieraczki samochodów, reklamując agencje towarzyskie. Napisał na ulotce jakiś zgrabny tekst, a następnie zrobił „rundkę” po dużych warszawskich agencjach reklamowych, wkładając swój list motywacyjny za wycieraczki zaparkowanych tam samochodów. Dostał pracę po kilku tygodniach. Było to około 10 lat temu. Z tego co wiem, pracuje w reklamie do dziś (pozdrawiam Piotrek).

Innym ciekawym przykładem starania się o pracę copywritera jest historia pewnego chłopaka, który wykupił reklamy AdWords bazujące na słowach kluczowych w postaci imion i nazwisk dyrektorów kreatywnych dużych amerykańskich agencji reklamowych. Zarzucił wędkę i czekał. Gdy któryś z dyrektorów kreatywnych chciał „wyguglać” siebie w Internecie, trafił na przekaz skierowany bezpośrednio do niego – prośbę o angaż. Historia, jak to zwykle w Ameryce, miała szczęśliwy finał.

Zrób wszystko, by się wyróżnić. Pokaż swoją kreatywną dojrzałość już w momencie, gdy ubiegasz się o pracę.

Powodzenia!

3 komentarzy do "Jak zostać copywriterem"

  • Klaudia Kubiak On 02/11/2011 @ 04:10 PM

    Ciekawa historia, w zasadzie każda z nich, nie da się jednak ukryć, że copywriting to nie tylko agencje, aby być freelancerem, potrzeba czegoś więcej.

  • Nika On 06/5/2012 @ 11:57 AM

    I ja chcę zostać copywriterem, choć w powyższym temacie jestem świeżakiem:) Jestem po filologii, faktem jest że angielskiej, ale bawić się słowami potrafię. Uwierzyłam w siebie po tym jak zgarnęłam główną nagrodę w pewnym opisowym konkursie o zasięgu ogólnopolskim. Będę walczyć, będę prawdziwym copyfighterem:) zainteresowani kontaktem-> red.orient@gmail.com

  • Zet On 01/8/2012 @ 10:00 PM

    Przeglądając, miałam Cię o to spytać. Dzięki za odpowiedź.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>